Privacy - Wat niemand over je mag weten

Nieuwe laptop met W7 Pro

22-09-2016, 19:26 door quikfit, 30 reacties
Vandaag of morgen word de laptop van mijn vrouw geleverd met een schone installatie van W7 pro met Service Pack 1.
Aangezien er natuurlijk een berg met Updates langs komt is mijn vraag: Krijg ik die opdringerige Updates van W10 ook voor mijn kiezen?(W10 is nu niet meer gratis)

Zo ja...heeft iemand een lijstje van die Updates?

Met vriendelijke groet Quikfit.
Reacties (30)
22-09-2016, 19:55 door Anoniem
Lijstje? Are you kidding? Security.nl wordt vergaand gevuld met topics over dit soort lijstjes.

Goooogle
"KB" site:security.nl
Krijg je een lijstje van "About 2,320 results".

Eigenlijk wordt het wel eens tijd om voor KB's een hele aparte site te gaan oprichten.
Zie dat KB.nl al geregistreerd is.
Niet getreurd deze is nog vrij : kb-problemenoplossen.nl

Spiff, where are you?
Je Linux overstap liet toch al op zich wachten, registreren maar en huppetee aan de gang ermee.
22-09-2016, 19:58 door Spiff has left the building
Door quikfit, 19:26 uur:

Krijg ik die opdringerige Updates van W10 ook voor mijn kiezen?

Nee, dat is over.
Sterker nog, voor wie eerder updates "related to the Windows 10 free upgrade offer" heeft geïnstalleerd, biedt Microsoft nu zelfs dit:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3184143, "Remove software related to the Windows 10 free upgrade offer".
KB3184143 wordt sinds dinsdag 20 september als optioneel geboden.
Naar verwachting zal KB3184143 vanaf dinsdag 11 oktober geboden worden in de nieuwe Monthly Rollup.
22-09-2016, 20:06 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-09-2016, 20:25 door quikfit
Hartelijk dank Spiff....dat scheelt een hoop gezoek. ;-)

Gr. Quikfit.
22-09-2016, 20:33 door Erik van Straten
Maar hoe zit het met alle updates die telemetrie toevoegen?
22-09-2016, 20:58 door quikfit
Door Erik van Straten: Maar hoe zit het met alle updates die telemetrie toevoegen?

In W7?
22-09-2016, 21:15 door Spiff has left the building - Bijgewerkt: 11-11-2016, 14:15
Door Erik van Straten, 20:33 uur:

Maar hoe zit het met alle updates die telemetrie toevoegen?

Da's een heel ander verhaal.

Voor wie geen lijsten wil hanteren van te vermijden updates die telemetrie toevoegen:

-- uitschakelen "Programma voor verbetering van de gebruikerservaring",
-- uitschakelen "Programma voor verbetering van de Help-ervaring en het verzamelen van zoekreeksen",
-- controleren en aanpassen instellingen voor Probleemrapportage en oplossingen,
zie de drie alinea's onderaan deze post van 23-05-2016, 16:34 uur:
https://www.security.nl/posting/471721#posting471861
en ook:
http://www.ghacks.net/2016/10/26/turn-off-the-windows-customer-experience-program/

-- uitschakelen "Diagnostics Tracking Service" (DiagTrack):
http://www.ghacks.net/2015/05/12/how-to-disable-the-diagnostics-tracking-service-in-windows/
 
22-09-2016, 21:24 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 19:55 uur:
Eigenlijk wordt het wel eens tijd om voor KB's een hele aparte site te gaan oprichten.
Spiff, where are you?
Ha, nee, dank u.
Het is erg genoeg geweest afgelopen jaar met alle elkaar in de haren vliegende lijstjes.

Door Anoniem, 19:55 uur:
Je Linux overstap liet toch al op zich wachten [...]
Hoe bedoel je?
Nog meer dan drie jaar Windows 7 ondersteuning.
Daarnaast, in de achtergrond, kijk ik naar Linux, maar ik heb voorlopig geen haast met migreren. Alle tijd.
22-09-2016, 23:59 door Erik van Straten
Door quikfit:
Door Erik van Straten: Maar hoe zit het met alle updates die telemetrie toevoegen?

In W7?
Ja, helaas (zie ook het antwoord van Spiff).

