image

Fabrikanten willen geen encryptie aan camera's toevoegen

vrijdag 23 december 2016, 10:16 door Redactie, 8 reacties

Camerafabrikanten zijn voorlopig niet van plan om encryptie aan fotocamera's toe te voegen om zo filmmakers en fotografen te beschermen. Vorige week deden meer dan 150 documentairemakers en fotojournalisten via de Freedom of the Press Foundation een oproep aan de fabrikanten.

"Documentairemakers en fotojournalisten werken in de gevaarlijkste delen van de wereld en riskeren vaak hun leven om beelden van nieuwswaardige gebeurtenissen naar het publiek te krijgen. Ze hebben bij het terugbrengen van hun materiaal, zodat het kan worden gepubliceerd, met allerlei dreigingen te maken van douanebeambten, politie, inlichtingenagenten, terroristen en criminelen", aldus de filmmakers en fotografen in een open brief gericht aan Nikon, Sony, Canon, Olympus en Fuji.

De fabrikanten werd dan ook gevraagd om encryptie aan hun camera's toe te voegen, maar die lijken dat niet van plan te zijn. Vice Magazine vroeg de verschillende fabrikanten om een reactie. Canon, Sony en Fuji gaven helemaal geen antwoord, terwijl Olympus de vraag niet inhoudelijk beantwoordde. Een woordvoerder van Nikon stelde dat het bedrijf naar de wensen van gebruikers luistert, maar liet verder niet weten of de fabrikant het toevoegen van encryptie overweegt. "Het is teleurstellend dat deze fabrikanten nauwelijks reageren op één van hun meeste kwetsbare klanten", zegt Trevor Timm, directeur van Freedom of the Press Foundation.

Reacties (8)
23-12-2016, 11:56 door Anoniem
Ik zie het nut niet helemaal van encryptie in een camera. Dat kost behoorlijk wat processorkracht (en dus batterij), wat eventueel ook weer ten koste kan gaan van de snelheid waarmee foto's genomen en opgeslagen kunnen worden. Daarnaast kunnen camera's met deze feature als 'verdacht' worden beschouwd door de autoriteiten waar men dat juist wil laten doen overkomen of dat niet het geval is.

Volgens mij is het een kleine moeite om foto's naderhand met een computer even te versleutelen met een VC, en dan te exfiltreren uit een bepaald gebied, hetzij digitaal het zij fysiek. Alsof een serieuze (beroeps) fotograaf in een gevaarlijk gebied geen laptop meeneemt...
23-12-2016, 13:07 door ph-cofi
En dus is het tijd voor Sandisk et al om in te springen: encryptie op het kaartje. Sleutelbeheer via PC, daarna kaartje in camera en versleutelen maar (door de kaart zelf). Of krijgen we dan warmgelopen SD kaartjes?
23-12-2016, 14:39 door Anoniem
Wellicht reageren er een paar niet vanwege de commerciele belangen. Maar er zullen heus wel wat lampjes gaan branden.

"Hey daar is ook markt voor."

Niet alleen voor journalisten,,,de rest kunnnen we zelf makkelijk bedenken.
23-12-2016, 19:03 door Anoniem
Fabrikanten willen geen encryptie aan camera's toevoegen

Erg korte conclusie bij lang voortraject en bredere discussie

Over dat willen valt nog wel wat op te merken.
Iets niet doen is niet gelijk aan iets niet willen maar kan ook een kwestie zijn van niet kunnen of geen haalbare mogelijkheden zien.
Er is wel al vooraf het één en ander geschreven over de haken en ogen van encryptie van beeldmateriaal door de camera zelf.
Daarnaast is het wel eens geprobeerd, in 2010 al maar gelijk getorpedeerd door een twijfelachtig bedrijf in de markt.

