image

Nederlander betaalt online aankopen vaakst via iDeal

donderdag 20 oktober 2016, 09:45 door Redactie, 9 reacties

Nederlanders betalen ook dit jaar, net als voorgaande jaren, hun online aankopen het vaakst via iDeal, zo blijkt uit onderzoek van GfK. Het aandeel van iDeal blijft dit jaar stabiel op 56%. De acceptgiro verliest echter verder aan terrein, terwijl AfterPay haar aandeel bovengemiddeld ziet stijgen.

Van de ruim 81 miljoen online aankopen die Nederlanders in het eerste half jaar van 2016 deden zijn er zo'n 45 miljoen afgerekend met iDeal (56%). Dit is een groei van 21% ten opzichte van het eerste half jaar van 2015 (zo'n 38 miljoen). Hiermee ligt de groei van iDeal in lijn met de ontwikkeling van de totale online markt (+21%). Voor de meeste overige betaalmiddelen geldt dat hun aandeel binnen de totale online markt stabiel blijft. Wel maken steeds minder Nederlanders gebruik van de traditionele acceptgiro. Het belang van deze betaalwijze neemt af en beslaat nog slechts een aandeel van 3%.

Waar de acceptgiro aan de ene kant marktaandeel verliest, winnen de relatief nieuwe achteraf-betaalmethoden, zoals AfterPay en Klarna, terrein, vooral in specifieke branches zoals kleding en schoenen & lifestyle. In het eerste half jaar van 2016 wordt 3% van alle online aankopen (2,2 miljoen aankopen) met AfterPay betaald. Hoewel het aandeel van deze methode nog relatief gering is, laat ze een bovengemiddelde groei zien. Waar het aantal online aankopen op totaalniveau met 21% toeneemt, stijgt het aantal online aankopen dat is betaald via AfterPay met 60%.

Smartphone

De groei van online aankopen via de smartphone zet zich in het eerste half jaar van 2016 door. Waar in de eerste helft van vorig jaar 3,77 miljoen aankopen via de smartphone werden gedaan, zijn dat er in de eerste helft van dit jaar 6,25 miljoen (+66%). Acht procent van alle online aankopen gaat hiermee nu via de smartphone. Van deze aankopen worden er 2,66 miljoen met iDeal betaald. Daarmee heeft iDeal nu een aandeel van 43% op de markt voor mobiel betalen. Het betalen van mobiele aankopen via creditcard wordt minder vaak toegepast. Achttien procent van de mobiele aankopen in het eerste half jaar wordt met creditcard betaald, terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar nog 25 procent was.

Reacties (9)
20-10-2016, 10:11 door Anoniem
GfK is goed in het intrappen van open deuren ?
20-10-2016, 10:35 door Anoniem
Toch raar. Als de leverancier niet koosjer is, of ze staat op rand van faillissement, of je krijgt gedoe met de levering, of wat dan ook, dan biedt iDeal (wat niks anders is dan een veredelde overschrijving) geen enkele bescherming voor de koper. Ik probeer het dan ook altijd te vermijden.
20-10-2016, 12:10 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Toch raar. Als de leverancier niet koosjer is, of ze staat op rand van faillissement, of je krijgt gedoe met de levering, of wat dan ook, dan biedt iDeal (wat niks anders is dan een veredelde overschrijving) geen enkele bescherming voor de koper. Ik probeer het dan ook altijd te vermijden.

Precies.

De oorzaak van de stijging van aankopen met iDeal zit hem volgens mij ook in de stereotiepe (domme) Hollandse zuinigheid. "Geen cent teveel, bla bla bla".
Dit publiek ziet niet in dat de extra kosten (die centjes teveel) bij betalen met een CreditCard via bijvoorbeeld PayPal, kopersbescherming biedt als bijvoorbeeld het artikel niet wordt geleverd/bezorgd.

Wat er na betaling met Ideal ook gebeurd, en vooral als er niets meer gebeurd...iDeal is slechts alleen een eenrichtings doorgeefluik van je geld naar de bank van de begunstigde.
Niets meer en niets minder.
20-10-2016, 12:28 door Anoniem
Ja, simpel... iDEAL is gewoon een vorm van machtsmisbruik waardoor ze de kosten kunnen drukken.
Creditcards met bescherming kosten 1 tot 1.5% van het bedrag wat je betaalt.

Is niet gek dat iDEAL zo hoog in het lijstje staat.

Ik zelf betaal het meeste via paypal online (<100 euro) en boven de 100 euro doe ik altijd creditcard.
iDEAL alleen wanneer ik weet dat de toko niet om valt, het bedrag <1000 euro en als er voldoende tegenover staat, zoals 24uurs verzending.

Anders zie ik niet in waarom ik het ondernemers risico moet gaan dragen voor andere ondernemers, want dat is wat je doet als je vooraf betaalt.
Deze 'internet'ondernemers zie je vaak ook geen voorraad hebben en kopen pas met JOUW geld het product bij HUN leverancier, en dan moet jij dus het geld ophoesten voor de ondernemer (wat ik persoonlijk gezegd geen ondernemen meer vind, want je loopt geen risico) en die is dus afgedekt en vervolgens moet jij 3-7 dagen wachten op je product.

