image

NS gebruikt reisgedrag voor persoonlijke aanbiedingen

maandag 27 juni 2016, 09:22 door Redactie, 20 reacties

NS heeft een nieuwe dienst gelanceerd waarbij het reisgedrag van passagiers wordt gebruikt voor het doen van persoonlijke aanbiedingen. De dienst heet NS Extra en bestaat naast persoonlijke aanbiedingen ook uit een 'check-uit alert service'. In het geval reizigers zijn vergeten uit te checken ontvangen ze automatisch een e-mail om dit te herstellen.

Om van NS Extra gebruik te maken moeten reizigers wel inzicht in hun reisgegevens geven. "Zo laten wij de voordelen en services zo goed mogelijk aansluiten op uw situatie", aldus NS. Wanneer aangemeld ontvangen reizigers "regelmatig" e-mails met persoonlijke extra’s, aanbiedingen en services. De vervoerder stelt dat het de reisgegevens alleen voor NS Extra en niet voor andere diensten of doelen zal verwerken. De dienst is alleen beschikbaar voor reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart en kan op elk moment worden opgezegd.

Reacties (20)
27-06-2016, 09:30 door Anoniem
Extra diensten = extra data = extra betalen met je persoonlijke gegevens.
27-06-2016, 09:39 door Anoniem
Nog een reden om je niet aan te melden, nog meer ongewenste spam
27-06-2016, 10:28 door karma4
OV chip - reisgedrag wordt vastgelegd maar dat gaatou nooit gebruikt gaan worden voor marketing doeleinden. Dat was de ministrieele politieke uitspraak. Vervolgens ....

Aangezien opgeslagen persoonlijke gegevens voor andere doeleinden gebruikt worden dan oorspronkelijk is de reactie van AP interessant om te zien.
27-06-2016, 10:32 door Anoniem
"Aangezien opgeslagen persoonlijke gegevens voor andere doeleinden gebruikt worden dan oorspronkelijk is de reactie van AP interessant om te zien."

Wat zou de AP hierop moeten zeggen dan? De reiziger geeft zelf toestemming (grondslag 1) dus heeft ook de AP hier niets te melden lijkt me
27-06-2016, 10:34 door Anoniem
Als ze gewoon zoals in andere landen met zo'n pasje systeem, ervoor zouden zorgen dat je door een poortje moet met je pasje, kun je nooit vergeten uit te checken.
maarja, dan kun je nooit doen 'alsof' wanneer je weer alle (anonieme) kaarten expres de checkout niet registreert, zodat ze zich moeten melden om de kosten weer terug te krijgen.
en dat levert toch weer bijna een half miljard euro per jaar op, die 'expres' vergeten registraties.

niet alleen te zeggen over de veiligheid van passagiers..
immers, geen pasje, geen poort die open gaat, dus kun je niet zonder x euro op zak het perron op komen.
27-06-2016, 10:37 door Anoniem
Hoe komt het toch dat zoveel bedrijven nooit eens in staat zijn om diensten zonder neveneffecten te bieden? Ik wil best een e-mail ontvangen als ik vergeten ben uit te checken, maar de keuze om op reisgedrag gebaseerde aanbiedingen te ontvangen wil ik los daarvan kunnen maken. Dat klantvriendelijkheid zonder meteen een big data-shotje te moeten scoren voor een bedrijf ook de moeite waard is (blije klanten komen tenslotte graag terug) lijkt buiten hun bevattingsvermogen te vallen. Het heeft iets dwangmatigs, big data is een soort verslaving, zo lijkt het.

In plaats van dat individuele OV-bedrijven dit soort dingen doen zou ik het veel zuiverder vinden om het bij Translink onder te brengen. Die registreren hoe dan ook alle transacties die met OV-chipkaarten worden gedaan en hoeven geen extra data te registreren om al een hoop goeds te kunnen doen:
• Als iemand ergens uitstapt zonder uit te checken en vervolgens weer incheckt voor een andere bus of trein weet je dat iemand daar moet zijn uitgestapt. Dan kan het uitchecken automatisch gereconstrueerd worden zonder dat er maar een e-mail verstuurd hoeft te worden. Dit kan ook voor anonieme kaarten gedaan worden.
• Het bedrag dat bij inchecken afgeboekt wordt kan verlaagd worden als de rit naar het eindpunt van de lijn lager is dan het standaardbedrag. Als je op een lijn hoguit nog €1,73 kan besteden tot het eindpunt is het nergens voor nodig om €4 af te boeken (of wat het bedrag tegenwoordig is). Ook dit kan prima voor anonieme kaarten geregeld worden.
• Als uit de al vastgelegde transacties blijkt dat iemand vaak op station/halte X uitstapt dan is bij niet uitchecken de aanname redelijk dat op een lijn die langs X komt dat de plek is waar iemand is uitgestapt. Ook dat kan prima voor anonieme kaarten geregeld worden.

