image

Advertentiebedrijven krijgen boete voor besmette advertenties

vrijdag 20 juli 2018, 15:23 door Redactie, 2 reacties

De Canadese telecomtoezichthouder CRTC heeft twee advertentiebedrijven boetes opgelegd wegens de verspreiding van besmette advertenties. Volgens de CRTC hebben advertentiebedrijven Datablocks en Sunlight Media het installeren van malware via online advertenties gefaciliteerd.

De bedrijven moeten een boete van respectievelijk 100.000 en 150.000 Canadese dollars betalen. Het is de eerste keer dat bedrijven in Canada worden aangepakt voor de verspreiding van besmette advertenties. De toezichthouder maakt daarbij gebruik van de anti-spamwetgeving.

De CRTC stelt dat Sunlight Media ongeverifieerde anonieme klanten accepteerde die de diensten van het advertentiebedrijf gebruikten om malware te verspreiden. Datablocks leverde de klanten van Sunlight Media de benodigde infrastructuur voor het plaatsen advertenties die malware bevatten. Beide advertentiebedrijven hadden geen contracten met hun klanten waarin stond dat ze aan de anti-spamwetgeving moesten voldoen.

Ook vond er geen monitoring plaats van hoe de klanten hun diensten gebruikten. Daarnaast werden de advertentiebedrijven in 2015 door beveiligingsonderzoekers gewaarschuwd en in 2016 door de CRTC ingelicht. Toch namen beide bedrijven geen basale beveiligingsmaatregelen. De bedrijven hebben 30 dagen om beroep aan te tekenen.

Reacties (2)
20-07-2018, 16:27 door buttonius
Lijkt me grove nalatigheid (geen monitoring, gewaarschuwd, toch niets gedaan). Die straffen had best zwaarder gemogen.

Als deze boete blijft staan dan is vanaf nu wel duidelijk dat je als advertentie-bemiddelaar niet vrijuit gaat. Je zult je klanten (de adverteerders) en hun advertenties goed moeten controleren. Da's een goede ontwikkeling.
21-07-2018, 20:59 door Anoniem
Door buttonius:
Als deze boete blijft staan dan is vanaf nu wel duidelijk dat je als advertentie-bemiddelaar niet vrijuit gaat. Je zult je klanten (de adverteerders) en hun advertenties goed moeten controleren. Da's een goede ontwikkeling.
Inderdaad. De basis moet zijn dat een dienstverlener verantwoordelijk is, ook als hij denkt alleen maar klanten en
leveranciers met elkaar in contact te brengen.
Echter de verantwoordelijkheid richting de consument zou altijd moeten liggen met de partij waar die consument mee
in contact is, net als bij aansprakelijkheid voor fysieke producten. Als je apparaat stuk gaat of in de brand vliegt ga
je naar de winkel en niet naar de fabrikant, en als je krant je malware advertenties levert dan vergoedt die krant de
kosten en zoekt het zelf verder uit met de advertentieboer. Tot dat geregeld is blijft gewoon de adblocker erop.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.