/dev/null - Overig

Drama : NPO NOS livestream en flashplayer

18-06-2016, 16:12 door Anoniem, 31 reacties
EK Live streams van de NPO en de NOS werken vaak niet, NOS Flashplayer niet, NPO JWplayer niet.
Ik kom er niet achter wat het nou is, een hardware probleem, een netwerkprobleem, een security probleem, een privacytracker probleem of gewoon een algeheel terugkerend NOS NPO probleem.
Andere niet live programma's werken wel.
Bij wie werken de EK livestreams wel dagelijks?
Is er ergens ook een html5 alternatief voor dit soort uitzendingen?
De lol van het kijken van het EK begint er inmiddels af te raken op deze manier.
Het blijft jaar in jaar uit een drama, is het geen Silverlight probleem dan is het wel weer wat anders.
Maar wat is het deze keer?
Reacties (31)
19-06-2016, 00:15 door [Account Verwijderd]
Het is feitelijk geen onderwerp voor Security.nl maar ik ben het met je eens. Hoewel voetbal me geen zier interesseert, is het algemeen een feit dat het bij de NPO NOS (voor mijn part ook nog NTS) al jaren aan een stuk een anarchistisch zootje is met betrekking tot ondersteuning van bewegende Web inhoud.

Oorzaak: Er zit daar geen rosse beer van een vent aan het hoofd van de tafel met een dikke sigaar in het hoofd die zijn behaarde vuist hard op tafel slaat met de luide mededeling:

"Afgelopen met dit gezever! VANAF NU DOEN WE HET ALLÉÉN NOG ZO!" Wie nog zijn mond open doet behalve om van schrik adem te halen, schop ik persoonlijk door het gat van de deur!

Tsja... Rolt daar Flash uit? So be it.

Maar neen. Door zeuren zullen ze daar blijven doen naast die Gooise matras. tot in lengte van dagen. Als het niet met zus moet - vindt de een - dan wil de ander weer dat het beter is met zo.

Zucht... heette het hier maar BBC.
19-06-2016, 06:05 door Anoniem
'Uitzending Gemist', ook zo'n drama, alsof ze het expres doen...
19-06-2016, 08:17 door Anoniem
Door Aha: Het is feitelijk geen onderwerp voor Security.nl maar ik ben het met je eens. Hoewel voetbal me geen zier interesseert, is het algemeen een feit dat het bij de NPO NOS (voor mijn part ook nog NTS) al jaren aan een stuk een anarchistisch zootje is met betrekking tot ondersteuning van bewegende Web inhoud.

Oorzaak: Er zit daar geen rosse beer van een vent aan het hoofd van de tafel met een dikke sigaar in het hoofd die zijn behaarde vuist hard op tafel slaat met de luide mededeling:

"Afgelopen met dit gezever! VANAF NU DOEN WE HET ALLÉÉN NOG ZO!" Wie nog zijn mond open doet behalve om van schrik adem te halen, schop ik persoonlijk door het gat van de deur!

Tsja... Rolt daar Flash uit? So be it.

Maar neen. Door zeuren zullen ze daar blijven doen naast die Gooise matras. tot in lengte van dagen. Als het niet met zus moet - vindt de een - dan wil de ander weer dat het beter is met zo.

Zucht... heette het hier maar BBC.
19-06-2016, 08:27 door Anoniem
Probeer eens een andere browser en schakel ghostery en adblock uit.
19-06-2016, 11:21 door Anoniem
Door Anoniem: 'Uitzending Gemist', ook zo'n drama, alsof ze het expres doen...

Dat is ook zo! En niet alleen bij de NOS hoor, overal gaat het zo.
Dat komt omdat die mensen andere belangen hebben dan pure techniek.
Ze zijn er niet op uit dat streams overal afspelen, maar juist dat ze op allerlei manieren beperkt worden
tegen copieren en andere ongewenste verspreiding.
Wen er maar aan want er zijn geen tekenen dat dit gaat verbeteren.

(wel dat het steeds slechter gaat worden)
19-06-2016, 17:54 door Anoniem
Door Aha: Het is feitelijk geen onderwerp voor Security.nl
Jawel


1) Wèl een security onderwerp

# Flash
- Het is wel voorgekomen dat een nieuwste Flashplayer versie nog niet werkte maar een oudere wel.
Ik ben nog niet gaan downgraden naar eerdere versies om dat te testen maar als een eerdere versie wel werkt is dat een security issue. Misschien werkt het wel bij iemand die zijn Flash nog niet had geüpdatet.
- Het blijven gebruiken van flash voor zoveel actieve webcontent is sowieso een security issue want blijven vereisen van gebruik van Flash is een idee dat steeds meer mensen een slecht idee vinden omdat het zoveel misbruikt wordt.