In de media (greep uit)

- 2016, 14 december in het nieuws en ook de problemen toegelicht
https://www.wired.com/2016/12/200-filmmakers-ask-nikon-canon-sell-encrypted-cameras/
https://tweakers.net/nieuws/119015/fotografen-roepen-camerafabrikanten-op-encryptie-in-te-bouwen.html

- 2010, Fabrikant probeerde het wel maar werd onderuitgeschopt door een onderzoeks bedrijf dat andere belangen heeft (kraaksoftware verkopen aan overheden en apple producten hacken )
https://tweakers.net/nieuws/71076/elcomsoft-kraakt-original-decision-data-versleuteling-van-canon.html

- De encryptie poging van Canon
http://www.canon.co.jp/imaging/osk/osk-e3/index.html

- En nog iets
http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=10279.msg99214#msg99214

Niet opnieuw opstarten
Het niet hernieuwd oppikken van de handschoen is er niet één van het niet willen beschermen van documentairemakers en fotojournalisten.
Het lijkt een ingewikkelde technische kwestie op een vlak waar deze bedrijven onvoldoende expertise hebben.
Dat vraagt vermoedelijk flinke investeringen en dan is de vraag of die bedrijven dergelijke investeringen wel rendabel vinden.

Instortende consumenten camera markt
Die rendabiliteit is op zich geen rare vraag want de consumenten markt voor video en fotografie ligt zwaar onder vuur sinds de komst van de iphone en andere smartphones.
De camera verkopen zijn dramatisch gekelderd.

Alleen voor de professionele markt dan?
Met name canon en sony bedienen op video-vlak ook een hele grote professionele markt.
Alleen dan is de vraag weer in hoeverre, welk deel van die professionele markt behoefte heeft aan versleuteling, een groot aandeel zal het als het op een prijskeuze aankomt niet interessant vinden.

Niet rendabel maar wel principieel?
Wat de filmmakers, wat mij betreft op zich wel terecht vragen, is een principieel nobele opstelling van deze fabrikanten en vermoedelijk de ontwikkelingskosten van deze functionaliteit bedrijfsbreed uit te smeren/te laten dragen?

Politiek imago risico
Daarnaast speelt nog een niet te onderschatten politiek risico.
De wereld heeft kunnen zien wat er gebeurt als je voor gegarandeerde encryptie in je product gaat staan en niet van plan bent om die te gaan lopen breken op verzoek van elke agent die niet in een telefoon kan. (nee,... ene anti apple accounthouder we gaan de discussie die je verloren hebt hier niet opnieuw voeren en scheeftrekken)

Dat meewerken met de autoriteiten die de sleutel tot versleuteld materiaal eisen is een enorme hoop (publicitaire) heisa waarvan ik mij prima kan voorstellen dat als je als bedrijf dat risico vooraf kan vermijden je dat ook niet aangaat.
Het zal er vanaf eind januari volgend jaar niet beter op worden, wel risicovoller.

Misbruik mogelijkheden
Zou het niet implementeren van het misbruik risico nog meespelen? Het zou kunnen maar het is binnen de hele rendabiliteitsoverweging vast de allerkleinste en allerlaatste factor en natuurlijk geen echt argument omdat data altijd alsnog via een omweg encrypted kan worden.
Misbruik van goede techniek voor iets fouts geldt voor alles wat we produceren en is meestal (gelukkig) geen argument om het niet te produceren of te verbieden, het zou een lege boel worden dan.

Vermoede werkelijke reden
Maar het vermoeden bestaat dat het werkelijke argument om het niet (opnieuw) te doen gelegen is is gebrek aan expertise op encryptie vlak en gebrek aan aan economisch interessante perspectieven (bij een instortende markt) om dit uit te gaan ontwikkelen.

Directe Encryptie laatste strohalm of prettige noodzakelijkheid?
Maar iets anders is of en hoe de gewenste functionaliteit helpt te beschermen.
Bijvoorbeeld.

* Je wordt tegengehouden of gearresteerd en je camera in beslag genomen:

Je materiaal is encrypted dus men kan niet bewijzen dat je schuld hebt omdat het materiaal op je drager als onwettelijk wordt bestempeld (tenzij encryptie verboden is).
Men kan jouw materiaal in beslag nemen, jij bent het kwijt en zij kunnen het niet ontsleutelen.

Dan ben jij fysiek gered.
Tenzij men jou vast zet omdat je materiaal encrypted is en je niet vrij komt voordat je de sleutel geeft.
Tja, wat is de winst?