Pas als deze mechanismen het niet uitchecken niet corrigeren begint het echt wat toe te voegen om een e-mail te sturen. En maak daar dan gewoon een ongecompliceerde dienst zonder neveneffecten van, werk gewoon eens in het belang van de klant zonder voor die klant aan te nemen dat hij nog meer wil en jezelf wijs te maken dat alles wat je als bedrijf bedenkt fijn is voor de klant. Dring je eigen wensen niet op door ze te koppelen aan dingen die zonder complicaties goed zijn voor de klant. Zie de klant met andere woorden als een klant, als iemand die je bedient en niet als een te exploiteren object dat alleen maar de indruk moet krijgen dat je erop uit bent het te bedienen.
27-06-2016, 11:07 door Anoniem
@karma4: de privacyofficer van de NS heeft echt wel kaas gegeten van de materie, wellicht moet je je eerst verdiepen voordat je maar wat roept...
27-06-2016, 11:25 door Profeet - Bijgewerkt: 27-06-2016, 11:26
Ook heel interessant om te zien dat gekoppeld wordt aan het vergeten uit te checken. Wilt u betere service wanneer u vergeet uit te checken, of het systeem gewoon weer is kapot is op de bestemming, prima maar dan moet wel reclame ontvangen? Ben benieuwd of ze die mail ook zonder reclame gaan aanbieden....
27-06-2016, 12:20 door Anoniem
Door karma4: OV chip - reisgedrag wordt vastgelegd maar dat gaatou nooit gebruikt gaan worden voor marketing doeleinden. Dat was de ministrieele politieke uitspraak. Vervolgens ....

Aangezien opgeslagen persoonlijke gegevens voor andere doeleinden gebruikt worden dan oorspronkelijk is de reactie van AP interessant om te zien.
De PA zal dit denk ik prima vinden, omdat je je moet aanmelden en je dus opnieuw toestemming zal moeten geven voor het gebruik van de data voor een ander doel. Verder is het opt-in en duidelijk waar het voor gebruikt zal gaan worden en niet een een of ander verborgen opt-out vinkje. Voor zover ik kan zien dus (behoorlijk) conform de eisen.
27-06-2016, 13:47 door Anoniem
De woordvoerder op Radio 1 vanochtend gaf iets anders aan... Geen gepersonaliseerde aanbiedingen, maar alleen gebruik van de data om te kijken of er op bepaalde stations iets verbeterd kan worden om het uitchecken makkelijker te maken.
27-06-2016, 15:00 door SPlid
Wacht maar, ook de belastingdienst en de politie gaat hier ook vast gebruik van maken ......
27-06-2016, 16:15 door Anoniem
Door Anoniem: De woordvoerder op Radio 1 vanochtend gaf iets anders aan... Geen gepersonaliseerde aanbiedingen, maar alleen gebruik van de data om te kijken of er op bepaalde stations iets verbeterd kan worden om het uitchecken makkelijker te maken.

Kan wel zijn, maar bij de NS staat toch echt: "U ontvangt regelmatig e-mails met persoonlijke extra’s, aanbiedingen en services"...
27-06-2016, 16:29 door Anoniem
Zodra je het activeert heb je al aanbiedingen op basis van je reisgedrag van voor de activatie ?,
met andere woorden aan of uitzetten heeft geen zin, ze verzamelen tog alles mocht je het aan willen zetten,
net als automaties aanvullen bij windows ?
27-06-2016, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem: De woordvoerder op Radio 1 vanochtend gaf iets anders aan... Geen gepersonaliseerde aanbiedingen, maar alleen gebruik van de data om te kijken of er op bepaalde stations iets verbeterd kan worden om het uitchecken makkelijker te maken.

