image

E-mailstoringen reden voor stress op de werkvloer

dinsdag 1 juli 2003, 13:16 door Redactie, 0 reacties

Onafhankelijk onderzoek in opdracht van VERITAS Software heeft uitgewezen dat 76 procent van de ondervraagde IT-managers vrezen voor hun baan wanneer hun e-mailsysteem onverwacht uitvalt. Meer dan tweederde van de gebruikers is in die situatie binnen 30 minuten sterk geïrriteerd. Een vijfde van de IT-managers zegt dat hun baan in het geding is binnen 24 uur na een e-mailstoring. Tegelijkertijd zegt driekwart dat hun huidige back-upprocedures snel genoeg zijn.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 75 procent van de bedrijven onderkent dat e-mail een bedrijfskritische rol vervult en dat gebruikers er afhankelijk van zijn geworden. Stress neemt dan ook snel toe wanneer gebruikers geen toegang hebben tot e-mail. Een vijfde deel van de gebruikers raakt meteen geïrriteerd wanneer e-mail niet beschikbaar is; meer dan een derde (36 procent) binnen vijf minuten. Binnen 30 minuten komt daar nog een derde bij en na een uur zegt 82 procent van de gebruikers sterk geïrriteerd te zijn. IT-managers in de Benelux zijn minder snel geïrriteerd dan hun collega's in de rest van de wereld: tien procent zegt direct geïrriteerd te raken, 76 procent verklaart na een uur geïrriteerd te zijn.

Dit leidt tot een sterke druk op degenen die verantwoordelijk zijn voor het beheer van e-mail-systemen. Meer dan 76 procent van de ondervraagde IT-managers stelt dat hun baan in het geding is wanneer e-mail niet beschikbaar zou zijn. 18 procent denkt dat een uitval van 24 uur tot ontslag zou leiden; 37 procent ziet hetzelfde gebeuren wanneer e-mail gedurende een week niet beschikbaar zou zijn.

Vreemd genoeg zegt 76 procent van de IT-managers met ervaring in het herstellen van een e-mailsysteem na een storing, dat het herstel snel genoeg kan plaatsvinden. 39 procent zegt niet te weten hoe lang het zou duren om hun e-mailomgeving te herstellen.

Meer dan een derde (43 procent) van de IT-managers zegt dat een week zonder e-mail traumatischer is dan een niet-ernstig auto-ongeluk, een verhuizing of scheiding, of een andere ingrijpende gebeurtenis.

"E-mail is veel meer dan een communicatiemiddel. Voor velen is het nu de belangrijkste manier voor overleg met medewerkers, leveranciers en klanten. Wanneer de beschikbaarheid daalt, neemt de druk toe, zo blijkt uit dit onderzoek", zegt Raymond Korteknie, Country Manager Benelux bij VERITAS Sofware. "Voor diegenen die e-mail gebruiken en beheren, zijn de gevolgen van niet-geplande uitval voor de productiviteit en werksfeer overduidelijk."

Meer dan de helft van de bedrijven geeft aan dat virussen, mailstormen of spam voor uitval hebben gezorgd. 84 procent heeft desondanks gespecialiseerde detectiesoftware in gebruik.

"De groei van de Microsoft Exchange-omgeving is geen verrassing, maar wat de onderzoeksresultaten laten zien, is de afhankelijkheid van gebruikers van hun e-mail", zegt Nigel Postings, Managing Consultant bij Microsoft. "IT-managers hebben nu te maken met meer verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun e-mailomgeving altijd beschikbaar is en bestand tegen verrassingen."

Onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van VERITAS Software door Dynamic Markets. Respondenten waren afkomstig uit middelgrote tot grote organisatie met meer dan 500 medewerkers. 850 IT-managers uit verschillende sectoren werden ondervraagd. Zij waren verantwoordelijk voor het onderhoud van back-office e-mailsystemen. Het onderzoek werd uitgevoerd in de VS, Frankrijk, Duitsland, Benelux, Spanje, Zweden, Zwitserland, Zuid-Afrika, Oostenrijk, Polen, het Midden-Oosten en Italië.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.