* Reizen fotografen en filmmakers wel met het materiaal?

Niet altijd, men zal het materiaal ook uploaden naar de nieuwsredactie.
Als de upload gelukt is kan de fotograaf het wissen.
Dit is een wat lastiger methode als je filmmaker bent het high res videomateriaal schiet, dat kost tijd en bandbreedte.

* Kan je je materiaal dan niet encrypten zonder camera?
Ja natuurlijk wel, eenvoudig zelfs.
Je hebt er alleen wel extra hardware voor nodig om het te doen, een computer en desgewenst nog extra externe encrypted harde schijven.
Dan wis je daarna je flashkaarten weer, maar het schijnt dat er dan toch nog een minutieus risico bestaat dat er wat achterblijft op een flashchip, al zal dat vast niet een hele foto zijn, laat staan een heel stuk video.

Encryptie op camera's, daar heb ik ook wel eens bij stilgestaan, maar dan in het kader van diefstal.
Fijn als die steeds groter worden de kaartjes direct versleuteld zijn, maar dat is niet zo.
Dus dan maar overzetten op een encrypted computer, encrypted harddisk of zelfs verplaatsen naar een encrypted container op datzelfde fotokaartje.

Dat laatste kan namelijk ook heel goed, schuif je elke dag dat je wat geschoten hebt door naar die encrypted container op datzelfde kaartje naast je map waar je camera haar data wegschrijft, hoef je in dat geval geen gigantische hoeveelheden in 1 x weg te schrijven en vooral lang te wachten op een langdurig 'veilig wissen' proces.

Kortom
voldoende heel valide redenen voor fabrikanten om dit niet uit te ontwikkelen
en op zich nog voldoende alternatieven om het probleem een beetje zelf op te lossen.
Maar als men jouw gat wil zwartbranden zal men dat doen, bewijs doet er niet toe, dan is het feit dat je er bent al genoeg om je te vervolgen, je te dwingen je materiaal te ontsleutelen of gewoon je materiaal versleuteld en al af te pakken.

Als men je dan internationaal op de korrel heeft kan je bij een (of elke) grensovergang je spullen inleveren.
En dat overkomt fotografen nog niet (zo) maar security onderzoekers en spreekbeurt gevende whitehats al wel.
Het recht van de sterkste 'offcial'-ander is een mensenrechten probleem dat niet met encryptie is op te lossen.

Tegenproblemen creëren bij oplossingen
Overheden en officials zullen juist nieuwe problemen creëren bij encryptie omdat ze niet in staat zijn (of het niet echt willen) het misbruik ervan op andere wijzen te proberen op te lossen omdat dat meer moeite kost.
Wat zouden we dan voor systeem krijgen bij de douane met encryptie op camera's of bestanden?

Bewijs!
- Je bent schuldig als je materiaal encrypt
- Je bent schuldig als je materiaal niet meehelpt te unencrypten

Suspect indirect bewijs
- Rechtsstreeks aankomend vanuit een Westerse bestemming? Lever maar in dat materiaal.
- Rechtsstreeks als alleenreizende man aankomend vanuit een Aziatische bestemming? Lever maar in dat materiaal.
- Rechtsstreeks aankomend vanuit een Niet-Westerse bestemming? Lever maar in dat materiaal.
- Geen journalist? Lever maar in dat materiaal.
- Wel journalist? Lever maar in dat materiaal

- Encrypted? Allemaal het materiaal inleveren.

Er is dus geen gegarandeerde oplossing uiteindelijk voor tegenwerkende overheden die niet willen dat de pers(vrijheid*) haar werk doet omdat overheden vaak zelf heel erg veel te verbergen hebben.
Dat is pas verdacht!


Het beste (?) dat je dus kan doen om dit probleem te omzeilen is er voor te zorgen dat je niet met je materiaal fysiek de grens over hoeft (uploaden), of het materiaal zodanig goed te verstoppen dat men het niet vindt (bedenk maar wat).
Je hoeft natuurlijk ook niet alles te encrypten, misschien is dat juist wel beter in sommige situaties.


