Privacy - Wat niemand over je mag weten

Want je hebt toch niks te verbergen ...

22-12-2016, 09:33 door Mr. Edlin, 40 reacties
Laat ik beginnen met aan te geven dat ik een absolute voorstander ben om privacy als levensnoodzakelijk goed te bewaken.

Waarom dan dit topic? Omdat ik zowel zakelijk als privé op regelmatige basis de discussie/dialoog over privacy aan en ik best nog wel wat praktische voorbeelden kan gebruiken om mensen meer inzicht te geven in het belang van privacy.

Ik ga er van uit dat mensen die dit topic lezen, wel een beetje achtergrond hebben, dus ik zal misschien soms wat kort door de bocht gaan, of wat context weg laten.

Privacy is niet iets individueel, maar iets collectief. Als we met z'n allen privacy opgeven (wat we al goed aan het doen zijn), dan krijgen veel partijen (commercieel, overheid, ... en wie weet wie nog, want dat kan je nu niet weten) veel informatie over ons.

"Ja hoor, lekker belangrijk dat ze dan weten waar ik ben, of welke sites ik bezoek, of wat ik koop in de AH, mogen ze gerust weten hoor!".

Waar knelt het schoentje dan? Het samen brengen van verschillende bronnen en het daarop loslaten van categorisatie. Op basis van de beschikbare data, wordt je afhankelijk van de partij die het doet of gebruikt in hokjes geduwd om je zo te kunnen profileren: ben je zwanger, heb je een hoog risico om te radicaliseren, ben je een man tussen de 35 en 40, enz.

Sommige van deze hokjes zijn evident, zoals leeftijd, andere zijn zeer grijze zone en gebaseerd op assumpties. "Iemand die plots een sterke voorkeur voor augurken en chocolade krijgt zou wel eens heel goed zwanger kunnen zijn.". Of: "Iemand die van de EU naar de US reist en de dag voor zijn vertrek zijn ticket valideert vanuit Pakistan (wegens oude data over de IP locatie) zal wel eens een terrorist kunnen zijn".

Langs de andere kant, het profileren kan ook veel nuttige dingen opleveren. Fijn dat ik nieuwe muziek ontdek op basis van mijn smaak (al wil ik misschien soms ook wel eens iets compleet anders, of wordt de smaak van mijn kinderen aanzien als die van mij), of dat ik automatisch aanbiedingen krijg voor de winkel waar ik meestal kom en voor de producten die ik meestal koop.

Als ik een apparaatje in mijn auto laat plaatsen om mijn rijgedrag in de gaten te houden, of een fitnesstracker ga gebruiken, dan kan ik gewoon korting krijgen op mijn verzekering, hoe mooi is dat. Ja ok, niet iedereen is zo gezond of rijdt zo 'correct', maar zij krijgen geen korting, en als ze weigeren om gevolgd te worden, dan zullen ze wel een risicogeval zijn. Het risico is hier ook weer dat de profilering kan fout lopen, of (en waarschijnlijk) dat het systeem omgedraaid zal worden en dat je net meer gaat betalen als je niet voldoet aan de economisch het meest gunstige profiel (voor de verzekeraar).

Ja, zeggen de mensen dan, maar op die manier ga je de mensen toch stimuleren om gezonder te gaan leven en rijden? En op die manier haal je er ook de profiteurs uit, die bewust ongezond leven en toch profiteren van het vangnet waar wij zoveel voor betalen! Dat is waar, maar dat is ook erg asociaal ...

En monitoring van mogelijke terroristen dan? Die paar false-positives wegen toch niet op tegen het mogelijks voorkomen van grote aanslagen? Iedereen aan de monitor en de terroristen krijgen het veel moeilijker! Toch?

En wat als je gegevens in de foute handen vallen? Wat als de overheid er niet verstandig mee om gaat? Of wat als data over je die nu niet relevant is, later wel bezwarend wordt (Jodenvervolging, seksuele geaardheid, enz.)? Ja zeggen de mensen dan, dat is wel vergezocht. Maar ik denk dat dat niet zo vergezocht is.

En wat doe je met het concept van panopticon? Iedereen gaat zich anders gedragen als ze weten dat ze mogelijks in de gaten gehouden worden Maar went dat niet? En wat met ontwikkelingen in de geschiedenis die nooit hadden kunnen gebeuren als het niet in het geheim gegroeid was, cfr de Apartheid.

Conclusie van de mensen met wie ik spreek, blijft altijd: zo een vaart zal het wel niet lopen, je zoekt het veel te ver en ziet het veel te zwart.

Bij deze, graag jullie visie en argumenten.

Alvast bedankt!
Reacties (40)
22-12-2016, 11:52 door superglitched
Ik grijp meestal deze pagina er bij :
https://www.bof.nl/ons-werk/niets-te-verbergen/

"De vraag is daarom niet of je iets te verbergen hebt, maar waarom anderen het van je willen weten."
22-12-2016, 12:21 door Anoniem
Ik heb dit soort dialogen ook vaak zat. Enkele voorbeelden van dingen die ik dan zeg:

"Hoe minder data instellingen/bedrijven van je hebben, hoe minder data er misbruikt kan worden"
"Op het moment dat je geen controle over jou data hebt, is het jou data niet meer"

Eentje die ik nog wel eens wil doen maar net ietsje te 'radicaal' vind:

"Hier, mijn email adres. Als je niks te verbergen hebt wil ik graag dat je als je tijd hebt even al je gebruikersnaam/wachtwoord combinaties, instant messaging geschiedenis(sen), emails, bank overschriften etc naar mij emailt."

De laatste kan een beetje te ver gaan vind ik zelf maar het brengt wel goed exact dit punt over denk ik.
22-12-2016, 12:32 door Anoniem
Goede topic Mr. Edlin.

quote:
En wat als je gegevens in de foute handen vallen? Wat als de overheid er niet verstandig mee om gaat? Of wat als data over je die nu niet relevant is, later wel bezwarend wordt (Jodenvervolging, seksuele geaardheid, enz.)? Ja zeggen de mensen dan, dat is wel vergezocht. Maar ik denk dat dat niet zo vergezocht is.

Al vele jaren weten verzekeringsmaatschappijen gegevens te achterhalen via Facebook van personen die daar bekend maken dat ze een bepaalde ziekte hebben, een verzekering afsluiten kon dan niet meer.

Wat te denken wanneer verzekeringsmaatschappijen toegang zullen krijgen tot andere databases die beschikbaar komen en daar nog veel meer "gevoelige" privacy gegevens kunnen weg halen dan ze nu al kunnen via b.v Facebook en andere media.
Ze geven zelfs gespecialiseerde bedrijven opdracht onderzoek te doen.

