image

Adblock Plus wint weer rechtszaak tegen Duitse uitgever

maandag 28 november 2016, 14:25 door Redactie, 4 reacties

De populaire browseruitbreiding Adblock Plus heeft weer een rechtszaak tegen een Duitse uitgever over het blokkeren van advertenties gewonnen. Eyeo, het bedrijf achter de adblocker, werd dit keer door Spiegel Online aangeklaagd omdat de uitbreiding advertenties op de website blokkeert.

Net als eerdere rechtszaken oordeelde de rechter dat het gebruik van een adblocker in Duitsland legaal is. Het is inmiddels de vijfde rechtszaak die Eyeo heeft gewonnen. Vorig jaar werden rechtszaken tegen Zeit Online en Handelsblatt, Prosieben/Sat 1 en RTL Interactive en Axel Springer gewonnen. In maart van dit jaar volgde er een overwinning tegen de Süddeutsche Zeitung. Een gedeeltelijke nederlaag werd er in mei tegen Axel Springer opgelopen. De rechter oordeelde toen dat Eyeo de advertenties van de Duitse uitgever gratis moet whitelisten.

Tegen deze uitspraak is inmiddels door Eyeo beroep aangetekend. Ook in die zaak stelde de rechter echter dat adblocking in Duitsland legaal is. Afgelopen vrijdag werd er weer een overwinning geboekt, dit keer zoals gezegd tegen Spiegel Online. Volgens Ben Williams van Eyeo is het een belangrijke uitspraak voor alle ad- en contentblockers. "Want laten we niet vergeten, als één adblocker in Duitsland wordt verboden zal er via een reeks rechtszaken uiteindelijk een verbod voor alle andere volgen."

Reacties (4)
28-11-2016, 15:38 door Anoniem
Terecht!

Want dom en kortzichtig.
NoScript blokkeert immers ook advertenties als je iFrames in eerste instantie standaard laat blokkeren.
And you better do!

Want het rare en hypocriete is dat de advertentie industrie voor zichzelf en degenen die advertenties afnemen een weliswaar efficiënt maar voor de eindgebruiker onveilig systeem hebben gecreëerd.

De discussie wordt dus minstens driedubbel 1 zijdig gevoerd.

- Niet alleen Adblock Plus blokkeert advertenties maar elk product waarmee je extra javascripts, iFrames en externe domein communicatie kan beheren.
- Het advertentiemodel is alleen gunstig voor de aanbieder en de aanbieders wensen collectief niet zelf de markt van aanbieden van acceptabele (niet storende) advertenties te reguleren
- Last but not least, de aanbieders interesseert het geen ene drol dat zij de eindgebruiker opzadelt met het risico op de ergste vormen van malware besmettingen.
De eigen inkomsten gaan boven de kans dat gebruikers komen te zitten met malware besmettingen die hen honderden soms wel duizenden euro gaan kosten om het eigen systeem weer op orde te krijgen.

De advertentie industrie heeft boter op haar hoofd en verdient een voortzetting van voltreffers tussen de noten aangaande het zwaar hypocriete en onverantwoordelijke opstelling naar de eindgebruiker de klant.

De klant heeft altijd gelijk!
Klanten kan je niet dwingen, je jaagt ze hooguit weg en dan heb je wel je advertenties op je site maar zullen ze niemand bereiken omdat je je lezers hebt weggejaagd.

Tot slot,
gaat dit ergens over?
Ja het gaat over rupsjes nooit genoeg.
Nog vrij recent is gebleken dat 75% helemaal geen adblocker gebruikt.
Van de 25% die dat wel doet laat weer driekwart de instelling 'toelaten van minder indringen advertenties toestaan' toe.

Dus, waar gaat het om?
Het gaat om de idee fixe van een hebberige markt die denkt het recht te kunnen claimen op een advertentie bereik van 100% waar ze al 75% heeft.
Voor dat laatste extraatje meer, dat natuurlijk nog steeds over virtueel veel geld gaat is het kennelijk gerechtvaardigd alle middelen uit de kast te trekken.

'Heil aan de totale overwinning van de commercie?'
Nee, dus, het is een onterechte irreële ongerechtvaardigde commerciële wensdroom die buiten de werkelijkheid staat omdat ze de klantwensen volstrekt negeert op belangrijke punten.
28-11-2016, 22:15 door Anoniem
Door Anoniem: Terecht!

Want dom en kortzichtig.
NoScript blokkeert immers ook advertenties als je iFrames in eerste instantie standaard laat blokkeren.
And you better do!

Want het rare en hypocriete is dat de advertentie industrie voor zichzelf en degenen die advertenties afnemen een weliswaar efficiënt maar voor de eindgebruiker onveilig systeem hebben gecreëerd.

De discussie wordt dus minstens driedubbel 1 zijdig gevoerd.

- Niet alleen Adblock Plus blokkeert advertenties maar elk product waarmee je extra javascripts, iFrames en externe domein communicatie kan beheren.
- Het advertentiemodel is alleen gunstig voor de aanbieder en de aanbieders wensen collectief niet zelf de markt van aanbieden van acceptabele (niet storende) advertenties te reguleren
- Last but not least, de aanbieders interesseert het geen ene drol dat zij de eindgebruiker opzadelt met het risico op de ergste vormen van malware besmettingen.
De eigen inkomsten gaan boven de kans dat gebruikers komen te zitten met malware besmettingen die hen honderden soms wel duizenden euro gaan kosten om het eigen systeem weer op orde te krijgen.

De advertentie industrie heeft boter op haar hoofd en verdient een voortzetting van voltreffers tussen de noten aangaande het zwaar hypocriete en onverantwoordelijke opstelling naar de eindgebruiker de klant.

De klant heeft altijd gelijk!
Klanten kan je niet dwingen, je jaagt ze hooguit weg en dan heb je wel je advertenties op je site maar zullen ze niemand bereiken omdat je je lezers hebt weggejaagd.

Tot slot,
gaat dit ergens over?
Ja het gaat over rupsjes nooit genoeg.
Nog vrij recent is gebleken dat 75% helemaal geen adblocker gebruikt.
Van de 25% die dat wel doet laat weer driekwart de instelling 'toelaten van minder indringen advertenties toestaan' toe.

Dus, waar gaat het om?
Het gaat om de idee fixe van een hebberige markt die denkt het recht te kunnen claimen op een advertentie bereik van 100% waar ze al 75% heeft.
Voor dat laatste extraatje meer, dat natuurlijk nog steeds over virtueel veel geld gaat is het kennelijk gerechtvaardigd alle middelen uit de kast te trekken.

'Heil aan de totale overwinning van de commercie?'
Nee, dus, het is een onterechte irreële ongerechtvaardigde commerciële wensdroom die buiten de werkelijkheid staat omdat ze de klantwensen volstrekt negeert op belangrijke punten.
-
prachtig gezegt ;-)
29-11-2016, 09:34 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
06-12-2016, 12:11 door Anoniem
Snap het probleem niet want op mijn brievenbus mag ik toch ook gewoon zo'n ja/nee of nee/nee sticker plakken?
(die door de overheiod wordt verspreid)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.