image

'UWV en SVB moeten burgers beter informeren over digitalisering'

dinsdag 17 januari 2017, 09:22 door Redactie, 10 reacties

Het UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) hebben burgers onjuist dan wel onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen.

De ombudsman kreeg klachten van burgers over de manier waarop UWV en SVB communiceren over de digitalisering van hun correspondentie. Zo wees het UWV niet op de mogelijkheid om berichten per papieren post te blijven ontvangen. En de SVB liet niet duidelijk weten welke informatie uitsluitend digitaal wordt verzonden en niet langer per post. Hierdoor misten ouders het bericht dat zij een indicatiebesluit moesten aanleveren om de Tegemoetkoming voor hun gehandicapte kind (TOG) te blijven ontvangen. Daardoor liepen zij een aantal kwartalen TOG mis.

De Nationale ombudsman vindt dat de overheid burgers de mogelijkheid moet geven om informatie per post te blijven ontvangen. Ook moeten overheidsinstanties duidelijk aangeven welke berichten zij per post verzenden en welke digitaal en moeten overheidsinstanties duidelijk informeren over de inhoud en gevolgen van hun digitale dienstverlening, aldus de ombudsman.

"Steeds meer overheden stappen over op het digitaliseren van hun dienstverlening. Overheidsinstanties moeten oog hebben voor de gebruikers van hun digitale systemen en rekening houden met hun digitale vaardigheden. Informatie geven over waar je mee bezig bent, is daarbij heel belangrijk", stelt Van Zutphen. Digitalisering is één van de thema's die de Nationale ombudsman de komende jaren extra aandacht geeft.

Reacties (10)
17-01-2017, 09:36 door Anoniem
Jammer dat die 'DigiDwang' nog steeds niet afgeschoten is...
17-01-2017, 09:50 door Anoniem
Door Anoniem: Jammer dat die 'DigiDwang' nog steeds niet afgeschoten is...

Helemaal mee eens. Men moet wat te kiezen hebben, en niet dwangmatig digital afdwingen. Zij die niet kunnen en niet willen moeten gewoon ook alles via de post kunnen doen. Goed dat ombudsman dit als speerpunt ziet, maar zou ook onderdeel moeten zijn van de verkiezingen; wellicht dat de ombudsman dat nog eens krachtig richting de politiek kan aangeven, zodat een cabinet dat als beleid gaat uitvoeren.
17-01-2017, 10:00 door Anoniem
Door Anoniem: Jammer dat die 'DigiDwang' nog steeds niet afgeschoten is...

Ja gek he, terwijl het toch duidelijk is dat burgers alles liefst op papier doen.
Daarom gebruiken ze ook geen apps, geen PC, geen tablets, geen social media, winkelen ze alleen in echte winkels en hebben ze allemaal géén internetbankieren, kijken ze films alleen maar in de bioscoop en kopen ze muziek op CD.

En de overheid daar dwars tegen in maar richting digitale dienstverlening pushen. Onbegrijpelijk.
17-01-2017, 10:07 door Anoniem
Het is een drama, en als je werkloos wordt is dat al erg, maar een totaal onbegrijpelijke communicatie, wat ze van je willen maakt je pas echt gek.
17-01-2017, 10:50 door Anoniem
Klopt dat het informeren beter kan, maar van het UWV heb ik een brief gehad waarin gevraagd werd of ik communicatie per post wil of digitaal. Wat ik bijzonder vond, is dat ik geen bevestiging van die keuze zou krijgen.