En in tegenstelling tot voor Windows 10 bestaat er, bij mijn weten, geen handleiding van Microsoft om de "telemetry data flow" van jouw W7/W8.x PC naar Microsoft te beteugelen. Niet dat het bedoelde document voor W10 optimaal is, want daar wordt al maanden en nog steeds, meerdere keren per week, aan gesleuteld - zie [1] (Nb. [2] is een oude URL die vermoedelijk om marketingredenen is geschrapt en je aanvankelijk doorstuurde naar in [1], maar nu naar [3]; wellicht is die pagina ook deels van toepassing voor W7). Ik maak verder maar geen woorden aan vuil aan deze spyware...

@Spiff, 22-09-2016, 21:15: dank voor jouw antwoord! Ik heb er de laatste tijd (druk met andere dingen) niet zoveel tijd meer aan besteed, maar jouw lijstje lijkt me nogal kort. Hopelijk vergis ik me!

[1] https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/configure-windows-telemetry-in-your-organization
[2] https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/configure-windows-10-devices-to-stop-data-flow-to-microsoft
[3] https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/manage-connections-from-windows-operating-system-components-to-microsoft-services
23-09-2016, 00:38 door Spiff has left the building
Door Erik van Straten, do.22-09, 23:59 uur:

@Spiff, 22-09-2016, 21:15: dank voor jouw antwoord! Ik heb er de laatste tijd (druk met andere dingen) niet zoveel tijd meer aan besteed, maar jouw lijstje lijkt me nogal kort. Hopelijk vergis ik me!

De punten die ik 21:15 uur noemde, dat is wat ik ken voor Windows 7.
En daarvan is het uitschakelen van de "Diagnostics Tracking Service" (DiagTrack) enkel aan de orde als daadwerkelijk updates die telemetrie toevoegen zijn geïnstalleerd.

Het waar mogelijk vermijden van de updates die telemetrie toevoegen is uiteraard ook een optie, maar dat vond ik ten eerste buiten het oorspronkelijke topic van deze thread vallen, en ten tweede kunnen een aantal van de eventueel te vermijden updates stof voor discussie zijn, gezien het feit dat sommige updates zowel een telemetrie component en andere inhoud bevatten.
Omdat de keuze voor wel of niet installeren van dergelijke updates daarmee ronduit subjectief is, vind ik het neerzetten van lijstjes eventueel te vermijden updates veelal nogal onzalig.

Ik zal, als ik het niet vergeet, binnenkort de twee artikelen met betrekking tot telemetrie en Windows 10 die je aanreikte eens doornemen, om te zien over die tevens nog inzichten bieden voor Windows 7.

Mocht jij punten kennen met betrekking tot telemetrie en Windows 7 die ik niet heb genoemd, noem die dan alsjeblieft nog even, als je wilt. Bedankt alvast, Erik.
23-09-2016, 00:48 door quikfit - Bijgewerkt: 23-09-2016, 00:51
Door Spiff:
Door Erik van Straten, 20:33 uur:

Maar hoe zit het met alle updates die telemetrie toevoegen?

Da's een heel ander verhaal.

Voor wie geen lijsten wil hanteren van te vermijden updates die telemetrie toevoegen:

-- uitschakelen "Programma voor verbetering van de gebruikerservaring",
-- uitschakelen "Programma voor verbetering van de Help-ervaring en het verzamelen van zoekreeksen",
-- controleren en aanpassen instellingen voor Probleemrapportage en oplossingen,
zie de drie alinea's onderaan deze post van 23-05-2016, 16:34 uur:
https://www.security.nl/posting/471721#posting471861

-- uitschakelen "Diagnostics Tracking Service" (DiagTrack),
zie deze post van 24-05-2016, 19:19 uur, en het artikel waar naar verwezen wordt:
https://www.security.nl/posting/471135#posting472002
 

Hmm,heb zelf ook W7 Pro,bij mij stond alles al uitgeschakeld en Diagnostics Tracking Service stond niet in ''services'' ;)
Verder vind ik het wel interessant om wat meer te weten te komen over de telemetrie in W7.

Gr. Quikfit.
23-09-2016, 01:21 door Spiff has left the building
Door quikfit, 00:48 uur:
Hmm,heb zelf ook W7 Pro,bij mij stond alles al uitgeschakeld
Als ik me niet vergis is dat afhankelijk van de bij de Windows 7 installatie gekozen instelling.
Wordt bij de Windows 7 installatie op de pagina "Beveilig uw computer beter en verbeter Windows automatisch" de standaardinstelling "Aanbevolen instellingen gebruiken" aangehouden, dan worden "Programma voor verbetering van de gebruikerservaring" en "Programma voor verbetering van de Help-ervaring en het verzamelen van zoekreeksen" wél ingeschakeld, als ik me niet vergis. Maar ik kan me vergissen.

