image

Juridische vraag: Ben je verplicht je echte naam te gebruiken wanneer je online zaken doet?

woensdag 5 april 2017, 14:12 door Arnoud Engelfriet, 14 reacties

Ict-jurist Arnoud Engelfriet geeft elke week antwoord op een interessante vraag over beveiliging, recht en privacy. Heb jij een vraag? Stuur hem naar juridischevraag@security.nl.

Vraag: Ik ben eigenaar van een website en wil vanwege mijn privacy en veiligheid niet met mijn echte voor- en achternaam bekend zijn bij mijn klanten. Ik communiceer dus onder een alias. Bijkomend voordeel is dat mijn collega en ik zo elkaars communicatie kunnen overnemen. Maar is dat wel rechtsgeldig? Ik las ergens dat je officiële stukken (zoals contracten?) moet tekenen met je volledige echte naam.

Antwoord: Bij sommige officiële stukken moet dat inderdaad, maar dan gaat het echt over diploma's of aanvragen bij de overheid. Bij het rechtsverkeer tussen burgers onderling (zoals dat zo mooi heet) geldt een dergelijke eis niet.

Sterker nog: het is niet eens verplicht dat je weet hoe je wederpartij heet, en je voorstellen is ook niet verplicht. In veel branches wordt dat als netjes gezien, en het kan raar overkomen om te ontdekken dat je zaken doet met iemand die onder een alias werkt, maar zeker op internet heb je toch geen manier om dit te ontdekken.

Daar komt bij dat je vaak geen zaken doet met die persoon, maar met het bedrijf achter die persoon. De naam van de werknemer dóet er dan niet toe. Zelfs als je elk bericht van een andere werknemer krijgt, dan nog hangt het bedrijf gewoon aan de uiteindelijk tot stand gekomen afspraak.

Een issue kan zijn of de werknemer het bedrijf wel mag vertegenwoordigen. Dit is te achterhalen via de KVK, maar dat is zo'n plek waar dus wél officiële namen moeten staan. In de praktijk doet echter geen hond zo'n controle (behalve advocaten en notarissen die alles gecheckt willen hebben) en wordt er gewerkt met de vertrouwensregel: als het bedrijf redelijkerwijs de indruk wekt dat deze werknemer dit mag doen, dan zit het bedrijf eraan vast ook al stond die werknemer niet bij de KVK als bevoegd persoon.

Ik zou zeggen dat als je mailt met iemand achter een bedrijfsmailadres en die persoon gaat vrolijk de onderhandelingen en dergelijke met je aan, je wel mag verwachten dat het bedrijf dit goed vindt. En als het gaat om klantenservice en dergelijke (want je bestelt gewoonlijk via een automatisch proces) dan is de kwestie van vertegenwoordiging al helemaal minder relevant.

Arnoud Engelfriet is Ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (14)
05-04-2017, 15:14 door Anoniem
Dit zijn van die dingen, daar gaan we nog achter komen dat we daar gewoon betere oplossingen voor moeten verzinnen.

En nee, "verplichtingen invoeren overal je enige echte officieele naam gebruiken en per overheidsplastic bewijzen dat'ie volgens de overheid ook echt is", is dan wel de standaardreactie, maar is precies de verkeerde reactie. Op ongeveer analoge wijze dat biometrie wel heel erg hollywood en blits lijkt maar uiteindelijk welbeschouwd een slecht idee is.

Waarom? Omdat het de burger op achterstand zet en kwaadwillenden juist op voorsprong. Kijk maar naar die onvindbare terrorist met z'n veertien paspoorten, en dat was dan ook nog eens in de "echte" wereld, niet per electronen via draadjes.

Wat niet wegneemt dat veel mensen als ze weten dat ze met een alias van doen hebben ze dat maar raar en verdacht vinden. Niet dat zulke mensen met het horen van een "echte" naam die toch vals blijkt te zijn beter af zouden zijn geweest, ze hebben zichzelf gewoon in de luren laten leggen door de-naam-die-niet-echt-bleek voor zoete koek aan te nemen. Wellicht hadden ze beter na kunnen denken, en dat is precies wat ik hier zeg. Wellicht dus dat het dan handig is om eens na te denken over hoe je toch geloofwaardig tegenover je klanten kan zijn onder een alias en over hoe je dat ook nog eens waar kan maken.
05-04-2017, 17:52 door Anoniem
Je bent verplicht op je website je BTWnr en KVKnr te vermelden.
Alsmede de rechten van de consument vwb retouren, ruilen en verzendkosten.
Ook je fysieke adres zelfs als je een ZZP'er bent of een éénmanszaak runt en dat adres je woonhuis betreft.

