image

Google ontwikkelt onderwijsprogramma's voor basis- en voortgezet onderwijs

woensdag 28 februari 2018, 09:24 door Redactie, 7 reacties

Google gaat workshops geven op Britse scholen. Het bedrijf wil kinderen leren hoe ze zich op internet kunnen beschermen tegen phishing, scams, cyberpesten en het delen van te veel informatie. De internetgigant heeft twee onderwijsprogramma's ontwikkeld voor het basis- en voortgezet onderwijs.

Door middel van bijeenkomsten en workshops op de scholen hoopt Google 60.000 kinderen "face-to-face" over internetveiligheid te informeren. Via het gratis lesmateriaal moeten zelfs 1 miljoen kinderen worden bereikt.

Het advies met betrekking tot wachtwoorden valt op. Als het gaat om wachtwoorden adviseert Google in het lesmateriaal om een combinatie van hoofdletters, letters, cijfers en vreemde tekens te gebruiken. Experts adviseren echter al geruime tijd het gebruik van een passphrase, een zin die uit meerdere woorden bestaat. Het voordeel van een passphrase is dat die makkelijker te onthouden en lastiger te kraken is dan een kort en voor mensen complex wachtwoord. Ook adviseert Google om varianten van hetzelfde wachtwoord te gebruiken. Ook dat wordt door experts afgeraden.

Reacties (7)
28-02-2018, 09:27 door Anoniem
Gaat Google zo ook leren hoe ze uit handen van verwoedde data verzamelaaars kunnen blijven?
28-02-2018, 10:24 door Anoniem
Ik vind niet dat dit soort programma's van bedrijven moeten komen, en zeker niet van een bedrijf als Google.

Dat ze zelf grootschalig data verzamelen over het gedrag van mensen op het internet en daar profielen uit destilleren zou genoeg moeten zijn om ze als ongeschikte partij voor dit soort voorlichting te bestempelen. Ze zijn geen belangeloze partij, je kan verwachten dat ze ophouden het belang van hun publiek te dienen waar dat met hun eigen belang botst. En je wilt niet dat een bedrijf zich op een school, en dus met instemming van die school, als good guy komt presenteren.

Ter vergelijking: in de jaren '60 op de lagere school kwam af en toe iemand tijdens het speelkwartier net buiten het schoolplein jojo's uitdelen, veel betere dan kinderen destijds over het algemeen van hun ouders kregen. Daar stond het logo van Coca Cola op. De leraren wilden dat niet hebben, maar als kinderen snapten we absoluut niet wat er voor bezwaar tegen die mooie jojo's was, en Coca Cola werd met iets moois geassocieerd.

Zo werkt marketing gericht op kinderen. Ik verdenk Google ervan dat dit in ieder geval op zijn minst voor een deel ook op kinderen gerichte marketing is, om hun naam een goede associatie mee te geven bij een bevolkingsgroep die nog niet zo ver is ontwikkeld dat ze daar kritisch naar kunnen kijken. Ik vind het heel kwalijk als scholen meewerken aan zoiets.
28-02-2018, 11:10 door Anoniem
Tja, het idee is leuk, maar... Jammer dat dit weer gevoerd wordt door Google, want ik betwijfel dat ze dit zomaar doen uit de goedheid van hun hart en meer vanwege het vroeg bereiken van nieuwe gebruikers (Les 1 in de workshop: Hoe maak ik een Google-account aan?)
28-02-2018, 12:49 door Anoniem
Het bedrijfsleven moet weg blijven met zijn commercieele zooi bij onze kinderen.
Ze krijgen al genoeg te zien via reclame op tv e.d. .
28-02-2018, 14:35 door Anoniem
Door Anoniem: Gaat Google zo ook leren hoe ze uit handen van verwoedde data verzamelaaars kunnen blijven?

Uit het artikel:
Het bedrijf wil kinderen leren hoe ze zich op internet kunnen beschermen tegen (...) het delen van te veel informatie.

Door Anoniem: Het bedrijfsleven moet weg blijven met zijn commercieele zooi bij onze kinderen.
Ze krijgen al genoeg te zien via reclame op tv e.d. .

Wie gaat het die kinderen dan leren?
Als je eens rondkijkt op onderwijsinstellingen dan zie je dat heel veel lesmateriaal door bedrijven wordt gesponsord. Er komen leraren vanuit het bedrijfsleven met expertises die de docenten niet hebben.

Peter
28-02-2018, 15:40 door Anoniem
Hoe jonger hoe beter.

Google = Big brother = Skynet
01-03-2018, 11:58 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Het bedrijfsleven moet weg blijven met zijn commercieele zooi bij onze kinderen.
Ze krijgen al genoeg te zien via reclame op tv e.d. .

Helemaal mee eens. Helaas werken scholen nu ook al met commerciele zooi van Microsoft en dat vinden de meesten geen probleem. Al vanaf de kindertijd staat "Powerpoint" synoniem voor een presentatie en mag je een verslag als "Word" document inleveren. Oh ja, rekenen doen we met een "Excel" sheet. En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.