image

CPB: overheid moet sneller op cybercrime reageren

donderdag 11 augustus 2016, 15:06 door Redactie, 4 reacties

De overheid moet sneller op ict-ontwikkelingen zoals cybercrime reageren, zo laat het Centraal Plan Bureau (CPB) vandaag in een rapport weten. Met de opkomst van internet en andere ict-toepassingen is ook cybercrime in opkomst. In 2015 kwam 11% van de Nederlanders in aanraking cybercrime.

Hier ligt volgens het CPB vanzelfsprekend een rol voor de overheid, omdat veiligheid een publiek goed is. Als het echter gaat om ict-ontwikkelingen wachten overheden nog te vaak tot er meer duidelijk is over de nieuwe technologie of de ontwikkeling ervan in de markt. Op een later moment regels invoeren is echter vaak lastiger en kostbaarder, zo stelt het CPB in het rapport 'Marktordening bij nieuwe ICT-toepassingen' (pdf).

Het optimale moment voor overheidsingrijpen hangt onder meer af van de maatschappelijke kosten die gemaakt moeten worden om het beleid in de toekomst aan te passen. Zo kunnen bij online identificatie de toekomstige kosten van een nieuwe standaard hoog zijn voor consumenten en bedrijven die willen overstappen. Het CPB vindt vroegtijdig ingrijpen door de overheid om deze kosten te voorkomen in dit geval dan wenselijk.

Het CPB geeft als voorbeeld voor het overheidsingrijpen de aanpak van phishing. Een achterliggende oorzaak van phishing is dat e-mailontvangers de identiteit van de afzender niet goed kunnen verifiëren. Technisch gezien zijn er veel mogelijkheden om op een betrouwbare manier berichten te versturen. Daarom komen vanuit de markt ook verschillende oplossingen voor veilige communicatie, zoals aparte berichtenboxen en private identificatiesystemen. Deze marktoplossingen kunnen suboptimaal zijn, omdat gebruikers voor communicatie afhankelijk worden van meerdere gesloten platforms.

Naarmate het langer duurt voordat e-mail een betrouwbaar alternatief is voor berichtenboxen, zal deze versplintering verder doorzetten. Hoe groter de versplintering, des te kostbaarder het zal zijn om over te schakelen naar een nieuw systeem. De overheid kan de verdere versplintering voorkomen door in een vroeg stadium beleid te voeren gericht op het gebruik van open standaarden voor veilige communicatie en een platform voor identificatie aan te bieden, aldus het CPB.

Image

Reacties (4)
11-08-2016, 15:46 door Anoniem
Ze verplichten burgers webportals te gebruiken voor communicatie met de overheid (erg dom uitgangspunt om te beginnen) en als er vervolgens weer een kritieke kwetsbaarheid mbt HTTPS bekend wordt waar nog geen oplossing voor is, dan doen ze vervolgens weer waar ze goed in zijn: helemaal niets dus.

De oplossing is simpel. Ontwikkel samen met het bedrijfsleven en de open source community een variant op PGP waar er 2 publieke steutels zijn. 1 voor de ontvanger en 1 voor de AIVD. Neem vervolgens het voortouw in het gebruik hiervan en je voorkomt een grote puinhoop door het altijd maar achter de feiten aanlopen.

Uiteraard gaat de overheid dit pas doen als de puinhoop niet meer te overzien is en men niet anders meer kan. Tegen de tijd dat het eindelijk in de praktijk draait heeft echter elke crimineel een kwamtumcomputer thuis staan waardoor de hele investering weer tevergeefs was.
11-08-2016, 19:21 door Anoniem
Door Anoniem: Ze verplichten burgers webportals te gebruiken voor communicatie met de overheid (erg dom uitgangspunt om te beginnen) en als er vervolgens weer een kritieke kwetsbaarheid mbt HTTPS bekend wordt waar nog geen oplossing voor is, dan doen ze vervolgens weer waar ze goed in zijn: helemaal niets dus.

De oplossing is simpel. Ontwikkel samen met het bedrijfsleven en de open source community een variant op PGP waar er 2 publieke steutels zijn. 1 voor de ontvanger en 1 voor de AIVD. Neem vervolgens het voortouw in het gebruik hiervan en je voorkomt een grote puinhoop door het altijd maar achter de feiten aanlopen.

Uiteraard gaat de overheid dit pas doen als de puinhoop niet meer te overzien is en men niet anders meer kan. Tegen de tijd dat het eindelijk in de praktijk draait heeft echter elke crimineel een kwamtumcomputer thuis staan waardoor de hele investering weer tevergeefs was.

Mwa.
Ik denk dat communiceren via een portal helemaal niet zo'n slecht idee is.
In ieder geval nu niet.
Er is zoveel spam en phishing dat email wel erg gevaarlijk is. Ik krijg in ieder geval veel phishing. Ik reageer dus niet meer op emails.
Dan is het alternatief van een overheidsportal best aardig. Ik zou dan wel de authenticatie beter willen hebben.