Je BTWnr is bij een éénmanszaak je BSN-nr gevolgd door -01. Je KVK verraad de rest.

De payment-providers checken bij contractaanvraag of de items op de site aanwezig zijn en kunnen periodiek een steekproef houden.
05-04-2017, 20:09 door Briolet
Door Anoniem: Je bent verplicht op je website je BTWnr en KVKnr te vermelden.

Arnoud geeft ook aan dat je via deze route altijd bekend bent. Via het register van de k.v.k. kun je echter allen het vestigingsadres gratis opvragen. Het opvragen van de naamgegevens kost je € 2,65. Geen groot bedrag, maar voor velen een drempel.

En het is ook goed dat deze gegevens bekend zijn. Normaliter is alleen het bedrijf aansprakelijk bij schade, maar bij oplichting is ook de persoon achter een bedrijf, hoofdelijk aansprakelijk. Die moet dus vindbaar zijn.
06-04-2017, 08:05 door Anoniem
Dat verandert toch je hele relatie met het internet als je je naam niet hoeft te gebruiken. Aangezien alles en iedereen om je naam vraagt.
06-04-2017, 14:34 door Anoniem
Ik ben eigenaar van een website en wil vanwege mijn privacy en veiligheid niet met mijn echte voor- en achternaam bekend zijn bij mijn klanten.

Denk je dat dat goed is voor de relatie met klanten ? Ik zal nooit en te nimmer iets willen bestellen bij iemand die zijn identiteit probeert te verhullen. Waarom is het ene privacy issue wanneer je klanten weten met wie ze te maken hebben ? Bij je vraag komt bij mij het bekende spreekwoord op ''zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten''.

Los van de juridische vraag is het misschien goed om even na te denken over de marketing technische aspecten die hierbij meespelen.....
06-04-2017, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik ben eigenaar van een website en wil vanwege mijn privacy en veiligheid niet met mijn echte voor- en achternaam bekend zijn bij mijn klanten.
Denk je dat dat goed is voor de relatie met klanten ? Ik zal nooit en te nimmer iets willen bestellen bij iemand die zijn identiteit probeert te verhullen. Waarom is het ene privacy issue wanneer je klanten weten met wie ze te maken hebben ? Bij je vraag komt bij mij het bekende spreekwoord op ''zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten''.

Los van de juridische vraag is het misschien goed om even na te denken over de marketing technische aspecten die hierbij meespelen.....
Waarom schrijf je dit anoniem, lieve Anoniem? Leg eens uit?
06-04-2017, 16:35 door Anoniem
Ik begrijp niet goed waarom je een naam vermeldt als je voor een bedrijfsmatige website transacties doet.
Je kunt toch gewoon als afzender de naam van je bedrijf gebruiken?
Voor normale webwinkel transacties lijkt me dat voldoende. Een naam noemen dat komt dan pas in beeld als
er speciale situaties zijn en dan zal het wellicht ook nodig zijn dat je je echte naam gebruikt. Maar voor de
meeste klanten hoeft dat vast niet.
06-04-2017, 16:54 door Anoniem
Ik begrijp die discusie van online / niet online nooit zo goed. Ik denk ook dat je dat in de basis als niet verschillend moet zien.