Door quikfit, 00:48 uur:
en Diagnostics Tracking Service stond niet in ''services''
Dat betekent hoogstwaarschijnlijk dat je geen van de updates hebt geïnstalleerd die telemetrie toevoegen in Windows 7.
Pas met een of meer van dergelijke updates geïnstalleerd, is de "Diagnostics Tracking Service" (DiagTrack) aanwezig.
23-09-2016, 08:37 door karma4
Een nieuwe laptop met w7.. Dat is iets als nieuwe Volkswagen kever. Wat telemetry betreft volg het nieuws de documentatie gaat verder open als gevolg van server 2016.
Het zijn de profs die dat nodig hebben.
23-09-2016, 09:19 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 23-09-2016, 09:20
[Verwijderd]
23-09-2016, 13:36 door [Account Verwijderd]
Door quikfit: (W10 is nu niet meer gratis)
Het is nog steeds mogelijk om gratis een upgrade naar Windows 10 uit te voeren, zie onderstaande link:

http://webwereld.nl/software/94060-windows-10-upgrade-nog-steeds-gratis
23-09-2016, 14:06 door quikfit
Door Rai03:
Door quikfit: (W10 is nu niet meer gratis)
Het is nog steeds mogelijk om gratis een upgrade naar Windows 10 uit te voeren, zie onderstaande link:

http://webwereld.nl/software/94060-windows-10-upgrade-nog-steeds-gratis

Dat is nou juist niet de bedoeling ;-) Maar bedankt voor de info.

Met vriendelijke groet Quikfit.
25-09-2016, 23:12 door Spiff has left the building
Door Erik van Straten, do.22-09, 23:59 uur:

@Spiff, 22-09-2016, 21:15: dank voor jouw antwoord! Ik heb er de laatste tijd (druk met andere dingen) niet zoveel tijd meer aan besteed, maar jouw lijstje lijkt me nogal kort. Hopelijk vergis ik me!

Na wat ik 23-09, 00:38 uur schreef (https://www.security.nl/posting/486420#posting486454),
heb ik de door jou, Erik, aangereikte artikelen nog doorgenomen, zoals ik aangaf dat ik van plan was.

https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/configure-windows-telemetry-in-your-organization
https://technet.microsoft.com/itpro/windows/manage/manage-connections-from-windows-operating-system-components-to-microsoft-services

Wat ik daarin lees aan opties betreffend telemetry heeft - als ik me niet vergis - enkel betrekking op Windows 10.
In Windows 7 ontbreken simpelweg de genoemde instellingen, de betreffende group policy (groepsbeleid) opties, en de betreffende registersleutels.

Daarom lijkt alleen wat ik 22-09, 21:15 uur aanstipte (https://www.security.nl/posting/486420#posting486439) relevant voor Windows 7.

Maar zoals ik 23-09, 00:38 uur al aangaf,
mocht jij, Erik, of iemand anders, punten kennen met betrekking tot telemetrie en Windows 7 die ik 22-09, 21:15 uur niet heb genoemd, noem die dan alsjeblieft nog even, als je wilt. Bedankt alvast.
05-10-2016, 11:54 door Spiff has left the building
Door quikfit, 22-09, 19:26 uur:
Krijg ik die opdringerige Updates van W10 ook voor mijn kiezen?
Door Spiff, 22-09, 19:58 uur:
Nee, dat is over.
Door Erik van Straten, 22-09, 20:33 uur:
Maar hoe zit het met alle updates die telemetrie toevoegen?
Door Spiff, 22-09-2016, 21:15 uur:
Da's een heel ander verhaal.
Ik zie dat KB2952664 opnieuw aangeboden wordt.
Dat vind ik toch wel erg onverwacht.
Het is weliswaar geen update die de upgrade naar Windows 10 pusht, maar een 'diagnostics' update betreffend eventuele problemen met de upgrade van Windows 7 naar Windows 10.
Omdat de upgrade naar Windows 10 niet meer wordt gepusht, had ik echter niet verwacht dat KB2952664 nog opnieuw zou worden aangeboden.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/2952664
Compatibility update for upgrading Windows 7
This update performs diagnostics on the Windows systems that participate in the Windows Customer Experience Improvement Program. These diagnostics help determine whether compatibility issues may be encountered when the latest Windows operating system is installed. This update will help Microsoft and its partners ensure compatibility for customers who want to install the latest Windows operating system.
Kwaad kan KB2952664 niet,
niet in de betekenis dat het de upgrade naar Windows 10 zou pushen,
en zijn of worden de instellingen gemaakt zoals ik aangaf op 22-09, 21:15 uur,
https://www.security.nl/posting/486420#posting486439,
dan doet KB2952664 als het goed is helemaal niets.
Want immers, KB2952664 zegt, "This update performs diagnostics on the Windows systems that participate in the Windows Customer Experience Improvement Program." Is Customer Experience Improvement Program, "Programma voor verbetering van de gebruikerservaring", uitgeschakeld, dan hoort KB2952664 dus niets te doen.
Niettemin heb ik zelf KB2952664 toch maar weer verborgen, zoals eerder, omdat ik 'm nergens voor nodig heb.
Ik ben benieuwd of KB2952664 nu vervolgens volgende week (alsnog) aangeboden gaat worden in de nieuwe "Monthly Rollup" voor oktober. Dat zou niet vreselijk zijn, maar wel irritant.
06-10-2016, 08:41 door Anoniem
Die persoon "quikfit" is na het lezen van al die reakties nu echt volkomen bijgepraat, denk ik.
06-10-2016, 11:08 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 08:41 uur:
Die persoon "quikfit" is na het lezen van al die reakties nu echt volkomen bijgepraat, denk ik.
Wat bedoel je daar precies mee?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of je het sarcastisch bedoelt, of dat het meer een nietszeggend commentaar was.


