image

Onduidelijkheid over persoonlijke data op Note 7-toestellen

zaterdag 5 november 2016, 16:24 door Redactie, 5 reacties

Het is nog altijd onduidelijk wat er gaat gebeuren met de persoonlijke data op de miljoenen Note 7-toestellen die door Samsung zijn teruggeroepen. De kans bestaat dat gebruikers in de haast met het terugsturen vergeten zijn hun privégegevens te wissen, die daardoor nog steeds op de telefoons staan.

Samsung heeft daarnaast nog niet laten weten wat het precies met de toestellen gaat doen. Eerder deze week maakte de elektronicagigant bekend dat het gaat kijken of de toestellen milieuvriendelijk kunnen worden verwerkt. Wat er gaat gebeuren met de data op de apparaten blijft echter onduidelijk. Volgens Richard Stiennon van Blancco, een bedrijf dat voor organisaties gegevens op systemen wist, weten mensen dat ze data op hun toestel bij het omruilen moeten wissen, maar wordt het proces meestal niet goed uitgevoerd.

"De risico's met het niet goed verwijderen van data van apparaten voor het inruilen zijn algemeen bekend", laat Stiennon tegenover ComputerWorld weten. "Maar deze situatie met de Note 7's is ongekend. Dit is een gigantische, enigszins chaotische terugroepactie. We hebben nog niet eerder gezien dat miljoenen apparaten van een fabrikant van het ene op het andere moment meteen moesten worden uitgeschakeld. Het zou mij niet verbazen als mensen hun data niet goed hebben gewist."

Normaliter is het verwijderen van de eigen gegevens de verantwoordelijkheid van de gebruiker, merkt Stiennon op. "Note 7-gebruikers zijn echter in een unieke situatie omdat ze meteen hun toestel moesten uitschakelen om het risico op oververhitting te voorkomen." Daardoor is het volgens Stiennon de verantwoordelijkheid van Samsung om alle gegevens op de toestellen te wissen. "Consumenten moeten zich grote zorgen maken dat Samsung nog niet heeft aangekondigd wat het gaat doen met de 2,5 miljoen ingeleverde apparaten, zeker gezien de hoeveelheid gevoelige informatie op smartphones."

Reacties (5)
05-11-2016, 20:22 door Anoniem
Iets soortgelijks heb je ook met nieuwe harde schijven die binnen de garantietijd defect raken. (vooral SSD)
Ook dan ben je vaak niet meer in staat om je data na een ontstaan defect nog te wissen.

Wat heb je dan aan garantie als je je defecte dataopslag inlevert onder garantie, maar waar al je plain data nog steeds op de schijven of in de geheugenchips staan?...
Iemand met de juiste hulpmiddelen kan jouw data dan vaak nog wel uitlezen als hij wil.
En sla je het apparaat voor het inleveren compleet aan gort o.i.d. dan krijg je bij inleveren vast geen garantie meer...

Hier is volgens mij maar één antwoord op:
Direct vanaf het begin sterke encryptie toepassen, waar alleen de klant de sleutel (wachtwoord) van heeft. (zelf gekozen)
Als elke dataopslag vanaf het allereerste begin encrypted is met een sleutel die voldoende sterk is, en die niet op het apparaat zelf aanwezig is, en ook verder nergens te achterhalen is (behalve bij de gebruiker) dan is er niets loos.

Goeroehoedjes
05-11-2016, 23:19 door Anoniem
Kijk weer een verkapte advertorial. Nu weer iemand als nieuws in de media te komen omdat die zich zogenaamd zorgen maakt over persoonlijke data waar zijn reparatiebedrijf toevallig professioneel mee om gaat. Wat Richard Stiennon er even niet bij zegt is dat er in de afgelopen 15 jaar miljarden meer telefoons ter reparatie aan zijn geboden waar de gebruikers ook niet meer bij hun data konden door defecten. En die gebruikers weten ook niet wat er met hun data is gedaan. Het is dus kul dat dit uniek is. Ook hier blijkt uit niets dat een verslaggever, Matt Hamblen van Computerworld, goede journalistiek toepast. Hij heeft er maling aan of de zaak werkelijk uniek is, stelt geen enkele kritische vraag, past geen hoor en wederhoor toe, geeft een bedrijf de ruimte om bij naam een onderwerp tot nieuws te maken en dat is dan nieuws van een senior editor. Security is in de media hot omdat het aandacht trekt en dat aandacht trekken is belangrijker dan het onderwerp.
06-11-2016, 00:13 door Anoniem
En daarom zet je full disk encryption standaard aan...
06-11-2016, 09:08 door Anoniem
@Anoniem 23:19 +1
06-11-2016, 16:46 door Anoniem
Door Anoniem: Kijk weer een verkapte advertorial. Nu weer iemand als nieuws in de media te komen omdat die zich zogenaamd zorgen maakt over persoonlijke data waar zijn reparatiebedrijf toevallig professioneel mee om gaat. Wat Richard Stiennon er even niet bij zegt is dat er in de afgelopen 15 jaar miljarden meer telefoons ter reparatie aan zijn geboden waar de gebruikers ook niet meer bij hun data konden door defecten. En die gebruikers weten ook niet wat er met hun data is gedaan. Het is dus kul dat dit uniek is. Ook hier blijkt uit niets dat een verslaggever, Matt Hamblen van Computerworld, goede journalistiek toepast. Hij heeft er maling aan of de zaak werkelijk uniek is, stelt geen enkele kritische vraag, past geen hoor en wederhoor toe, geeft een bedrijf de ruimte om bij naam een onderwerp tot nieuws te maken en dat is dan nieuws van een senior editor. Security is in de media hot omdat het aandacht trekt en dat aandacht trekken is belangrijker dan het onderwerp.
1. Pakt Stiennon hier de gelegenheid om reclame voor zijn bedrijf te maken: tuurlijk. Hoezo? Mag dat niet dan?
2. Is het geen unieke situatie? Tuurlijk wel.
Weliswaar is het niet uniek dat er smartphones terugkomen, ja vast wel miljarden over alle voorbije jaren genomen.
Maar het is wél uniek dat nog nooit eerder zoveel telefoons in één keer abrupt zijn teruggeroepen door de fabrikant.
Verder stond er nu druk op de ketel: Samsung wilde ze asap terughebben, en als je data zou willen wissen kon-ie alsnog
spontaan ontploffen of in brand vliegen. Een grote groep mensen blijft er dan liever vanaf: "dan maar niet wisssen".

Niets mis met dit bericht dus
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.