Vergeet ook werkgevers niet, er zijn al mensen ontslagen of afgewezen bij sollicitatie door gegevens op Facebook.

Wat zijn de gevolgen wanneer jouw ziekenfonds verzekeraar "gevoelige" privacy gegevens vind, bijvoorbeeld dat je zeer ongezond leeft en gevaarlijke sporten beoefend. Ook voor werkgever interessant.

Stel er ontstaat een crises situatie vergelijkbaar met die van vlak voor de 2e wereldoorlog, of nog erger.
Dan zijn deze databases wel een uitkomst om zo hele bevolkingsgroepen snel te onderzoeken waardoor er dan doeltreffende selecties gemaakt kunnen worden.

Ja er zullen onder u mensen zijn die dit ver overtrokken vinden, mag ik dan zo vrij zijn om te zeggen dat diegenen echt slapen. We zien, lezen, horen en discuteren ELKE dag toch allemaal over wat er nu in de WERELD gebeurd!
Als je dan nog denkt dat het wel meevalt slaap je niet alleen maar heb je je ogen en oren ook dicht, met andere woorden "steek je kop in het zand". (=doen alsof er geen gevaar dreigt en er niets aan doen)
Dat deed men in het verleden ook, we weten waar dat toe heeft geleid.

En ja dit kan ook zomaar op korte termijn gebeuren. Voor degene die het echt niet wil zien,
DE WERELD STAAT IN BRAND!

"Ik heb toch niets te verbergen" is net zo'n opmerking als, "dat zie ik dan wel".

Maar wanneer "dat zie ik dan wel" zich aankondigt zijn de rapen gaar en is het echt te laat.

Want je hebt toch niks te verbergen ... Ik hoop dat men nog op tijd wakker wordt.
22-12-2016, 13:11 door Anoniem
The right to be let alone. Dat vat het voor mij wel samen.

Ik wil niet dat er zomaar mensen mijn huis binnen komen, ik wil niet dat er mensen zomaar aan mij zitten, ik wil niet dat er mensen mij af gaan staan luisteren als ik met iemand praat, en ik wil dat men met de nieuwsgierige neus uit mijn gegevens blijft. Want die zijn van mij. Omdat ze van mij zijn. En dat betekent dat ze niet van iemand anders zijn. En dus blijft die er af.
We vinden het toch ook niet normaal als iemand gewoon je fiets pakt, of je auto, of mee komt kijken naar de tv?

En dat heeft dan nog geen sociale gevolgen.

Als informatie over mij verspreid wordt op een manier die ik niet wens of kan beïnvloeden dan kan dat voor mij sociale en maatschappelijke gevolgen hebben. Dat is belangrijk. Voor mensen, sociale wezens, zijn sociale gevolgen belangrijk. Soms van levensbelang. Die gevolgen zijn bovendien soms levenslang.

Soms zijn de gevolgen ook juridisch. Of praktisch. En ook dan wil ik daar invloed op hebben, omdat ik immers ook degene ben die de gevolgen ervan ondervind.

Het lijkt mij, om eindeloze verhandelingen te vermijden, trouwens voldoende om gewoon even de ECHR artikel 8 erbij te pakken, daar staat het netjes in. Dat wijze mensen het nodig vonden om privacy tussen de mensenrechten te scharen, geeft voor mij genoeg het belang aan.
Ik hoef niet zo nodig alle denkwerk weer over te doen met mijn eigen, beperkte vermogens.
22-12-2016, 13:55 door Anoniem
Door Anoniem: Goede topic Mr. Edlin.

Al vele jaren weten verzekeringsmaatschappijen gegevens te achterhalen via Facebook van personen die daar bekend maken dat ze een bepaalde ziekte hebben, een verzekering afsluiten kon dan niet meer.


De zorgverzekeraars in Nederland hebben een acceptatieplicht en kunnen je dus niet wijzigen.
Wellicht dat andere dingen wel moeilijker zijn zoals hypotheek of een uitvaartverzekering
22-12-2016, 14:54 door karma4
Het is met privacy niet zwart wit. We zijn een kuddedier leven in steden en dat betekent dat je met vele anderen te maken hebt.
Daarmee is het delen van je privacy een voorwaarde om te overleven. Dat was vroeger veel sterker dan tegenwoordig. Bedenk is eens wat privacy was zo'n 100 jaar geleden.

Waar je het met privacy over moet hebben is het recht om met rust gelaten te worden. Het is een belangrijke nuance dat anderen niets van je mogen weten.

Misbruik van kennis over anderen is een moderne betekenis van privacy inbreuk. Als voorbeeld vind ik het weten van een bsn net zoiets als het weten van een naw. Niet echt bijzonder.
Waar het misgaat zijn de zaken waar een zorgverzekeraar medisch handelen gaat bepalen, dat jouw fianciele mogelijkheden beperkt worden door met een conflict je als wanbetaler aan te merken (bkr tiel, cis), etc.
22-12-2016, 20:43 door Anoniem
Er komt een moment dat het verdacht is wanneer je geen Facebook account hebt, voorspelde ik ooit gekscherend, maar inmiddels is deze paskwil door de tijd ingehaald.

Thans ontbreekt het er nog net aan dat Facebook verplicht is - omdat we dat zogenaamd 'met z'n allen zo hebben besloten.'

Privacygevoelige wetgeving, valt mij op, wordt er echter steevast met de kleinst mogelijke meerderheid doorheen gedrukt en het zijn dus zelden besluiten die we met z'n allen hebben genomen.

De grootschalige opslag van telecomgegevens is door het Europese Hof van Justitie inmiddels verboden - want in strijd met fundamentele grondrechten die privéleven, communicatie en persoonsgegevens beschermen. Minister Opstelten weigerde destijds na een eerder, minder verstrekkend vonnis de Nederlandse bewaarplicht af te schaffen.

Privacyorganisatie Privacy First heeft het kabinet nu met rechtszaken gedreigd. Goed zo!

Er is overigens, naast de twee gebruikelijke dooddoeners terrorisme- en kinderpornobestrijding, een nieuw argument van stal gehaald om al dat geneus in onze onderbroek goed te praten.

Fraude.

Zo probeert minister Schippers ons er nu van te overtuigen dat ik een meneer of mevrouw van mijn zorgverzekeringsinstantie toestemming moet geven mijn patiëntdossier in te mogen kijken om vast te stellen of ik al dan niet fraudeer - een argument van lik me vestje, immers slechts 0,05% van de verzekerden fraudeert.

Het lijkt me sterk dat de fatsoensrakkers van de 'niets te verbergen' club nu ook nog allemaal staan te juichen.
22-12-2016, 22:48 door Anoniem
Ja, het gaat steeds sneller de verkeerde kant op met de vrijheid van burgers. Niet alleen door controledrang van de overheid maar ook door commerciële bedrijven die burgers in steeds kleiner wordende vakjes proberen te proppen, om ze geautomatiseerd te verwerken als het even kan.

