image

Douane VS doorzocht 24.000 laptops en telefoons in 2016

zondag 19 februari 2017, 06:26 door Redactie, 14 reacties

De Amerikaanse douane heeft vorig jaar bijna 24.000 laptops en telefoons van reizigers doorzocht. Een toename van ongeveer 500 procent ten opzichte van 2015 en aanleiding voor burgerrechtenorganisaties om bij de Verenigde Naties aan te kloppen met het verzoek een onderzoek in te stellen.

Vorig jaar vorderde de Customs and Border Protection dagelijks 65 elektronische apparaten, waardoor het totaal op 23.877 uitkwam. In 2015 ging het dagelijks nog om 13 apparaten, met een jaartotaal van 4764, zo meldt de Washington Times. Een coalitie van mensenrechtenorganisaties wil dan ook dat de VN een onderzoek instelt. "De digitale apparaten die we bij ons dragen bevatten onze meest intieme foto's en communicatie. Het doorzoeken van de telefoon van reizigers is te vergelijken met te worden gefouilleerd zonder verdenking", zegt Drew Mitnick van Access Now, een van de partijen die van de coalitie deel uitmaakt. De coalitie stelt dat op deze manier de mensenrechten worden geschonden en een onderzoek door de VN daarom is gerechtvaardigd.

Reacties (14)
19-02-2017, 07:58 door Anoniem
Dat is waarom ik geen hd in mijn laptop heb zitten maar wel een live-cd .
19-02-2017, 11:01 door Anoniem
Douane VS doorzocht 24.000 laptops en telefoons in 2016
Dit bericht is natuurlijk slechte reclame voor anti-privacy-trollen die achter elke koffer een terrorist menen te zien.
19-02-2017, 13:39 door Anoniem
Goede zaak.
Meer controle is beter.
Dan worden alle kwaadwillenden bang.
Goedwillenden snappen het wel.
19-02-2017, 13:55 door Anoniem
Was al in min of meer in het nieuws eerder deze maand, op verschillende sites, o.a. hier

https://www.zdziarski.com/blog/?p=6918

Interessant zou zijn om dit gedrag te vergelijken met de policies en praktijken van landen die de vs bekritiseert als ‘verdediger’ van vrijheid.
Je kent dat rijtje ongeveer wel, pak de grootste landen daarvan eruit en vergeet de kleintjes die de echte uitzonderingen vormen en de v.s naar verwachting (?) nog zullen overtreffen.

Welke bekritiseerde landen hebben bij de grens meer respect voor reizigers en hun bagage?
Privacy is belangrijk maar natuurlijk ook intellectueel eigendom dat je op digitale dragers bewaart.
Wanneer er kopieën van jouw data worden gemaakt om later te ontsleutelen ben je dat dus in principe kwijt.
Geen je je pasword niet af dan kan je je apparatuur voor hele lange tijd kwijt zijn of zelf voor langere tijd in bewaring worden genomen.

Wie heeft er bij dit soort praktijken nog zin om naar ‘the land of the free’ af te reizen om er te werken en of zaken te doen?
Dit uit de hand lopende surveillance denken maakt uiteindelijk ook de economie kapot.

Denk tot slot niet, dat is daar.
Uiteindelijk nemen wij strategieën hier ook over, een jaar of 10 later als de discussie erover een beetje is gaan liggen.
Wie oplet voorziet het en krijgt ook gelijk (waar je in dit land niets aan hebt).
https://www.security.nl/posting/29782/BoF%3A+Nederland+snel+richting+controlemaatschappij

Moegeprotesteerd en gediscussieerd betekent nog steeds niet dat je het er mee eens bent.
De wereld is op zijn kop gezet, wie opkomt voor zijn basisrechten krijgt het te verduren.
Wie zijn eigendom en privacy beschermt is verdacht.

Het gaat langzaam maar zeker, al jaren.
Dat is de methode.
Met kameras boven snelwegen bijvoorbeeld.
Herinner je je deze nog?
https://www.security.nl/posting/41297/ANPR-camera's+winnen+Belgische+Big+Brother+Award
Ver weg alweer he?

Dat was dus alweer 4 jaar geleden en een nogal relatieve opwinding.
Relatief omdat 4 dagen later het grote onheilspellende nieuws van de Snowden informatie naar buiten kwam.
Inmiddels zijn we van de schrik bekomen en aan het idee van deze praktijken gewend, hebben zelfs (!) klakkeloos de massasurveillance methoden bij wet overgenomen.
In die wet is ook al een ruime decryptieplicht opgenomen, als start, de sluitende rest komt later.
De wet pas je in stapjes aan om massaal protest te omzeilen.

Echter,
volgens mij ben je ook hier nu al je beveiligde data voorgoed kwijt als men dat wil.
Kwijt als het versleuteld is en je niet meewerkt dit te ontsleutelen.
Daarnaast geldt de maximale bewaarpicht niet voor versleutelde data, voor altijd opgeslagen in de hoop dat kwantumtechniek (?) alle passwords ooit naar boven haalt.
In de praktijk komt het er dus al op neer dat je moet meewerken te ontsleutelen omdat je anders je data kwijt bent.
Dat is geen vrije keuze en dus geldt hier in principe al een decryptie plicht.