* Vergeet schrijvers, muzikanten en kunstenaars niet!
Daar is menig overheid ook niet dol op, lastig kritisch volk dat te lastig is om in hokjes te stoppen vanwege de nogal eens suspect poëtische boodschappen die ongewenste maatschappelijke inzichten bevorderen, smokkelen en verspreiden. Oppassen geblazen met die lui.
Alleen van overheidswege goedgekeurd brood en spelen voor het volk!
23-12-2016, 21:02 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie het nut niet helemaal van encryptie in een camera. Dat kost behoorlijk wat processorkracht (en dus batterij), wat eventueel ook weer ten koste kan gaan van de snelheid waarmee foto's genomen en opgeslagen kunnen worden.
Wat heeft nut te maken met de technische belemmeringen? Wellicht dat jij het nut niet ziet, dan laat je het lekker uit staan. Iemand voor wie het wel nut heeft kan er bij implementatie voor kiezen. Overigens zit een flink deel van de winstmarge van bodies in teveel geld vragen voor ouderde hardware.

Daarnaast kunnen camera's met deze feature als 'verdacht' worden beschouwd door de autoriteiten waar men dat juist wil laten doen overkomen of dat niet het geval is.
In landen waar ze het niet zo op hebben met mensenrechten is alles verdacht als het zo uit komt. Het verschil is dat als de multimedia versleuteld is er geen bewijs is en zonder wel.

Volgens mij is het een kleine moeite om foto's naderhand met een computer even te versleutelen met een VC, en dan te exfiltreren uit een bepaald gebied, hetzij digitaal het zij fysiek. Alsof een serieuze (beroeps) fotograaf in een gevaarlijk gebied geen laptop meeneemt...
Als je in een gebied werkt waar je materiaal tegen je gebruikt kan worden is het heel in de praktijk logischer en veiliger om het matriaal meteen op het niveau van beveiliging te brengen wat je nodig hebt. Iedere extra handeling, tijd, fysieke inspanning brengt risico mee. Daarnaast moet je dan het beeldmateriaal dat je hebt nog goed forensisch onbruikbaar maken anders heb je weinig aan het versleutelen. Allemaal moeite die teveel is als je leven je lief is.

Ik vind het opvallend dat je moeite doet om een verzoek om encryptie-features af te kraken, zelfs zonder stil te willen staan bij de achterliggende gedachten van het verzoek. Je komt kennelijk uit een omgeving waar je zelf genoeg bescherming hebt terwijl de wereld iets groter is dan dat stukje beschaving. Helaas hoef je geen honderden kilometers te reizen om er achter te komen dat je maar beter wat simpele maatregelen had kunnen treffen als je jezelf of iemand anders je in de problemen brengt. Onder langere tijd van vrijheid is gemakzucht over het bestaan van die vrijheid geen nieuw fenomeen.
23-12-2016, 21:51 door Anoniem
@19:03 door Anoniem. Prettig leesbaare inhoudelijke reactie. Hoewel ik het eens ben dat de later gestelde vermoedens het grootste struikelblok vormen vraag ik me af of die wel stand houden. Implementeren van encryptie is, in tegenstelling tot het bedenken daarvan, geen rocket science. Dan komt het aan op hoe rendabel het is om het wel te implementeren - het basis principe van de markt.

Het zou prettig zijn als bedrijven als Canon, Nikon en Sony binnen een paar dagen kan reageren op een publiek verzoek maar welk bedrijf bepaald binnen die korte tijd over een investering?

Als het probleem werkelijk zo kritiek is, waarom staan Trevor Timm, directeur van Freedom of the Press Foundation, en Joseph Cox van Vice magazine dan nu pas publiek te trappelen van ongeduld? Je hoort ze jaren lang niet en plotseling moet er binnen een paar dagen over een grote beslissingen een reactie komen? Eigen nieuws doen laten overkomen als iets heel ernstigs en dan publiek het vingertje wijzen naar anderen is waarschijnlijk meer gedreven op basis van de makkelijk te spelen held versus de makkelijke prooi om publiciteit te krijgen. Drama queens zonder enige zelfreflectie.
23-12-2016, 22:16 door Anoniem
Beste security.nl redactie. Op basis van wat valt de kop te verantwoorden naar waarheid? De kop is stellig: fabrikanten willen niet. De eerste zin in het eigen artikel is vervolgens: fabrikanten zijn voorlopig niet van plan. Het artikel van Vice wat daarna is aangehaald stelt enkel: een paar fabrikanten reageren niet en een kan nog geen toezegging doen. Het artikel en zeker de kop van security.nl doet de waarheid geen eer aan.
24-12-2016, 18:43 door Anoniem
Door Anoniem 21:51:

