Privacy - Wat niemand over je mag weten

SIM in auto voor fabrikant? Welke informatie gaat naar of komt van de fabrikant?

04-11-2016, 12:15 door Dick99999, 16 reacties
Gisterenavond hoorde ik voor de 2-de keer dat veel auto's nu al zijn uitgerust met meerde sim-kaarten. Bijvoorbeeld een navigatie sim (TomTom verkeer info) en een sim voor het in 2017(?) verplichte noodoproep systeem e-call.

Maar voor mij verrassend en uit privacy overwegingen het meest interessant, is de Sim die in contact zou staan met de autofabrikant (niet met de importeur of dealer). Beide bronnen uit de autobranche vertelden dat die verbinding al langer bestaat.
Is dat inderdaad zo? Wat voor informatie gaat er dan naar de fabrikant? Is het 2-weg verkeer en kan de fabrikant (dus ook een hacker) bij vitale auto functies komen? Voorbeelden die genoemd werden: openen portieren bij sleutel verlies en opsporen van gestolen auto's.
Reacties (16)
04-11-2016, 15:20 door DJ de DJ
Niet alle merken hebben het, maar het wordt steeds meer standaard.
Bijvoorbeeld: https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-me/ en http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/connecteddrive/2013/

Om het te activeren moet je wel toestemming voor veel zaken geven, en een contract sluiten waar je je privacy opgeeft.
04-11-2016, 18:45 door quikfit
''verplichte noodoproep systeem e-call''...Geeft dat alleen de positie door als je een botsing hebt gehad of volgt dat je continue?
En een TomTom navigatiesysteem dat het mogelijk maakt om naar de persoon/eigenaar te herleiden zit ik persoonlijk niet op te wachten,dan maar een los navigatiesysteem.
Ook die ''phone home'' optie van de fabrikant zou ik er het liefst uitslopen.
04-11-2016, 20:06 door Dick99999
Door quikfit: ''verplichte noodoproep systeem e-call''...Geeft dat alleen de positie door als je een botsing hebt gehad of volgt dat je continue?
En een TomTom navigatiesysteem dat het mogelijk maakt om naar de persoon/eigenaar te herleiden zit ik persoonlijk niet op te wachten,dan maar een los navigatiesysteem.
Ook die ''phone home'' optie van de fabrikant zou ik er het liefst uitslopen.
eCall geeft alleen de botsing positie, althans dat is de intentie van de EU. Juist bij losse TomTom's met 'Traffic' wordt jouw positie anoniem doorgegeven. Dat is goedgekeurd door de AP begrijp ik, Maar als ze trajecttijden willen weten, moeten ze toch iets van die anonimiteit opgeven.
04-11-2016, 21:36 door Anoniem
Door quikfit: ''verplichte noodoproep systeem e-call''...Geeft dat alleen de positie door als je een botsing hebt gehad of volgt dat je continue?
Het eCall systeem is heel strict gespecificeerd en het mag alleen actief worden als er een ongeval gedetecteerd is.
(automatisch of handmatig)
Er is zelfs gespecificeerd wat er allemaal mag worden vastgelegd voor het ongeval (en dat dit weer gewist moet worden).
04-11-2016, 22:56 door Anoniem
Door quikfit: ''verplichte noodoproep systeem e-call''...Geeft dat alleen de positie door als je een botsing hebt gehad of volgt dat je continue?

Het is GSM/UMTS gebaseerd, dus je moet ervan uit gaan dat je positie permanent (op mast/sector nauwkeurigheid) bekend is. Dat zou alleen te vermijden zijn wanneer de module pas aangezet wordt bij een botsing.

Dat lijkt me een minder goed design, qua noodoproep-functionaliteit.
Ten eerste kan de auto bij een always-on module beter bewaken -dat- de module nog werkt, en een storings lampje geven als dat niet meer het geval is .
Ten tweede kan een module die aangemeld is waarschijnlijk nog de oproep uitsturen _terwijl_ de kreukelzone z'n werk aan het doen is. Als op dat moment de module nog moet booten en aanmelden op het netwerk heb je kans dat gaande de boot (en de crash) de stroom al weggevallen is.
Waarschijnlijk zijn dat wel het soort crashes waarbij het voor de inzittenden toch niet meer uitmaakt, en de respons alleen berging en geen redding is, maar om deze redenen verwacht ik toch een always-on design .
En een hoop mooie woorden op papier dat de voertuig tracering echt alleen maar onder strikte voorwaarden gebruikt wordt .


