image

NXP test rfid-chips voor kentekenplaten op legerbasis

donderdag 14 juli 2016, 14:02 door Redactie, 24 reacties

De Nederlandse chipfabrikant NXP heeft een eerste test met rfid-chips voor kentekenplaten afgerond. De test vond plaats op een militaire basis in Oirschot waar een jaar lang met meerdere militaire voertuigen werd getest. De kentekenplaten van auto's en vrachtwagens op de basis werden van een passieve geïntegreerde rfid-chip voorzien. Ook werd er een vignet met rfid-chip achter de voorruit geplaatst.

Vervolgens werden de chips via boven de weg bevestigde apparatuur uitgelezen. Dit uitlezen kan op een afstand tot 12 meter en met snelheden tot 150 kilometer per uur. De rfid-chips in de kentekens en het vignet maken gebruik van de langeafstands-encryptietechnologie die NXP ontwikkelde. Deze technologie moet ervoor zorgen dat alleen rfid-lezers met de juiste cryptografische sleutels de rfid-chips kunnen uitlezen. Via de chips is het mogelijk om de locatie van voertuigen te monitoren. Dit kan bijvoorbeeld weer tegen fraude of diefstal worden gebruikt.

Reacties (24)
14-07-2016, 14:24 door Anoniem
De rfid-chips in de kentekens en het vignet maken gebruik van de langeafstands-encryptietechnologie die NXP ontwikkelde. Deze technologie moet ervoor zorgen dat alleen rfid-lezers met de juiste cryptografische sleutels de rfid-chips kunnen uitlezen. Via de chips is het mogelijk om de locatie van voertuigen te monitoren. Dit kan bijvoorbeeld weer tegen fraude of diefstal worden gebruikt.
Maakt het voor de belastingdienst ook makkelijker. Meneer/mevrouw, volgens de chip in uw kenteken reed u om 9 uur 's ochtends het parkeerterrein van de Efteling op en om 5 uur 's middags weer af, dat is privégebruik.
14-07-2016, 14:40 door Anoniem
Stel: mijn rfid chip gaat kapot en ik weet dat niet. Krijg ik dan weer te maken met zo'n hoge konijn uit de hoed van de overheid? (lees: boete).
14-07-2016, 15:05 door Anoniem
Dat heet een markt maken die er nog niet is.

Een RFID-chip kan je op diverse manieren op de markt zetten. De chip werkt zelfstandig. NXP kiest er voor om het expliciet te vermarkten door heel nadrukkelijk het kenteken bij de chip te betrekken. Een vorm van sturende marketing waarbij het bedrijf waarschijnlijk hoopt dat de instantie die gaat over de vorm van het kenteken en de uitgifte hiervan, de staat, het product als een geheel gaat zien en bij NXP aanklopt om die kentekens met chip te laten maken, de benodigde registratieapparatuur te verzorgen, de uitleesapparatuur te verzorgen en onderhoud te leveren.

De vorm van het kenteken ligt in Nederland vastgelegd en kent nog geen toepassing van RFID. Vermoedelijk hebben een of meerdere lobbyisten van deze bedrijven er bij de RDW en politiek op gewezen dat er een probleem is met valse kentekenplaten en gebrek aan makkelijke controle en dat de bedrijven daar een oplossing voor kunnen leveren als er maar genoeg winst is. Het zal mij niets verbazen als deze bedrijven ook nog subsidie hebben gekregen voor het opzetten van het product, de marketing en de tests. In een eerder nieuwsbericht van de RDW staat dat de RDW niet bij de tests betrokken is en er bij een eventuele afweging om het kenteken aan te passen er ook een beveiligingsonderzoek moet zijn uitgevoerd.

De grootste vraag is waar nu de winst zit als de overheid kentekens met rfid verplicht gaat stellen. Die ligt bij een klein gedeelte van de markt terwijl iedereen in Nederland met een kentekenbewijs dus moet gaan bijdragen aan een product waar ze zelf geen directe baat bij hebben.
14-07-2016, 15:28 door Anoniem
Dan kunnen de vliegende pakeer razia's (die denken dat ze van de verkeerswet ontheven zijn) plaatsmaken voor serieus verkeer?
Weer een paar uitMelkert-banen minder.
14-07-2016, 16:44 door Anoniem
De grootste vraag is wanneer de mensheid aan de chip gaat/moet.
14-07-2016, 16:48 door Erik van Straten
Toch maar rekeningrijden dan?

