image

Mozilla lanceert Firefox-tool die Facebook-tracking blokkeert

dinsdag 27 maart 2018, 15:40 door Redactie, 12 reacties

Mozilla heeft vandaag een uitbreiding voor Firefox gelanceerd die de privacy van Facebook-gebruikers moet beschermen. Facebook Container, zoals de uitbreiding heet, isoleert het Facebookprofiel van de rest van de activiteiten die de gebruiker op het web uitvoert.

Hiervoor wordt er van een aparte container gebruikgemaakt. Dit moet het lastiger voor Facebook maken om gebruikers via third-party cookies op andere websites te volgen. Als gebruikers bijvoorbeeld een link op Facebook.com openen die naar een andere website wijst zal die buiten de container worden geladen. Wanneer gebruikers in een andere browser-tab buiten de container op een Facebook Share-knop klikken, wordt die binnen de Facebook Container geladen. Mozilla waarschuwt wel dat het gebruik van de Share-knop ervoor zorgt dat informatie over de bezochte website naar Facebook wordt gestuurd.

Omdat gebruikers alleen binnen de Facebook Container op de sociale netwerksite zijn ingelogd, zullen embedded Facebook-reacties en Like-knoppen buiten de Facebook Container niet meer werken. Dit voorkomt dat Facebook informatie over de webactiviteiten van de gebruiker aan zijn of haar Facebookprofiel kan koppelen. Daarnaast zullen websites waar gebruikers via hun Facebook-account kunnen inloggen of een account kunnen aanmaken niet goed meer werken.

Mozilla meldt verder dat Facebook Container geen bescherming biedt tegen misbruik van gegevens die Facebook al van gebruikers heeft verzameld. "Facebook heeft nog steeds toegang tot alles wat je doet terwijl je op Facebook.com bent, waaronder je reacties, foto-uploads, likes en allerlei andere data die je met Facebook-verbonden apps deelt", aldus Mozilla. De extensie is alleen gericht op het beperken van tracking door Facebook. Andere advertentienetwerken kunnen echter proberen om de Facebook-activiteiten van de gebruiker aan zijn of haar normale browsegedrag te koppelen.

Naast het installeren van Facebook Container kunnen gebruikers hun Facebook-instellingen aanpassen, de Private Browsing-mode van Firefox gebruiken, Tracking Protection binnen de browser inschakelen, third-party cookies blokkeren of de Firefox Multi-Account Containers-exensie gebruiken om online tracking verder te beperken. Mozilla laat als laatste weten dat de Facebook Container-extensie geen data verzamelt. Het enige dat wordt doorgegeven is hoe vaak de extensie is geïnstalleerd of verwijderd.

Reacties (12)
27-03-2018, 15:54 door Anoniem
Mozilla heeft vandaag een uitbreiding voor Firefox gelanceerd die de privacy van Facebook-gebruikers moet beschermen.

Dat kan niet.
Je hebt geen privacy op facebook.
Tenzij je erop zit onder anoniem pseudoniem maar dat mag niet en wordt verwijderd.

Weer zo'n kijk onze nieuwe fiets eens : 5 wielen!

Mozilla grossiert in 5-wiel-berichten om maar in het nieuws te komen.
Ze zat pas nog op een frequentie van 1 bericht per twee dagen.
In maart nadert ze al bijna 1 bericht per dag.
We zullen zien of ze dat gaat halen in april.
27-03-2018, 16:02 door Anoniem
Er moet een wet komen om internet gebruikers te schermen tegen FB en al die andere malafide bedrijven.
Alleen als je een ja woord geeft mogen ze je stalken.
27-03-2018, 16:18 door Anoniem
Je hoeft geen Facebook te nemen he', mensen gaan zelf accoord met de voorwaarden. Laten we eerlijk zijn, de praktijken die dit bedrijf er op na houd is toch al jaren beken, dus dan ben je wel erg naief als je hier nu verbaast over bent.
27-03-2018, 16:23 door Anoniem
Door Anoniem: Er moet een wet komen om internet gebruikers te schermen tegen FB en al die andere malafide bedrijven.
Alleen als je een ja woord geeft mogen ze je stalken.