Dat mensen er laconiek over doen wil niet noodzakelijk zeggen dat het ze niet interesseert. Het kan ook een zelfbeschermingsmechanisme zijn. Als je over alles wat hier aan negatief nieuws voorbijkomt je moet drukmaken, heb je eigenlijk geen leven meer, het enige wat je ermee bereikt zijn maagzweren, veranderen zal het toch niet, hoe graag je ook wil. Het enige wat je kan doen is je mening onderbouwen en hopen dat iemand er iets van meeneemt.

Tegen de overheid kun je niet veel doen, je moet er maar het beste van hopen. Maar tegen commerciële bedrijven kun je je verzetten. Je hoeft geen Fakebook omdat je zogenaamde vrienden dat hebben, en bij verplichte verzekeringen kan men je simpelweg niet dwingen dingen toe te staan die je niet wil als dat niet wettelijk verplicht is. Misschien moet je meer betalen als je zonder kastje wil rondrijden, dat is de prijs die je betaald. Niets is gratis, ook korting met klantenkaarten niet. Nieuwe TV nodig; koop b.v. geen Philips, nieuwe auto kopen; koop b.v. geen Opel, slimmere thermostaat; overweeg wat anders dan een gesponsorde Toon of spullen van Nest.

Als je de wereld wil verbeteren dan heb je de hulp van de meerderheid nodig, en als die niet mee wil doen dan is dat zo. Altijd al geweest. Is dat jammer? Wat jammer is, is dat de wereld zo complex is geworden dat we in alle richtingen muurvast zitten en niet meer toe komen aan verbetering en vooruitgang. En daarmee bedoel ik niet meer punten voor de AEX of een gezamenlijke feestdag, maar een mensheid die miljarden jaren aan evolutie en duizende jaren aan kennis veiligstelt, gezamenlijk streeft naar levenskwaliteit van elk individu, zichzelf wil verbeteren en zin wil geven aan het leven door iedereen een plaats te geven in dat gezamenlijke doel. Maar dat is waarschijnlijk een utopie en dus moeten we het doen met de wereld zoals die is.
23-12-2016, 13:22 door Anoniem
Oh look, another one of these threads.
Kun je niet beter 1 van de honderden andere threads heropenen dan weer een nieuwe aan te maken?
23-12-2016, 15:01 door Anoniem
Perfecte surveance zorgt ervoor dat mensen niet meer buiten de geaccepteerde paden kunnen bewegen. Je kunt geen misdaad meer begaan zonder dat het opgemerkt wordt.

De keerzijde: Het is ook niet meer mogelijk door 'burgelijke ongehoorzaamheid' langzamerhand de wetten te veranderen.
Denk aan Rosa Parks die vooraan ging zitten in de bus. Of aan vrouwenkiesrecht. Ook een recente wijziging.

En misschien wel het belangrijkste: de bevolking wordt gemonitort maar de elite/politici blijven ervan gevrijwaard. Zoals onlang in Groot Brittannie waar de politici een uitzondering maakten voor zichzelf in de Snoopers Charter.
23-12-2016, 17:07 door karma4
Door Anoniem: Perfecte surveance zorgt ervoor dat mensen niet meer buiten de geaccepteerde paden kunnen bewegen. Je kunt geen misdaad meer begaan zonder dat het opgemerkt wordt.

De keerzijde: Het is ook niet meer mogelijk door 'burgelijke ongehoorzaamheid' langzamerhand de wetten te veranderen.
Denk aan Rosa Parks die vooraan ging zitten in de bus. Of aan vrouwenkiesrecht. Ook een recente wijziging.

En misschien wel het belangrijkste: de bevolking wordt gemonitort maar de elite/politici blijven ervan gevrijwaard. Zoals onlang in Groot Brittannie waar de politici een uitzondering maakten voor zichzelf in de Snoopers Charter.
En dan heb je een opstandige politicus die zich boven rechtspraak verheven voelt zich gedraagt als onbenaderbaar elitair maar afgeeft op zittende politici. Je komt als je niet oplet in een nog slechtere situatie als gevolg van ontevredenheid.
23-12-2016, 23:52 door Vixen
Mooi topic, fijn dat je er de moeite voor hebt genomen. Goeie kwaliteit, en belangrijker, hij klopt ook nog. (Naar mijn mening dan)

Bedankt voor de post, leuk om te lezen!
Fijne feestdagen, nieuwe jaren en die andere hele bups van wensen!
Vixen
24-12-2016, 06:33 door Erik van Straten
Waar gebeurd: héél lang geleden vroeg een vriend van mij (toen beiden pubers) of ik mee wilde naar het naaktstrand. Tuurlijk! 8-)

Daar aangekomen bleek hij in zijn zwembroek te willen gaan liggen. Gelukkig kon ik hem ervan overtuigen dat je niet naar een naaktstrand gaat als je zelf lichaamsdelen wilt verbergen (als je daar, als gevolg van hormonen en het uitzicht, tijdelijk een goede reden voor hebt, graaf je maar een kuiltje onder je handdoek en ga je op je buik ergens anders aan liggen denken).

De digitale wereld is een naaktstrand zonder fatsoen met onvoorstelbaar veel voyeurs, die jij helemaal niet ziet (of, zo je wilt, een sauna met veel verstopte camera's en opnameapparatuur met schier onbeperkte capaciteit). Voyeurs die, zowel op legale als illegale wijze, alles van jou willen weten en al die informatie opslaan. Voor onbeperkte duur en niet altijd even veilig. Informatie waar ze nu, of mogelijk in de toekomst, geld mee kunnen "verdienen". Ofwel door jouw gegevens te verkopen, ofwel omdat hun baas ze betaalt. Waarbij een deel van die bazen claimt dat het in jouw eigen belang is dat ze dit doen (overheden en "productverbeteraars" zoals Microsoft), maar een ander deel ordinair crimineel is. Hoewel jouw gegevens soms voor legitieme doeleinden worden verzameld, gebeurt het maar al te vaak dat die vervolgens ook voor een ander doel worden ingezet, bijv. worden gedeeld met een "partner" met een heel andere business case.

