Door Anoniem: Mensen die begeleid wonen zitten allemaal achter een firewall. Die firewall moet bij wet al het verkeer op IP adres kunnen terug brengen op een bron. In dit geval is zij de bron. In de meeste gevallen worden CISCO firewalls gebruikt, dat zijn apparaten van honderden Euro's met een licentie contract. Dat wil zeggen ze worden gehuurd. Zo'n firewall heeft meestal slechts plek voor 32 miljoen adressen per dag per persoon. Dus het valt nog mee als het gaat om haar doen en laten op internet na te gaan.
Realtime kan iedere sessie die ze doet meegekeken worden, in de CISCO firewall wordt alles realtime gedecrypt en geforward. Dit is echter altijd achteraf werk. Het verkeer gaat te snel om realtime mee te kijken.
Zo worden 'slechte' clienten van een woonbegeleiding er uit gehaald want via de CISCO firewall zitten ze allemaal op hun eigen subnet. Denk aan subversieve uitlatingen op de Twitter van politici, of andere soortgelijke 'gedachten'.
Het is eigenlijk een tap direct bij de meterkast van het huis waar ze woont inplaats van een tap bij de internet provider.
Woonbegeleiding is bij wet een internet provider en verplicht bij wet om alles vast te leggen wat ze doet en laat op Internet.
Welkom in STASI Nederland ;-)
De telecomwet geldt voor aanbieders van een _openbare_ internetvoorziening .
Dat is begeleid wonen niet . (evenmin als een bedrijf) - niet iedereen kan er een aansluiting krijgen , alleen clienten.
Woonbegeleiding valt dus niet onder de telecomwet .
Overigens is de bewaarplicht op dit moment ook voor aanbieders van openbare telecomdiensten buiten werking gesteld - zoals je bij agentschap telecom kunt nalezen.
Het hebben van een licentiemodel zegt niks over het eigendom van devices - het zegt alleen iets over support, features en gebruik van de software .
Een bedrijf of instelling kan gewoon Cisco ASA's kopen , op de balans hebben met een bepaalde software licentie.
Je schrijft dat Cisco firewalls data "op" de firewall bewaren. Dat zou me bijzonder verbazen - en is onjuist voor de modellen ASA die ik ken .
Dit soort log gegevens wordt slechts beperkt op de firewall bewaard, en vooral geexporteerd naar een management station/logserver waar de opslag nagenoeg onbeperkt is.
Ik kan me iets voorstellen bij maximale aantallen NAT translations , alleen worden die niet in aantallen per persoon per dag gespecificeerd - dat is een onbruikbare maat.
Een linkje naar de Cisco website voor je bron zou welkom zijn.
Waarom je meent dat CISCO in all caps moet is ook vaag- niet wat het bedrijf zelf doet, en niet wat de nederlandse spelling voorschrijft voor merknamen.
Al met al zit je post dus vol met aantoonbaar onjuiste stellingen en vage claims - alle reden om te denken dat je over het geheel ook slecht geinformeerd bent .
Ik neem wel aan dat woonbegeleiding inderdaad het internetverkeer van hun clienten controleert en traceerbaar maakt - gezien het clientenbestand lijkt me dat ook nuttig en nodig - en zelfs in het belang van die clienten.
Het zou ook kunnen dat ze daar toevallig Cisco apparatuur voor gebruiken. Ik denk alleen dat anoniem 18:33 iemand is die heel in de verte een klok heeft horen luiden en een hoop dingen roept over klepels.