En een TomTom navigatiesysteem dat het mogelijk maakt om naar de persoon/eigenaar te herleiden zit ik persoonlijk niet op te wachten,dan maar een los navigatiesysteem.
Ook die ''phone home'' optie van de fabrikant zou ik er het liefst uitslopen.

Ik ben het persoonlijk met je eens, maar de markt voor ons soort mensen is wel heel klein .
Los of vast, navigatie met automatische (kaart)update, en real-time verkeers/file informatie werkt beter dan navigatie alleen op basis van een kaart .
En navigatie vast in de auto kan beter bedienbaar zijn (stuurknoppen, hendels) , hands-free override op radio/telefoon en met groter scherm dan zuignappen of telefoon houders.

Misschien dat je zegt dat een losse navigatie voor jou _voldoende_ is, of dat je de extra's van ingebouwde navigatie niet nodig hebt , maar als product moet ik zeggen dat ingebouwde navigatie , met dynamische update functioneel wel veel mogelijkheden heeft om gewoon beter te zijn.

Voor de fabrikant geldt hetzelfde - iedere ondernemer weet (of moet weten) dat het verkopen aan een bestaande klant heel veel makkelijker is dan een nieuwe klant vinden . De fabrikanten willen waarschijnlijk een meer directe relatie met de eindklant .
Ik denk dat het Tesla model [die de dealers buitenspel zet] voor veel fabrikanten een eye opener is, als kans of als risico, en dat men kijkt naar een klant relatie die niet strikt via de dealer hoeft te lopen, of waarbij de dealer meer inwisselbaar is maar de klant wel bij de fabrikant blijft. Voor de fabrikant wordt z'n model mogelijk - of meer nodig - met dergelijke phone home / firmware update opties.
Deels is het een gedwongen keuze - software is gewoon complexer dan mechanisch design , en updates over het netwerk zijn ontzetten veel makkelijker /goedkoper en beter dekkend dan terugroep acties. En als de auto _toch_ verbonden is kun je franje zoals op afstand deuren open doen er voor bijna niks bijbouwen.
05-11-2016, 09:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door quikfit: ''verplichte noodoproep systeem e-call''...Geeft dat alleen de positie door als je een botsing hebt gehad of volgt dat je continue?

Het is GSM/UMTS gebaseerd, dus je moet ervan uit gaan dat je positie permanent (op mast/sector nauwkeurigheid) bekend is. Dat zou alleen te vermijden zijn wanneer de module pas aangezet wordt bij een botsing.

EN DAT IS HOE HET WERKT. Een simpele google actie had je dat kunnen vertellen.
Dus de rest van je verhaal kunnen we deleten.
05-11-2016, 12:34 door quikfit
[Verwijderd]
05-11-2016, 12:36 door quikfit - Bijgewerkt: 05-11-2016, 12:36
''EN DAT IS HOE HET WERKT. Een simpele google actie had je dat kunnen vertellen.
Dus de rest van je verhaal kunnen we deleten.''

Was iedereen maar zo fantastisch als jij.
05-11-2016, 14:12 door johanw
Door Anoniem:Ik ben het persoonlijk met je eens, maar de markt voor ons soort mensen is wel heel klein .
Los of vast, navigatie met automatische (kaart)update, en real-time verkeers/file informatie werkt beter dan navigatie alleen op basis van een kaart .
En navigatie vast in de auto kan beter bedienbaar zijn (stuurknoppen, hendels) , hands-free override op radio/telefoon en met groter scherm dan zuignappen of telefoon houders.
Ingebouwde navigatie is doorgaans peperduur, gebruikt verouderde kaarten en updates zijn nog eens erg duur. Bovendien zit het scherm doorgaans op een onhandige plaats waardoor je omlaag moet kijken om het te zien, ik heb liever een scherm links naast de binnenspiegel, dan kan ik tegelijk op het scherm en de weg kijken. In complexe situaties heb je veel meer aan dat scherm dan aan gesproken aanwijnzingen.
05-11-2016, 14:57 door Dick99999
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door quikfit: ''verplichte noodoproep systeem e-call''...Geeft dat alleen de positie door als je een botsing hebt gehad of volgt dat je continue?