# Vele soorten verbindingen
Wie zijn browser een beetje in de gaten houdt en security en privacy ook via de lijn monitoort weet dat je ook zonder addons je security en privacy kan bijsturen door bepaalde verbindingen niet toe te staan.
Denk bijvoorbeeld aan het blokkeren van verkeer van en naar bepaalde domeinen en servers, adservers bijvoorbeeld.

Bij een NPO en de NOS is dat geen sinecure.
Voor het bekijken van programma's bij de NPO dien je vele soorten verbindingen toe te staan, bekijk zelf maar eens naar welke ook niet NPO domeinen dat moet.
Met een Livestream wordt het nog weer een beetje anders, dan zul je echt alles moeten toestaan omdat het domein onder KPN/Planet wxs.nl continue schijnt te veranderen.

# Vele soorten javascripts
Wellicht is het je opgevallen dat iets bij de publieke omroep kijken met een addon als NOScript gebruikers vrij onmogelijk gemaakt wordt, tenzij je bereid bent er heel rustig en goed voor te gaan zitten en bereid bent om uit te pluizen welke scripts wel nodig zijn en welke niet.
Er verandert ook nog wel eens wat waardoor het erop neerkomt dat je maar beter geen security addon als NOScript kunt gebruiken.
Je 'lacht je overigens gek' als je de Ublock variant van NOScript gebruikt, dat kan je goed zien dat er met gemak 150 scripts actief zijn verdeeld over vele domeinen, veel scripts daarvan zijn vermoedelijk niet voor jouw kijkgemak en interessant maar vooral voor het extra verdienmodel van de NPO (betalen met je privacy heet dat).

Addons gebruiken bij de NPO en de NOS is dus al een minder goed idee als je iets wil zien.
Je moet er dan maar op vertrouwen dat de NPO geen malware huisvest en zegt te doen wat ze doen met haar privacyverklaring.


2) Ook een security.nl onderwerp als het over privacy gaat

Tenminste, security.nl behandelt dat onderwerp ook op haar site.
Werkt de NPO helemaal als je je privacy bewaakt middels extra addons en het beehr van je verbindingen?

Dat is moeilijk te beoordelen want wij kunnen niet beoordelen waarom bepaalde verbindingen met bepaalde domeinen doen, welk data er over de lijn gaat en wat er mee gebeurt.

Feit is dat er regelmatig ook externe verbinding met externe domeinen moet worden gelegd waarvan je weet dat betreffende partij ook andere services in huis heeft of extra analytics kan toepassen.

Dat geldt denk ik voor google, infostradasports, van codejquery weet ik het niet.
Het is in ieder geval nodig om als je dat wil je privacyinstellingen aan te passen (jquery en google.apis).
Dat is overigens geen garantie want ik heb regelmatig gezien dat de uitgebreidere cookie opties die listig zijn weggemoffeld helemaal niet werken.

In sommige situaties bij sommige browsers werken de uitgebreide cookie-opties helemaal niet, dat weet ik omdat ik de NPO vanaf verschillende soorten machines kan benaderen,
de enige optie die dan werkt is alle soorten cookies accepteren wat weer gevolgen heeft voor de extra scripts die actief worden en voor nog meer externe verbindingen en voor je verminderde privacy natuurlijk.


3) Hardware veiligheid

Zelden besproken, moeilijk aan te tonen, helemaal moeilijk te claimen.
Kan een website ervoor zorgen dat je hardware kapot gaat?
Ja dat kan, maar bewijs het wetenschappelijk maar.
Ik heb het al meegemaakt het laatste jaar

Hoe dan?
De NPO en de NOS blijven gebruikmaken van Flash technologie.
Een paar jaar geleden was dat ook nog Quicktime maar dat is vast afgeschaft vanwege onvoldoende DRM mogelijkheden.
Jammer want het werkte perfect, een lange uitzending liet je helemaal laden en keek je dan.
Of sloeg je even op om haar dan perfect vloeiend te kunnen terugkijken, ook op oudere hardware perfect.
Maar dat moest niet meer, op naar de Flashstreams.