Er wordt gewoon reseller gedaan naar klanten ipv consumenten-leveranciers.
20-10-2016, 13:06 door Anoniem
Door Aha:
Door Anoniem: Toch raar. Als de leverancier niet koosjer is, of ze staat op rand van faillissement, of je krijgt gedoe met de levering, of wat dan ook, dan biedt iDeal (wat niks anders is dan een veredelde overschrijving) geen enkele bescherming voor de koper. Ik probeer het dan ook altijd te vermijden.

Precies.

De oorzaak van de stijging van aankopen met iDeal zit hem volgens mij ook in de stereotiepe (domme) Hollandse zuinigheid. "Geen cent teveel, bla bla bla".
Dit publiek ziet niet in dat de extra kosten (die centjes teveel) bij betalen met een CreditCard via bijvoorbeeld PayPal, kopersbescherming biedt als bijvoorbeeld het artikel niet wordt geleverd/bezorgd.

Wat er na betaling met Ideal ook gebeurd, en vooral als er niets meer gebeurd...iDeal is slechts alleen een eenrichtings doorgeefluik van je geld naar de bank van de begunstigde.
Niets meer en niets minder.

Bij veel aankopen zal die extra bescherming niet nodig zijn. Bij kleine bedragen en/of zaken die heel snel geleverd worden (bij voorbeeld een pizza bestellen) is het risico verwaarloosbaar. Boven de 50-100 euro ben je dom bezig als je geen CC of paypal gebruikt.
20-10-2016, 13:42 door Anoniem
Door Anoniem: Toch raar. Als de leverancier niet koosjer is, of ze staat op rand van faillissement, of je krijgt gedoe met de levering, of wat dan ook, dan biedt iDeal (wat niks anders is dan een veredelde overschrijving) geen enkele bescherming voor de koper. Ik probeer het dan ook altijd te vermijden.

iDeal betalingen zijn dus bij uitstek geschikt voor betaling NA levering. Je hebt het product en het kunnen controleren, dus waarom niet op deze manier. Betaling VOOR levering altijd via credit card, want dan kun je het geld terughalen, is een goede oplossing.
20-10-2016, 15:08 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Aha:
Door Anoniem: Toch raar. Als de leverancier niet koosjer is, of ze staat op rand van faillissement, of je krijgt gedoe met de levering, of wat dan ook, dan biedt iDeal (wat niks anders is dan een veredelde overschrijving) geen enkele bescherming voor de koper. Ik probeer het dan ook altijd te vermijden.

Precies.

De oorzaak van de stijging van aankopen met iDeal zit hem volgens mij ook in de stereotiepe (domme) Hollandse zuinigheid. "Geen cent teveel, bla bla bla".
Dit publiek ziet niet in dat de extra kosten (die centjes teveel) bij betalen met een CreditCard via bijvoorbeeld PayPal, kopersbescherming biedt als bijvoorbeeld het artikel niet wordt geleverd/bezorgd.

Wat er na betaling met Ideal ook gebeurd, en vooral als er niets meer gebeurd...iDeal is slechts alleen een eenrichtings doorgeefluik van je geld naar de bank van de begunstigde.
Niets meer en niets minder.

Bij veel aankopen zal die extra bescherming niet nodig zijn. Bij kleine bedragen en/of zaken die heel snel geleverd worden (bij voorbeeld een pizza bestellen) is het risico verwaarloosbaar. Boven de 50-100 euro ben je dom bezig als je geen CC of paypal gebruikt.

Dat is zo.
Ik heb tot nu gee gebruik hoeven maken van de CC (CreditCard) aankoop verzekerings service maar ik ken iemand die spijt heeft dat hij daar geen gebruik van kòn maken omdat hij niet had betaald met CreditCard. En ja... dat betrof een fors hoog bedrag: vele honderden euro's. Gelukkig kon hij het wel lijden - zij hij - maar ik vergeet nooit het zure gezicht dat hij erbij trok.
20-10-2016, 19:41 door Anoniem
Heb je al aan de gevolgen gedacht van "rood kunnen staan"? (zelfs al maak je er helemaal geen gebruik van)
https://www.wegwijs.nl/artikel/2016/10/minder-hypotheek-bij-mogelijkheid-rood-staan
Betreft ook credit cards.
Ingang nieuwe regels: 1 december as.
20-10-2016, 20:31 door Anoniem
Door Aha:
De oorzaak van de stijging van aankopen met iDeal zit hem volgens mij ook in de stereotiepe (domme) Hollandse zuinigheid. "Geen cent teveel, bla bla bla".
Of omdat het gewoon gemakkelijk werkt? Zou dat misschien niet ook een redenen kunnen zijn?
Dit publiek ziet niet in dat de extra kosten (die centjes teveel) bij betalen met een CreditCard via bijvoorbeeld PayPal, kopersbescherming biedt als bijvoorbeeld het artikel niet wordt geleverd/bezorgd.
Je kan ook gewoon bij goede winkels kopen. Die bestaan echt hoor. Ik heb echt zelden de kopersbescherming nodig gehad. En ik bestel toch echt een hoop online.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.