Het is GSM/UMTS gebaseerd, dus je moet ervan uit gaan dat je positie permanent (op mast/sector nauwkeurigheid) bekend is. Dat zou alleen te vermijden zijn wanneer de module pas aangezet wordt bij een botsing.

EN DAT IS HOE HET WERKT. Een simpele google actie had je dat kunnen vertellen.
Dus de rest van je verhaal kunnen we deleten.
Kan je een referentie geven? Volgens mij werkt het NIET zo (behalve dan de trigger, die overigens ook van buiten de auto kan komen). Het is een satelliet (GNSS) gebaseerde locatie bepaling. De reden die ik lees is dat positie bepaling via masten een precisie heeft van 100m - 40 Km in de EU, zie http://www.insidegnss.com/node/4720.

Ook lees ik dat eCall geen data frequentie nodig heeft, het gebruikt 'inband' data in het 112 spraak kanaal. Additionele functies die hier en daar genoemd worden zijn inderdaad het openen van deuren en starten van de motor. Dat zou allemaal via eCall kunnen. Nu nog de beveiliging opzoeken.
05-11-2016, 18:02 door Anoniem
Door Dick99999:
Kan je een referentie geven? Volgens mij werkt het NIET zo (behalve dan de trigger, die overigens ook van buiten de auto kan komen). Het is een satelliet (GNSS) gebaseerde locatie bepaling. De reden die ik lees is dat positie bepaling via masten een precisie heeft van 100m - 40 Km in de EU, zie http://www.insidegnss.com/node/4720.

Waarom gaat "volgens mij" hier toch altijd boven de beschrijvingen die de ontwikkelaars van de apparatuur en van de
normen waaraan ze moeten voldoen voor iedereen leesbaar online zetten?? Hoe lang nog voor we hier gaan lezen dat
de aarde plat is en dat er nooit een mens op de maan geland is? Ik vind dit wel bedroevend hoor...

En wat die satelliet betreft: een satelliet gebaseerde locatie bepaling geeft JOU de informatie waar je bent, maar de
satelliet weet hier helemaal niks van. GPS is dus geen boze overheid die meekijkt waar iedereen is.
Het nieuwe Europese Galileo systeem heeft wel mogelijkheden voor retourkanalen voor noodmeldingen, zoals eCall
maar dan voor gebieden waar geen mobiel is en op zee, maar dat zal hier zeker niet voor gebruikt worden en is ook
nog lang niet operationeel. GPS heeft die mogelijkheid niet.
05-11-2016, 22:06 door Anoniem
Door Dick99999:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door quikfit: ''verplichte noodoproep systeem e-call''...Geeft dat alleen de positie door als je een botsing hebt gehad of volgt dat je continue?

Het is GSM/UMTS gebaseerd, dus je moet ervan uit gaan dat je positie permanent (op mast/sector nauwkeurigheid) bekend is. Dat zou alleen te vermijden zijn wanneer de module pas aangezet wordt bij een botsing.

EN DAT IS HOE HET WERKT. Een simpele google actie had je dat kunnen vertellen.
Dus de rest van je verhaal kunnen we deleten.
Kan je een referentie geven? Volgens mij werkt het NIET zo (behalve dan de trigger, die overigens ook van buiten de auto kan komen). Het is een satelliet (GNSS) gebaseerde locatie bepaling. De reden die ik lees is dat positie bepaling via masten een precisie heeft van 100m - 40 Km in de EU, zie http://www.insidegnss.com/node/4720.


Ik was degene die speculeerde dat het een always-on systeem zou zijn.
Overigens heb ik niet bedoeld te zeggen dat de noodoproep ook (slechts) mast-positie gebaseerd zou zijn , maar ik begrijp dat het zo gelezen kan worden.
Voor een feitelijke noodoproep verwachtte ik absoluut dat op dat moment de gps positie meegestuurd zou worden - leek me erg logisch, maar heb ik er niet bijgeschreven.

Maar bij een always-on systeem zou je noodzakelijkerwijs wel permanent traceerbaar zijn met mast-nauwkeurigheid, en dat is vanuit privacy optiek al heel erg onwenselijk - hoewel ik dus redenen zag waarom men voor een always-on design zou kiezen.

Uit de geposte documenten blijkt dat dat niet het geval is, en dat het systeem pas contact maakt met het mobiele netwerk op moment van een crash . Het enige wat me nog niet helemaal lekker zit in de documenten van Sierra Wireless is dat men _ook_ een requirement noemt voor over the air updates en sim management . Dat vereist natuurlijk wel dat het device met behoorlijke regelmaat wel online is . Elke start ? Om de week/dag/uur ?