# Nog een Nadeel Van Flash
Voor langere uitzendingen in Flash moet je computer hard rekenen om het allemaal mooi te blijven weergeven.
Juist dat harde werken kan voor problemen zorgen, je hardware staat dan bijna letterlijk te koken wat uiteindelijk een wissel trekt op je hardware.

Geldt dat dan alleen voor oudere hardware?
Nee, maar gezegd moet worden dat de computer die deels de geest gaf bij afsluiten van een uitzending op uitzendinggemist inderdaad al wat ouder was, maar .. maar.

.. # Bijna retorisch
Kan iemand mij dan vertellen hoe het kan dat hardware die ruim goed genoeg is voor comfortabele snelle video editing bij op een live-uitzending in hogere keuzeresolutie werkelijk voortdurend behoorlijk vol staat te blazen om een plaatselijke meltdown te voorkomen?
Bij het bekijken van een NOS livestream in hogere resolutie lukt het die NOS dus om een moderne snelle computer het koelniveau dusdanig hoog te krijgen dat de ventilatie het gewone geluid bij wijze van spreken bijna in de weg zit.

Zou je heel veel livestreams bij de FlashNOSNPO bekijken dat kan het bijna niet anders dat zelfs je moderne snelle hardware geflashed wordt (eerder de geest geeft) dan in de financiële planning zat.

Het zou zomaar kunnen.
En dan?
Op naar het mediapark in Hilversum?
Om met gesmolten hardware onder de arm verhaal te halen?
Kapot en dokken maar, nee daarvoor u moet bij Adobe zijn, niet bij ons.
? ;)

# Eruit dat Flash!
Al in 2010 werd door een digitale voorman gesteld dat Flash als techniek een energieslurper en dus ook kookplaatsimulator nummer 1 is en dus eigenlijk als techniek niet meer passend bij huidige hardware techniek.
Desondanks houdt men bij de NPO vast aan het gebruikersonvriendelijke Silverlight en als alternatief daarvoor nog steeds aan het onveilige milieu onvriendelijke Flash.
Ik zeg expres ook milieuonvriendelijk, op een dergelijke schaal kost deze techniek namelijk heel erg veel meer energie en het verkort de levensduur van apparaten.


Nog wat aangaande security, een extraatje

4) Verplicht disablen van je defensemodel

In de adblocker discussie komt dit ook als argument naar boven.
Er zijn meer en meer websites, en dus ook de NPO en de NOS op hun eigen manier, die van gebruikers vereisen om hun security model op te geven omdat anders de website techniek werkt of bewust niet werkt.
In de adblock discussie gebeurt dat bewust door websites.
Dat is ergens nog wel begrijpelijk want het gaat over een commercieel verdienmodel dat op de tocht staat.

Bij de publieke omroep ligt dat mijns inziens wat anders, als je het functioneel en principieel bekijkt.
Die publieke omroep wordt al betaald met gemeenschapsgeld een heeft principieel gezien helemaal niet het recht om allerlei extra externe inkomsten af te dwingen middels samenwerkingsverbanden met externe bedrijven.

- zo kan je gebruikers niet verplichten om techniek van 1 aanbieder af te nemen.
Maar het gebeurde jarenlang wel met silverlight, gebruikers die iets wilden zien werden verplicht de kant van microsoft op gestuurd of verplicht omwille van de gebrekkige support van silverlight gedwongen om nieuwe hardware aan te schaffen.

- zo kan je gebruikers niet verplichten hun defense model af te breken.
Maar het gebeurt wel omdat je door de complexe technische aanbiedingsstructuur van bakken met javascripts en allerlei soorten verbindingen met vage subdomeinen en allerhande andere domeinen vrijwel niet meer in staat gesteld wordt te monitoren wat de NPO allemaal doet op de digitale lijn.


Inhoudelijke beleidsdingetje discussie

5) NPO is geen RTL of SBS !
Wanneer een cluster van belangrijke publieke sites (want dat is de NPO) waarvoor al betaald is uit algemene middelen gebruikers forceert hun defensemodel uit te kleden en onvrijwillig vele verbindingen en allerhande scripts toe te staan is dat m.i. een slechte zaak.

Dit soort gedrag past niet bij een publieke dienst.
Maar gezien het publieke gesoebat dat heeft plaatsgevonden rondom het toestemming vragen voor het plaatsen van cookies zit de publieke omroep kennelijk op de lijn maximaal de grens op te zoeken, niet in het belang van de kijker maar vanuit het eigen commerciële belang.

