image

Consumentenbond kritisch over rijgedragverzekering

maandag 17 oktober 2016, 11:17 door Redactie, 11 reacties

Rijgedragverzekeringen die bestuurders premiekorting in ruil voor het monitoren van hun rijgedrag bieden zijn niet altijd goedkoper en kunnen er ook voor zorgen dat consumenten hun verzekering verliezen, ook al is er geen schade veroorzaakt, zo stelt de Consumentenbond.

De Consumentenbond onderzocht hoe groot het financiële voordeel of nadeel van rijgedragverzekeringen is ten opzichte van 'normale' autoverzekeringen. De polissen kunnen interessant zijn voor oudere of jongere bestuurders, die veelal een toeslag krijgen van autoverzekeraars. Wie niet slecht en ook niet echt goed rijdt kan volgens de Consumentenbond doorgaans beter een normale autoverzekering afsluiten.

Daarnaast zijn er ook vragen over de privacy. "Met de apps die ons voortdurend in de gaten houden, rijst de vraag: hoe zit het met onze privacy?", aldus de bond, die eist dat de verzamelde data niet worden gebruikt om in de toekomst mensen uit te sluiten of toeslagen te berekenen. Ook vindt de Consumentenbond dat het onbeperkt verzamelen van gegevens moet stoppen. "Verzekeraars verzamelen soms namelijk meer gegevens dan noodzakelijk." Verder moeten verzekerden inzicht in de opgeslagen gegevens hebben en die zonder opgaaf van reden onmiddellijk moeten kunnen laten verwijderen.

Volgens de Consumentenbond is het monitoren van het rijgedrag pas het begin van alle ontwikkelingen en mogelijkheden. Binnen een paar jaar rijdt mogelijk de helft van de automobilisten met een dergelijk apparaatje rond en kan zo'n systeem bij een ongeval automatisch een ambulance of hulpdienst bellen. Assurantiebedrijf VKG is sinds 2014 bezig met een proefproject met een 'track & trace kastje' dat het rijgedrag van voornamelijk jonge automobilisten wil analyseren. Verzekeraar Allianz biedt in samenwerking met TomTom Franse automobilisten ook al een app aan, die hun rijstijl analyseert.

Reacties (11)
17-10-2016, 11:54 door Anoniem
Ze verkopen het als lokkertje, maar uiteindelijk gaan we gewoon meer betalen en word je weggezet als wegpiraat als je je privacy niet opgeeft. En uiteraard worden die details met Nederlandse - EN buitenlandse - opsporingsinstanties gedeeld om zogenaamd 'terrorisme te bestrijden' (en anders heet het: kinderporno bestrijden). Vervolgens worden die gegevens ook nog eens gestolen en/of gelekt en ben je als autorijder gewoon linksom of rechtsom altijd de dupe ... slechte zaak !

Kijk maar eens naar alle data-breaches en schandalen bij Amerikaanse verzekeraars; dat moeten we echt niet willen. Dit heeft niets met innovatie te maken, dit heeft met uitmelken van klanten te maken !
17-10-2016, 12:01 door Anoniem
Dit alles nog even afgezien van de beveiliging. Wanneer die kastjes real-life informatie doorsturen, moeten ze wel beveiligd zijn, dat er geen data de andere kant uit kan. Anders is het een mogelijkheid om een auto te hacken en brengt de bestuurder en inzittenden onnodig in gevaar.
17-10-2016, 12:22 door Anoniem
ANWB stuurde onlangs ook al een brief met daarin dat ze een verzekering aanbieden met OBD2 sniffer.

Helaas heeft mijn auto dat niet, dus gaat hun idee niet echt op. Bovendien zijn ze veel te duur.

Anyway., het begint altijd met korting, en vervolgens moet je betalen voor je privacy...
Zo worden die dingen altijd erin gesneakt met function creep.
17-10-2016, 13:34 door Anoniem
Door Anoniem: ANWB stuurde onlangs ook al een brief met daarin dat ze een verzekering aanbieden met OBD2 sniffer.

Helaas heeft mijn auto dat niet, dus gaat hun idee niet echt op. Bovendien zijn ze veel te duur.

Anyway., het begint altijd met korting, en vervolgens moet je betalen voor je privacy...
Zo worden die dingen altijd erin gesneakt met function creep.

