Door quikfit: ''verplichte noodoproep systeem e-call''...Geeft dat alleen de positie door als je een botsing hebt gehad of volgt dat je continue?
Het is GSM/UMTS gebaseerd, dus je moet ervan uit gaan dat je positie permanent (op mast/sector nauwkeurigheid) bekend is. Dat zou alleen te vermijden zijn wanneer de module pas aangezet wordt bij een botsing.
Dat lijkt me een minder goed design, qua noodoproep-functionaliteit.
Ten eerste kan de auto bij een always-on module beter bewaken -dat- de module nog werkt, en een storings lampje geven als dat niet meer het geval is .
Ten tweede kan een module die aangemeld is waarschijnlijk nog de oproep uitsturen _terwijl_ de kreukelzone z'n werk aan het doen is. Als op dat moment de module nog moet booten en aanmelden op het netwerk heb je kans dat gaande de boot (en de crash) de stroom al weggevallen is.
Waarschijnlijk zijn dat wel het soort crashes waarbij het voor de inzittenden toch niet meer uitmaakt, en de respons alleen berging en geen redding is, maar om deze redenen verwacht ik toch een always-on design .
En een hoop mooie woorden op papier dat de voertuig tracering echt alleen maar onder strikte voorwaarden gebruikt wordt .
En een TomTom navigatiesysteem dat het mogelijk maakt om naar de persoon/eigenaar te herleiden zit ik persoonlijk niet op te wachten,dan maar een los navigatiesysteem.
Ook die ''phone home'' optie van de fabrikant zou ik er het liefst uitslopen.
Ik ben het persoonlijk met je eens, maar de markt voor ons soort mensen is wel heel klein .
Los of vast, navigatie met automatische (kaart)update, en real-time verkeers/file informatie werkt beter dan navigatie alleen op basis van een kaart .
En navigatie vast in de auto kan beter bedienbaar zijn (stuurknoppen, hendels) , hands-free override op radio/telefoon en met groter scherm dan zuignappen of telefoon houders.
Misschien dat je zegt dat een losse navigatie voor jou _voldoende_ is, of dat je de extra's van ingebouwde navigatie niet nodig hebt , maar als product moet ik zeggen dat ingebouwde navigatie , met dynamische update functioneel wel veel mogelijkheden heeft om gewoon beter te zijn.
Voor de fabrikant geldt hetzelfde - iedere ondernemer weet (of moet weten) dat het verkopen aan een bestaande klant heel veel makkelijker is dan een nieuwe klant vinden . De fabrikanten willen waarschijnlijk een meer directe relatie met de eindklant .
Ik denk dat het Tesla model [die de dealers buitenspel zet] voor veel fabrikanten een eye opener is, als kans of als risico, en dat men kijkt naar een klant relatie die niet strikt via de dealer hoeft te lopen, of waarbij de dealer meer inwisselbaar is maar de klant wel bij de fabrikant blijft. Voor de fabrikant wordt z'n model mogelijk - of meer nodig - met dergelijke phone home / firmware update opties.
Deels is het een gedwongen keuze - software is gewoon complexer dan mechanisch design , en updates over het netwerk zijn ontzetten veel makkelijker /goedkoper en beter dekkend dan terugroep acties. En als de auto _toch_ verbonden is kun je franje zoals op afstand deuren open doen er voor bijna niks bijbouwen.