Deze technologie moet ervoor zorgen dat alleen rfid-lezers met de juiste cryptografische sleutels de rfid-chips kunnen uitlezen.
Gelukkig is het ondenkbaar dat die RFID-lezers gestolen kunnen worden.
14-07-2016, 17:09 door karma4
Kentekenplaatlezers zijn al zeer betrouwbaar en effectief met het volgen van auto's. Wat voegt dit toe?
14-07-2016, 18:57 door Anoniem
Door karma4: Kentekenplaatlezers zijn al zeer betrouwbaar en effectief met het volgen van auto's. Wat voegt dit toe?
Het zou fraude door gebruik van valse kentekenplaten tegen moeten gaan en verwerking van controle van het kenteken nauwkeuriger en sneller moeten maken zonder dat er vrij zicht nodig is.

De meeste fraude gaat niet via valse kentekenplaten, maar door ze van een voertuig te stelen en op een ander voertuig te plaatsen. De chip verkomt die fraude niet meer dan nu. Zeker niet als criminelen een manier vinden om de werking van de chips zelf na te bootsen. Chips zijn ook niet ongevoelig voor defecten. Zelfs al is dagelijks maar 0,001% defect dan zijn dat er vele tienduizenden waarmee personen onjuist aan worden gewezen als risico of erger. En de overheid en een bedrijf als NXP gaan de kosten voor vervanging niet betalen, dat komt ook voor rekening van de kentekenhouders.

Bij controles kun je denken aan het via frid uitlezen van kentekens van bijvoorbeeld geparkeerde auto's waarbij het kenteken niet goed zichtbaar is. De controles worden steeds luier uitgevoerd. Mobiele visuele scanapparatuur is hip. In plaats van een aantal controleurs rond te laten lopen die handmatig controlere gaat het nu tot een enkele controleur die een voertuig langs auto's laat rijden om een scanapparaat te laten controleren. Alleen die controleur komt de auto niet meer uit terwijl een deel van de kentekens niet gescaned kan worden door dicht op elkaar parkeren en andere oorzaken. En ook de scanners zijn niet helemaal foutloos. De chip kan via een andere weg dus een (extra) verificatie geven, of de dure scanauto's uit de markt duwen.

Wat voegt het niet toe?
Fraudeurs worden niet eerder of beter gestopt als er niet sneller en nauwkeuriger een kenteken gevalideerd kan worden dan nu. Pomphouders moeten bijvoorbeeld voor tienduizenden euros investeren in diensten en producten om iets nauwkeuriger of sneller door te krijgen dat ze mogelijk te maken krijgen of hebben met fraude. En of ze dan op tijd zijn is de vraag. Overheid/politie/fiod kan hier extra voordeel bij hebben maar ook dat lijkt niet bewezen. Als er geen bellen af gaan wil het niet zeggen dat er niets aan de hand is en andersom. Er zal net als bij de huidige controles handmatige controle nodig zijn.

De kentekens zelf zullen niet goedkoper worden. De chips vormen een extra kostenpost bij aanschaf en de frequentie van aanschaf van nieuwe kentekenplaten gaat niet minder worden.

Als de chips buiten de garage om gekoppeld worden aan blanco kentekens dan bevat deze het kenteken of gegevens van de kentekenhouder waarschijnlijk niet. Kan je als oplichter gewoon een willekeurig kenteken met chip maken, alleen klopt bij de RDW de koppeling tussen de chip en de kentekenhouder dan niet als de oplichter de kentekens niet officieel laat registreren.

Als de chips en kentekens als reisdocumenten worden gefabriceerd dan is er geen voordeel voor de duizenden partijen die geinvesteerd hebben om de huidige kentekens te mogen maken. Het voordeel bij vermissing of diefstal zit dan ook niet meer bij de eigenaar van het kenteken, want die moet het dan enkele dagen langer doen zonder kentekenplaten en kan officieel dan enkele dagen in plaats van enkele uren de weg niet op. Verlies aan gemak en dagen aan inkomsten bij de kentekenhouder. En dus extra kosten voor het kenteken.