De publieke omroep is echter geen commerciële organisatie en hoort gebruikers dan ook op een nette en aanvaardbare manier vrij te laten in haar keuzen.
En niet door het opwerpen van visuele en technische drempels die ervoor zorgen dat gebruikers tegen wil en dank zaken toestaan die ze eigenlijk helemaal niet willen.


Last but not least

6) de praktische kant van het verhaal : hoezo live?

Géén oplossing gevonden.

Ook niet door het volledig afbreken van het defensemodel:

- geen addons meer geïnstalleerd
- alle soorten verbindingen toestaan
- alle soorten cookies toestaan
- zelfs nog alle geblokkeerde advertentiedomeinen uit de router gehaald.
- op verschillende computers (wel van 1 soort bepaald merk) geprobeerd
- met verschillende browsers waarbij sommigen dus geen cookiekeuze geven behalve alles accepteren
- geprobeerd op verschillende tijden en verschillende dagen

Placebo-live
(EK) livestream kijken betekent hier zeer regelmatig tot continue, op een later tijdstip iets terugkijken met rechtsboven in beeld dan wel het logo van de NPO onder vermelding van livestream.
In de tussentijd ook geen online kranten meer lezen om niet al vooraf op de hoogte worden gesteld van de uitslag van een wedstrijd die nog gekeken moet worden.


7 Wat is het nut van de publieke omroep als zij niet helemaal publiek is?

Ik ben sterk voor een publieke omroep als service maar snap soms bijna heel erg best waarom een groeiende groep anderen vindt dat die zeer kostbare publieke omroep maar moet verdwijnen. Niet in de laatste plaats omdat ze al opereert in het speelveld van de commerciëlen.
In ieder geval laat de NPO al 15 jaar tijdens op het vlak van haar internetservices zien dat ze er niet is voor alle kijklustige Nederlanders maar kennelijk alleen voor de voor haar interessante doelgroepen naar keuze.

Best merkwaardig eigenlijk want de NPO is geen RTL of SBS.


Publiek mank
En zo is er jaar in en jaar uit altijd wel wat aan de hand bij NPO/NOS livestream evenementen die je dus weer eens niet kunt kijken omdat er wederom iets hapert aan de techniek of omdat er simpelweg eisen worden gesteld die niet voor iedereen haalbaar zijn of aanvaardbaar zijn.
Ondertussen kraait en geen haan naar en de haantjes die wel kraaien op de verplichte 'kraai'kanalen (Twitter) krijgen zichtbaar geen gehoor.
Houdt in ieder geval je hardware heel bij deze belachelijk ouderwetse energieslurpendekookplaatflashtechniek!




Voorzienige blik in 2010 : toelichting bij gestopte hardwaresupport voor Flash
https://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/
Stop met aanbieden van het aanbieden van mediacontent in Flash!
19-06-2016, 19:04 door Anoniem
Tja, en dan nog dat REGIONAAL gedoe.
Ik woon in Belgie, heb een Belgische provider Telenet.
DUS op mijn laptop:
Ik kan geen voetbal uit NL kijken en ook niet uit Duitsland.. Die moeten filteren op land van oorsprong van het IP address.
Ik mag alleenmaar de zender VRT uit Belgie streamen.

Breek me de bek niet open over Europa en rechten om te kijken
20-06-2016, 22:03 door Anoniem
Is er nog een manier om erachter te komen wat de NOS en NPO hebben veranderd aan hun website c.q. netwerk?
Vanaf het begin van het EK tot naar ik meen vorige week woensdag werkte de livestream nog wel.
Er is iets verkeerds veranderd sindsdien.
Maar wat?

Hoe kan het bestaan dat men zo'n technisch mankement gedurende zo'n groot live event al 5 dagen laat bestaan?
Dat moet toch te verhelpen zijn?
07-07-2016, 08:32 door Anoniem
De grootste probleem van sport streams op de Npo zijn Teveel kijkers,op dezelfde tijdstip.Als er 2 miljoen mensen kijken dan heb je gelijk storing of alles hapert.
07-07-2016, 13:58 door Anoniem
Met Kodi 'Jarvis' 16.1 (Nederland24 Add-on) loopt het tot nu toe vrij redelijk...

[ https://kodi.tv/ ]
08-07-2016, 10:49 door Anoniem
Ik zie jouw problemen zelf niet..