Als het probleem werkelijk zo kritiek is, waarom staan Trevor Timm, directeur van Freedom of the Press Foundation, en Joseph Cox van Vice magazine dan nu pas publiek te trappelen van ongeduld?
Vice staat publicitair te trappelen van ongeduld.

Je hoort ze jaren lang niet en plotseling moet er binnen een paar dagen over een grote beslissingen een reactie komen?
Vice wil binnen 9 dagen antwoord.

Eigen nieuws doen laten overkomen als iets heel ernstigs
Als je de moeite neemt artikelen, ja zelfs alleen de koppen mag, van het laatste kwartaal op cpj.org door te nemen zie je dat het inderdaad heel ernstig gesteld is.
Dat is niet een kwestie van doen overkomen maar de wereld proberen te vertellen dat de ongeziene situatie ernstig is!

https://cpj.org/imprisoned/2016.php

en dan publiek het vingertje wijzen naar anderen is waarschijnlijk meer gedreven op basis van de makkelijk te spelen held
Is dit een serieus verwijt aan het "committee to protect journalists"?
Nogmaals, je hebt een hoop achterstallig leeswerk op cpj.org voor de boeg om je standpunten in realistische en meer respectvolle manier bij te stellen.

versus de makkelijke prooi om publiciteit te krijgen.
Laten we die bal dan eventueel bij vice laten liggen..

Drama queens zonder enige zelfreflectie.
Jij 'durft'.
Dit is echt buiten elke orde van respect en realiteitszin.

Dit veiligheidsprobleem is geconstateerd en onderschreven door een hoop journalisten, waaronder de maakster van Citizen Four, de snowden documentaire.

Laura Poitras, dat is (among others) niet bepaald de minste en er is altijd een eerste keer om ermee naar buiten te komen.
Nu dus omdat de rest van de media-markt wel encryptie heeft omarmd.
Smartphones bijvoorbeeld.

Tijd dus voor actie.

Neem de aankomende dagen eens de tijd om deze lijst uit te pluizen en te kijken welke 'drama queens' nu ineens 'lopen te zeuren om meer veiligheid'.
Over 150 Filmmakers, Photographers, and Media Workers Around the World