Vroeger of later gaan veel digitale naturisten hier op een vervelende tot afschuwelijke manier de gevolgen van ondervinden (denk o.a. aan identiteitsfraude, afpersing, zwartmaken en/of onterecht verdachte worden, beschadigde relaties, boetes, onverwachte problemen in het buitenland of, afhankelijk van toekomstige regeringen, in Nederland). Wellicht nog erger vind ik het dat veel naïeve familieleden, vrienden, werkgevers, collega's en allerlei instanties, onzorgvuldig omspringen met gegevens van mensen die wel snappen dat je op Internet veel te verbergen hebt, zowel zakelijk als privé. Sterker, velen hebben zich laten brainwashen door publieke datahoarders en dragen nu zelf ook ook uit dat je wereldvreemd, paranoïde of verdacht bent als je zegt wat te verbergen te hebben.
24-12-2016, 09:23 door karma4
zoals Microsoft
Wees dan een vent en noem ze allemaal. Apple Google Facebook Signal IBM HP Intel Unbuntu Redhat Target WallMart AH Jumbo ING ABNAMRO Rabo NN Aegon ofwel welk bedrijf niet.

identiteitsfraude,
Zorg dan eens een keer dat niet op de bewering (identificatie) afgegaan wordt maar de authenticatie gedaan wordt. Je ben niet verplicht vals geld aan te nemen, integendeel als je het aangeboden wordt wordt je geacht de handhaving in te schakelen. Een inbreuk op de privacy van. ... criminelen.

Sterker, velen hebben zich laten brainwashen door publieke datahoarders en dragen nu zelf ook ook uit dat je wereldvreemd, paranoïde of verdacht bent als je zegt wat te verbergen te hebben.
Nog sterker, je wordt bedreigd, aangevallen, voor van alles wat uitgemaakt als je het standpunt verdedigt dat er een sociale balans moet zijn tussen "het recht met rust gelaten te worden" en de sociale bescherming (wat dat mag inhouden).
Er schijnen nogal wat gebrainwashte figuren te zijn die van alles onder woord privacy gooien.

Nu is het een mooie kersttijd met alle geloofsverhalen met de sociale gemeenschap als binding. Kijk er eens goed naar en geniet er van. Goede feestdagen gewenst.
24-12-2016, 12:14 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 24-12-2016, 12:15
[Verwijderd]
24-12-2016, 16:44 door Anoniem
Natuurlijk is Microsoft's telemetrie sterk agressiever geworden de laatste tijd,
maar het was meer een reactie op het gedrag van Google, die dit altijd al deed.

Google deed het echter stiekemer en subtieler,
zodat je dacht dat jij er nog voordeel van had.
Trouwens wat gebeurt er buiten ons zicht in de cloud?

Er zijn echter heel veel technieken om alles wat u doet bij te houden bijgekomen,
die gebruikt kunnen worden en ook misbruikt door zowel grote commercie en overheden,
ter goeder en ter kwader trouw!

Met de nodige achterdeuren voor deze snuffelaars zal men steeds meer opgesloten raken binnen het grid
(technische matrix-kooi) en via de zichzelf versterkende tunnelvisie impulsen.

We worden als het ware gehersenspoeld door de krachten,
die ons een bepaalde weg willen opduwen.

Wat die uiteindelijk zal zijn daar, kunnen we fijn over speculeren,
maar het is in ieder geval niet zo best voor degenen aan de onderkant van de machtspiramide
en een hele rust voor de weinigen op het allerhoogste niveau.

U dient u te weren tegen tracking, widgets, api's, nodebots, AWS hacks, script en nog een hele ris...
Zoek eens een paar links op om uw html5 browser op lekken te testen.
Doe eens een paar scannetjes met de malzilla browser van bobby
en kijk wat voor verbindingen er onder lopen (met allerlei onveiligheid).

We zijn allang vogelvoer, beste mensen, maar we willen er nog niet aan.
Wie het benoemt is een alu-hoedje of vertelt sprookjes.
Denk dat ik zo weggezet wordt vaak.

Ook degenen, die het doen, vragen ons wel netjes overal toestemming voor,
maar schetsen ook niet hoe erg de massa surveillance al is geworden.

"Freedom to tinker" , vergeet het maar - tenminste voor de meesten onder ons.
24-12-2016, 16:48 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-12-2016, 19:52 door Anoniem
als iemand hier de link kan plaatsen waar MICORSOFT gesprekken opneemt van je GOOGLE account.. Ben ik blij, want ik kan hem niet meer vinden en dat is een hele belangrijke link als IemandNiksTeVerbergenHeeft..

mvg een hulpverlener
25-12-2016, 11:07 door Erik van Straten
23-12-2016, 14:23 door Anoniem: Natuurlijk is Microsoft's telemetrie sterk agressiever geworden de laatste tijd, maar het was meer een reactie op het gedrag van Google, die dit altijd al deed.
Waarop baseer je jouw stelling dat Microsoft het gedrag van Google is gaan imiteren? Ik geloof daar helemaal niets van.

Ik ga er namelijk vanuit dat het om een ordinaire bezuinigingsmaatregel gaat. Microsoft heeft haar update-ontwikkel en -test afdeling flink ingekrompen. Jij en ik zijn Microsoft's beta testers geworden - op onze productiesystemen (google naar OTAP als je niet snapt waarom dat zuigt).

23-12-2016, 14:23 door Anoniem: Google deed het echter stiekemer en subtieler
[...]
Ik heb Google, net als alle andere "gratis" diensten, nooit vertrouwd. En ik heb voortdurend risicoverlagende oplossingen gezocht (en gevonden) om gegevens, die ik lek naar gratis diensten zoals de Google zoekmachine, te beperken. Ook log ik zelden in op mijn Gmail account, dat ik noodgedwongen moest aanmaken om redelijk met een Android smartphone te kunnen werken, en gebruik dat sowieso niet voor e-mail.

Mijn werkgever en ik (privé) hebben betaald voor Microsoft Windows 7 licenties op mijn PC's. Donderdag nog heb ik een tweedehands PC met Windows 7 Pro licentie gekocht voor een neef. Gisteravond heb ik W7 Pro geïnstalleerd en geactiveerd, en heb daarbij de licentievoorwaarden grondig gelezen. Met uitzondering van clouddiensten als Bing, gebruik van MSIE en Microsoft's (maandelijkse) antimalware staat nergens dat Microsoft mij allerlei telemetrie-updates, gigabytes aan W10 upgrade files en een misleidend, drammerig en nauwelijks te verwijderen W10 upgrade programma door de strot zal douwen. En ook niet dat ik de afgelopen jaren heel veel tijd zou verspillen met het voorkomen dat deze junk op door mij beheerde systemen terecht zou komen. Ook gisteravond heb ik weer tijd verspild door uit te zoeken welke updates je beslist niet moet installeren, en hoe je ook weer zorgt dat het zoeken naar updates geen dagen duurt.