Ik kijk op de volgende manieren voetbal:

Op tv: - Kodi -> NPO -> NPO 1 livestream = Perfect
Op telefoon/tablet: - NPO website - > NPO 1 livestream = Perfect
Op pc: www.bvls2016.sc
08-07-2016, 15:47 door Anoniem
Door Anoniem: De grootste probleem van sport streams op de Npo zijn Teveel kijkers,op dezelfde tijdstip.Als er 2 miljoen mensen kijken dan heb je gelijk storing of alles hapert.
Eerder 200.000. De NPO is inderdaad een rotzooi qua techniek. Met uitzending gemist zijn wel trucjes om het met HTML5 werkend te krijgen, maar dat werkt volgens mij niet voor live streams. Het probleem is gewoon geld en het ontbreken van de wil om het te verbeteren. Ze ondersteunen liever apps en betaalde dingen zoals NL ziet dan het open web. M.i. volslagen belachelijk en als ik de kans had betaalde ik ze geen cent voor deze belabberde dienstverlening.
20-07-2016, 11:09 door Anoniem
Hierbij directe url's

NPO 1:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned1/ned1.isml/ned1-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned1/ned1.isml/ned1.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NPO 2:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned2/ned2.isml/ned2-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned2/ned2.isml/ned2.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NPO 3:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned3/ned3.isml/ned3-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned3/ned3.isml/ned3.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)


NOS Livestream 1:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr1/mcr1.isml/mcr1-audio=128000-video=1800000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=2043680, RESOLUTION=721x406)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr1/mcr1.isml/mcr1.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Livestream 2:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr2/mcr2.isml/mcr2-audio=128000-video=1800000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=2043680, RESOLUTION=721x406)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr2/mcr2.isml/mcr2.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Livestream 3:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr3/mcr3.isml/mcr3-audio=128000-video=1800000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=2043680, RESOLUTION=721x406)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr3/mcr3.isml/mcr3.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)


NOS Sportzomer Livestream 1:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/mcr1/mcr1.isml/mcr1-audio_track=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/mcr1/mcr1.isml/mcr1.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Sportzomer Livestream 2:
Idem als bij "NOS Sportzomer Livestream 1" ; vervang "mrc1" door "mrc2" .

NOS Sportzomer Livestream 3:
Idem als bij "NOS Sportzomer Livestream 1" ; vervang "mrc1" door "mrc3" .


Voor de Olympische Spelen zullen er waarschijnlijk nog livestreams bijkomen.
20-07-2016, 13:56 door Anoniem
Hierbij directe url's (deze keer direct aan te klikken)

NPO 1:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned1/ned1.isml/ned1-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned1/ned1.isml/ned1.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NPO 2:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned2/ned2.isml/ned2-audio_1=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned2/ned2.isml/ned2.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NPO 3:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned3/ned3.isml/ned3-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned3/ned3.isml/ned3.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)


NOS Livestream 1:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr1/mcr1.isml/mcr1-audio=128000-video=1800000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=2043680, RESOLUTION=721x406)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr1/mcr1.isml/mcr1.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Livestream 2:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr2/mcr2.isml/mcr2-audio=128000-video=1800000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=2043680, RESOLUTION=721x406)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr2/mcr2.isml/mcr2.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Livestream 3:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr3/mcr3.isml/mcr3-audio=128000-video=1800000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=2043680, RESOLUTION=721x406)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/mcr3/mcr3.isml/mcr3.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)


NOS Sportzomer Livestream 1:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/mcr1/mcr1.isml/mcr1-audio_track=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/mcr1/mcr1.isml/mcr1.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Sportzomer Livestream 2:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/mcr2/mcr2.isml/mcr2-audio_track=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/mcr2/mcr2.isml/mcr2.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Sportzomer Livestream 3:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/mcr3/mcr3.isml/mcr3-audio_track=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/mcr3/mcr3.isml/mcr3.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)


Voor de Olympische Spelen zullen er waarschijnlijk nog livestreams bijkomen.
20-07-2016, 13:57 door Anoniem
Door Anoniem:.. Het probleem is gewoon geld en het ontbreken van de wil om het te verbeteren. Ze ondersteunen liever apps en betaalde dingen zoals NL ziet dan het open web. M.i. volslagen belachelijk en als ik de kans had betaalde ik ze geen cent voor deze belabberde dienstverlening.
Als ze wat minder geld aan sport zouden besteden, dan is er genoeg geld over om in techniek te investeren.
20-07-2016, 16:45 door Anoniem
Door Anoniem: Hierbij directe url's (deze keer direct aan te klikken)

NPO 1:
....
Voor de Olympische Spelen zullen er waarschijnlijk nog livestreams bijkomen.

