image

Amerikaanse douane mag geen cloudgegevens doorzoeken

vrijdag 14 juli 2017, 11:56 door Redactie, 14 reacties

Personeel van de Amerikaanse douane mag geen gegevens in de cloud doorzoeken die via de telefoons of laptops van reizigers benaderbaar zijn. Lokaal op het apparaat opgeslagen gegevens mogen wel zonder gerechtelijk bevel en zonder aanleiding worden doorzocht.

Dat blijkt uit een brief van de Amerikaanse douane CBP die in handen van NBC News is gekomen (pdf). De Amerikaanse senator Ron Wyden had de Amerikaanse douane om opheldering gevraagd over het doorzoeken van de apparatuur van reizigers (pdf). In april publiceerde het ministerie van Homeland Security cijfers waaruit blijkt dat er in zes maanden tijd 15.000 apparaten waren doorzocht. In een reactie op de brief van Wyden laat CBP-commissaris Kevin McAleenan weten dat douanepersoneel zonder toestemming, en in bepaalde gevallen zonder bevel of verdenking, apparatuur mag doorzoeken.

Het gaat echter alleen om data die zich op het toestel zelf bevindt, zoals foto's, contactgegevens, gespreksgeschiedenis en sms-berichten. Bestanden in de cloud mogen niet worden doorzocht en douanepersoneel krijgt hierover ook specifieke instructies. In april presenteerden Wyden en andere senatoren nog een wetsvoorstel om de willekeurige doorzoekingen van laptops en telefoons van reizigers door de douane in te perken.

Reacties (14)
14-07-2017, 12:28 door tarunjj
Interessant probleempje: hoe zit het met gegevens die in de cloud staan EN lokaal opgeslagen om offline te kunnen inzien?
14-07-2017, 12:42 door Anoniem
Ach, wie is de eerste imbeciel, die hier weer gaat zeggen: ik heb niets te verbergen :-)
14-07-2017, 12:56 door Anoniem
Door tarunjj: Interessant probleempje: hoe zit het met gegevens die in de cloud staan EN lokaal opgeslagen om offline te kunnen inzien?
dan staan ze toch lokaal? de douane weet in dit geval niet dat ze ook in de cloud staan, dus hoeven ze vast geen rekening mee te houden.

interessantere casus: een telefoon die helemaal niets lokaal opslaat?
14-07-2017, 13:00 door Anoniem
Door tarunjj: Interessant probleempje: hoe zit het met gegevens die in de cloud staan EN lokaal opgeslagen om offline te kunnen inzien?

KIS (Keep It Simple). Als ze offline ingezien kunnen worden zal de douane daarnaar kijken. De rest is juristenvoer en dat kan jaren duren om een uitspraak te krijgen. Als jij bij de douane staat doen die gewoon wat elke 'Patriot` Ami doet. America First
14-07-2017, 13:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door tarunjj: Interessant probleempje: hoe zit het met gegevens die in de cloud staan EN lokaal opgeslagen om offline te kunnen inzien?

KIS (Keep It Simple). Als ze offline ingezien kunnen worden zal de douane daarnaar kijken.
Maar hoe weet de douanier of de gegevens online of offline zijn? Voorbeeld: Ik heb op mijn telefoon een Dropbox-app. Daar zijn verschillende mappen met foto's te vinden. Deze zijn echter allemaal in de cloud en niet op mijn apparaat. Maar als ik een bepaald vinkje zet, zijn de gegevens ineens ook offline. Hoe moet de gemiddelde douanier dat weten / begrijpen? En wat als de app / cloud-oplossing minder bekend is als Dropbox?

Andere vraag: Is dit niet sowieso een wassen neus, als je binnenkort je wachtwoorden gewoon moet afstaan? Dan hoeven ze het ook helemaal niet op jouw apparaat bekijken, doen ze lekker op hun eigen computer...
14-07-2017, 14:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door tarunjj: Interessant probleempje: hoe zit het met gegevens die in de cloud staan EN lokaal opgeslagen om offline te kunnen inzien?

KIS (Keep It Simple). Als ze offline ingezien kunnen worden zal de douane daarnaar kijken.
Maar hoe weet de douanier of de gegevens online of offline zijn?
Simpel, als je ze direct via de telefoon in kan zien zijn ze lokaal te benaderen en staan ze in de praktijk gewoon 'lokaal'.

Zie het gewoon in de context van het aan de douane afgeven van gebruikersnaam & wachtwoord van online diensten, dat mogen ze dus niet (meer)
14-07-2017, 14:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door tarunjj: Interessant probleempje: hoe zit het met gegevens die in de cloud staan EN lokaal opgeslagen om offline te kunnen inzien?
dan staan ze toch lokaal? de douane weet in dit geval niet dat ze ook in de cloud staan, dus hoeven ze vast geen rekening mee te houden.

interessantere casus: een telefoon die helemaal niets lokaal opslaat?

