Om het gebruiksgemak te vergroten, de website te kunnen analyseren en om advertenties te kunnen beheren maakt Security.NL gebruik van cookies. Door gebruik te blijven maken van deze website, of door op de akkoord button te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer weten over cookies? Bekijk dan ons cookieoverzicht.
Nieuws Achtergrond Community
Inloggen | Registreren
Nieuws
image

Singapore gaat irisscans van alle burgers opslaan

donderdag 29 december 2016, 08:19 door Redactie, 12 reacties

Vanaf 1 januari volgend jaar gaat Singapore van alle burgers de irisscans opslaan, zo heeft de overheid van het Zuidoost-Aziatische land bekendgemaakt. Het gaat hier om een aanpassing van de Nationale Registratiewetgeving uit 1965. Die zorgt ervoor dat burgers en permanente inwoners, naast hun vingerafdruk en foto, ook hun irisscan moeten afstaan.

Het afnemen van de irisscan zal plaatsvinden tijdens het aanvragen en vernieuwen van paspoorten en identiteitskaarten. Hiervoor zullen onder andere werknemers en kantoren van de Singaporese Post SingPost worden ingeschakeld. Dit moet ervoor zorgen dat de irisscans op meer locaties kunnen worden afgenomen. Volgens de Singaporese overheid moet de maatregel de effectiviteit en efficiëntie van de immigratiedienst en douane versterken.

Onderzoek: Iets meer Nederlanders bang voor cyberaanval
InterContinental onderzoekt mogelijke creditcarddiefstal
Reacties (12)
29-12-2016, 08:44 door Anoniem
Ja, want irisscans maken het veel moeilijker om waren te smokkelen en illegaal de grens over te steken!!! /1984
29-12-2016, 09:56 door wizzkizz
Door Anoniem: Ja, want irisscans maken het veel moeilijker om waren te smokkelen en illegaal de grens over te steken!!! /1984
Nee, maar ze maken het wel mogelijk om de bulk van het reguliere grensoverschrijdende verkeer geautomatiseerd af te handelen. Zoals nu de poortjes op Schiphol als je vanuit een niet-Schengen land terug de Schengen-zone in komt. Alleen doen die het niet met irisscans maar met gezichtscans (en duurt lang). Met een irisscan kan dit ook, mogelijk sneller.

Je kunt dan voor dit soort poortjes volstaan met weinig bemensing en dan die bespaarde mankracht inzetten op het wel helpen tegen gaan van illegale grensoverschrijdingen. Bijvoorbeeld.
29-12-2016, 10:55 door Anoniem
Kan alleen maar zeggen scary.
29-12-2016, 11:06 door Anoniem
Nee, maar ze maken het wel mogelijk om de bulk van het reguliere grensoverschrijdende verkeer geautomatiseerd af te handelen. [...] Je kunt dan voor dit soort poortjes volstaan met weinig bemensing [...]
Dit is een denkfout. Een veelvoorkomende denkfout maar daarom niet minder een denkfout.

De onderliggende gedachte is dat als je maar weet wie het is, dan is al het andere ook wel ok. Het streven naar "legitimasie" waar ook onze eigen nauwlijks daadkrachtige plisie nogal een handje van heeft, en de burger disposable makende mentale luiheid die zo bekend is van bureaucratie en polletiek.

Het probleem hierbij is dat je alleen "gesignaleerde" mensen kan pakken, mensen die al ergens voor veroordeeld zijn. En als je die nu al en zo niet weet te vinden dan loop je zo erg achter de feiten aan dat je gelijk wel kan inpakken. Je kan dan niet meer goed doen dan kwaad.

Dat heeft als bij-effect dat er voor steeds kleinere wissewasjes "gesignaleerd" gaat worden, en op steeds meer plekken controles opgezet. Met als gevolg dat door zelfs een klein foutje ergens in die steeds groter wordende bureaucratie het leven volstrekt onmogelijk gemaakt gaat worden voor het slachtoffer. En dat kan zomaar eens een verder volstrekt onschuldige burger zijn, nu met nog minder mogelijkheden om dat soort foutjes recht te zetten.

Ondertussen wordt het echte schorem nog steeds nauwlijks beter gevonden en opgepakt. Dat kan ook niet, want wat aan de grens telt zijn intenties, niet identiteit. Je kan daar best heel goed op detecteren, en mischien dat "AI" dat in de toekomst wel net zo goed zal kunnen als een goedgetrainde douanier die zijn intuitie vertrouwt. Maar dat is vooralsnog en wellicht altijd gewoon arbeidsintensief. Ook om filosofische, humane, en practische redenen moet je dat gewoon niet kapot willen automatiseren. En dat is precies wel wat dit beoogd, en jij kennelijk voorstaat.