ja, want dan is het verbetering van diensten, en dan mag je het wel, verzamelen voor reclame mag niet namelijk.
27-06-2016, 16:39 door karma4 - Bijgewerkt: 27-06-2016, 16:50
Door Anoniem:
De PA zal dit denk ik prima vinden, omdat je je moet aanmelden en je dus opnieuw toestemming zal moeten geven voor het gebruik van de data voor een ander doel. ..
Voor zover ik kan zien dus (behoorlijk) conform de eisen.
Ik weet het is al een tijdje terug http://www.nu.nl/economie/689294/ns-mag-reisgegevens-onder-voorwaarden-gebruiken.html Wat er gebeurt is een veranderende stellingname met schuivend grenzen. Kentekenregistratie en cameratiezicht kent een zelfde verloop.

Het issue is dat data/gegevens voor een ander doel gebruikt gaan worden dan waarvoor ze ooit aangemaakt zijn.
Op de site ap staat letterlijk dat gegevens niet voor een ander doel gebruikt mogen worden https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/persoonsgegevens/beveiliging-van-persoonsgegevens zie het kader testen..

Met het BSN wat functioneel niet meer is dam een NAW wordt het gebruik aan anderen verboden zelf als ik toestemming geef mag het niet.
Nu is NS officieel een private partij. De eigenaar is de staat. Die maakt heel makkelijk uitzonderingen voor zichzelf.
27-06-2016, 20:59 door Anoniem
Heel leuk, maar geld niet voor vergeten uit te checken bij de andere aanbieders van het reizen per spoor.
NS houd deze gegevens namelijk niet bij.
27-06-2016, 21:59 door karma4 - Bijgewerkt: 27-06-2016, 22:08
Door Anoniem: Heel leuk, maar geld niet voor vergeten uit te checken bij de andere aanbieders van het reizen per spoor.
NS houd deze gegevens namelijk niet bij.
Scherp je hebt gelijk. Een gemiste kans t.o.v. de strippenkaart je gaat van a naar b en weer terug. Daar kan je geen behoorlijke ict en service tegen over zetten? Dan faal je toch als ov chip voor een verbeterde reis service. Of was het doel enkel hogere bonussen voor de top met meer binnen halen van geld.
Ja het is een andere agenda dan verbetering van ov. Het zou me niet verbazen als dat de werkelijkheid is.
28-06-2016, 02:11 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem 10:37 : Hoe komt het toch dat zoveel bedrijven nooit eens in staat zijn om diensten zonder neveneffecten te bieden? Ik wil best een e-mail ontvangen als ik vergeten ben uit te checken, maar de keuze om op reisgedrag gebaseerde aanbiedingen te ontvangen wil ik los daarvan kunnen maken.

Elk zichzelf en haar klanten respecterend bedrijf zou een systeem horen te bouwen dat waarschuwt voor het onterecht in rekening brengen van diensten. Dat de NS hier een slaatje uit probeert te slaan met privacy gevoelige informatie van haar klanten is werkelijk ongehoord.

Wat een viespeuken...
04-07-2016, 13:09 door Anoniem
Wat denken de meeste mensen toch 'SMART' De oplossing is heel simpel. Zonder NS en zonder persoonlijke gegevens prijs te geven, zelfs zonder sms een alert ontvangen. Je telefoon is wel zo smart om dit te kunnen.

Stel de wekker op de telefoon zo in dat deze een melding geeft op het moment dat je normalerwijze de reis bijna zou hebben beëindigd. Dan krijg je precies op tijd een herinnering dat je moet uitchecken.

Ben je nog niet op je bestemming dan stel je de snoozefunctie in.

Snooz't het geval wanneer je hebt uitgecheckt dan zet je 'm uit.

Eerlijkheidshalve moet ik er bijvertellen dat er op deze wereld veel 'persons' zijn. Zelf behoor ik echter tot de groep 'SMART persons'... Daarom heb ik geen behoefte aan een 'SMART NS'. En het leuke is dat het ook werkt bij andere vervoermaatschappijen.
07-07-2016, 14:40 door Anoniem
Om te kunnen constateren dat je niet uitgechecked bent, moet men wel je reisgegevens kunnen inzien, dûh.
De 'vervelende mailtjes met aanbiedingen' kun je los van de vergeten check out service uitzetten in de instellingen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.