Totdat die apparaten te hacken zijn en een virus je auto gijzelt of de remmen onverwacht laat werken. Dan weet de verzekering van niks. Doe mij maar een auto zonder privacy verneukend toezicht en risico's zoals onverwacht remmen. Bovendien weten de inbrekers straks ook wie wel of niet thuis is.... Waar je bent geweest... Etc, etc... Er zijn echt grenzen aan wat een verzekeraar mag weten van zijn verzekerden. Wie dat niet begrijpt moet eens 1984 lezen...

https://nl.wikipedia.org/wiki/1984_%28boek%29
17-10-2016, 15:43 door Anoniem
een logfile uitlezen is heel wat anders dan een auto bedienen

daarbij komt dat vele merken al standaard een blackbox hebben die door de politie na een crash kan worden uitgelezen
google eens op "politie rotterdam crashcube"
17-10-2016, 16:51 door johanw
Door Anoniem: Ze verkopen het als lokkertje, maar uiteindelijk gaan we gewoon meer betalen en word je weggezet als wegpiraat als je je privacy niet opgeeft. En uiteraard worden die details met Nederlandse - EN buitenlandse - opsporingsinstanties gedeeld om zogenaamd 'terrorisme te bestrijden' (en anders heet het: kinderporno bestrijden).
In Nederland denk ik dat ze beginnen met de data te verkopen aan de belastingdienst om zwart werken op te sporen en geen-bijtelling betalende leaserijders te volgen.
17-10-2016, 21:00 door karma4
Door Anoniem: een logfile uitlezen is heel wat anders dan een auto bedienen.
Deze obd connector is bedoeld voor veranderingen / bediening van de auto. Het is beslist niet enkel een log file uitlezen. OBD zit al in autos vanaf 2000. Je moet echt antiek rijden wil het er niet in zitten.
Het bellen bij een crash wordt standaard in nieuwe auto's ingebouwd http://europa.eu/rapid/press-release_IP-09-1290_en.htm?locale=en (Ecall)
18-10-2016, 07:44 door Anoniem
Ecall is inmiddels verplicht . . . (superslim spel/lobby. iedereen te volgen/beluisteren en te belasten.)

Later gaan ze met dit systeem (icm met het Galileo sat-systeem) elk voer-/vaar-tuig zwaar belasten -> Tol-/Kilometer-/Milieu-/Parkeer-heffing ! + e.v.a. extra belastingen/kosten !

Ecall heeft ook een luister/spreek-verbinding ! (..!..)

De tolheffing-portals/camera's worden nu al getest !
Orders van camera-systemen zijn uitgezet , ook voor provinciale wegen !

NXP (Nu Nederlands) zal binnenkort worden overgenomen door Broadcom / Qualcomm / Texas Instruments etc .


Hebben mensen het nu nog niet door ?
18-10-2016, 08:23 door Anoniem
Door Anoniem: een logfile uitlezen is heel wat anders dan een auto bedienen

daarbij komt dat vele merken al standaard een blackbox hebben die door de politie na een crash kan worden uitgelezen
google eens op "politie rotterdam crashcube"

Los van het feit dat je via OBD weldegelijk aanpassingen kan doen aan de auto (is echt meer dan alleen uitlezen) is de CrashCube bedoeld om de blackbox van een voertuig na een crash uit te lezen. Dat is iets heel anders dan het continue loggen van iemands rijgedrag (en daar ook een beoordeling op toe te passen).

Uiteindelijk gaan we hier niet onderuit komen. Kijk maar naar bijv. Tesla. Die logt alles en stuurt dat naar Tesla. Uiteraard zal een autofabrikant die gegevens na een crash graag delen met autoriteiten, zeker als daarmee aangetoond wordt dat het ongeval te wijten is aan het rijgedrag van de bestuurden (en niet aan een technisch makement aan het voertuig).

Vergeet trouwens ook niet dat veel mensen onbewust rondrijden met een logger, in de vorm van een dashcam. Die legt naast de beelden ook GPS data vast en daarmee ook rijgedrag.
18-10-2016, 09:26 door Anoniem
Tja..ach als ik nu even in Google Now kijk zie ik waar ik mijn auto heb geparkeerd (heeft hij zelf uitgevonden) weet hij precies de heenweg naar mijn werk, de terugweg - die is anders, de tijd die ik op heen en terugweg gebruik.
Moet ik me dan nog druk maken over een verzekeringskastje die hetzelfde vastlegt?
18-10-2016, 11:38 door Anoniem
Door Anoniem 18-10-2016, 09:26: Tja..ach als ik nu even in Google Now kijk zie ik waar ik mijn auto heb geparkeerd (heeft hij zelf uitgevonden) weet hij precies de heenweg naar mijn werk, de terugweg - die is anders, de tijd die ik op heen en terugweg gebruik.
Moet ik me dan nog druk maken over een verzekeringskastje die hetzelfde vastlegt?
Vind je het normaal dat Google al deze gegevens over jou verzamelt? (Los van of het makkelijk is of niet.)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.