image

Kamervragen over kwetsbaarheid cashloze samenleving

donderdag 5 april 2018, 16:15 door Redactie, 15 reacties

De SP heeft minister Hoekstra van Financiën vragen gesteld over de kwetsbaarheid van een volledig cashloze samenleving en of de minister van plan is om gemeenten te dwingen contant geld te accepteren. Onlangs werd bekend dat burgers bij verschillende Nederlandse gemeenten alleen nog kunnen pinnen.

Iets wat voor Kamervragen van het CDA, GroenLinks en de VVD zorgde. Het beleid om alleen pinbetalingen te accepteren zou ouderen en mensen in de schuldsanering in de problemen brengen. SP-Kamerleden Van Raak en Leijten vragen de minister nu of hij het ermee eens is dat mensen die niet willen pinnen nog steeds een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs moeten kunnen aanvragen. Ook vragen de Kamerleden of Hoekstra de "zorgwekkende trend" ziet dat er niet alleen bij overheidsinstellingen, maar ook bij semipublieke diensten zoals het openbaar vervoer niet meer contant betaald kan worden.

Tevens moet de minister ook zijn mening geven over de kwetsbaarheid van een cashloze samenleving. "Deelt u de mening dat samenlevingen kwetsbaarder worden als er alleen nog maar digitale betalingen geaccepteerd worden, onder andere door het optreden van hackers en een grote afhankelijkheid van banken? Zo nee, waarom niet", aldus de vraag van Van Raak en Leijten. Afsluitend vragen de SP-Kamerleden of de minister bereid is om gemeenten en publieke instellingen te dwingen om contant geld te accepteren. De minister heeft drie weken de tijd om de vragen te beantwoorden (pdf).

Reacties (15)
05-04-2018, 16:30 door Anoniem
Je kan ook gewoon de leges afschaffen, ben je van het hele gezeur af.

Nietwaar, Piet Hein Donner?
05-04-2018, 17:30 door Anoniem
Kontant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel, best wel vreemd dat het op steeds meer locaties domweg geweigerd wordt
05-04-2018, 19:05 door karma4
Vroeger werd het even opgeschreven om later te voldoen.
De gewone man leefde cashloos totdat aan het eind van de week als met de salarisuitbetaling verevend werd.
Niets nieuws kan goed werken.
05-04-2018, 19:58 door Anoniem
Door Anoniem: Kontant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel, best wel vreemd dat het op steeds meer locaties domweg geweigerd wordt

Het is wettig maar je bent niet verplicht om het aan te nemen.
05-04-2018, 21:04 door Anoniem
Door Anoniem: Kontant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel, best wel vreemd dat het op steeds meer locaties domweg geweigerd wordt
Bij steeds meer gemeentes is het niet meer mogelijk met contant geld te betalen, slechte zaak vind ik.
05-04-2018, 21:05 door Anoniem
WAT?! Geven er dan nog steeds gemeenten een dikke vinger naar de ombudsman?
Wat een eikels. Die man zit er niet voor niks hoor.
https://www.security.nl/posting/455252/Ombudsman%3A+gemeenten+moeten+ook+contant+geld+accepteren
Ik herhaal: Gemeenten moeten ook contant geld accepteren!
05-04-2018, 23:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kontant geld is nog steeds een wettig betaalmiddel, best wel vreemd dat het op steeds meer locaties domweg geweigerd wordt

Het is wettig maar je bent niet verplicht om het aan te nemen.