Abbas, Photographer, Magnum Photos
Lynsey Addario, Photojournalist, Freelance
Avi S. Adelman, Photojournalist/Editor, TheRightToPhotographInPublic.com
Cecilia Aldarondo, Assistant Professor of Film, Skidmore College
Chase Alexander, Filmmaker, Freelance
Ra'anan Alexandrowicz, Filmmaker, Independent
Alejandro Álvarez Cadilla, Director/Cinematographer, Independent
Anthony Arnove, Producer, Independent
Craig Atkinson, Documentary Filmmaker / Director, Vanish Films
Barbara Attie, Documentary Filmmaker, Attie & Goldwater Productions
Julia Bacha, Creative Director, Just Vision
Joslyn Barnes, Filmmaker, Louverture Films
Amy Benson, Filmmaker, Independent, Nonfiction Media
Amy Berg, Filmmaker, Independent
Pietra Brettkelly, Documentary Director/Producer, Independent
Emad Burnat, Filmmaker/Director/Producer, Independent
Bruni Burres, Senior Consultant/DFP, Sundance
Rebecca Cammisa, Director, Documentress Films
Gloria Carrión Fonseca, Documentary Filmmaker, Independent
Peggy Case, Producer, Independent
Carlos Cazalis, Documentary Photographer, Freelance
Leyland Cecco, Photojournalist/Filmmaker, Independent
Jessica Chermayeff, Producer/Director, Independent
Michael Christopher Brown, Photographer, Magnum Photos
Brenda Coughlin, Producer, Praxis Films
Eric Daniel Metzgar, Filmmaker, Independent
Amlan Datta, Documentary Filmmaker, Independent
Guy Davidi, Filmmaker/Director/Producer, Independent
Jessica Devaney, Producer, Independent
Romona S. Diaz, Documentary Filmmaker, CineDiaz, Inc.
Peter Dicamp, Photographer/Co-founder, Everyday Africa and The Everyday Projects
Anita Doron, Filmmaker/TED Fellow, Independent
Sara Dosa, Producer/Director, Signpost Pictures
Andrew Droz Palermo, Director/Cinematographer, Independent
Sandi DuBowski, Director, Films That Change The World
Negin Farsad, Filmmaker/Comedian, Independent
Kristen Feeley, Labs and Artist Support Director , Sundance DFP
David Felix Sutcliffe, Nonfiction Filmmaker, Independent
Field of Vision
Clayton Filipowicz, Videographer, Independent
Patrick Forbes, Director of Documentaries, Oxford Film
Jošt Franko, Photographer, Freelance
Morgan J. Freeman, Filmmaker/Founder, 11th Street Productions
Pedro G. García, Documentary Editor, Independent
Christy Garland, Director, MurmurMedia
Megan Gelstein, Senior Program Director, Catapult Film Fund
Howard Gertler, Producer, Independent
Alex Gibney, Filmmaker, Jigsaw Productions
Jim Goldberg, Photographer, Magnum Photos
Linda Goldstein Knowlton, Director and Producer, Directors Guild of America
Fred Grace, Producer, Fat Rat Films
Christopher Gregory, Photographer, Freelance
Mark Grieco, Documentary Filmmaker/Director/Photographer, Independent
David Gross, Photojournalist, ZUMA Press, Freelance
Katey Grusovin, Producer/Director/Writer, Independent
Irene Gutiérrez, Executive Producer/Director/Filmmaker, Independent
Dean Hamer, Director, Qwaves Films
Johanna Hamilton, Filmmaker, Maximum Pictures
Kiana Hayeri, Photojournalist, Freelance
NC Heikin, Director, Independent
Matthew Heineman, Filmmaker/Director/Producer, Independent
Seth Herald, Photojournalist, ZUMA Press
Lena Herzog, Photographer and Filmmaker
Werner Herzog, Filmmaker
Tom Hurwitz, Director/Producer, American Society of Cinematographers
Cristina Ibarra, Filmmaker, Independent
International Documentary Association
Alina Ioana Vasillu, Journalist, Constan?a noastr? (Romania)
Mai Iskander, Director/Cinematographer, Iskander Films
Niam Itani, Producer, Placeless Films
Tabitha Jackson, Director, Sundance DFP
Kirsten Johnson, Filmmaker/Cinematographer, Independent
Judy Karp, Sound Recordist, Independent
Deborah Kaufman, Filmmaker, Snitow-Kaufman Productions
Mark Kendall, Follow Your Nose Films
Sonia Kennebeck, Filmmaker, Independent
Gelareh Kiazand, Videographer/Documentary Filmmaker, Independent
Simon Kilmurry, Executive Director, International Documentary Association
Geoff King, Photojournalist, Independent
Alison Klayman, Filmmaker, Independent
Vivian Kleiman, Documentary Filmmaker, Independent