Door Spiff, wo.05-09, Gisteren, 11:54 uur:
Ik zie dat KB2952664 opnieuw aangeboden wordt.
Microsoft heeft inmiddels commentaar gegeven daarover, in reactie op de verbazing en schrik over het opnieuw aanbieden van KB2952664. Zie:
https://www.askwoody.com/2016/win-7-8-1-customers-getting-hit-by-the-old-kb-2952664-get-windows-10-telemetry-patch/
http://news.softpedia.com/news/microsoft-windows-7-update-kb2952664-not-related-to-windows-10-upgrades-509012.shtml
Daaruit volgt dat wie Microsoft's "Windows Upgrade Analytics Service" wil kunnen gebruiken, KB2952664 nodig heeft.
Over "Windows Upgrade Analytics Service", zie bijvoorbeeld:
https://technet.microsoft.com/itpro/windows/deploy/manage-windows-upgrades-with-upgrade-analytics

Tot zover dit zijdelingse uitstapje over KB2952664 telemetry.
06-10-2016, 14:11 door Anoniem
Door Spiff:
Door Anoniem, 08:41 uur:
Die persoon "quikfit" is na het lezen van al die reakties nu echt volkomen bijgepraat, denk ik.
Wat bedoel je daar precies mee?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of je het sarcastisch bedoelt, of dat het meer een nietszeggend commentaar was.

Het is rond dit onderwerp al een paar keer gebeurd dat iemand hier een vraag stelde als niet complete leek maar
dat er vervolgens een heel technische discussie ontstond waarvan het maar zeer de vraag is of de oorspronkelijke
vraagsteller daar nog wat mee kan.
06-10-2016, 14:51 door Erik van Straten
@Spiff: dank voor jouw bijdragen, vooral de laatste.

Onderaan de pagina met de laatste URL die jij noemt staat een link naar een interessant PDF document:
[...]
- Windows 7, Windows 8, and Windows 8.1 appraiser telemetry events and fields
-> https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=822965
[...]
Die link redirecte bij mij naar http://download.microsoft.com/download/1/C/B/1CBFB434-46C5-4075-811E-A8F4C336182F/Windows%207-8.1%20Appraiser%20events%20and%20fields.pdf.

In die PDF vond ik:
[...]
Note: Internet Explorer data collection (Microsoft.Windows.App.Browser and Microsoft.Web.Platform) is disabled by default and will only be
enabled if the following registry value is configured. Additional information about this configuration can be found here.
-> http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=825426
[...]
en die laatste link stuurde mij door naar https://technet.microsoft.com/itpro/windows/deploy/upgrade-analytics-review-site-discovery met daarin onder meer:
This section of the Upgrade Analytics workflow provides an inventory of web sites that are being used by client computers that run Internet Explorer on Windows 8.1 and Windows 7 in your environment. This inventory information is provided as optional data related to upgrading to Windows 10 and Internet Explorer 11, and is meant to help prioritize compatibility testing for web applications. You can make more informed decisions about testing based on usage data. Data from Microsoft Edge is not collected.