"Overheidsinstanties moeten oog hebben voor de gebruikers van hun digitale systemen en rekening houden met hun digitale vaardigheden." - Nee, overheidsinstanties moeten luisteren of de burger dit wel of niet wil, en niet met het eeuwige verhaaltje aankomen: "dit is makkelijker voor u".
17-01-2017, 11:27 door Anoniem
Mensen moeten niet zo zeuren. Ben zelf twee jaar werkeloos geweest en behalve een af en toe haperende UWV website geen problemen met ze gehad. Betalingen altijd op tijd en het juiste bedrag. Ja, werk vinden voor je doen ze niet, daar moet je zelf op uit gaan. En niet thuis gaan zitten huilen. Ik doe nu werk onder mijn niveau maar ik werk wel.
Valt op dat bijna iedereen die bij het UWV in de wachtruimte zit continue met de smartphone zit te spelen/appen. En velen steken zodra ze buiten komen weer even een peuk op. Als je geld hebt om te roken en een smartphone abonnement te hebben dan kun je dus ook een internet aansluiting thuis en een pc betalen. Even de moeite nemen alles te digitaliseren. De wereld moderniseert, deal with it...
17-01-2017, 11:33 door karma4
Ook de ombudsman heeft kennelijk gemist dat de wet om verplicht digitaal met de overheid te communiceren zeereffectief Door de 1e en 2e kamer geloodst is.
Privacy van de burger Is in de memoire van toelichting als irrelevant t.o.v. het kostenverhaal gezet.
Het Is nu een wet.
Nieuw wetsvoorstel is vereist om dat aan te passen.
17-01-2017, 13:54 door Anoniem
Door karma4: Ook de ombudsman heeft kennelijk gemist dat de wet om verplicht digitaal met de overheid te communiceren zeereffectief Door de 1e en 2e kamer geloodst is.
Privacy van de burger Is in de memoire van toelichting als irrelevant t.o.v. het kostenverhaal gezet.
Het Is nu een wet.
Nieuw wetsvoorstel is vereist om dat aan te passen.

Privacy is geregeld in de AVG. Dus weinig zinvol om dat apart in een wet te zetten. Voor iedereen die tijdelijk even tijd over heeft, lees de AVG (of de GDPR) eens door en dan zie je wat een overheidsinstantie moet en mag, en wat je burgerrechten zijn (houd wel rekening met alle uitzonderingen die mogelijk zijn).

Roepen dat er niks om privacy gegeven wordt lijkt me niet terecht. En mopperen op Brussel ook. Mensen moeten wel even de moeite nemen om zich te verdiepen.

Trouwens, bij de balie staan waar je gegevens hardop besproken worden is ook niet erg privé en post krijgen die op verkeerde adressen bezorgd kan worden, evenmin.
Ik zeg niet dat dat ideaal is, maar al dat geklaag over digitaal en privacy is vaak gezeur.
17-01-2017, 17:18 door Anoniem
De Nationale ombudsman vindt dat de overheid burgers de mogelijkheid moet geven om informatie per post te blijven ontvangen.

Mee eens. Laten we dan maar beginnen met de Belastingdienst.
Niet automatisch iedereen het digitale pad op duwen. Geef burgers een keus.
Als ze liever een blauwe envelop willen blijven ontvangen zou dat ook goed moeten zijn.
17-01-2017, 18:17 door karma4 - Bijgewerkt: 17-01-2017, 20:03
Door Anoniem: ...Privacy is geregeld in de AVG. Dus weinig zinvol om dat apart in een wet te zetten. Voor iedereen die tijdelijk even tijd over heeft, lees de AVG (of de GDPR) eens door en dan zie je wat een overheidsinstantie moet en mag, en wat je burgerrechten zijn (houd wel rekening met alle uitzonderingen die mogelijk zijn).
.....
Principieel ben ik het met je eens. Echter (uitdrukkelijk maar) kijk eens naar: https://www.internetconsultatie.nl/besluit_persoonsgegevens_elektronische_diensten/document/1841
Het wollige stuk rond pg 30, "Wat betreft de eis van proportionaliteit bevat het besluit de nodige bepalingen die
waarborgen dat er geen verdergaande inmenging plaatsvindt met het recht van
betrokkene als bedoeld in artikel 8 van het EVRM dan noodzakelijk is." De uitzonderingen bij artikel 8 EVRM worden opgevoerd als het belang voor de kosten van uitvoering zonder enige uitzondering. Kan je niet overweg met een digitaal apparaat , pech gehad.
Ik trek hieruit de conclusie dat we ook het recht hebben digitaal te communiceren met de overheid. Dat heeft mogelijk nogal al wat gevolgen. De eis van een betrouwbare infrastructuur bij de overheid bijvoorbeeld.
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/19/hoe-het-uwv-ingepakt-werd-door-ibm-en-logica-a1499422
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.