Sinds de lancering van Google Chrome in september 2008 wist de browser volgens onderzoeksbureau Net Applications elke maand marktaandeel te winnen, maar daar kwam afgelopen maand verandering in. Voor het eerst moest Google Chrome op de desktop terrein prijsgeven (-0,2 procent).
Met een marktaandeel van 59,4 procent is Chrome nog wel de absolute marktleider, maar ook onderzoeksbureau StatCounter laat zien dat de groei stagneert. Volgens StatCounter heeft Chrome op de desktop een marktaandeel van 63,6 procent. Over het gehele jaar genomen is dit een groei van 1 procent. Net Applications laat op jaarbasis een groei van 4,4 procent zien. De afgelopen vijf maanden bedroeg de groei slechts 0,4 procent. Onlangs trok voormalig Mozilla-topman Andreas Gal nog aan de bel omdat hij zich zorgen maakte over de Google Chrome-monocultuur.
"De desktopmarkt groeit niet veel verder meer. Daarom kan Google niet eenvoudig nieuwe gebruikers vinden, wat de inkomsten bedreigt. Daarom gaat Google achter Firefox en andere browsers aan om te groeien", aldus Gal. Hij merkte op dat Chrome voor een 'lock-in' zorgt, waarbij Google gebruikers kan vastzetten zodat ze eerst voor de diensten van de internetgigant kiezen. Firefox weet echter niet te profiteren van de stagnerende groei van Chrome.
Zowel Net Applications als StatCounter laten zien dat juist "andere browsers" aan het opkomen zijn. Het gaat onder andere om Opera, dat over een ingebouwde adblocker en vpn-dienst beschikt. De browser is met name in Nederland aan een ware opmars bezig. Vorige maand groeide het aandeel van Opera op de Nederlandse desktopbrowsermarkt met 1,2 procent naar 8,5 procent. Daarmee is de browser bijna net zo groot als Edge, dat een aandeel van 8,7 procent heeft. Voor de derde maand op rij verloor Chrome in Nederland marktaandeel, maar is met 46,8 procent nog wel de meestgebruikte browser.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.