Wel als je je product al aan anderen hebt verkocht, want dan discrimineer je iemand als je hem/haar uitsluit van de mogelijkheid omdat jij geen wettig betaalmiddel wenst aan te nemen.
05-04-2018, 23:58 door Anoniem
Het beleid om alleen pinbetalingen te accepteren zou ouderen en mensen in de schuldsanering in de problemen brengen. SP-Kamerleden Van Raak en Leijten vragen de minister nu of hij het ermee eens is dat mensen die niet willen pinnen nog steeds een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs moeten kunnen aanvragen.
Waarom doen ze zo moeilijk? De identiteit van de aanvrager is bekend dus zelfs achteraf betalen via internetbankieren of een persoonlijke betaalopdracht (zelfs cash via de bank storten op rekening gemeente) zou mogelijk moeten zijn. Machtiging desnoods. Zoals gezegd, de identiteit is bekend dus bij uitblijven betaling kunnen ze altijd nog een deurwaarder inschakelen. Aanvragen van een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs moet altijd kunnen, ook als iemand om wat voor reden dan ook niet met PIN wil betalen.
06-04-2018, 10:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Het beleid om alleen pinbetalingen te accepteren zou ouderen en mensen in de schuldsanering in de problemen brengen. SP-Kamerleden Van Raak en Leijten vragen de minister nu of hij het ermee eens is dat mensen die niet willen pinnen nog steeds een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs moeten kunnen aanvragen.
Waarom doen ze zo moeilijk? De identiteit van de aanvrager is bekend dus zelfs achteraf betalen via internetbankieren of een persoonlijke betaalopdracht (zelfs cash via de bank storten op rekening gemeente) zou mogelijk moeten zijn. Machtiging desnoods. Zoals gezegd, de identiteit is bekend dus bij uitblijven betaling kunnen ze altijd nog een deurwaarder inschakelen. Aanvragen van een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs moet altijd kunnen, ook als iemand om wat voor reden dan ook niet met PIN wil betalen.

Waarom doe je zo moeilijk? Gewoon contante betaling accepteren. Kredieten zijn niet nodig en onwenselijk, zeker bij mensen die in schuldsanering zitten.
06-04-2018, 10:23 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom doen ze zo moeilijk?
Ze doen juist heel makkelijk... voor zichzelf.

"Contant is gevaaaaarlijk, weetsjewel, dus iedereen pinnen!"

De identiteit van de aanvrager is bekend dus zelfs achteraf betalen via internetbankieren of een persoonlijke betaalopdracht
Pas nadat de kaart is uitgegeven natuurlijk. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om "regeltjes". Want zomgwtfbbq wat zijn Ambtenaren toch triest. Heb ik net weer mogen ervaren, ja.

Je alternatieven zijn niet echt werkbaar: Als je niet wil of kan pinnen, waarom zou internetbankieren of wat dan ook anders ineens wel een optie zijn?

(zelfs cash via de bank storten op rekening gemeente)
Heb je dat wel eens geprobeerd? De laatste keer dat ik keek was dat schreeuwend duur en ze deden er vreselijk moeilijk over. Zijn ook allerlei regeltjes tegen wegens witwassen en terrorisme enzo.
06-04-2018, 11:04 door Anoniem
Je alternatieven zijn niet echt werkbaar: Als je niet wil of kan pinnen, waarom zou internetbankieren of wat dan ook anders ineens wel een optie zijn?
Sommige mensen hebben tijdelijk problemen die ze niet kunnen oplossen als ze niet eerst hun id-kaart krijgen. Want met die id-kaart kunnen ze een bankrekening openen, een pin pas aanvragen en vervolgens betalingen regelen.
Met PIN moeten betalen kan voor deze mensen een vicieuze cirkel betekenen waar ze niet uit komen.
06-04-2018, 11:06 door Anoniem
Door Anoniem: Pas nadat de kaart is uitgegeven natuurlijk. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om "regeltjes". Want zomgwtfbbq wat zijn Ambtenaren toch triest. Heb ik net weer mogen ervaren, ja.
[...]
De laatste keer dat ik keek was dat schreeuwend duur en ze deden er vreselijk moeilijk over.
Weet je wat het probleem is? Omgaan met mensen die luidkeels schreeuwen dat de overheid te duur is en als die vervolgens iets doet om kosten te drukken luidkeels gaan schreeuwen dat ze niet precies geholpen worden op de manier die voor hen het makkelijkst is. Jij klinkt alsof je een van die mensen bent.

Wat ik zeg is niet het hele verhaal, natuurlijk, maar wat jij zegt is ook niet het hele verhaal. Ik noem een kant die er ook aan zit.

