Poll
image

Camera in Beeld:

maandag 3 november 2025, 14:48 door Redactie, 7 reacties
Reacties (7)
Vandaag, 14:53 door DeZin

Ben ik verplicht om camerabeelden aan te leveren aan de politie, ook als ik geen deelnemer ben van Camera in Beeld?

Ja, als de politie het vermoeden heeft dat gegevens (waaronder camerabeelden) een meerwaarde hebben in een opsporingsonderzoek van een misdrijf dan mag zij deze vorderen. Als de politie gegevens vordert, zoals camerabeelden, bent u als burger of organisatie verplicht om mee te werken en deze te verstrekken aan de politie, ongeacht of de camera aangemeld is bij Camera in Beeld.

Is herleidbaar dat ik camerabeelden heb aangeleverd aan de politie?

Ja, als de politie camerabeelden vordert, dan staat de persoon of rechtspersoon van wie de beelden gevorderd worden, in het strafdossier. Het maakt daarbij niet uit of deze camerabeelden opgevraagd zijn via Camera in Beeld of op een andere manier. Het strafdossier is toegankelijk voor de verdachte en zijn advocaat.
Lekker is dat, wordt je gedwongen camerabeelden af te geven, en staat je naam vervolgens in het strafdossier van mogelijk een gevaarlijke gek.
Vandaag, 14:57 door Anoniem
Slecht idee. Als het belangrijk genoeg is om de beelden te vorderen dan is het belangrijk genoeg om een rondje door de straat te fietsen om te zien waar camera's staan.
Vandaag, 15:13 door Anoniem
Ik heb nog niet gezien dat er opnames als 'onrechtmatig verkregen bewijs' terzijde werden geschoven omdat ze filmden wat vanuit de privacywetgeving (AVG) niet gefilmd mocht worden.
Daardoor wordt een praktijk gelegitimeerd (en de facto aangemoedigd) waarin privacy een persoonlijke optie wordt; wanneer je geen zin hebt om de privacy van anderen te respecteren dan doe je dat gewoon niet.
Het (kunnen) vangen van boeven wordt op deze manier boven alles gesteld.
Oftewel, 'whatever it takes' ongeacht de prijs die burgers daarvoor betalen.
Vandaag, 15:43 door Anoniem
Door Anoniem: Slecht idee. Als het belangrijk genoeg is om de beelden te vorderen dan is het belangrijk genoeg om een rondje door de straat te fietsen om te zien waar camera's staan.
Mee eens.
Het is de politie echter om méér te doen dan het oplossen van misdrijven a.h.v. aanwezig beeldmateriaal.
Dat blijkt m.i. uit één van de FAQ's op de website van Camera in Beeld, namelijk de vraag of het zinvol is om dummy's aan te melden.
Ja, die wil de politie ook graag geregistreerd hebben. Waarom? "U wordt dan niet onnodig bevraagd".
Dat is natuurlijk een kulantwoord. Iemand die een dummy ophangt gaat dat volgens mij niet aan de grote klok hangen en die dus ook niet bij Camera in Beeld aanmelden, waarom zou hij?
De politie wil een zo kleinmazig mogelijk overzicht hebben van de locaties van private camera's.
Waarschijnlijk is ze al bezig met het bedenken van mogelijkheden om dit overzicht verder te "optimaliseren".
Wanneer je de bevolking eenmaal hebt opgevoed met het idee dat ze iedereen in de buurt in de gaten moet houden ("voor uw eigen veiligheid") dan kan er gedacht worden aan mogelijkheden om de "vrijwillige" medewerking van de burger met de politie verder uit te breiden ("u wilt toch géén misdaad faciliteren?").
Het grote probleem bij de bevolking is dat ze niet verder nadenkt dan haar neus lang is.
Vandaag, 16:57 door Anoniem
Je kunt ook een camera hebben om te kijken wie er voor de deur staat wanneer er gebeld wordt, zonder opnames te maken.
Vandaag, 17:29 door Anoniem
Lastig. Naar aanleiding van camerabeelden kon de politie wel een minderjarige jongen aanhouden die hier in de straat een aanslag met zwaar vuurwerk heeft gepleegd. Verder word ik wel onrustig van al die camera’s die overal op mij gericht staan.
Vandaag, 17:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Slecht idee. Als het belangrijk genoeg is om de beelden te vorderen dan is het belangrijk genoeg om een rondje door de straat te fietsen om te zien waar camera's staan.
Mee eens.
Het is de politie echter om méér te doen dan het oplossen van misdrijven a.h.v. aanwezig beeldmateriaal.
Dat blijkt m.i. uit één van de FAQ's op de website van Camera in Beeld, namelijk de vraag of het zinvol is om dummy's aan te melden.
Ja, die wil de politie ook graag geregistreerd hebben. Waarom? "U wordt dan niet onnodig bevraagd".
Dat is natuurlijk een kulantwoord. Iemand die een dummy ophangt gaat dat volgens mij niet aan de grote klok hangen en die dus ook niet bij Camera in Beeld aanmelden, waarom zou hij?
De politie wil een zo kleinmazig mogelijk overzicht hebben van de locaties van private camera's.
Waarschijnlijk is ze al bezig met het bedenken van mogelijkheden om dit overzicht verder te "optimaliseren".
Wanneer je de bevolking eenmaal hebt opgevoed met het idee dat ze iedereen in de buurt in de gaten moet houden ("voor uw eigen veiligheid") dan kan er gedacht worden aan mogelijkheden om de "vrijwillige" medewerking van de burger met de politie verder uit te breiden ("u wilt toch géén misdaad faciliteren?").
Het grote probleem bij de bevolking is dat ze niet verder nadenkt dan haar neus lang is.

Als ik aan de grote klok hang dat mijn camera een dummy is, spreek ik dan de waarheid?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.