Brian Knappenberger, Writer/Director, Luminant Media
Matthew Lawrence, Photographer, Independent
Adi Lavy, Documentary & New Media Director, Israeli Documentary Filmmakers Forum
Rob Lemkin, Filmmaker, Old Street Films
Elisa Levine, Director, Out of Frame Films
James Longley, Filmmaker, Daylight Factory
Avram Ludwig, Producer
Asa Mader, Filmmaker
Anne Makepeace, Director/Producer, Makepeace Productions
Jeff Malmberg, Documentary Filmmaker, Independent
Margarita L Martinez, Documentary Filmmaker, Independent
Eric Matthies, Documentary Producer and Director, Independent
Daniel McCabe, Director/Cinematographer/Photographer, Independent
Susan Meiselas, Photographer, Magnum Photos
Arturo Mendicuti Barroeta, Filmmaker, Caribou Films
Flannery Miller, Producer/Documentary Filmmaker, Independent
Gabriel Miller, Director/DP, Kindred Media
Ioana Moldoveanu, Editor-in-Chief, VICE Romania
Michael Moore, Filmmaker
Jake Naughton, Photojournalist, Independent
Khaliah Neal, Producer, Independent
Minette Nelson, Co-founder, The Filmmaker Fund
Bao Nguyen, Director/Cinematographer, Independent
Mona Nicoara, Documentary Filmmaker, Independent
Orwa Nyrabia, filmmaker, No Nation Films
Ed Ou, Photojournalist, Getty Images
Trevor Paglen, Photojournalist, Independent
Heloísa Passos, Cinematographer/Filmmaker, Independent
Sierra Pettengill, Documentary Filmmaker, Independent
Esther Podemski, Documentary Filmmaker, Independent
Laura Poitras, Filmmaker, Field of Vision
PJ Raval, Filmmaker/Cinematographer, Independent
Jeff Reichert, Director/Producer, Independent
Geoffrey Richman, Documentary Film Editor
Jed Riffe, Producer/Director/Writer/Transmedia Storyteller, Jed Riffe Films + Electronic Media
Marcia Rock, Director, News & Documentary, NYU Arthur L. Carter Journalism Institute
Richard Rowley, Executive Producer, Divided Films
Bernardo Ruiz, Documentary Filmmaker, Quiet Pictures
Ashley Sabin, Filmmaker, Carnivalesque Films
Holen Sabrina Kahn, Filmmaker, Independent
David Sampliner, Documentary Filmmaker, Independent
Carlos Sandoval, Filmmaker, Camino Bluff Productions, Inc.
Garret Savage, Filmmaker, Independent
Justin Schein, Producer/Director/DP, Shadowbox Films Inc.
Andréa Schmidt, Journalist / Filmmaker, Independent
Nancy Schwartzman, Documentary Filmmaker App-Founder, Independent
Martha Shane, Director and Producer, Independent
Chuck Shultz, Documentarian, BluePrint Productions
Marc Silver, Director / DP / Creative Director, Independent
Douglas Sloan, Director, Icontent Films
Kathryn Smith Pyle, Filmmaker, Independent
Alan Snitow, Filmmaker, Snitow-Kaufman Productions
James Spione, Documentary Filmmaker, Independent
Scott Squire, Filmmaker, Independent, Nonfiction Media
Christopher St. John, Producer, Charlotte Street Films
Brett Story, Director and Filmmaker, Independent
Aiden J. Sullivan, Founder and CEO, Verbatim Photo Agency
Jon-Michael Sullivan, Photojournalist, Independent
Johnny Symons, Documentary Filmmaker, Independent/Persistent Visions
Saeed Taji Farouky, Documentary Filmmaker, Independent
Rahdi Taylor, Film Fund Director, Sundance
Jennifer Taylor, Producer and Director, Specific Pictures
Mircea Toma, President, ActiveWatch
Joel Van Haren, Director of Photography, Freelance
Rosadel Varela, Producer, Independent
John Vink, Photographer, Magnum Photos
Sweta Vohra, Television Producer, Al Jazeera International
Orlando von Einsiedel, Director, Grain Media
Anat Vovnoboy, Documentary Director, Independent
Matthew Weigand, Photojournalist, Independent
Ryan White, Filmmaker, Tripod Media
Alex Winter, Director, Independent
Pamela Yates, Creative Director, Skylight
Amy Ziering, Documentary Filmmaker, Chain Camera Pictures
Malika Zouhali-Worral, Director and Editor, Independent

Veel studieplezier!

En hopelijk daarna meer respect voor de mensen die hun leven wagen (en belangenvertegenwoordigers van die journalisten) om jou (in je veilige luie stoel) de achterkant van de realiteit te laten zien.

Tjongejonge.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.