Ik vertrouwde Microsoft, maar Microsoft heeft mijn vertrouwen in dat bedrijf meer dan ernstig, namelijk volledig, geschaad. Zakelijk, maar ook privé, is het noodzakelijk dat ik mijn computers, en dus de software daarop, zeker software die "naar huis belt" en/of waarvoor beveiligingsupdates noodzakelijk voor zijn, blindelings kan vertrouwen. Betrouwbare informatie over wat (beveiligings-) updates wijzigen op mijn systemen en waarom, is noodzakelijk voor mij om te beslissen of ik zo'n update installeer, wanneer en of aanvullende maatregelen nodig zijn. Die informatie krijg ik niet meer van Microsoft, en in minstens 1 geval heeft Microsoft erover gelogen [1] (over "stiekemer" en "subtieler" gesproken). Sinds Windows 8 en de steeds meer opgedrongen (cloud-) navelstreng naar Redmond, is mijn vertrouwen in Microsoft tot het absolute nulpunt gedaald. Ongetwijfeld marketing-gedreven mea culpa's (zoals [2], Rinjani: tnx voor de link) werken volledig averrechts bij mij.

Voortdurend bespioneerd worden is voor mij nauwelijks een probleem als ik de voyeurs kan vertrouwen, maar in de meeste gevallen doe ik dat niet - better safe than sorry. Daarnaast is het altijd een beveiligingsrisico als systeem-, gebruiksgegevens en wie weet wat nog meer, worden gedeeld met anderen "en hun partners" - zeker als je geen idee hebt wie die "partners", nu en in de toekomst, zijn.

[1] https://www.security.nl/posting/451479/KB3102429+-+alleen+tekentje%3F
[2] http://www.pcmag.com/news/350584/microsoft-admits-it-was-too-aggressive-about-windows-10
25-12-2016, 12:02 door karma4
Door Erik van Straten: [Ik ga er namelijk vanuit dat het om een ordinaire bezuinigingsmaatregel gaat. Microsoft heeft haar update-ontwikkel en -test afdeling flink ingekrompen. Jij en ik zijn Microsoft's beta testers geworden - op onze productiesystemen (google naar OTAP als je niet snapt waarom dat zuigt).
Het is de meest logische verklaring (Ockham), tevens het meest gebruikte argument voor OSS "want iedereen test het" uh zou het kunnen testen.

Ik heb Google, net als alle andere "gratis" diensten, nooit vertrouwd. ...
Verstandig met waar wordt het geld verdiend? Welke leverancier kun je wel vertrouwen en tot hoever?
Ik heb een lange lijst met leveranciers waar het vertrouwen beschaamd is. Denk eens aan IBM HP CA en meer. Het grotere probleem is ook de eigen organisatie die blindelings achter beloftes van leveranciers aan loopt. Je kent vast wel ja sahib met outsourcing.
25-12-2016, 12:07 door karma4 - Bijgewerkt: 25-12-2016, 12:08
Door Rinjani:
Nee! Microsoft springt er in negatieve zin echt uit. Probeer maar eens een Microsoft account te verwijderen. ... Zelfs Facebook gaat niet zo ver!
Daarom kan Facebook ook buiten de beloofde periode van opschoning van alles uit backups halen. Wordt je bij Apple gevolgd via icloud communicatie en weigert Google om ongewenste links wereldwijd te verwijderen. In je merkhaat en verblinding mis je waar je echt beet gepakt wordt. Een microsoft of ander account. Gebruik het mate in een verdeel en heers aanpak vanuit een gebruikersstandpunt. Ofwel doe er niet meer mee dan je even echt nodig hebt en ga dan over met gebruik met iets anders.
Hoe stat het met het oplossen van het IOT security issue met alle calling homes camera's en speelgoedpoppen?
25-12-2016, 14:58 door Anoniem
Van anoniem 23-12-2016: 14:23 aan de gewaardeerde posters, Erik van Straten, karma4 en Rinjani.
Dank voor jullie inzichten.

Ik baseerde mijn bevindingen op mijn eigen ervaringen met Microsoft en het Google Chrome Android platform.
Nog steeds heeft de doorsnee gebruiker grote moeite Android vrij te houden van allerlei hinderlijke advertenties,
en zo wel draait het Admob circus ongezien verder.... Settings moet je zelf instellen,
de grootse beveiligingsconcessie.

Daarbij heeft het "inkloppen" van een eigen dhcpd configuratie mijn bewustwording vrij stevig verhoogd,
een aanrader voor een ieder om uit te vinden waar hij/zij zich tegen te beschermen heeft.

Mijn digitale interesse gaat vooral uit naar website beveiliging analyse (kijk eens hier: https://www.magereport.com/scan/?s=http://everstylish.com/ (de Willem de Groot lijst e.d.) en hier: https://observatory.mozilla.org/ & https://sritest.io/ & https://cryptoreport.websecurity.symantec.com/checker/views/certCheck.jsp & http://www.dnsinspect.com/ )

Ik ben een "oude knakker", maar nog jong van hart digitaal gezien. Begonnen voor de eeuwwisseling op een Atari machine, waar ik mijn eerste coderingservaringen opdeed.

Nadat het Internet gebeuren begon zo rond 1998 hier, deed ik in 2001 een opleiding NT4 met de kernel, op het moment dat overal bij ziekenhuizen en in de transportsector NT4 moest worden uitgerold op last van de CEO's.

Leuk onderwijs gehad bij een bureau dat nu verdwenen is tussen meestal allemaal linux mannetjes. "Kijk wat je niet ziet in event viewer en wat linux wel zichtbaar maakt", riepen ze uit..

Ze zaten constant de officiële MS instructeur te stangen. Nu zijn we zover gekomen dat dos-toegang via command-control vervangen gaat worden. Weer een drempel voor de gemiddelde MS-gebruiker erbij. Even je DNS flushen weer wat ingewikkelder geworden voor de "average user".

Men neemt het meer en meer uit handen van de gewone gebruiker ten faveure van de developers en codeurs (die de gangbare agenda volgen, wat die ook zijn mag - ik heb er niet zo'n vertrouwen in gezien mijn ervaringen op een HBO Communicatie, Media en IT studies).

Ik heb nog wel een paar boeken staan met de hele DOS handleiding.
Vroeger zei men: "Ga eerst maar eens een jaartje goed Dos leren en kom dan nog eens terug".

Als ik nu online hulp nodig heb word ik doorverbonden met een Microsoft medewerkster in Roemenië, die dank zij haar huwelijk met een Vlaming vanuit Boekarest de hulp op afstand voor Microsoft Amsterdam verzorgt. Niks mis mee, maar ja in Nederland verdient men hier geen halve stuiver aan en ook onze belastingdienst krijgt niet meer dan een schijntje ervan terug. Verder niets ten nadele, maar MS is 'zunig', niet?

Ook schijnt MS dus veel meer een globale speler dan Google ooit met hun monopolistische mono-cultuur in o.a. mainland China, maar ook Google werkte mee aan gag-orders van 2011 tot die in 2015 werden opgeheven.