Verder zegt het Sierra document dat de 'niet registreren tenzij een ecall gemaakt moet worden' regel alleen slaat op terminals die _exclusief_ voor ecalls bedoeld zijn.
Ik interpreteer dat als de mogelijkheid dat de auto een centrale gsm module kan hebben , waarvan het maken van ecalls één toepassing is . (andere zouden dan fabrikant phone home, over the air [auto] software updates etc ).
Zo'n module kan wel always-on zijn.
06-11-2016, 13:12 door Dick99999 - Bijgewerkt: 06-11-2016, 13:24
Door Anoniem:
[...]
Verder zegt het Sierra document dat de 'niet registreren tenzij een ecall gemaakt moet worden' regel alleen slaat op terminals die _exclusief_ voor ecalls bedoeld zijn.
Ik interpreteer dat als de mogelijkheid dat de auto een centrale gsm module kan hebben , waarvan het maken van ecalls één toepassing is . (andere zouden dan fabrikant phone home, over the air [auto] software updates etc ).
Zo'n module kan wel always-on zijn.

Na nog wat verder lezen:
- Mijn uitspraak "het in 2017(?) verplichte noodoproep systeem e-call" is niet waar.
- En "dat het systeem pas contact maakt met het mobiele netwerk op moment van een crash" is in de praktijk niet waar.

Mijn uitspraak moet zoiets zijn als: een eCall in vehicle service wordt verplicht in 2017. Want eCall staat zogenaamde "Third Party Service, of TPS eCall" toe. Autofabrikanten en anderen mogen een eCall service bieden als onderdeel van hun telematics services, welke laatste bijvoorbeeld 04-11-2016, 15:20 door DJ de DJ noemt.
En dan geldt :
"TPS eCall is part of a broader range of services (telematics) and, thus, its [lees eCall] dormant status cannot always be taken for granted."
Zie http://www.eena.org/press-releases/ecall-becomes-a-reality#.WB8gMSRgBRM en bijvoorbeeld Bosch TPS eCall: https://www.youtube.com/watch?v=ulklC_x8GCw. Daarin worden o.a.'guided site seeing' en 'guided navigation' genoemd.

Fabrikanten als Opel & GM, Renault, Mercedes, BMW, Fiat & Chrysler, VW, Volvo, PSA Peugeot Citroën en Ford bieden allen nu al telematics services of connected cars aan. Zodra of nu zij TPC eCall daarin opnemen, is "cannot always be taken for granted" een understatement. Always-on omschrijft het inderdaad beter.

We komen via eCall wel dichter bij de oorspronkelijke vraag betreffende een Sim die in contact zou staan met de autofabrikant en welke informatie gaat dan naar de fabrikant?

--- wijziging: link toegevoegd, quote toegevoegd
06-11-2016, 14:06 door karma4 - Bijgewerkt: 06-11-2016, 14:30
http://www.bbc.com/autos/story/20160809-your-car-is-not-your-friend
http://www.ibtimes.co.uk/ubuntu-wants-fix-iot-security-fiasco-new-dedicated-operating-system-smart-devices-1589775 "Those one-off Linuxes are just as scary as [the devices shipped with] default passwords. Right now, we estimate that 70% of IoT devices are homemade, so that likely means that at least of 70% of them are insecure. Device manufacturers hack together Linux because it's there, it's available and it's what the developers are used to,"
06-11-2016, 14:56 door Dick99999
Interessant artikel, zou de redactie moeten halen. Maar wat er precies naar de fabrikant gaat, is meer in termen van 'alles'.
Mij viel op:

"In 2009 OnStar introduced Stolen Vehicle Slowdown, a feature that allows the company to remotely manipulate a moving vehicle's throttle response, gradually cutting the power."
Dus inderdaad een voorbeeld van de fabrikant kan .... vul maar in

"Once this flight mode is enabled the Car-Net system, he says, effectively becomes a brick in the car and the dealer will also perform a test to ensure that the vehicle is not capable of sending or receiving information.".
Als dat systeem ook "TPS eCall" zou hebben, mag die flight mode niet werken: De auto zou niet in de EU goedgekeurd worden want er zit geen werkende eCall service in. (of wordt 'werkende' alleen bij de toelatingskeuring getest?)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.