Note: Site discovery data is disabled by default; you can find documentation on what is collected in the Windows 7, Windows 8, and Windows 8.1 appraiser telemetry events and fields.
[...]
Scary wat daarmee mogelijk is, ik hoop dat dit standaard daadwerkelijk uit staat.

In https://technet.microsoft.com/itpro/windows/manage/manage-connections-from-windows-operating-system-components-to-microsoft-services vond ik verwijzingen naar de "Policy Configuration Service Provider (CSP)"
-> https://msdn.microsoft.com/library/windows/hardware/dn904962.aspx

Daarin staat o.a. (tekst vet gemaakt door mij):
[...]
System/AllowTelemetry

Allow the device to send diagnostic and usage telemetry data, such as Watson.

The following tables describe the supported values:
Windows 8.1 Values
  0 – Not allowed
  1 – Allowed, except for Secondary Data Requests.
  2 (default) – Allowed.
[...]

Watson geheugendumps kunnen vertrouwelijke gegevens bevatten (bijv. een geheugendump van een gecrashte Excel met een spreadsheet met patiëntgegevens). Uit https://technet.microsoft.com/itpro/windows/manage/configure-windows-telemetry-in-your-organization:
[...]
Microsoft tries to avoid collecting personal information wherever possible (for example, if a crash dump is collected and a document was in memory at the time of the crash).
[...]

Over W7 staat er niks, wel over W10. As je de W10 instellingen niet wijzigt is de default "2 - Enhanced". Uit https://technet.microsoft.com/itpro/windows/manage/configure-windows-telemetry-in-your-organization:
[...]
Enhanced level
[...]
The data gathered at this level includes:
[...]
- Some crash dump types. All crash dump types, except for heap dumps and full dumps.
[...]
Bij "Full level" kan Microsoft onbeperkt graaien op jouw PC.
06-10-2016, 15:28 door Spiff has left the building - Bijgewerkt: 06-10-2016, 15:54
@ Erik van Straten,
Dank je voor je uitgebreide reactie van 14:51 uur.
Door Erik van Straten, 14:51 uur:
[...] vond ik verwijzingen naar de "Policy Configuration Service Provider (CSP)"
Door Erik van Straten, 14:51 uur:
Over W7 staat er niks, wel over W10. [...]
Klopt.
Ik kwam dat eerder ook tegen, in het kader van mijn onderzoekje naar aanleiding van je reactie van 22-09, 23:59 uur.
Dat resulteerde in mijn reactie van 25-09, 23:12 uur.
Wat beschreven wordt in die verschillende TechNet- en MSDN-artikelen lijkt enkel betrekking te hebben op op Windows 10, niet op Windows 7. Althans, in Windows 7 ontbreken simpelweg de genoemde opties.
Ik denk daarom, of moet ik zeggen: ik hoop, dat een en ander enkel Windows 10 betreft, en niet Windows 7.
06-10-2016, 15:48 door Spiff has left the building
Door Anoniem, 08:41 uur:
Die persoon "quikfit" is na het lezen van al die reakties nu echt volkomen bijgepraat, denk ik.
Door Spiff, 11:08 uur:
Wat bedoel je daar precies mee?
Door Anoniem, 14:11 uur:
Het is rond dit onderwerp al een paar keer gebeurd dat iemand hier een vraag stelde als niet complete leek maar
dat er vervolgens een heel technische discussie ontstond waarvan het maar zeer de vraag is of de oorspronkelijke
vraagsteller daar nog wat mee kan.
Dank je, ik begrijp het.
En daar heb je enerzijds natuurlijk volkomen gelijk in.
Maar anderzijds, ik denk dat het aan de topicstarter van een thread is om aan te geven of die de reacties waardevol vindt, of dat die een of ander misschien graag op een andere of eenvoudiger manier uitgelegd zou willen zien, of ter verduidelijking andere of aanvullende informatie wil vragen.
Geeft de topicstarter geen feedback meer, dan is het moeilijk of niet in te schatten of aan diens of haar behoeften wordt voldaan. (N.B. Dat is overigens beslist geen verwijt aan de topicstarter, in dit geval quikfit.)
En soms gebeurt er iets zoals in deze thread, en ontstaat er een zijdelingse uitwijding over een sterk gerelateerd onderwerp, in deze thread over telemetry. Ik denk dat Erik en ik dat, naast misschien in belang van quikfit, tevens zagen als in algemener belang en interesse.
06-10-2016, 16:28 door quikfit
Het is rond dit onderwerp al een paar keer gebeurd dat iemand hier een vraag stelde als niet complete leek maar
dat er vervolgens een heel technische discussie ontstond waarvan het maar zeer de vraag is of de oorspronkelijke
vraagsteller daar nog wat mee kan.