Het verbaast overigens niet, want Singapore, "Disneyland with the death penalty", heeft het niet zo op mensen die toevallig niet helemaal in het verwachte stramien passen.
29-12-2016, 12:18 door Anoniem
Door wizzkizz:
Door Anoniem: Ja, want irisscans maken het veel moeilijker om waren te smokkelen en illegaal de grens over te steken!!! /1984
Nee, maar ze maken het wel mogelijk om de bulk van het reguliere grensoverschrijdende verkeer geautomatiseerd af te handelen. Zoals nu de poortjes op Schiphol als je vanuit een niet-Schengen land terug de Schengen-zone in komt. Alleen doen die het niet met irisscans maar met gezichtscans (en duurt lang). Met een irisscan kan dit ook, mogelijk sneller.

Je kunt dan voor dit soort poortjes volstaan met weinig bemensing en dan die bespaarde mankracht inzetten op het wel helpen tegen gaan van illegale grensoverschrijdingen. Bijvoorbeeld.
Ja, en als we nu bij iedereen 1 of ander chip implanteren gaat het nog sneller.
Is sneller of kostenbesparing wel een reden die goed genoeg is om dit te doen ?
29-12-2016, 12:26 door karma4
Door Anoniem: Ja, want irisscans maken het veel moeilijker om waren te smokkelen en illegaal de grens over te steken!!! /1984
Denk aan Berlijn hard lopen is verdacht. Nergens waren camera's Niemand met een behoorlijke opname van de dader. In Duitsland zijn camera's niet gangbaar Google Streetview is niet echt doorgezet. Een klein plekje een stadsstaatje volgens de Bunds insteek is in paniek omdat er in een publieke omgeving wel op een camera iets te zien is.
Op naar gewapende bewaking bij bussen met een poortcheck zoals bij luchthavens.
29-12-2016, 16:08 door Anoniem
Goede zaak.
Het criminele tuig maakt het alleen maar meer noodzakelijk dat de overheid( zijn wij) maatregelen neemt.
Zie maar deze week hoe zo een zieke Tunesiër door Europa kan reizen zonder op te vallen.
29-12-2016, 17:01 door Anoniem
In Nederland werkt dat niet met al die stonede mensen.

*En je weet tog wat ze in films altijd doen als de crimineel tog toegang wil : zoiets lokt uit tot gijzeling en verminking.
29-12-2016, 17:31 door Anoniem
Het wordt steeds belangrijker om maatregelen tegen je eigen overheid te kunnen nemen.

Ik roep het al jaren, en dit onderschrijft het maar weer eens: het grootste gevaar is je eigen overheid!
29-12-2016, 17:54 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak.
Het criminele tuig maakt het alleen maar meer noodzakelijk dat de overheid( zijn wij) maatregelen neemt.
Zie maar deze week hoe zo een zieke Tunesiër door Europa kan reizen zonder op te vallen.

Er zijn er hier echt enkele van het padje af, werkelijk, en kennis van biometrische technieken is ook ver te zoeken, om over stomme opmerkingen zoals hierboven nog maar te zwijgen. We mogen vrij reizen in de EU, dat is geregeld in het Schengen verdrag, en wees blij dat we dat hebben. Is het dan vreemd dat je al deze landen door kunt zonder op te vallen? Nee.
Helpt Iriscanning hierbij, ook niet, het is een doelredenatie.

Irisscanning in grensprocessen gebeurt natuurlijk al als betaalde dienst, natuurlijk kan dat, maar het is zeker niet sneller dan gezichtherkenning, daarnaast is de iris een beschermde techniek, het is ook nog eens duurder ook. En tenslotte, er is afgesproken welke biomerische modaliteiten waar in welke reisdocumenten kunnen zitten. De Iris maakt daar geen onderdeel van uit. Het nationaal opslaan is ook nog eens een schending van de privacy en in mijn ogen is het verder totaal zinloos om te doen. Er worden al twee biometrische modaliteiten gebruikt, een extra derde modaliteit maakt het niet noemenswaardig sterker. Ik ben benieuwd wie hier door wie is gefeteerd
30-12-2016, 19:50 door karma4
Door Anoniem:
Er zijn er hier echt enkele van het padje af, werkelijk, en kennis van biometrische technieken is ook ver te zoeken, om over stomme opmerkingen zoals hierboven nog maar te zwijgen. We mogen vrij reizen in de EU, dat is geregeld in het Schengen verdrag, en wees blij dat we dat hebben.
.....
Ja je hebt gelijk eens met je. Mijn opmerkingen over gewapende bewakers met poortcontroles is wat srcastisch bedoeld maar het zou zo maar werkelijkheid kunnen worden.

