image

Hoge Raad start met verplicht digitaal procederen

woensdag 1 maart 2017, 11:00 door Redactie, 7 reacties

De Hoge Raad, de hoogste rechter in Nederland, start vandaag als eerste gerecht met verplicht digitaal procederen. Alle nieuwe civiele vorderingszaken in cassatie worden voortaan volledig digitaal ingediend en behandeld. De Hoge Raad kan deze stap eerder zetten dan de andere gerechten in Nederland, mede omdat de werkprocessen bij de Hoge Raad kleinschaliger en overzichtelijker zijn dan bij de andere gerechten in het land.

In de loop van dit jaar wordt digitaal procederen in het bestuursrecht en civiel recht ook bij andere gerechten gefaseerd verplicht. De betrokken partijen in een rechtszaak krijgen straks digitaal toegang tot dossiers en communiceren via een beveiligd portaal met elkaar. "Zo kan iedereen 24 uur per dag, 7 dagen per week zien hoe het er voor staat met hun rechtszaak en wat de volgende stap is. In de oude situatie was dat vaak nogal onoverzichtelijk, zeker voor mensen die niet dagelijks met rechtspraak te maken hebben", zegt Monique Commelin, directeur van het digitaliseringsprogramma.

Ze merkt op dat de stap naar verplicht digitaal procederen een grote is. "We hebben er dan ook heel bewust voor gekozen om hiermee pas te starten als de techniek zich heeft bewezen. Pas dan vraagt de Rechtspraak aan de minister van Veiligheid en Justitie om een Koninklijk Besluit af te geven, waarmee digitaal procederen verplicht wordt." Dit zal in eerste instantie gelden voor asiel- en bewaringszaken in het hele land en voor civiele vorderingen vanaf 25.000 euro bij de rechtbanken Gelderland en Midden-Nederland.

Reacties (7)
01-03-2017, 11:23 door Anoniem
Met als gevolg dat je als ambtelijk-verklaard "digibeet" buitengesloten bent van het recht.

Het probleem zit hem niet in "kom laten we digitaal doen", wat gewoon een hopeloos naïeve benadering van "verbetering door digitale technologie" is, en daarom bij voorbaat al minder effectief dan het kan zijn. Nee, het venijn zit hem in dat "verplicht". Je krijgt dan een situatie zoals bij de ov-chipkaart, die gewoon niet goed genoeg is om te gebruiken maar wel tegen heug en meug wordt gebruikt want verplicht. En precies vanwege die verplichting heeft TLS nul reden om zichzelf te verbeteren. Lang leve de vrije markt!

Dus dank je wel stelletje w4nn4b3 n00bz bij de hoge raad, jullie maken jezelf irrelevant door nodeloze barrieres op te werpen en daarmee dus mensen van rechtspraak uit te sluiten. Net als tapsterk en dijsselstruik, overigens, met hun "mijnoverheid" en al die andere rommel. Leuk bedoeld maar bij voorbaat al mislukt, simpelweg omdat de aandrijvers klok-en-klepel nitwits zijn. Die bovendien niet willen horen hoe het beter kan, en ja ik heb ze mijn diensten aangeboden.

Maar hee, mischien doen ze het wel expres, zoals die PvdA-bobo eerder in de krant leegliep met "dit land kan zoveel beter", na twee termijnen vanuit de regering de boel grondig verziekt te hebben. Eerst er een zooitje van maken en dan nog vele termijnen zogenaamd heroïsch je best doen om er iets beters van te bakken... maar natuurlijk nooit echt wat verbeteren. De eigen carrière is gewoon belangrijker.
01-03-2017, 11:28 door Anoniem
Nu maar hopen dat de encryptie niet te sterk is. Anders begint de AIVD straks weer te miepen dat ze mogelijke terroristen niet af kunnen tappen...

Mooie stap met de kanttekening dat iedereen er goed mee om moet gaan. De kans op foutjes en lekker met digitaal maakt dat er bij een incident heel snel, heel veel gegevens kunnen lekken.
01-03-2017, 15:27 door Reinder
Door Anoniem: Nee, het venijn zit hem in dat "verplicht". Je krijgt dan een situatie zoals bij de ov-chipkaart, die gewoon niet goed genoeg is om te gebruiken maar wel tegen heug en meug wordt gebruikt want verplicht. En precies vanwege die verplichting heeft TLS nul reden om zichzelf te verbeteren. Lang leve de vrije markt!

Met een vrije markt heeft dit natuurlijk niets te maken, dit is nu juist een uitstekend voorbeeld van iets dat aan alle kanten volledig is dichtgetimmerd door de overheid met wetten en regels en waar geen sprake is van martkwerking. Er is alleen vrije markt tijdens de aanbesteding, waar verschillende partijen zich kunnen inschrijven om busdiensten te leveren in een bepaalde regio. Daarna houdt het op. Als het een vrije markt zou zijn geweest, dan zou een andere busmaatschappij in dezelfde regio ook busdiensten aan hebben kunnen bieden, en zou de busmaatschappij zelf kunnen besluiten welke betalingsmethoden ze toelaten en wanneer ze rijden. Zoals de situatie nu is, is het tegendeel waar, de (regionale) overheid kiest een vervoerder in een niet transparant process, en schrijft voor hoe vaak er gereden moet worden, en tegen welk tarief, en hoe er betaald dient te worden. Het is een allesbehalve vrije markt.
01-03-2017, 16:32 door Anoniem
Door Reinder: Het is een allesbehalve vrije markt.
Dat was inderdaad het punt. De ov-faalkaart is ook maar een enkel voorbeeld; ongeveer alles wat onder het mom van "vrije markt" aan zogenaamd concurerende vrindjes overgegeven is werkt vergelijkbaar monopolistisch. Net zo met de overheid, die een monopolie voor vanalles en nog wat heeft (geweld, rechtspraak, waar je je mag^H^H^Hmoet vervoegen om verplichte zaken te regelen, en zo verder), en dat monopolie, dat niet even ergens anders heen kunnen, is wat het verplicht stellen van 't ene of 't andere speleding, deze keer "de digitaal", zo schadelijk maakt.