Dat heb je al gedaan door akkoord te gaan met hun voorwaarden. Als je het daar niet mee eens bent moet je je account opheffen.
27-03-2018, 17:19 door skynet-84
Door Anoniem: Je hoeft geen Facebook te nemen he', mensen gaan zelf accoord met de voorwaarden. Laten we eerlijk zijn, de praktijken die dit bedrijf er op na houd is toch al jaren beken, dus dan ben je wel erg naief als je hier nu verbaast over bent.

U weet dat Facebook ook schaduw account van niet gebruikers maakt? en dat Facebook (net als google) deze gebruikt/verkoopt aan advertentie boeren?
27-03-2018, 17:44 door Anoniem
Alle facebook ip4 en ip6 adressen geblokkeerd in mijn hostfile sinds tien jaar. Nooit fakebook profiel gehad en selfexploding cookies addon in Firefox samen met noscript.
Succes fakebook, maar ik wist al sind de oprichting van fakebook dat het een surveillancetool en wapen van nsa-cia bij uitstek was.
Hoe denk je dat de zogenaamde color revolutions tot stand gekomen zijn? Gelukkig worden mensen nu met de neus op de feiten gedrukt dat we in een totalitaire wereld leven en dat vrijheid een grote illusie is.
Nu nog Google, Twitter, Microsoft, Apple etc, die gaan er ook aan.
Wat we hier zien gebeuren is dat de wereld overgaat van centralisatie naar decentralisatie en hoe meer regeringen macht verliezen erdoor hoe meer dictatoriaal ze worden om te voorkomen dat ze de macht kwijt gaan raken.
Kijk maar, cryptocoins, decentraal, centrale banken centraal.
Onze wereld is aan het veranderen. Centraal was de afgelopen tweeduizend jaar of meer, nu gaan we over naar een decentraal model.
Het is gewoon mooi om te zien hoe dit zich ontwikkelt maar als je de helicopter view niet bezit zit je gevangen in de drama en besef je niet wat voor immense veranderingen staan te gebeuren.
Mijn advies, koop goedkope crypto, dan ben je de massa voor.....
27-03-2018, 17:46 door Anoniem
Door Anoniem:

Weer zo'n kijk onze nieuwe fiets eens : 5 wielen!


Een fiets met 5 wielen heeft meer kans op een lekke band!
Zonder dat je het merkt, dat is dan weer 'een voordeel'.
Kuch.
27-03-2018, 18:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er moet een wet komen om internet gebruikers te beschermen tegen FB en al die andere malafide bedrijven.
Alleen als je een ja woord geeft mogen ze je stalken.

Dat heb je al gedaan door akkoord te gaan met hun voorwaarden. Als je het daar niet mee eens bent moet je je account opheffen.
Ik gebruik geen sociale media en geen Google dus leg mij dan maar uit hoe ik een account moet opheffen wat ik niet heb.
Toch weten FB en Google veel over mij en ik heb daar nooit toestemming voor gegeven en ik zal nooit toestemming
daar voor geven, en als je goed had gelezen wat ik heb geschreven dan had je dat begrepen.
Niet iedereen loopt achter iedereen aan.
27-03-2018, 20:05 door Anoniem
Door Anoniem: Alle facebook ip4 en ip6 adressen geblokkeerd in mijn hostfile sinds tien jaar. Nooit fakebook profiel gehad en selfexploding cookies addon in Firefox samen met noscript.

Iedereen met Whatsapp die jouw telefoonnummer heeft geeft dat door aan Facebook, zo hebben ze een nauwkeurig profiel van jouw op kunnen bouwen van jouw contacten .....
Met oude Android telefoons was het nog mooier, daar verzamelde FB kennelijk ook de metadata dus wisten ze ook precies wie er wanneer met jou gebeld of SMS heeft .
28-03-2018, 09:19 door Acumen
Door Anoniem:
Door Anoniem: Alle facebook ip4 en ip6 adressen geblokkeerd in mijn hostfile sinds tien jaar. Nooit fakebook profiel gehad en selfexploding cookies addon in Firefox samen met noscript.