Als de chip bij garagehouders kan worden gemaakt en voorzien van de gegevens van de kentekenhouder dan is het waarschijnlijk geen enkele winst tegen fraude. Niet wat nu niet kan.

Het doet er voor een fraudeur niet toe of hij een kenteken met chip heeft maar of de uitlezer het juiste resultaat krijgt. Met of zonder chip valt een fraudeur bij voldoende controle door de mand, maar het scannen is geen voldoende controle. En een scanner maakt het niet uit of deze de juiste gegevens uit een chip krijgt of uit een apparaatje dat de boel weet te belazeren.
14-07-2016, 19:18 door Anoniem
Als er een toepassing is van deze gechipte platen, waarvan wij zeggen 'gaan met die banaan'. Komt er dan een tweedeling: zij die een gechipte plaat krijgen (nieuwe auto's, vernieuwde platen) en zij die dat niet krijgen (ouder auto's en buitenlandse auto's)?

Zou tracking via RFID uitgezonderd of nog niet voorkomen in de wet? Je kan namelijk dit ook bereiken door overal camera's neer te zetten en de historie te bewaren.
14-07-2016, 21:03 door Dick99999 - Bijgewerkt: 15-07-2016, 10:14
De NXP referentie heldert de zaak iets op:

'Cars and trucks were equipped with IDePLATEs and IDeSTIXs (windshield labels) with integrated passive RFID chips.'
De koppeling van auto en kentekenplaat, met 2 chips op 1 auto?

"The chips send identity information in highly secured transmissions so that only RFID readers, stationary or handhelds, which have access to the corresponding secret cryptographic keys, can decipher this information,” said Maurice Geraets, managing director of NXP Netherlands. “With this technology, only authorized readers can monitor which cars are driving where.
Voor NXP dus toch tracking van alle auto's als toepassing?

The successful results of the field trial have already led to large scale implementation of the applied chips in electronic license plates projects in South America.
Geleverd voordat de eerste test (Oirschot) was afgerond?

@redactie Security.nl
Kan de referentie naar een eerder artikel op security.nl erbij?
https://www.security.nl/posting/432020/Overheid+wil+kentekenfraude+bestrijden+via+chip

== edit: URL tags toegevoegd
14-07-2016, 23:13 door Erik van Straten
14-07-2016, 21:03 door Dick99999: [...]
"The chips send identity information in highly secured transmissions so that only RFID readers, stationary or handhelds, which have access to the corresponding secret cryptographic keys, can decipher this information,” said Maurice Geraets, managing director of NXP Netherlands.
"highly secured transmissions" lijkt mij al heel knap bij RFID in combinatie met "een afstand tot 12 meter en met snelheden tot 150 kilometer per uur". Immers, voor fatsoenlijke cryptografie heb je al snel computing power nodig - en power is er nauwelijks en bovendien maar heel kort, in een flink ruisende omgeving (packet loss ondanks ECC anyone).

Maar ik verwacht een andere aanpak van criminelen met de volgende brief van RDW op uw deurmat als gevolg:
Door RDW: Helaas hebben criminelen de "secret cryptographic keys" van het RIFD voertuigidentificatiesysteem in handen weten te krijgen, waardoor zij nu eenvoudig kopiën van kentekenplaten met ingebouwde RFID chip en de op de autoruit geplaatste sticker kunnen maken. Onderzocht wordt nog hoe deze criminelen zich toegang tot de "secret cryptographic keys" hebben weten te verschaffen.

Omdat potentieel ook de identiteit van uw auto kan worden vervalst, met mogelijk zeer nadelige consequenties voor u, raden wij u dringend aan om zo snel als mogelijk de betreffende kentekenplaat en RFID sticker (geplaatst aan de binnenzijde van uw voorruit) te laten vervangen. Hiervoor kunt u terecht bij een geautoriseerde garage.