Dat die spielerei ook nog eens nauwlijks werkt en al helemaal geen ruimte laat voor de burger om zelf automatiserend daarop voort te borduren -- het neemt vrijwel zonder uitzondering blind aan dat er een burger achter een scherm met den muis zit te klikken -- betekent per saldo een achteruitgang in flexibiliteit en expresiviteit voor de burger. Ze doen het dus alleen maar voor zichzelf, voor de schone schijn toch zo modern te zijn.
01-03-2017, 17:19 door Vandy
Door Anoniem: Met als gevolg dat je als ambtelijk-verklaard "digibeet" buitengesloten bent van het recht.
(...)
Dus dank je wel stelletje w4nn4b3 n00bz bij de hoge raad, jullie maken jezelf irrelevant door nodeloze barrieres op te werpen en daarmee dus mensen van rechtspraak uit te sluiten. Net als tapsterk en dijsselstruik, overigens, met hun "mijnoverheid" en al die andere rommel. Leuk bedoeld maar bij voorbaat al mislukt, simpelweg omdat de aandrijvers klok-en-klepel nitwits zijn. Die bovendien niet willen horen hoe het beter kan, en ja ik heb ze mijn diensten aangeboden.
De crux in het artikel zit 'm in "civiele vorderingszaken". Dat zijn zaken waarin verplicht bij advocaat geprocedeerd wordt (art. 407 lid 3 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering); er worden dus geen "offline burgers" uitgesloten.
01-03-2017, 18:25 door Anoniem
Door Vandy: De crux in het artikel zit 'm in "civiele vorderingszaken". Dat zijn zaken waarin verplicht bij advocaat geprocedeerd wordt (art. 407 lid 3 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering); er worden dus geen "offline burgers" uitgesloten.
Ah, de gebruikelijke "tut tut zo erg is het niet". Ze zeggen zelf, ze rollen het langzaamaan steeds verder uit. En op het laatst zeggen ze dan "ja maar jullie zijn de laatsten en iedereen is al mee!" en meer van dat soort excuses. En dan zijn de kikkers toch gekookt. Slim, niet?

Nog afgezien van de indirect kosten, want als je niet "digitaal" bent dan zal je advocaat al die stukken moeten "digitaliseren", wat al gauw een paar honderd euro per uur kost, terwijl het strict genomen de rechtbank hoort te zijn die hier zorg voor draagt, aangezien het hunnie de systemen zijn en hunnie de wens om het zo te doen.

Dus dit soort excuses tellen wat mij betreft gewoon niet. Het probleem is en blijft dat stukje verplicht. Als hun systeem werkelijk beter was geweest voor iedereen en niet alleen maar voor henzelf dan was die verplichtstelling volstrekt onnodig. Zo geven ze toe dat het spreekwoordelijke falen van overheid en ICT terecht spreekwoordelijk is. Ze voegen zelfs een stukje spreekwoordelijkheid toe.
01-03-2017, 20:37 door Anoniem
De knel zit voor mijn gevoel ook in het verplichte. Toegang tot recht is een mensenrecht, net als gelijke rechtspraak. Er is geen enkel beginsel dat zegt dat een van beiden alleen voor mensen met een specifieke communicatiemethode is.

Deze hoort voor mijn gevoel thuis bij de kwestie rondom de vingerafdrukken in paspoorten, waarbij de totale optelsom van de inbreuk op de kwaliteit van leven bij weigering ronduit draconisch te noemen is.

Daarbij zit ook de knel dat verplichting, zoals bij de OV-slipkaart, maar al te gemakkelijk tot complacency kan leiden. Marktwerking is al genoemd en als je met de voetjes kan stemmen is dat een heel sterke incentive tot een goed product. Tucht vanuit de overheid naar grote organisaties toe is een goede tweede om een bepaalde kwaliteitsstandaard hoog te houden.

Dat laatste raakt voor mij aan een artikel, ook vandaag, uit nrc.nl, dat nog eens aangeeft dat de overheid in het algemeen zichzelf een andere taak heeft toegemeten. "Zo rigoureus als de overheid haar rol als bewaker van het algemeen nut (schoon water, gas, elektriciteit, gezondheidszorg, onderwijs, bijstand, postbezorging, openbaar vervoer) heeft uitbesteed, zo sluipend heeft ze deze rol ingeruild voor die van nationale zielenknijper." https://nrc.nl/nieuws/2017/03/01/iedereen-de-zweep-behalve-de-banken-7046753-a1548192. Ze is alleen vergeten zich een klein detail af te vragen, namelijk of ze welkom is in deze rol als nieuwe hartsvriend(in)...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.