Veelal zal men niet of nooit weten waarom men in het overheid sleepnet belandt of beland is.
Google moest eens uit China vertrekken. Ook cloud-land vertrouw ik niet zo.

Alles nu tot je dienst wat betreft het over de hoofden van de gebruikers heenwerken van deze digitale reuzen, maar wat ik de laatste tijd zie aan restricties op de vrijheid van de digitale burger met de een-tweetjes bijvoorbeeld door Facebook chef, M. Zuckerberg en "Frau Geli" aangaande het censureren van criticasters van haar beleid, vind ik een beetje beangstigend worden.

Waarom is men zo bang van de burger, dat men op Schiphol naar facebook en Google+ account aliassen enz. moet informeren? Waarom wil men u 24 op 24 en overal via geo-locatie liefst volgen?

Geen ruimte meer voor resource hacking. Waar zijn de dagen van F.RAVIA (r.i.p.) en Stallman en de Chaos Computer Club gebleven. Wie spit nog protocols en javascript bijbels op niveau door?

Waarom zijn de goede vibraties uit de dagen van Big L (Radio London) en de vooruitzichten uit die dagen dan voorgoed verstomd. Heb ik destijds tevergeefs als jonge student krenten uitgedeeld?

Oh, ja ook dat nog, laatst bij het niet error-vrij opstarten van een Win7 machine tijdens HBO-o-toetsen moesten we anderhalf uur wachten voor het virtuele OS weer geladen was. Zo brak draait het inmiddels.

Ik wens u allen een Zalige Kerst en een Goed Uiteinde en een Voorspoedig, Gezond en Veilig 2017.
25-12-2016, 16:46 door Anoniem
4K : omdat het kerst is :

Matteüs 7

[1] Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt.

[2]Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

[3] Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt?

[4] Hoe kun je tegen hen zeggen: “Laat mij de splinter uit je oog verwijderen,” zolang je nog een balk in je eigen oog hebt?

[5] Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, pas dan zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen.

Naar een (bijna) willekeurige reactie
Door karma4:
Door Rinjani:
Nee! Microsoft springt er in negatieve zin echt uit. Probeer maar eens een Microsoft account te verwijderen. ... Zelfs Facebook gaat niet zo ver!

...Wordt je bij Apple gevolgd via icloud communicatie ....

Vooral suggestief en niet onderbouwd.
Wanneer wel (if so) kom je niet veel verder dan wat gegooglede linkjes die elke keer toch weer verraden dat je geen snars verstand hebt van Apple producten en dus ook geen snars verstand en inzicht hebt van en in Apple telemetrie.

In je merkhaat ...
Vooralsnog sta je zelf op nummer 1 in je openlijke merkhaat naar Linux en MacOs.
Daar wordt je al heel lang op aangesproken en er wordt over geklaagd omdat het vaak het trollen niet overstijgt.
Neem bijvoorbeeld een selectie Apple topics door waar jij je in roert en iedereen kan zien dat de reacties van jouw hand weinig inhoudelijk zijn, misleidend zijn door verdraaide samenvattingen en suggesties en daarmee des te meer trollend van aard dan van het positieve constructieve soort.

Anderen betichten van 'Merkhaat' is projectie van een buitengewoon schijnheilige soort, je bent immers zelf continue bezig om aandacht in negatieve zin naar andere merken te verleggen.

verdeel en heers aanpak vanuit een gebruikersstandpunt
Inderdaad, zodra microsoft genoemd wordt begin je direct over een lijst aan andere leveranciers tot en met auto's aan toe.
Chaos creëren in een topic om zogenaamd te heersen.

Het voorbeeld wordt in je reactie hier direct gegeven, geen doorverwijzing naar auto's maar deze keer weer naar ....?
Hoe stat het met het oplossen van het IOT security issue met alle calling homes camera's en speelgoedpoppen?
Speelgoedpoppen erbij halen om er maar voor te zorgen dat een discussie of voorbeeld over kritiek op microsoft wordt afgebogen.

Het kan natuurlijk zijn dat iOT speelgoedpoppen voor jou heel belangrijk zijn en dat we dat niet doorhebben.
Als je nou voortdurend op zoek ben naar afleiding, ga jezelf lopen afleiden en het voorstel is bij deze om lekker zelf te gaan spelen met je poppen in plaats er hier over te zeuren en de discussie te verstoren omdat je niet kan hebben dat er iets terechts wordt opgemerkt over gebrek aan privacy bij Microsoft.

En stop met anderen merkhaat te verwijten zolang je er zelf het meeste last van hebt en het zelf het meeste beleidt.

Weg met die balk!
26-12-2016, 19:42 door Anoniem
[1] Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt.
Kijk! Dat is nu eens wat je noemt een goeie hint.
Alles van jezelf dat je met anderen deelt is stof om jou persoonlijk te kunnen oordelen.
En omdat mensen van zichzelf van nature geneigd zijn om nou niet bepaald rechtvaardig over anderen te oordelen...

Leid een ander dan dus niet in verzoeking, bijv. door je eigen zaakjes lekker anoniem te houden, of hou anders je kop dicht. Elk woord kan namelijk tegen je worden gebruikt, en je haalt jezelf liever niet een onrechtvaardig oordeel van anderen over je heen. Dat is precies de reden waarom we dingen van onszelf verbergen. Niet omdat wat je verbergt altijd zo verschrikkelijk fout zou zijn, maar om jezelf geen onrechtvaardig oordeel van anderen op de hals te halen. Dat zou namelijk onrust kunnen geven. Zo komen we erbij dat "privacy" het recht is om "met rust gelaten te worden".
29-12-2016, 09:35 door Erik van Straten
Als voorbeeld van identiteitsfraude bij mijn bijdrage van 24-12-2016, 06:33 (zie [1] hierboven): gisteravond zag ik op RTL nieuws [2] dat foto's van twee jongedames uit Gouda, die zij nietsvermoedend zelf op internet zetten, worden misbruikt voor sextortion.

[1] https://www.security.nl/posting/497345/#posting497613
[2] http://www.rtlnieuws.nl/nederland/cynthia-21-ik-word-op-internet-als-hoer-neergezet
29-12-2016, 09:56 door Anoniem
"Ja hoor, lekker belangrijk dat ze dan weten waar ik ben, of welke sites ik bezoek, of wat ik koop in de AH, mogen ze gerust weten hoor!".