Bedankt, ik zal er eens naar kijken, misschien.

De lol was er namelijk allang af.
Met uitzondering van de eerste week heeft de livestream niet meer gewerkt en heb ik alles mogen terugkijken met minstens een uur vertraging of de dagen erna.

Voor mij geen sport of livestreams meer via de NosNpo, ze verklooien het al meer dan 10 jaar en leveren geen of slechte diensten uit publiek geld dat we allemaal wel mogen blijven ophoesten.
Waarom eigenlijk?
20-07-2016, 18:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:.. Het probleem is gewoon geld en het ontbreken van de wil om het te verbeteren. Ze ondersteunen liever apps en betaalde dingen zoals NL ziet dan het open web. M.i. volslagen belachelijk en als ik de kans had betaalde ik ze geen cent voor deze belabberde dienstverlening.
Als ze wat minder geld aan sport zouden besteden, dan is er genoeg geld over om in techniek te investeren.

Nogmaals: het is GEEN technisch probleem! Men kan dit technisch best werkend maken, maar dat WIL men niet,
men wil het juist allemaal lastig maken zodat je het wellicht niet zo simpel kunt copieren of buiten de doelgroep kunt
bekijken. Daar zitten niet zozeer de omroepen achter maar de "rechthebbenden".
20-07-2016, 20:00 door Anoniem
Door Anoniem:Als ze wat minder geld aan sport zouden besteden, dan is er genoeg geld over om in techniek te investeren.

Als eens wat meer enerigie er in zou steken om te begrijpen dat techniek helemaal geen limiterende factor is...... Het zijn gewoon de rechthebbende die willen dat hun content niet gekopieerd kan worden.

Vaak moet je niet eerst vanuit de techniek denken, maar eerst eens kijken met welke spelers je exact allemaal te maken hebt, en wat hun eisen zijn. Techniek is maar een heel klein stukje hierin.
17-08-2016, 03:38 door Anoniem
NOS Livestreams Olympische Spelen Rio 2016:

NOS Rio Livestream 01:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi01/multi01.isml/multi01-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi01/multi01.isml/multi01.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Rio Livestream 02:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi02/multi02.isml/multi02-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi02/multi02.isml/multi02.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Rio Livestream 03:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi03/multi03.isml/multi03-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi03/multi03.isml/multi03.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Rio Livestream 04:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi04/multi04.isml/multi04-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi04/multi04.isml/multi04.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Rio Livestream 05:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi05/multi05.isml/multi05-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi05/multi05.isml/multi05.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Rio Livestream 06:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi06/multi06.isml/multi06-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi06/multi06.isml/multi06.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Rio Livestream 07:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi07/multi07.isml/multi07-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi07/multi07.isml/multi07.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Rio Livestream 08:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi08/multi08.isml/multi08-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi08/multi08.isml/multi08.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Rio Livestream 09:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi09/multi09.isml/multi09-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi09/multi09.isml/multi09.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Rio Livestream 10:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi10/multi10.isml/multi10-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi10/multi10.isml/multi10.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Rio Livestream 11:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi11/multi11.isml/multi11-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi11/multi11.isml/multi11.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NOS Rio Livestream 12:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi12/multi12.isml/multi12-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit; BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/sportzomer/multi12/multi12.isml/multi12.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)
11-03-2017, 02:53 door Anoniem
Hi!

Ik heb de NPO links met veel plezier enkele weken geleden na veel googlen hier gevonden en heb hier in het buitenland heerlijk naar kunnen kijken via een siptv app op mijn smart tv. Sinds enkele dagen doen de links het helaas niet meer. Zou degene die ze heeft geplaatst misschien bereid zijn ze te updaten?

Vriendelijke groeten van een Nederlander in het buitenland!
11-03-2017, 13:49 door Anoniem
Op youtube begint het nu ook al, zichtbare content afspeelbaar maar zonder geluid (uitgeschakeld wegens inbreuk op oorspronkelijke rechten). "The clamps slowly begin to come down".

Jammer dat je niets op je device kan 'sproeien' tegen linkrot (humor). Maar even serieus het wordt wel een eenzijdig verhaal de 1% rechtenhouders tegen de rest van de gebruikerswereld. En zitten ze je patenten in de weg bij voorbeeld, verdwijnt er weer een of ander vliegtuig met deskundigen van de radar. 70 jaar copyright op een liedje als Happy Birthday to you, Mr. President.