Omdat het door criminelen toegang krijgen tot, en kopiëren van, de "secret cryptographic keys" een onvoorziene omstandigheid betreft, kunnen de kosten die de garagehouder u hiervoor in rekening brengt helaas niet op de RDW worden verhaald.
15-07-2016, 08:07 door Dick99999 - Bijgewerkt: 15-07-2016, 10:14
Door Erik van Straten:
"highly secured transmissions" lijkt mij al heel knap bij RFID in combinatie met "een afstand tot 12 meter en met snelheden tot 150 kilometer per uur". Immers, voor fatsoenlijke cryptografie heb je al snel computing power nodig - en power is er nauwelijks en bovendien maar heel kort, in een flink ruisende omgeving (packet loss ondanks ECC anyone).
[......]
Dat vroeg ik mij ook af. De toegepaste chips worden UCODE DNA genoemd, volgens NXP de eeste chip met "long-range read performance with cryptographic authentication". Deze chips gebruikt/voldoet aan:
- ISO/IEC 29167-10 standardized cryptographic security using 128-bit key based on AES en
- GS1 EPC Gen 2 V2 air interface standard, which supports cryptographic authentication in RFID systems operating in the UHF range
Zie http://media.nxp.com/phoenix.zhtml?c=254228&p=irol-newsArticle&ID=2118046.

Waar de decryptieg/authenticatie gebeurt is mij onduidelijk. Ik heb iets gelezen waarin een server wordt genoemd. Maar ook:
"The chips send identity information in highly secured transmissions so that only RFID readers, stationary or handhelds, which have access to the corresponding secret cryptographic keys,"
Dan zou de sleutel in die apparaten kunnen zitten. Ik heb bewondering voor NXP. Maar toch, in dit geval:

Er gaan grote sommen geld in autofraude om en het betreft georganiseerde, steeds higher tech, criminaliteit (zie http://stavc.nl/media/38555/rapportbeke2013.pdf). Zou die criminaliteit de (enkele?) sleutel niet kunnen bemachtigen?

Misschien dat iemand deze standaarden/chips (2015) kent en er meer over kan vertellen? Misschien een presentatie van UCODE DNA at RFID Journal Live, April 15-17, San Diego?

== edit: URL tags toegevoegd
15-07-2016, 08:07 door Anoniem
Ik voorzie een verschuiving naar het gebruik van (gestolen/gekopieerde) buitenlandse kentekenplaten bij niet legaal gebruik van het voertuig.....

NL-plaat eraf, sticker van de voorruit verwijderen, buitenlandse plaat erop en rijden maar weer.
15-07-2016, 09:05 door Anoniem
De techniek daargelaten, begrijp ik de weerstand voor particulier gebruik.
Maar het doel waar de test nu voor gebruikt is, is uitstekend.
Militaire voertuigen worden doorgaans niet aan een persoon, maar aan een locatie gekoppeld.
Dit is een prima controlesysteem voor deze doelgroep.
15-07-2016, 11:22 door Anoniem
Door Anoniem: Dat heet een markt maken die er nog niet is.

Een RFID-chip kan je op diverse manieren op de markt zetten. De chip werkt zelfstandig. NXP kiest er voor om het expliciet te vermarkten door heel nadrukkelijk het kenteken bij de chip te betrekken. Een vorm van sturende marketing waarbij het bedrijf waarschijnlijk hoopt dat de instantie die gaat over de vorm van het kenteken en de uitgifte hiervan, de staat, het product als een geheel gaat zien en bij NXP aanklopt om die kentekens met chip te laten maken, de benodigde registratieapparatuur te verzorgen, de uitleesapparatuur te verzorgen en onderhoud te leveren. ....

NXP maakt deze markt niet, maar is voortgekomen uit een jarenlange EU lobby; overheid wedt op verschillende paarden om hun burgers te monitoren. En dit is er 1 van...
16-07-2016, 11:22 door Anoniem
NPX verdient dus aan de verdere invoering van de politiestaat.
16-07-2016, 11:32 door Anoniem
Je zit vervolgens dan ook nog met het probleem dat auto's buiten europa geen chip hebben omdat het daar niet verlplicht is mogen die nu niet meer het land in? Ze maken van een mug een oliefant en ook nog ten kosten van de burger!
16-07-2016, 12:46 door Anoniem
Door Anoniem:NXP maakt deze markt niet, maar is voortgekomen uit een jarenlange EU lobby; overheid wedt op verschillende paarden om hun burgers te monitoren. En dit is er 1 van...
Als je van mening bent dat de overheid al die producten of diensten bedenkt dan zit je aluminium hoedje te strak en over je ogen.