Iedereen met Whatsapp die jouw telefoonnummer heeft geeft dat door aan Facebook, zo hebben ze een nauwkeurig profiel van jouw op kunnen bouwen van jouw contacten .....
Met oude Android telefoons was het nog mooier, daar verzamelde FB kennelijk ook de metadata dus wisten ze ook precies wie er wanneer met jou gebeld of SMS heeft .
Dat van Facebook is niet (meer) zo. Daar zijn meerdere berichten over te vinden.

Voor wat betreft de verwerking binnen WhatsApp. Ik ben (ook) geen fan van WhatsApp en heb het dus ook niet. Schrijnend is het inderdaad dat je zelf (al langere tijd) niet meer over je privacy gaat. Dat begon overigens al heel lang geleden, maar laten we daar niet over uitweiden.

Wat je schetst is op last van de Autoriteit Persoonsgegevens in 2015/2016 niet meer helemaal het geval: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/cbp-niet-gebruikers-whatsapp-beter-beschermd

Voor zover mij bekend hebben ze de oplossing van Signal voor de helft geïmplementeerd, net als dat ze dat met de End-to-End encryption hebben gedaan. De oplossing van Signal is eenvoudig verwoord dat ze checken op aanwezigheid van een hashvalue van het nummer en bij een match er een toevoeging in je contactenlijst plaatsvindt. Daarmee het nummer iedere gebruiker in hash vorm bekend, maar van iedere 'niet gebruiker' niet. Het artikel van de AP beschrijft dat overigens dat niet-gebruikers ook gehashed opgeslagen zijn bij WhatsApp, vandaar de halve implementatie...

Tot slot. Voor wat betreft het tracken door Facebook. Naast dat je Third-party Cookies kunt blokkeren bestaat er met dank aan de EFF al meerdere jaren (1 May 2014) Privacy Badger.
28-03-2018, 10:41 door acb
Ennuh... wat vinden we nu van deze nieuwe functie in Firefox?? Helpt het een beetje om de tracking van Facebook over meerdere sites te beperken? Mij lijkt het een goede functie, zo'n container oplossing?
28-03-2018, 11:31 door Anoniem
Kijk, dat wij geen facebook hebben wil niet zeggen dat anderen die luxe ook hebben. Ik kan als security expert met jarenlange ervaring me permiteren om een beroepsdeviatie er op na te houden. Sommigen vinden dat vreemd, andere (bedrijven) vinden het soms super (vinden het niet gebruiken van social-pressure media juist een teken van security awareness) anderen vinden je gewoon raar of zelfs gevaarlijk/verdacht als je geen FB of linked-in account hebt.... "Heb je wat te verbergen?" heb ik meermaals gehoord. Wanneer ik in een slechte bui ben zeg ik dan "ik hoef niet te weten wat voor drol jij in de WC pot of wat voor eten jij in de pan hebt gelegd. Ben ik in een goede bui zegik soms dat ik niet hoef te weten wanneer je huis leeg is omdat je op vakantie bent of dat je een mooie nieuwe TVhebt gekocht.

Maar zoals gezegd kan ik het me veroorloven om "apart" te zijn aka in te zien wat de gevolgen kunnen zijn van nodeloos informatie delen die nog honderden jaren gebruikt en misbruikt worden.

Ik geef dan als voorbeeld dat de ouders van degene die vreemd kijkt dat ik geen facebook heb gewoon gerookt hebben bij kinderen, soms zelfs bij baby's... nu not done, toen vrij normaal. FB ismisschien het nieuwe roken.. je weet dat hetnietgoed voor je is en dat er een dag is dat je erg veel spijt krijgt. Maar die spijt krijgt is de "toekomst-jij" en dat is iemand anders voor veel mensen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.