Leuk indien je medische zoekopdrachten, door verkoop van data, uiteindelijk tot gevolg hebben dat je een bepaalde polis niet kan krijgen, of alleen tegen een hoger tarief. Zoekopdrachten kunnen zeer veel commercieel interessante data opleveren m.b.t. je persoon - en deze data kan tegen je gebruikt worden. Lekker belangrijk ? Jazeker !
29-12-2016, 18:18 door Anoniem
De trekking van het volgende artikel is zo volslagen absurd, dat ik even de indruk had dat ik met de satire van De Speld van doen had:

Engels stadje gaat duivenprobleem met antiterreurwet te lijf in: de Volkskrant van 29-12-2016
http://www.volkskrant.nl/buitenland/engels-stadje-gaat-duivenprobleem-met-antiterreurwet-te-lijf~a4441356/

"Het stadje Workington heeft een duivenprobleem. De zwerfvogels poepen op Victoriaanse gebouwen, vallen mensen lastig die lopend eten en kunnen ziektes overbrengen. Grote vraag voor de gemeente: wie voert die vliegende ratten?"

"De gemeente besloot verdachte burgers intensief te gaan observeren, gebruikmakend van de anti-terreurwetgeving die zestien jaar geleden is aangenomen."


Klopt dit, of is dit een broodje aap?
30-12-2016, 01:10 door Anoniem
Door Anoniem: De trekking van het volgende artikel is zo volslagen absurd, dat ik even de indruk had dat ik met de satire van De Speld van doen had:

Engels stadje gaat duivenprobleem met antiterreurwet te lijf in: de Volkskrant van 29-12-2016
http://www.volkskrant.nl/buitenland/engels-stadje-gaat-duivenprobleem-met-antiterreurwet-te-lijf~a4441356/

"Het stadje Workington heeft een duivenprobleem. De zwerfvogels poepen op Victoriaanse gebouwen, vallen mensen lastig die lopend eten en kunnen ziektes overbrengen. Grote vraag voor de gemeente: wie voert die vliegende ratten?"

"De gemeente besloot verdachte burgers intensief te gaan observeren, gebruikmakend van de anti-terreurwetgeving die zestien jaar geleden is aangenomen."

Klopt dit, of is dit een broodje aap?

Ik denk dat ze burgers gaan observeren gewoon omdat ze nu eenmaal graag burgers observeren.
Als ze echt het duivenprobleem aan willen pakken moeten ze de helft van de duivenpopulatie vangen en vervolgens vrijlaten in Honolulu.
02-01-2017, 23:56 door cowboysec
.... wat een stof....wat een verschillende, soms sterk contrasterende,meningen...

Ik ken de meeste discussies ook vrij goed en heb daarover weer een andere mening, rekening houdende met:
- ICT is en blijft een hulpmiddel. Het zijn de mensen die het 'm doen. Als iedereen zich netjes aan geloof, wet, regelgeving en alle andere afspraken houdt dan komen we een heel eind.
Privacy is slechts een tijdelijk begrip zolang we zaken geheim kunnen houden en dat tijdperk loopt binnen enkele jaren af volgens mij, als het niet nog sneller gebeurt.


Ik vind veel belangrijker:
- Alles is een cultuur / maatschappij probleem. Hoe willen we inkomens en kosten verdelen: rationeel, emotioneel, politiek...Wat doen we met zieken, ongevallen..wel / niet door eigen schuld of derden...
- ethiek tussen de oren van bepaalde groepen personen in plaats van $$ / macht voorkomt de privacy problematiek.
Wat heb ik te maken met de gegevens van en ander, anders dan voor de vereiste doeleinden. Helemaal niets dus..
- Het misbruik van partijen of personen van andermans gegevens moet sterker aangepakt worden,
- Informatie dient naar waarheid vermeld te worden en sancties opvoeren wanneer er opzettelijk wordt gemanipuleerd tegen regels en afspraken. Mak maar een politiestaat, maar wel en eerlijk zuiver menselijke.
- de diversiteit van producten en diensten werkt marketing, reclame en misbruik door middel van Big Data sterk in de hand.
- verzekeringen mogen geen uitsluitingen doen en moeten 100% toegang krijgen tot alle gegevens, waarom niet? Anders houden we onszelf voor de gek.
- maximale transparantie, onderbouwde en gesanctioneerde planningen op wereld niveau...
- Zet de wetenschappelijke wereld (lees WERELD) eens een keer in voor objectieve korte termijn regeringsplannen die nageleefd worden, met sancties voor (bewust) niet nakomen in plaats van archeologisch .... astronomisch onderzoek. Dat kunnen we gaan doen als we de zaken weer eens goed op de rails hebben. Die projecten zijn op termijn zeker nodig maar nu even niet volgens mij. Maar wie wil dat nu? Echt niemand denk ik.

Maar ja, dit is helaas een utopie en ik kan weer gewoon verder dromen van betere tijden. De privacy is aan het sterven....en hopelijk krijgen we daar iets beters voor terug, maar ik ben bang ervoor.

De toekomst zal het uitwijzen......
04-01-2017, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem:
... immers slechts 0,05% van de verzekerden fraudeert.
Ik denk dat je een factor 100 er naast zit. Wij zijn niet zo heilig.
04-01-2017, 18:34 door Anoniem
In dit debat vind je allerlei publiek. Degenen die hardnekkig "ik heb toch niets te verbergen" blijven zeggen zijn wel het meest verstokte publiek (en worden steeds zeldzamer). Een manier om hier mee om te gaan is om je op een ander publiek te richten. Door degenen bij wie de twijfel over gegevensbescherming al knaagt aan te spreken kan je op een ontspannener manier aan een meerderheid werken. En hoe meer eenmaal bekend zijn met de problemen, des te meer volgen er, is mijn ervaring.

Er zijn een aantal organisaties die met argumenten komen die verder gaan dan het grijsgedraaide 'Big Brother'. Het European Digital Rights Institute (edri.org), Buro Jansen en Janssen (burojansen.nl, al schrijven ze niet veel), The Intercept van Glen Greenwald (TheIntercept.com), Bruce Schneiers blog (schneier.com) en ook nrc.nl zijn goede sites om te volgen.

Voor het overige zou er wat meer aandacht geschoken mogen worden aan campagnes om de slachtoffers van foutieve informatie, identiteitsfraude en/of andere Kafkaeske toestanden te helpen. Om te beginnen omdat dat het juiste is om te doen. Maar het helpt ook. Bij steeds opnieuw campagnes ten gunste van mensen of groepen die buiten hun schuld in de verdrukking komen gaat de twijfel knagen. Het is natuurlijk ook heel lastig voor eventuele privacyhaters om nee te zeggen tegen hulp aan slachtoffers. Dat betekent dus ook dat eventuele externalities minder ver van de maatregelen af komen te staan. Voordelen te over dus.
05-01-2017, 15:40 door Anoniem
Drie vragen:
1) Wanneer heb je voor het laatst de liefde bedreven?
2) Wat vond je er van?
3) Wat is zijn/haar e-mail adres?

Ik wil ze graag mededelen hoe jij dat vond.
Daarnaast ben ik ook nieuwsgierig of zij dat ook vonden.
Je hebt toch niets te verbergen?