En ja. Als je de authenticatie voor overheidsites beter doe, dan kan je diezelfde middelen ook gebruiken voor beveiliging van emails. Dan hoef je (uiteindelijk) niet meer voor elke partner (overheid, energie, bank, garage, telecom, etc) in te loggen op hun portal om hun betrouwbare berichten te kunnen lezen. Dus je hebt wel een punt.

Inderdaad had ik ook liever gezien dat het eID door de overheid op de identiteitsbewijzen (identiteitsbewijs, paspoort, rijbewijs en verblijfsvergunning) geplaatst zou zijn om transacties (emails, bestellingen, betalingen) met de overheid en bedijven te kunnen doen. Daar zou dan nmm minimaal ook anonimiteitsdiensten (webgebruik voor boven de 18, bestellingen met anonieme betalingen, etc) op moeten kunnen (bijv IRMA van Bart Jacobs). Die twee zouden elkaar goed aanvullen. Authenticatie waar absoluut noodzakelijk, anonimiteit met specifieke zekerheden voor specifiek wettelijk geregelde diensten. Anonimiteit zonder enige zekerheid voor elke andere plek.

De overheid had inderdaad de kans kunnen nemen om op deze manier sleutelmateriaal aan burgers te geven terwijl de overheid tbv inlichtingen en opsporing sleutels uit escrow kan halen (natuurlijk steeds binnen de relevante wetgeving). Veel burgers menen namelijk dat de overheid best mag meelezen als er reden voor is, maar wenst dan meelezen door andere organisaties tegen te gaan. In ieder geval hoeft op deze manier geen backdoor in de crypto aan te brengen. En als iemand toch geheimhouding tav overheid wenst (journalisten, advocaten, etc), dan kan men altijd nog private sleutelmateriaal aanschaffen of terugvallen op pgp, oid.

Tav wapenen tegen phishing.
Ik gebruik geregeld de WBP om in phishing mails genoemde organisaties te bevragen op mijn persoonsgegevens. Als inderdaad blijkt dat het phishing is, dan adviseer ik die organisaties om
1. gezamelijk op te treden tegen de overtreders
2. zelf gebruik te gaan maken van certificaten van bekende betrouwbare CA's
Over het algemeen overtreden die bedrijven zelfs in hun beantwoording nog de WBP (daar ging het mij ook niet om)

Maar goed. Voorlopig meen ik dat een communicatieportal kan helpen.
12-08-2016, 00:23 door Anoniem
Mwa, er is nu al een wildgroei aan portals waar je telkens met andere credentials moet inloggen. Als dat allemaal via e-mail kan en ondertekende mail via een whitelist in een apart postvak komt dan zit je ook niet met de privacy bezwaren en login-ellende van portals. En je kan kiezen om de overheid niet mee te laten kijken, bijvoorbeeld bij het communiceren met de zorg (die nu niet eens portals gebruiken maar nog plain text mailen) of advocaten.

Portal is meer een noodoplossing tot er iets beters is. Maar zo ziet de overheid dat niet: die redeneren we hebben iets dat (in theorie) voldoet. Geen noodzaak om verder te kijken dus.

Ze liggen wel altijd te piepen dat ze door encryptie alles missen en nu hebben ze de kans om alles belangrijke communicatie veilig te maken, met exclusieve transparantie nog wel, en dan doen ze er vervolgens weer helemaal niets mee. Geeft een beetje de indruk dat het ze allemaal maar niets uitmaakt.

Met het bestaande S/MIME en wat certificaten kun je al een heel eind komen, zelfs Outlook ondersteund dit standaard.

Wacht eens even... Als we met de overheid gaan mailen dan verdient het bedrijf dat de aanbesteding heeft gekregen voor de webportal, hier geen grof geld meer aan... Daarom blijven we maar halve oplossingen gebruiken, zodat de directeuren van dat soort bedrijven meer vakantiewoningen kunnen kopen. Toch?
12-08-2016, 19:57 door Anoniem
Op dit moment lijkt me rondom identiteitsfraude de twee hoogste prioriteiten:

1. Het beperken van de gevolgen. De grote maatschappelijke schade is niet zozeer vanwege de identiteitsfraude, maar vanwege de ongevoelige en vaak ongelovige reacties van de instanties, waardoor het once robbed, twice the victim effect optreedt.

2. Preventie. We kunnen veel doen door over te stappen voor onze officiële communicatie op moeilijker vervalsbare autorisatie (overigens vaak gebaseerd op onbreekbare encryptie), door compartimentering (zodat één kopietje paspoort niet meer op tig plaatsen tot identiteitsfraude kan leiden), en in een aantal gevallen simpelweg door de identiteit uit het spel te nemen (waarom een kopietje paspoort met dezelfde waarde als het openen van bankrekeningen en hypotheken voor honderdduizenden euros voor een telefoonabonnement van een paar tientjes?). Het 80/20 omslagpunt is hier nog lang niet bereikt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.