Dat we het hier allemaal wat later en omzichtiger doen betekent uiteindelijk toch dat we weinig of niet beter zijn dan anderen.
We laten alleen een ander altijd voorgaan bij de kastanjes uit het vuur halen.
Onze cultuur dus superieur?
Nee.
Ja, misschien qua schijnheiligheid en omzichtigheid.
Maar dat is wat mij betreft niet iets om trots op te zijn.
19-02-2017, 14:16 door Anoniem
Zulke cijfers zijn wel interessant om te zien, maar ik wil ook wel eens de cijfers zien waaruit blijkt hoeveel _ vermeende_ terroristen hierdoor daadwerkelijk zijn opgepakt. Dit riekt m.i. naar rucksichtloss data graaien....
19-02-2017, 17:00 door Anoniem
Tja, wat wil je, mensenrechten zijn voor terroristen. Kijk maar, ze plegen tegenwoordig zelfs nooit-gebeurde aanslagen! (http://nos.nl/artikel/2158998-zweden-zit-met-een-vraag-wat-was-er-vrijdagavond-meneer-trump.html). ;)
19-02-2017, 18:02 door karma4 - Bijgewerkt: 19-02-2017, 18:49
65 apparaten per dag. Hoeveel luchthavens met Internationale vluchten heeft de VS?
Dat lijkt in de verste verte niet op een sleepnet. Eerder her en der een enkele passagier die gecontroleerd wordt.
https://www.rita.dot.gov/bts/sites/rita.dot.gov.bts/files/publications/national_transportation_statistics/html/table_01_45.html De aanduiding in duizendtallen geeft een akelig groot aantal. Als het geen duizendtallen zijn zouden we de vliegtuigen over de oceaan gewoon kunnen tellen. (300 per vlucht?)
19-02-2017, 19:13 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak.
Meer controle is beter.
Dan worden alle kwaadwillenden bang.
Goedwillenden snappen het wel.

Ja, de Nederlandse strafmaat is immers ook verschrikkelijk. Wat een onzin, werkelijk.
Als het Internet voort jouw soort trauma's kan veroorzaken kun je beter meer aandacht besteden aan de psychiatrie.

Maar als Nigeriaans wonderdokter kan ik je het gebruik van punaises als contactlenzen sterk aanbevelen.
(al is het alleen maar zodat je meer moeite moet doen om te regeren)
19-02-2017, 23:17 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak.
Meer controle is beter.
Dan worden alle kwaadwillenden bang.
Goedwillenden snappen het wel.
Totdat je, zonder het te weten, tot de foute partij behoort.
20-02-2017, 08:30 door karma4
Door Anoniem:
Maar als Nigeriaans wonderdokter kan ik je het gebruik van punaises als contactlenzen sterk aanbevelen.
(al is het alleen maar zodat je meer moeite moet doen om te regeren)
Waar zit toch die balk....
20-02-2017, 10:29 door Anoniem
Door karma4: 65 apparaten per dag. Hoeveel luchthavens met Internationale vluchten heeft de VS?
Dat lijkt in de verste verte niet op een sleepnet. Eerder her en der een enkele passagier die gecontroleerd wordt.
https://www.rita.dot.gov/bts/sites/rita.dot.gov.bts/files/publications/national_transportation_statistics/html/table_01_45.html De aanduiding in duizendtallen geeft een akelig groot aantal. Als het geen duizendtallen zijn zouden we de vliegtuigen over de oceaan gewoon kunnen tellen. (300 per vlucht?)

Het klinkt inderdaad veel erger dan het is. Als je het per dag bekijkt is het helemaal zo veel niet.

Het is vervelend als het je overkomt, maar 65 per dag op de hele VS is eigenlijk wel heel erg weinig.
20-02-2017, 10:35 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak.
Meer controle is beter.
Dan worden alle kwaadwillenden bang.
Goedwillenden snappen het wel.
Ik zie er gelukkig de ironie van in dat de terroristen u behoorlijk bang hebben gemaakt en dat u zodoende kwaadwillende gedachten heeft met goedwillende intenties. Zo blijft het monopolie van angst zaaien niet enkel bij de Terroristen liggen, maar mogen overheden hier enthousiast in meegaan. Chapeau!
20-02-2017, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak.
Meer controle is beter.
Dan worden alle kwaadwillenden bang.
Goedwillenden snappen het wel.

Ik snap het niet.

Peter
20-02-2017, 17:37 door Anoniem
Jammer heren dat jullie nog steeds niet wakker zijn t.a.v. de troep die Internet veroorzaakt en de achterstand die overheid(opsporingsdiensten) hebben.
Dat moet beter.
Het gaat toch door,wat jullie niet willen.
Gelukkig maar.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.