Om het gebruiksgemak te vergroten, de website te kunnen analyseren en om advertenties te kunnen beheren maakt Security.NL gebruik van cookies. Door gebruik te blijven maken van deze website, of door op de akkoord button te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer weten over cookies? Bekijk dan ons cookieoverzicht.
Nieuws Achtergrond Community
Inloggen | Registreren
Nieuws
image

ACM monitort netneutraliteit bij internetproviders

vrijdag 29 april 2016, 11:31 door Redactie, 13 reacties

Vanaf 30 april geldt in Europa een wettelijke plicht tot netneutraliteit en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt in de gaten of internetaanbieders de toegang tot het internet niet onnodig afknijpen of blokkeren. Netneutraliteit houdt in dat internetaanbieders geen content mogen blokkeren en ze ook bepaalde diensten niet mogen vertragen, beperken of discrimineren.

Het gaat dan bijvoorbeeld om apps om via internet te kunnen bellen of berichten te versturen. Volgens de Nederlandse wetgever staan de Europese regels geen enkele vorm van tariefdifferentiatie toe. Dit betekent dat internetproviders voor het verbruik van alle data hetzelfde tarief moeten rekenen. Het is dan ook niet toegestaan om voor bepaalde programma’s en diensten een hoger of lager tarief te hanteren.

Voor het toepassen van de regels voor netneutraliteit maakt het niet uit met welk apparaat particulieren internetten: de regels gelden in gelijke mate voor tablets, smartphones en computers. Op 30 augustus brengt het Europees samenwerkingsverband van telecommunicatietoezichthouders Berec richtsnoeren uit waarin de Europese netneutraliteitregels nader worden uitgelegd. "Een open internet is belangrijk voor de vrije verspreiding van informatie en de ontwikkeling van innovatieve diensten", aldus de ACM.

5 miljoen Nederlanders activeren account op MijnOverheid
Man die harde schijf niet wil ontsleutelen al 7 maanden vast
Reacties (13)
29-04-2016, 11:44 door Anoniem
Laat ze beginnen met alle providers die SMTP in en uitgaand blokkeren voor consumenten aan te pakken.
Immers, als je als consument betaalt voor een zakelijke verbinding staat het gewoon open, tariefdifferentiatie dus....

E-mail lijkt me namelijk niet bepaald een 'zakelijke' toepassing, dat is net zo goed voor consumenten.
29-04-2016, 11:53 door Anoniem
Gaat dit ook gelden voor (zakelijke)providers die poort 25 blokkeren? Zoals bijvoorbeeld RoutIT die dit doet.
29-04-2016, 14:31 door Anoniem
Nee niet smtp blokkeren,hoe wil je anders emails kunnen versturen?,dit protocol is er juist om mail mee te kunnen versturen.
Of begrijp ik dat verkeerd?.
29-04-2016, 17:09 door Anoniem
Heel simpel: Zodra je merkt dat een provider dit doet eerst een ticket aanmaken, dan zien dat je daar een reactie op krijgt (nee, we gaan poort 25 niet openzetten voor je) Die reactie opsturen naar de ACM als klacht. De enige manier.
30-04-2016, 00:11 door Anoniem
Door Anoniem: Laat ze beginnen met alle providers die SMTP in en uitgaand blokkeren voor consumenten aan te pakken.
Immers, als je als consument betaalt voor een zakelijke verbinding staat het gewoon open, tariefdifferentiatie dus....

E-mail lijkt me namelijk niet bepaald een 'zakelijke' toepassing, dat is net zo goed voor consumenten.

Waarom zou je in godsnaam een SMTP-server willen draaien op een dynamisch IP?
30-04-2016, 08:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Laat ze beginnen met alle providers die SMTP in en uitgaand blokkeren voor consumenten aan te pakken.
Immers, als je als consument betaalt voor een zakelijke verbinding staat het gewoon open, tariefdifferentiatie dus....

E-mail lijkt me namelijk niet bepaald een 'zakelijke' toepassing, dat is net zo goed voor consumenten.

Waarom zou je in godsnaam een SMTP-server willen draaien op een dynamisch IP?
Kostenbesparing? Experimenteren? Misschien omdat dynamische IP's in de praktijk aardig statisch kunnen zijn? Omdat het kan en het gewoon onderdeel is de van de dienst die je afneemt; Internet?
30-04-2016, 10:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Laat ze beginnen met alle providers die SMTP in en uitgaand blokkeren voor consumenten aan te pakken.
Immers, als je als consument betaalt voor een zakelijke verbinding staat het gewoon open, tariefdifferentiatie dus....