Benieuwd wie er allemaal slachtoffer zijn geworden van het uitfaseren van flashplayer ten gunste van HTML5 in firefox?
20-04-2017, 11:49 door Anoniem
Actuele Streams:

VRT.Een:
http://live.stream.vrt.be/vrt_video1_live/smil:vrt_video1_live.smil/playlist.m3u8
http://live.stream.vrt.be/vrt_video1_live/_definst_/smil:vrt_video1_live.smil/chunklist_b1296000.m3u8

VRT.Canvas:
http://live.stream.vrt.be/vrt_video2_live/smil:vrt_video2_live.smil/playlist.m3u8
http://live.stream.vrt.be/vrt_video2_live/_definst_/smil:vrt_video2_live.smil/chunklist_b1296000.m3u8

VRT.Ketnet:
http://live.stream.vrt.be/vrt_events3_live/smil:vrt_events3_live.smil/playlist.m3u8
http://live.stream.vrt.be/vrt_events3_live/_definst_/smil:vrt_events3_live.smil/chunklist_b1296000.m3u8

VRT.Journaal:
http://live.stream.vrt.be/vrt_journaal_live/smil:vrt_journaal_live.smil/playlist.m3u8

ATV:
http://urtmpkal-f.akamaihd.net/i/1ut1nl3fq_1@316656/index_1_av-p.m3u8?sd=10&rebase=on

Evenaar:
https://urtmpkal-f.akamaihd.net/i/12qekz6vu_1@180481/master.m3u8

VTM-Nieuws:
http://apple.news.stream.vmmacdn.be/iphone/iphone_high.m3u8

TV-Oost:
http://urtmpkal-f.akamaihd.net/i/156m2vpg5_1@322941/index_1_av-p.m3u8
http://urtmpkal-f.akamaihd.net/i/156m2vpg5_1@322941/master.m3u8

NPO 1:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned1/ned1.isml/ned1-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned1/ned1.isml/ned1.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NPO 2:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned2/ned2.isml/ned2-audio_1=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned2/ned2.isml/ned2.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

NPO 3:
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned3/ned3.isml/ned3-audio=128000-video=1400000.m3u8 (hoogste kwaliteit BANDWIDTH=1619680, RESOLUTION=1024x576)
http://ipv4.api.nos.nl/resolve.php/livestream?url=/live/npo/tvlive/ned3/ned3.isml/ned3.m3u8 (master livestream, met/voor meerdere resoluties/bandbreedtes)

BVN:
https://dcunilive21-lh.akamaihd.net/i/dclive_1@16388/master.m3u8
20-04-2017, 19:41 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-04-2017, 20:12 door Anoniem
Door Anoniem: Tja, en dan nog dat REGIONAAL gedoe.
Ik woon in Belgie, heb een Belgische provider Telenet.
DUS op mijn laptop:
Ik kan geen voetbal uit NL kijken en ook niet uit Duitsland.. Die moeten filteren op land van oorsprong van het IP address.
Ik mag alleenmaar de zender VRT uit Belgie streamen.

Breek me de bek niet open over Europa en rechten om te kijken
Probeer eens een VPN provider. Ik zelf zit via AIRVPN maar dr zijn er nog een hele boel andere. www.privacytools.io vind je ook een flinke lijst.!
20-04-2017, 21:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Tja, en dan nog dat REGIONAAL gedoe.
Ik woon in Belgie, heb een Belgische provider Telenet.
DUS op mijn laptop:
Ik kan geen voetbal uit NL kijken en ook niet uit Duitsland.. Die moeten filteren op land van oorsprong van het IP address.
Ik mag alleenmaar de zender VRT uit Belgie streamen.

Breek me de bek niet open over Europa en rechten om te kijken
Probeer eens een VPN provider. Ik zelf zit via AIRVPN maar dr zijn er nog een hele boel andere. www.privacytools.io vind je ook een flinke lijst.!

Of installeer het gratis Hola (open source vpn): http://hola.org/ zo kan je faken dat je in een ander land woont.
Halo gebruikers van een ander land maken voor jou een vpn tunnel alsof je in dat land zit. Jij doet hetzelfde voor jouw land.
Knap gezien. Zo helpt iedere Hola gebruiker elkaar verder. :-)
20-04-2017, 22:05 door Anoniem
Door Kaba: RTL XL is sinds een paar dagen helemaal doorgedraaid: bij een poging om een The Bold and the Beautiful te bekijken (Premium) aflevering te spelen krijgt mijn vriendin de melding:

Als u deze inhoud wilt weergeven, installeert u Microsoft Silverlight. Klik hier om te installleren.