Je mag iemand niet lastig vallen op straat, dus ook niet online etc etc.
06-04-2017, 17:28 door Anoniem
@ Anoniem 16:35
Een webwinkel MOET verplicht gegevens duidelijk vindbaar op de site vermelden:


Informatie op website
Als webwinkelier ben je verplicht de bezoekers van je website tijdig te informeren wie je bent en hoe je zaken doet. Deze informatie moet duidelijk op de website vermeld staan en voor begrijpbaar zijn. De volgende gegevens ben je verplicht te vermelden:

naam onderneming;
adres onderneming;
telefoonnummer (en faxnummer);
e-mailadres;
registratienummer Kamer van Koophandel;
btw-identificatienummer;
belangrijkste kenmerken van het product: je bent verplicht om op een duidelijke en begrijpelijke wijze de belangrijke gegevens (bijvoorbeeld typenummer van het product, kleur) te melden;
de prijs van het product inclusief alle belastingen;
de kosten van aflevering;
de wijze van betaling, aflevering of uitvoering;
termijn voor aanvaarding aanbod;
de verschillende technische stappen tot het sluiten van de overeenkomst met herstelmogelijkheden om ongewilde handelingen ongedaan te maken;
de algemene voorwaarden en
de bedenktijd
06-04-2017, 18:01 door Anoniem
Door Anoniem: Ik begrijp die discusie van online / niet online nooit zo goed. Ik denk ook dat je dat in de basis als niet verschillend moet zien.

Je mag iemand niet lastig vallen op straat, dus ook niet online etc etc.
Ik denk het wel. Niet zozeer in soort, maar wel in schaal. Zeg maar groter risico op de nadelen van "bekend zijn" maar niet automatisch ook de voordelen. In die zin heeft het wel zin om voorzichtig om te gaan met je identiteit, je hebt volgens de overheid immers maar precies een (1) stuks, en precies dat volautomatisch gegevens koppelen is een groeiend privacyprobleem. En met de voortschrijdende "digitale transformatie" ook in het "echte" leven, gaat dat daar ook spelen.

Waarmee de bedenkingen online ook offline gaan spelen, want niets is meer echt offline. Dus in principe heb je gelijk, maar de implicaties zijn toch net even anders dan je impliceert.
06-04-2017, 18:44 door Briolet
Door Anoniem: Denk je dat dat goed is voor de relatie met klanten ? Ik zal nooit en te nimmer iets willen bestellen bij iemand die zijn identiteit probeert te verhullen.

Als hij een aliasnaam gebruikt, zul je niet eens weten dat hij iets probeert te verhullen.

Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarom je niet in privé benaderd wilt worden met dingen die je zakelijk doet. b.v.: In sommige landen ben je je leven niet zeker als je een abortusarts bent. Ik kan me dus voorstellen dat als je een webshop hebt die op dit vlak actief is in het leveren van supplies of advies, je niet wilt dat bepaalde tegenstanders plots thuis op je stoep staan.
06-04-2017, 18:49 door Anoniem
Door Anoniem: @ Anoniem 16:35
Een webwinkel MOET verplicht gegevens duidelijk vindbaar op de site vermelden:

Ok dan zijn we er uit. Persoonlijke naam staat daar niet bij dus die vermeld je niet, alleen de bedrijfsnaam.
Ik denk toch niet dat er bedoeld werd dat dat ook een alias was? Want dat lijkt me niet toelaatbaar, nee.
07-04-2017, 17:05 door Anoniem
'Ik ben eigenaar van een website en wil vanwege mijn privacy en veiligheid niet met mijn echte voor- en achternaam bekend zijn bij mijn klanten. '' Het is toch vrij eenvoudig om aan de hand van een webadres/site met Whois te achterhalen wie de domein heeft aangevraagd? En dan behalve de naam van aanvrager ook dienst adresgegevens, telefoon nummer en email adres bekend wordt. Er zal een rechtspersoon aanspreekbaar moeten zijn?
09-04-2017, 15:41 door karma4
Door Anoniem: Er zal een rechtspersoon aanspreekbaar moeten zijn?
Ja dat is dat kvk nummer dat je verplicht moet aangeven. Met de btw en moderner lei kom hè achter de persoons informatie.

Bestuurders achter de rechtspersoon zijn hoofdellijk aansprakelijk. Zeer interessant om die in een dociel network analyse te zetten Het old boys netwerk is een bekend gegeven maar niet fout of illegaal al is het soms zeer bedenkelijk.

Als voorbeelden Scheringa van dsb heeft de bekendheid tegen gekregen Zalm is re goed weggekomen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.