In de poltiek, in het sturende management of op beleidsterreinen waar de wetgeving vandaan komt werken bijna nooit personen die affiniteit hebben met de producten of techniek die monitoring mogelijk maken. Die krijgen van buiten een probleem te horen en een aantal voorgekauwde oplossingen. Dat is de wereld van de lobbyisten van de fabrikanten of dienstverleners. Dat werkt zo in de landbouw, verkeer, milieu, defensie en het werkt niets anders als het gaat om belasting innen, anti-fraude of opsporing van strafbare feiten. Die lobbytrajecten zijn lang, heel lang. Langer dan de carriere van menig politicus of manager aan de top, daarom begint de lobby vaak 10 of zelfs 20 jaar eerder door aan te blijven kloppen bij tal van personen die invloed hebben of krijgen en is onderdeel vanuit bedrijven of bedrijfsbranches die al heel lang bestaan en het moeten hebben van grote orders die jaren aan inkomsten opleveren. Daar nemen die bedrijven graag de tijd voor met tal van problemen en oplossingen. Als er maar een slaagt dan zitten ze voor een kwart eeuw weer goed in de centen. De overheid heeft geen labaratoria of kantoren vol geniale wetenschappers die producten ontwikkelen of opdrachtgevers die met een paar miljard naar een bedrijfsbranche gaan en zeggen dat ze alvast een producten en diensten kunnen gaan ontwikkelen en testen zonder garantie dat het werkt. Bedenk dus ook even goed of het probleem van monitoring werkelijk vanuit de politiek.
16-07-2016, 13:05 door Anoniem
Door Anoniem:NXP maakt deze markt niet, maar is voortgekomen uit een jarenlange EU lobby; overheid wedt op verschillende paarden om hun burgers te monitoren. En dit is er 1 van...
Dagelijks lopen lobbiisten van wapenbedrijven, tabaksindustrie, chemische industrie de hele EU plat om duizenden producten en diensten onder de aandacht te brengen. Dat is met het europese kenteken niet anders. En hoe breng je je producten aan de man? Door je klant voor te houden dat die het product nodig heeft en te laten geloven dat jij de oplossing hebt. Mensen in de politiek hebben een hekel aan problemen en een grote voorkeur voor persoonlijk carriereperspectief met veel aanzien, macht en geld. Hoe meer problemen je weg lijkt te nemen hoe beter je carriere. Is het niet in de politiek dan is het wel in het bedrijfsleven.
16-07-2016, 17:17 door Anoniem
Door Anoniem: De grootste vraag is wanneer de mensheid aan de chip gaat/moet.
Dat zal gaan gebeuren als de nieuwe wereldorde wordt ingesteld door de wereldleider.
Het zal een ieder vrij staan om de chip te laten implanteren.
Echter, zonder chip zal je niet kunnen kopen of verkopen.
17-07-2016, 09:42 door Anoniem
Gelukkig is AES-128 met fysieke toegang tot de chip prima te kraken. De NSA adviseert ook niet voor niets dit niet te gebruiken ;-)

Zoek maar eens op side channel attack mbt SIM kaarten die ook AES-128 gebruiken....
17-07-2016, 12:12 door Anoniem
Waar staat dat van de NSA? Of bedoel je dat zij aanbevelen 256 bits te genruiken voor top secret info? Het kraken kan inderdaad zo voor elk algoritme op de chip, maar er zijn ook tegenmaatregelen bekend. Vraag is wel of die genomen zijn op deze kenteken chip , en of een dief apparatuur heeft en het zo even kan doen. Elke chip heeft een eigen sleutel.
18-07-2016, 09:35 door Anoniem
Door Anoniem: Waar staat dat van de NSA? Of bedoel je dat zij aanbevelen 256 bits te genruiken voor top secret info? Het kraken kan inderdaad zo voor elk algoritme op de chip, maar er zijn ook tegenmaatregelen bekend. Vraag is wel of die genomen zijn op deze kenteken chip , en of een dief apparatuur heeft en het zo even kan doen. Elke chip heeft een eigen sleutel.

Inderdaad ze bevevelen 256bits aan voor info tot aan Top Secret. Voor de gewone dief zal het waarschijnlijk lastig zijn maar de georganiseerde criminaliteit of door een staat gesponsorde terrorist zal de moeite er wel voor willen nemen.

We gaan het zien maar als ze net zo te werk gaan als bij de OV chipkaart dan is een lage prijs belangrijker dan de fraude mogelijkheden....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.