Ik vind overigens dat de overheid contant geld moet blijven accepteren, maar ik accepteer ook dat dat een prijskaartje heeft bovenop alles uitsluitend elektronisch doen.
06-04-2018, 11:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het beleid om alleen pinbetalingen te accepteren zou ouderen en mensen in de schuldsanering in de problemen brengen. SP-Kamerleden Van Raak en Leijten vragen de minister nu of hij het ermee eens is dat mensen die niet willen pinnen nog steeds een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs moeten kunnen aanvragen.
Waarom doen ze zo moeilijk? De identiteit van de aanvrager is bekend dus zelfs achteraf betalen via internetbankieren of een persoonlijke betaalopdracht (zelfs cash via de bank storten op rekening gemeente) zou mogelijk moeten zijn. Machtiging desnoods. Zoals gezegd, de identiteit is bekend dus bij uitblijven betaling kunnen ze altijd nog een deurwaarder inschakelen. Aanvragen van een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs moet altijd kunnen, ook als iemand om wat voor reden dan ook niet met PIN wil betalen.

Waarom doe je zo moeilijk? Gewoon contante betaling accepteren. Kredieten zijn niet nodig en onwenselijk, zeker bij mensen die in schuldsanering zitten.

IK doe niet moeilijk, de gemeenten doen moeilijk door geen contant geld te accepteren!
06-04-2018, 15:59 door Anoniem
Ze hebben gelijk ook nog. zoals het openbaar vervoer die berooft wordt omdat er nog cash geld aanwezig is zo ook de gemeente en wie volgt ?

Uit veiligheidsoverwegingen kan ik het wil voorstellen geen cash geld is geen overvallen meer.
Als er geen contant geld meer in omloop is dan kunnen bedrijven maar ook consumenten niet meer berooft worden van hun cash geld.

bedrijven en ook consumenten hebben cash geld en dat wordt nooit gemeld bij de belastingdienst komt ook omdat het niet geregistreerd is bij de belastingdienst of banken die het weer doorgeven aan de belastingdienst (nu is de peil datum is 1 januari vroeger was het 1 januari en 31 december) maar iedereen haalt hun geld van de rekening rond die tijd en storten weer terug zodat ze wel rente ontvangen en geen belasting betalen (hiermee plegen jullie diefstal en dat is strafbaar).

dus moet er een systeem komen dat alles geregistreerd is of wordt. maar dat gaat nog lang duren voordat contant geld er uit is en alles digitaal is.
06-04-2018, 21:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Pas nadat de kaart is uitgegeven natuurlijk. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om "regeltjes". Want zomgwtfbbq wat zijn Ambtenaren toch triest. Heb ik net weer mogen ervaren, ja.
[...]
De laatste keer dat ik keek was dat schreeuwend duur en ze deden er vreselijk moeilijk over.
Weet je wat het probleem is? Omgaan met mensen die luidkeels schreeuwen dat de overheid te duur is en als die vervolgens iets doet om kosten te drukken luidkeels gaan schreeuwen dat ze niet precies geholpen worden op de manier die voor hen het makkelijkst is. Jij klinkt alsof je een van die mensen bent.
Fijn dat je met een inhoudelijk argument komt en je verre houdt van karaktermoord.

Overigens worden de kosten van storten op andermans rekening door de bank berekend, niet de overheid. Het is wel de overheid die allerlei regeltjes bedacht heeft om dat storten zoveel mogelijk in te perken, in het algemeen, dus ook in het geval van storten op de rekening van de gemeente.

En nee, de burger met extra kosten en moeite opzadelen is geen legitiem "kosten drukken". Daarnaast is het ook nog eens de verkeerde plek om het te proberen. Je hebt als overheid de burger te dienen, dat is onze overheid een beetje vergeten.

Weet je wat kosten zou drukken? Merk op dat Iedereen precies een geldige kaart moet hebben, en verlies of diefstal is op zichzelf al vervelend genoeg dat je niet snel gemakszuchtig gaat doen over "maar even een extra kaartje halen". Dus schaf de leges af, scheelt administratie.

Ik vind overigens dat de overheid contant geld moet blijven accepteren, maar ik accepteer ook dat dat een prijskaartje heeft bovenop alles uitsluitend elektronisch doen.
Ik niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.