Vaak komt dan de reactie "maar dat is meer dan informatie verzamelen'
Is exact hetzelfde als dat supermarket e.d. doen.
05-01-2017, 20:16 door karma4
Voor het overige zou er wat meer aandacht geschoken mogen worden aan campagnes om de slachtoffers van foutieve informatie, identiteitsfraude en/of andere Kafkaeske toestanden te helpen.
Die slachtoffers van identiteitsdiefstal zouden helemaal niet mogen bestaan. Degene die van iemand naam bsn voor een belangrijke handeling vertrouwt hoort een een gedegen controle van de identiteit te doen. Het accepteren van een naam en bsn is zoiets als admin/admin voor root met open Internet gebruiken. Ja op dat moment zullen de personen hun privacy wat dat betreft moeten openbaren. Het is van de zotte dat criminelen onder het mom van privacy beschermd worden. Als je dat niet oplost zul je je privacy verliezen.
08-01-2017, 00:22 door Anoniem
Maar om dat op te lossen zal je een uniek en onvervreemdbare inlog moeten garanderen,
waarbij de identiteit alleen als die waarachtige identiteit online kan worden vast gesteld
om ook maar iets online te doen.
Vergunningsysteem via Big Brother.

Bewijs zonder een draadje twijfel, dat je bent wie je bent.
China heeft al heel wat stapjes gezet in die richting,
en op termijn dus geen vpn meer, geen inlog via een open proxy,
geen tor, geen darknet, geen anonieme chat-diensten.

Dus alle anonimiteit opheffen."Mark my words", dit gaat heel langzaam,
stapje voor stapje worden ingevoerd.

En als het gerealiseerd is leven we allemaal in de tijd van
"Het Teken van het Beest aka als gevangenen van het digitale gridnet"

Je hebt dan niets meer te verbergen, je kunt het gewoon niet meer.
Je zou dan willen dat je nog iets te verbergen had.

Herleidbaar ben je als printpapier tot een bepaalde printer.

Wat zo leuk en vrij leek te zijn langzamerhand verworden tot een nachtmerrieachtige ervaring.
Nu begint iedereen al te piepen, dat niemand meer naar hen luistert of een stem geeft.

Gaat de weg hierheen of gaat het anders. De tijd zal het leren.
08-01-2017, 08:12 door karma4
Het recht op privacy wordt door elkaar gehaald met een recht tot criminaliteit plegen en andermans leven te vernielen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/27386356/___Brabant_Sodom_en_Gomorra___.html
http://www.elsevier.nl/nederland/achtergrond/2017/01/waarom-strijd-tegen-drugscriminelen-brabant-zo-moeizaam-verloopt-430264/ "Werden in 2015 nog 400 verdachten aangehouden, slechts zes werden veroordeeld. Bos legt uit dat de criminelen en hun advocaten weten hoe ze de rechtsgang in hun voordeel kunnen beïnvloeden. Zo wordt geprobeerd processen eindeloos te vertragen, bijvoorbeeld door een beroep te doen op het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens."

Met 250k per maand in het handje heb je niets meer op met de gemeenschap. Het gaat volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_teken_van_het_beest Je kunt het ook als de vrijheid van Al Capone zien alleen via de fiscus is hij vastgezet. Zijn vrijheid was het eigenrecht met bijvoorbeeld tommies.
08-01-2017, 18:27 door Anoniem
Dus vanavond weer kijken naar "Riphagen" (leer van de historie!).
Daar zie je waar de mogelijkheden die een bepaald tijdsgewricht creëren toe voeren.

En de man is nooit veroordeeld en met behulp van de BVD
voor het verlinken van een aantal figuren straffeloos naar Zuid-Amerika geholpen.

Interview met zijn zoon gezien, een heel integere vent,
opgevoed en geadopteerd door iemand uit het verzet,

Die zoon ging twijfelen of hij niets van het psychopathische gedrag van zijn natuurlijke vader had geërfd?

Maar hoe je in chaotische tijden, zoiets in de digitale zin voorkomen moet?
De gelegenheid maakt het misbruik. Ik weet het echt niet.

Als men de middenstand eerst wegvaagt en dan de onderklasse
slechts kan overleven in criminele getto's en dat dat de bobo's geen r**t kan schelen,
dan krijg je dit.

Vogeltjesbuurten waar geen vreemde vogel zich meer kan vertonen zonder direct opgemerkt te worden.
Waar ook Road Runner niet meer komt. Ja of die andere ;)

En neen, het is niet alleen meer Groot Mokum, Mokum Reisj en Mokum Daleth
(Amsterdam, Rotterdam en Dordrecht) zoals vroeger,
het kan nu naast je of boven je wonen..
10-01-2017, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem: als iemand hier de link kan plaatsen waar MICORSOFT gesprekken opneemt van je GOOGLE account.. Ben ik blij, want ik kan hem niet meer vinden en dat is een hele belangrijke link als IemandNiksTeVerbergenHeeft..

mvg een hulpverlener
zou heel fijn zijn als iemand hier op reageerd, zeker nu de robotpop in het nieuws omdat het geluiden opneemt en gebruikt voor marketingsdoeleinden.. want het is heel freaky om gesprekken van jezelf terug te horen van 2 jaar geleden.

alvast DANK
10-01-2017, 13:52 door Anoniem
Je hebt niks te verbergen maar genoeg te beveiliging blijkt wel, leuk al die nieuwe smart gadgets/phones/tv's en meters maar hier niet, ik moet het niet in huis hebben.
Ik ga dan wel bewust niet met de tijd me, maar in hoeverre zou je dat wel willen als je leest wat je er allemaal (gratis) bij krijgt.
10-01-2017, 21:02 door Anoniem
Groenten en fruit pin ik en voor de zekerheid betaal ik sigaretten en vette hap maar contant .
10-01-2017, 22:49 door Anoniem
Rook (ver)stoort (er moest een reden zijn dat het zo stringent uitgebannen werd).
en zonder cholesterol (ook het verkeerde) van de vette hap leef je na je zestigste beslist niet langer,
is uit recent onderzoek gebleken, dus pak eens voor de verandering de volgende maand een krokodel met mosterd.

We worden veel en veel ouder maar betalen vanwege het gesnuffel steeds meer.
U wordt gecontroleerd door uw verzekeraar, want stel dat u bij die kleine groep fraudeurs hoort?

Keer het tafelkleed is om en koop een grote zak pel-pinda's en luister weer naar een uitzending van Paulus de Boskabouter,
word je vanzelf weer wat vrolijker en optimistischer van.

Fijn gevoel kost niet veel en op pindakaas zijn er een hoop groot geworden.
Wees niet bang van de schaduwen op het behang en van het vele internet gepruts...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.