E-mail lijkt me namelijk niet bepaald een 'zakelijke' toepassing, dat is net zo goed voor consumenten.

Waarom zou je in godsnaam een SMTP-server willen draaien op een dynamisch IP?

Waarom zou je dat niet willen? Een dynamisch IP is totaal geen belemmering om een SMTP server te draaien, daar hebben we dan weer dynamic dns voor en met een goed MX record komt alles goed.
30-04-2016, 11:27 door Anoniem
Er zijn zelfs providers die SMTP *inkomend* blokkeren op consumenten aansluitingen!
Een aantal daarvan is er inmiddels wel mee opgehouden, of soms zijn er periodes dat ze het niet deden maar later
weer wel.

Het is me nooit duidelijk geworden of dit nou gewoon een misverstand was (iemand bij beheer die gehoord had dat
open SMTP servers een probleem waren en niet goed gesnapt had dat de dreiging de uitgaande tak is en niet de inkomende)
of dat dit toch ook een vorm van niet-neutraliteit met opzet was.

Bij mijn provider kan ik gelukkig zelf instellen of ik dit wel of niet wil hebben.
30-04-2016, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem: Er zijn zelfs providers die SMTP *inkomend* blokkeren op consumenten aansluitingen!
Een aantal daarvan is er inmiddels wel mee opgehouden, of soms zijn er periodes dat ze het niet deden maar later
weer wel.

Het is me nooit duidelijk geworden of dit nou gewoon een misverstand was (iemand bij beheer die gehoord had dat
open SMTP servers een probleem waren en niet goed gesnapt had dat de dreiging de uitgaande tak is en niet de inkomende)
of dat dit toch ook een vorm van niet-neutraliteit met opzet was.

Bij mijn provider kan ik gelukkig zelf instellen of ik dit wel of niet wil hebben.

Sommige providers blokkeren domweg poort 25 ongeacht de richting. Sommige providers blokkeren poort 25 als source poort. Dat is uiteraard onzinnig, want de source poort voor email is doorgaans niet poort 25. Dat geldt voor zowel mail clients als mail servers als spamtools. Ik heb wel eens een beheerder van een kwaliteitsprovider hierover gesproken die het niet begreep.

Belangrijker voor deze neutraliteitsdiscussie is de toevoeging van cookies aan netwerkverkeer (bijvoorbeeld mobiel verkeer). Dat is ernstig fout en ontoelaatbaar. Dat soort uitwassen moet met wortel en tak worden uitgeroeid, met enorme boetes. Ik zou dat inschatten op 1000 euro per gebruiker. Dat kan men dan niet betalen, maar het punt is duidelijk: don't fuck with our privacy.
30-04-2016, 14:56 door Anoniem
The following is a list of Internet service providers (ISPs) that are believed to cause trouble for BitTorrent clients, Online Gaming and/or other P2P clients and the reason why.

- België: Telenet
- Nederland: Ziggo, T-Mobile Online

Source: https://wiki.vuze.com/w/Bad_ISPs
30-04-2016, 17:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Laat ze beginnen met alle providers die SMTP in en uitgaand blokkeren voor consumenten aan te pakken.
Immers, als je als consument betaalt voor een zakelijke verbinding staat het gewoon open, tariefdifferentiatie dus....

E-mail lijkt me namelijk niet bepaald een 'zakelijke' toepassing, dat is net zo goed voor consumenten.

Waarom zou je in godsnaam een SMTP-server willen draaien op een dynamisch IP?

Omdat hij wil spammen, harstikke handig dan een wisselend ip adres
30-04-2016, 17:16 door donnerd
Door Anoniem: The following is a list of Internet service providers (ISPs) that are believed to cause trouble for BitTorrent clients, Online Gaming and/or other P2P clients and the reason why.

- België: Telenet
- Nederland: Ziggo, T-Mobile Online

Source: https://wiki.vuze.com/w/Bad_ISPs
Ik ben Ziggo klant en kan gewoon downloaden en online gamen tegelijk.
01-05-2016, 20:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er zijn zelfs providers die SMTP *inkomend* blokkeren op consumenten aansluitingen!
Een aantal daarvan is er inmiddels wel mee opgehouden, of soms zijn er periodes dat ze het niet deden maar later
weer wel.

Het is me nooit duidelijk geworden of dit nou gewoon een misverstand was (iemand bij beheer die gehoord had dat
open SMTP servers een probleem waren en niet goed gesnapt had dat de dreiging de uitgaande tak is en niet de inkomende)
of dat dit toch ook een vorm van niet-neutraliteit met opzet was.

Bij mijn provider kan ik gelukkig zelf instellen of ik dit wel of niet wil hebben.