Hoe verzin je 't RTL? Silverlight is totaal, helemaal end of life.

NPO staat voor Nederlandse Publieke Omroep
RTL is een commerciele zender en valt niet onder de NPO,
hoe verzin je het?
21-04-2017, 09:19 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-04-2017, 11:07 door Anoniem
Door Kaba: RTL XL is sinds een paar dagen helemaal doorgedraaid: bij een poging om een The Bold and the Beautiful te bekijken (Premium) aflevering te spelen krijgt mijn vriendin de melding:

Als u deze inhoud wilt weergeven, installeert u Microsoft Silverlight. Klik hier om te installleren.

Hoe verzin je 't RTL? Silverlight is totaal, helemaal end of life.

Is niet RTL die dat verzint, ze hebben gewoon een oplossing gekocht voor het probleem "hoe krijg je content op een
voor de rechthebbenden acceptabele manier bij je klanten" en die oplossing gebruikt Silverlight.

Ditzelfde zie je ook bij Ziggo's web tv service "Ziggo GO".

Ook daar zijn er problemen mee: de ene na de andere browser haakt af met Silverlight support en al 2 jaar staat
er op de site dat ze "hard aan het werk zijn aan een oplossing" maar dat is natuurlijk helemaal niet waar: ze zijn
hard aan het wachten tot hun leverancier een oplossing maakt en wellicht heeft die al lang een oplossing maar niet
voor het platform wat zij gekocht hebben, en heeft Ziggo geen zin om weer geld er in te steken om te upgraden.

De klant kan barsten, of die moet maar Apple Safari gebruiken, de enige browser waar het kennelijk nog in werkt
en die niet beschikbaar is voor mijn OS.

En nogmaals: het IS GEEN TECHNISCH PROBLEEM. Men kan heel simpel een stream maken die iedereen kan
bekijken. Maar dat is niet het doel van de dienst, althans het valt niet binnen de voorwaarden waaronder de dienst
moet werken. Daarom zie je al die problemen, niet omdat ze het niet kunnen ofzo.
21-04-2017, 13:38 door Anoniem
Door Kaba:
Door Anoniem:
Door Kaba: RTL XL is sinds een paar dagen helemaal doorgedraaid: bij een poging om een The Bold and the Beautiful te bekijken (Premium) aflevering te spelen krijgt mijn vriendin de melding:

Als u deze inhoud wilt weergeven, installeert u Microsoft Silverlight. Klik hier om te installleren.

Hoe verzin je 't RTL? Silverlight is totaal, helemaal end of life.

NPO staat voor Nederlandse Publieke Omroep
RTL is een commerciele zender en valt niet onder de NPO,
hoe verzin je het?

Geweldig. Hoewel geen NPO zijn ervaringen met afspelen van live streams ook relevant, zelfs als dat bij andere omroepen is.

Dus waarom houd je niet gewoon je mening voor je? Want jouw commentaar is in ieder geval off topic!

a) Ik ben de Topic Starter

b) Het is niet off topic.
Verwar de begrippen mening, feit en constatering niet.

c) Start zelf een nieuw topic

Dat mag.

Ter inspiratie hoe dat kan, voorbeelden op plugin topics
https://www.security.nl/posting/505290/NPO+HTML5+!
https://www.security.nl/posting/453871/Flash+Installer+Sneaky+Feedback+Mac+OS+X
https://www.security.nl/posting/384173/Adobe+Flash+Player+%2813%29+Problemen
https://www.security.nl/posting/463466/Tor+%3A+SocialMedia%2C+Video%2C+Security

Op RTL4 en Silverlight is er nog voldoende onbeschreven topic ruimte, pak je kansen!

Mensen oproepen hun mond te houden is niet zo sterk (misschien wel bij je Kaba*-vriendin) maar werkt online meestal niet zo goed.

Argumenten en practice what you preach,
Kubus-monsieur


* https://en.wikipedia.org/wiki/Kaba
21-04-2017, 14:52 door Anoniem
Zelf ook die problemen met RTL XL ervaren, maar wanneer ik het probeer in Edge gaat het prima. Verder misschien maar wat kwalitatief mindere livestreams zoeken voor wedstrijden en anders maar weer terug naar de radio ;) (is vaak ook spannender natuurlijk :P)
21-04-2017, 15:43 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.