De vraagsteller is erg content met de antwoorden,en kan er zelfs wat mee. ;-)

Met vriendelijke groet Quikfit.
07-10-2016, 09:16 door Anoniem
Kort antwoord: W10 is nog steeds gratis https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade
10-10-2016, 21:17 door GeminiAlpha
Toch maar even in win7 en win8.1 (tegen beter weten in)
KB2952664 voor Windows 7 en KB2976978 voor Windows 8.1 gedéinstalleerd én de eerder gevonden Ghacks patch ter voorkoming van telemetry in de betreffende registers aangebracht.
( zoek: how-to-disable-the-diagnostics-tracking-service-in-windows )
Men zegt daar dat het ook voor win7 en win8.1 zou gelden. Anderen twijfelen daar weer aan.
Ik wens eigenlijk alleen maar het gegraai tegen te houden.
Met de nieuwe MS aanpak m.i.v. morgen 11/10 verspilde moeite, denk ik.
10-10-2016, 21:31 door Spiff has left the building - Bijgewerkt: 10-10-2016, 21:36
Door GeminiAlpha, 21:17 uur:
[...] én de eerder gevonden Ghacks patch ter voorkoming van telemetry in de betreffende registers aangebracht.
( zoek: how-to-disable-the-diagnostics-tracking-service-in-windows )
Bedoel je dit?
http://www.ghacks.net/2015/05/12/how-to-disable-the-diagnostics-tracking-service-in-windows/
Dat betreft geen registeraanpassing, maar het uitschakelen van de "Diagnostics Tracking Service" (DiagTrack).
Ik heb daar ook 22-09, 21:15 uur naar verwezen, zie:
https://www.security.nl/posting/486420#posting486439
Als je de "Diagnostics Tracking Service" (DiagTrack) aantreft in services, dan betekent dat dat je eerder een van de updates hebt geïnstalleerd die telemetry toevoegen in Windows 7.
Wil je telemetry beperken, dan is het uitschakelen van die service een goed idee.
En als je toch bezig bent, kijk dan ook die andere instellingen die ik 22-09, 21:15 uur noemde even na:
https://www.security.nl/posting/486420#posting486439
10-10-2016, 22:22 door GeminiAlpha
Door Spiff:
Door GeminiAlpha, 21:17 uur:
[...] én de eerder gevonden Ghacks patch ter voorkoming van telemetry in de betreffende registers aangebracht.
( zoek: how-to-disable-the-diagnostics-tracking-service-in-windows )
Bedoel je dit?
http://www.ghacks.net/2015/05/12/how-to-disable-the-diagnostics-tracking-service-in-windows/
Neen, ik verwar 2 dingen, de info van Ghacks en van "28-06-2016, 16:46 door Anoniem" in de posting
https://www.security.nl/posting/475896/Microsoft+wijzigt+Windows+10-upgrademelding
dat laatste is een registerpatch uit Win10 die ook in win7 en win8.1 werkzaam zou moeten of kunnen zijn.
Als ik het allemaal juist reproduceer, dus onder voorbehoud, want ik raak er af&toe behoorlijk van in de war.
10-10-2016, 23:01 door Spiff has left the building
Door GeminiAlpha, 22:22 uur:
"28-06-2016, 16:46 door Anoniem" in de posting
https://www.security.nl/posting/475896/Microsoft+wijzigt+Windows+10-upgrademelding
dat laatste is een registerpatch uit Win10 die ook in win7 en win8.1 werkzaam zou moeten of kunnen zijn.
Ah, deze post daar:
https://www.security.nl/posting/475896#posting475939
Die registersleutel was ik ook tegengekomen in de artikelen die Erik van Straten en ik eerder bekeken hebben.
En de registeraanpassing om AllowTelemetry de waarde 0 te geven, die is op verschillende sites te vinden.
Maar dat is bedoeld voor Windows 10, en mij gaat dat toch wat te ver, Windows 10 registersleutels die normaal niet voorkomen in Windows 7 en 8.1 toepassen in Windows 7 of 8.1.
Ik houd het liever maar hierbij:
https://www.security.nl/posting/486420#posting486439
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.