Sommige providers blokkeren domweg poort 25 ongeacht de richting. Sommige providers blokkeren poort 25 als source poort. Dat is uiteraard onzinnig, want de source poort voor email is doorgaans niet poort 25. Dat geldt voor zowel mail clients als mail servers als spamtools. Ik heb wel eens een beheerder van een kwaliteitsprovider hierover gesproken die het niet begreep.

Belangrijker voor deze neutraliteitsdiscussie is de toevoeging van cookies aan netwerkverkeer (bijvoorbeeld mobiel verkeer). Dat is ernstig fout en ontoelaatbaar. Dat soort uitwassen moet met wortel en tak worden uitgeroeid, met enorme boetes. Ik zou dat inschatten op 1000 euro per gebruiker. Dat kan men dan niet betalen, maar het punt is duidelijk: don't fuck with our privacy.

De reden dat providers deze poort blokkeren is het groot aantal open relay servers die er voorheen waren. Het configureren en goed beveiligen van een mailserver vereist kennis. Niet iedereen heeft dat in huis. Gevolg hiervan was dat spammers hier misbruik (gebruik) van ging maken.

Uiteraard zijn er andere manier om dit te voorkomen. Zo gebruikt XS4ALL, zover ik weet, een filter dat ingesteld wordt zodra een open relay mailserver geconstateerd is. Bij hun is deze poort dan ook vrij te gebruiken. Maar meeste providers kiezen voor de makkelijke weg door gewoon poort 25 te blokkeren voor verkeer dat niet van hun netwerk komt of hun netwerk via die poort probeert te verlaten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.

Zoeken
search

Welke messaging-app gebruik jij?

8 reacties
Aantal stemmen: 165
Advertentie

Image

Certified Secure LIVE Online

Certified Secure is LIVE. Cross Site Scripting vinden en voorkomen? Met z'n allen een volledige kubernetes cluster compromitteren? Of gewoon voorkomen dat een collega op een phishing mail klikt? Ontwikkel ook terwijl je thuiswerkt je Hacker Mindset!

Zoals altijd zijn ook onze LIVE trainingen hands-on en met persoonlijke begeleiding van ervaren Certified Secure instructeurs. Direct vanuit je browser en dus zonder nasty extra software!

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden voor jouw team.

Lees meer
Mag mijn werkgever vragen of ik Corona heb (gehad) of gevaccineerd ben?
13-01-2021 door Arnoud Engelfriet

Juridische vraag: Als mijn werkgever van mij verlangt om aan te geven of ik Corona heb, dan wel mij heb laten testen of mij ...

19 reacties
Lees meer
Signal, WhatsApp, Telegram en Threema vergeleken
12-01-2021 door Anoniem

Leuke vergelijking tussen verschillende chat apps. Wel hoog WC-eend gehalte, maar ik wist niet dat Signal niet aan de AVG ...

1 reacties
Lees meer
SolarWinds: overzicht van een wereldwijde supply-chain-aanval
21-12-2020 door Redactie

Het risico van een supply-chain-aanval, waarbij aanvallers via software of systemen van een derde partij bij organisaties weten ...

15 reacties
Lees meer
Security.NL Twitter
04-11-2016 door Redactie

Altijd meteen op de hoogte van het laatste security nieuws? Volg ons nu ook op Twitter!

Lees meer
Nieuwe Huisregels en Privacy Policy

Op 5 december 2017 hebben we een nieuwe versie van onze huisregels en privacy policy ingevoerd. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de nieuwe huisregels van Security.NL.

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Privacy Policy

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Inloggen

Bedankt! Je kunt nu inloggen op je account.

Wachtwoord vergeten?
Nieuwe code captcha
Inloggen

Wachtwoord Vergeten

Wanneer je hieronder het e-mailadres van je account opgeeft wordt er een nieuwe activatielink naar je gestuurd. Deze link kun je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Nieuwe code captcha
Stuur link

Password Reset

Wanneer je het juiste e-mailadres hebt opgegeven ontvang je automatisch een nieuwe activatielink. Deze link kan je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Sluiten
Registreren bij Security.NL

Geef je e-mailadres op en kies een alias van maximaal 30 karakters.

Nieuwe code captcha
Verzenden

Registreren

Je hebt je succesvol aangemeld. Voordat je je account kunt gebruiken moet deze eerst geactiveerd worden. Dit kan je zelf doen middels de activatielink die naar het opgegeven e-mailadres is verstuurd.

Sluiten
Over Security.NL
Huisregels
Privacy Policy
Adverteren
© 2001-2021 Security.nl - The Security Council
RSS Twitter