We hebben een politicus die zelf zijn rechters wil aanstellen.
Zijn succes gaat hand in hand met de paniek dat met vrij reizen ook ongure personen dat kunnen. Het reces zou onderbroken moeten worden als acute noodsituatie van gatenkaas.
Hebben we het niet eens over buiten spel zetten 1e en 2e kamer Door partijpolitiek boven alles te zetten.
OV is al zover dat er geen cash meer betaald kan worden met argument veiligheid chauffeurs Overvallen van een paar euro.

De biometrische kenmerken die er al zijn zouden die gebruikt worden? Onwaarschijnlijk het noemen van een bsn wordt nu nog als identiteitsdiefstal gezien. Dat kan niet met verplichte gedegen controle.
30-12-2016, 21:57 door Anoniem
Als je de USA binnenkomt nemen ze ook een iris scan en vingerafdrukken. Dat was meer dan 4 jaar geleden.
Ik geloof niet dat ze die ooit gaan deleten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.

Zoeken
search
Vacature
Vacature

Privacy Officer / CISO

Denk jij bij het lezen van artikelen in de media die het belang rondom privacy en informatiebeveiliging duiden, het hoeft toch helemaal niet zover te komen als je als organisatie je zaken op orde hebt? Dan zoeken wij jou!

Lees meer

Poll: Controle thuiswerker met behulp van monitoring software:

12 reacties
Aantal stemmen: 715
Vacature
Vacature

Functionaris Gegevensbescherming (FG)

Als FG ben je de onafhankelijke toezicht-houder op naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) binnen de gehele TU/e. Je houdt toezicht op de toepassing en naleving van de AVG door de universiteit op diverse domeinen: onderwijs, onderzoek, valorisatie en bedrijfsvoering.

Lees meer
Vacature
Vacature

Security consultant

Weet jij alles van security, governance, risk en compliancy en weet je dit te vertalen naar gerichte oplossingen voor onze klanten? Begrijp jij als geen ander zowel de inhoudelijke kant, als de ‘organizational change’ kant van cybersecurity? Dan ben jij wellicht onze nieuwe security consultant!

Lees meer
Certified Secure LIVE Online training
Pleeg je handel in voorkennis als je doet alsof je voorkennis verkoopt op het dark web?
07-04-2021 door Arnoud Engelfriet

Juridische vraag: Ik las dat in de VS een meneer aangeklaagd wordt voor handel in voorkennis, omdat hij op het dark web ...

5 reacties
Lees meer
Security.NL Twitter
04-11-2016 door Redactie

Altijd meteen op de hoogte van het laatste security nieuws? Volg ons nu ook op Twitter!

Lees meer
Nieuwe Huisregels en Privacy Policy

Op 5 december 2017 hebben we een nieuwe versie van onze huisregels en privacy policy ingevoerd. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de nieuwe huisregels van Security.NL.

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Privacy Policy

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Inloggen

Bedankt! Je kunt nu inloggen op je account.

Wachtwoord vergeten?
Nieuwe code captcha
Inloggen

Wachtwoord Vergeten

Wanneer je hieronder het e-mailadres van je account opgeeft wordt er een nieuwe activatielink naar je gestuurd. Deze link kun je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Nieuwe code captcha
Stuur link

Password Reset

Wanneer je het juiste e-mailadres hebt opgegeven ontvang je automatisch een nieuwe activatielink. Deze link kan je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Sluiten
Registreren bij Security.NL

Geef je e-mailadres op en kies een alias van maximaal 30 karakters.

Nieuwe code captcha
Verzenden

Registreren

Je hebt je succesvol aangemeld. Voordat je je account kunt gebruiken moet deze eerst geactiveerd worden. Dit kan je zelf doen middels de activatielink die naar het opgegeven e-mailadres is verstuurd.

Sluiten
Over Security.NL
Huisregels
Privacy Policy
Adverteren
© 2001-2021 Security.nl - The Security Council
RSS Twitter