Ook geen logins, credentials, of cache?
14-07-2017, 23:48 door Anoniem
Net zoals de Nederlandse overheid stelt lokaal te werken, maar intussen onze gegevens in de cloud opslaat, in het buitenland.
15-07-2017, 10:49 door Remmilou
Door Anoniem: Ach, wie is de eerste imbeciel, die hier weer gaat zeggen: ik heb niets te verbergen :-)

Ik heb heel veel teverbergen.
Maar ze weten alles al...;-)
15-07-2017, 14:43 door Anoniem
Door Anoniem: Net zoals de Nederlandse overheid stelt lokaal te werken, maar intussen onze gegevens in de cloud opslaat, in het buitenland.

Kennelijk vindt niemand dat erg.
16-07-2017, 00:28 door Anoniem
Door Anoniem: Ach, wie is de eerste imbeciel, die hier weer gaat zeggen: ik heb niets te verbergen :-)
ik heb niet te verbergen, maar dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben dat ze alles van me willen weten. Daarom geen Cloud, Facebook, WhatsApp of wat dan ook. Privé is privé en daar moet iedereen met z'n tengels vanaf blijven.
16-07-2017, 17:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach, wie is de eerste imbeciel, die hier weer gaat zeggen: ik heb niets te verbergen :-)
ik heb niet te verbergen, maar dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben dat ze alles van me willen weten. Daarom geen Cloud, Facebook, WhatsApp of wat dan ook. Privé is privé en daar moet iedereen met z'n tengels vanaf blijven.

Ach, als je niks heb te verbergen wees dan zo vrij met naam en toenaam te posten. Verder graag je mediisch gegevens in je volgende post zetten. Ook graag je salaris je BSN en waar je werkt. Verder vind ik je adresgegevens ook wel handig te weten.
Je PUK is ook wel iets waar ik iets mee kan...

Je heb niks te verberegn. Nou kom maar op.....
Even voor de duidelijkheid privacy is een soort van verbergen van gegevens. GET IT???

Ik vraag me gelijk af wat jouw politieke voorkeur is.Kan ik mooi beginnen met je te profileren.
17-07-2017, 07:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach, wie is de eerste imbeciel, die hier weer gaat zeggen: ik heb niets te verbergen :-)
ik heb niet te verbergen, maar dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben dat ze alles van me willen weten. Daarom geen Cloud, Facebook, WhatsApp of wat dan ook. Privé is privé en daar moet iedereen met z'n tengels vanaf blijven.

Ach, als je niks heb te verbergen wees dan zo vrij met naam en toenaam te posten. Verder graag je mediisch gegevens in je volgende post zetten. Ook graag je salaris je BSN en waar je werkt. Verder vind ik je adresgegevens ook wel handig te weten.
Je PUK is ook wel iets waar ik iets mee kan...

Je heb niks te verberegn. Nou kom maar op.....
Even voor de duidelijkheid privacy is een soort van verbergen van gegevens. GET IT???

Ik vraag me gelijk af wat jouw politieke voorkeur is.Kan ik mooi beginnen met je te profileren.

Privacy heeft niets te maken met iets te verbergen want dat is de invulling die er vooral door de media aan is gegeven. Privacy is, in een notedop, het recht om;
met rust gelaten te worden
om vrij te kunnen bewegen zonder constant in de gaten te worden gehouden (buiten specifieke strafrechtelijke onderzoeken en andere wettelijke bepalingen om)
niet geprofileerd te worden op basis van voorkeuren zonder daarvoor toestemming te hebben gegeven
Er zullen vast nog meer zaken zijn die te noemen zijn maar bovenstaande zijn wel de meest kernwaarden van het recht op privacy.
Kortom, als burger zou je inderdaad niets te hoeven afschermen/verbergen als het recht op privacy absoluut zou zijn en de overheid houdt zich aan de eigen houdt. Helaas is dat door overheden de nek omgedraaid waardoor ze zich van alles zijn gaan veroorloven. Privacy is tegenwoordig een obstakel geworden en het is ook erg ingewikkeld gemaakt om dit zelf te moeten beschermen. De privacy van criminelen wordt beter beschermd dan die van de niet criminele burger waarbij je je dan moet gaan afvragen in hoeverre de eigen overheid niet zelf crimineel is want criminelen beschermen andere criminelen over het algemeen.
Maar het geval is wel dat wij ons als burgers wel zelf moeten gaan beschermen tegen het misbruik van onze privacy door notabene onze eigen overheid. Eentje die zijn burgers juist tegen criminele daden zou moeten beschermen. Het is de wereld op z'n kop maar het is ook verbazingwekkend, en tegelijkertijd ook misselijkmakend, hoe weinig ruggengraat de gemiddelde burger nog heeft en hoe deze als een mak schaap alles accepteert.
Ik snap dat het voor velen een gedoe is om geen FB, of whatsapp te kunnen gebruiken, of bij iedere winkel weer te moeten vragen waarom wil je mijn gegevens hebben en wat ga je daarmee doen, maar de geschiedenis heeft nogal de neiging zich te herhalen en als men sluitende profielen heeft van iedereen is het afwachten wat daar uiteindelijk mee gaat gebeuren.
Je kunt het wellicht niet voorkomen maar je kunt het wel lastiger maken want je zet tenslotte ook niet de achterdeur open voor inbrekers om maar schade aan de deur te voorkomen, of wel soms.
17-07-2017, 09:56 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.