image

Telecomstoringen vooral door softwarefouten en defecte hardware

vrijdag 31 augustus 2018, 15:10 door Redactie, 6 reacties

Telecomstoringen in de Europese Unie worden voornamelijk veroorzaakt door softwarefouten en defecte hardware en niet door hackers of cyberaanvallen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA).

Vorig jaar werden door Europese telecomproviders 169 incidenten gerapporteerd. In 62 procent van de gevallen ging het om "systeemfouten", zoals defecte hardware en softwarebugs. Aanvallen, zoals ddos-aanvallen en diefstal van kabels, waren voor 2,5 procent van de incidenten verantwoordelijk. In 2016 ging het nog om 5 procent van de incidenten. Verder zorgden natuurrampen, zoals bosbranden, stormen en zware sneeuwval, vorig jaar voor veel incidenten (18 procent).

Het rapport van ENISA laat zien dat incidenten die door softwarefouten zijn veroorzaakt gemiddeld de meeste gebruikers raken. Defecte hardware of fouten die zich voordoen tijdens het vervangen of updaten van hardware en defecte software en fouten die zich voordoen tijdens het updaten of vervangen van software staan op een gedeelde tweede plek.

Wanneer er wordt gekeken naar de duur van een incident hebben bosbranden de meeste impact qua gemiddelde duur en het aantal verloren gebruikersuren. "Met 22 procent van de incidenten die door stroomstoringen wordt veroorzaakt, is de afhankelijkheid van telecomproviders van het elektriciteitsnet duidelijk. Een veelvoorkomend scenario begint met een storm of bosbrand waardoor er een stroomstoring ontstaat, en leidt snel tot uitval van het mobiele netwerk", aldus ENISA. Meer dan de helft van alle gerapporteerde incidenten had gevolgen voor mobiele telefonie en internet. In de beginjaren dat ENISA de cijfers verzamelde ging het nog vaak om vaste telefoonlijnen

Reacties (6)
31-08-2018, 15:34 door Anoniem
Benieuwd hoe vaak ''menselijke fout'' wordt geregistreerd als ''softwarefout of defecte hardware''.....
31-08-2018, 15:53 door Anoniem
Door Anoniem: Benieuwd hoe vaak ''menselijke fout'' wordt geregistreerd als ''softwarefout of defecte hardware''.....

De interne registratie, die door ENISA is gebruikt, bij telco's is zeer gedetailleerd. En ook correct, zodat ze dezelfde problemen in de toekomst beter kunnen voorkomen,.

Peter
31-08-2018, 16:14 door Briolet
Volgens mij valt een groot deel van "storingen door Hackers" ook onder software fouten. Het toelaten van default inlognamen voor de infrastructuur is ook een software fout.
31-08-2018, 16:22 door Anoniem
Door Anoniem: Benieuwd hoe vaak ''menselijke fout'' wordt geregistreerd als ''softwarefout of defecte hardware''.....

Precies, verkeerd patchen, redundant systemen waarvan de failover niet of niet goed werkt.
31-08-2018, 18:11 door Anoniem
Dit geldt ook voor de meest grote infrastructuren. Dit naar aanleiding van een onderzoek welke ik verricht had bij een van de grootste ICT dienstenleveranciers.
05-09-2018, 01:02 door Anoniem
De langdurige recente storing bij Ziggo was zoals gemeld een hardware probleem, na vervanging van de hardware konden de meeste diensten weer langzaam aan teruggebracht worden.

Als het vervangingsmodel achterloopt krijg je voor de toekomst een steeds groter probleem. De kost gaat namelijk voor de baat uit, maar sommige bedrijven vergeten die eenvoudige regel nogal eens en willen van elke cent koperdraad trekken uit pure zuinigheid.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.