Poll
image

Wat is jouw favoriete bit?

maandag 17 september 2018, 11:24 door Redactie, 24 reacties
0
23.58%
1
43.09%
Anders, namelijk:
33.33%
Reacties (24)
17-09-2018, 11:39 door Anoniem
De middelste bit heeft mijn voorkeur natuurlijk.
17-09-2018, 11:44 door MathFox
qbit!
17-09-2018, 11:52 door Anoniem
Anders: geen voorkeur, ik heb ze allebei even hard nodig.
17-09-2018, 13:14 door Anoniem
Most Significant Bit
17-09-2018, 13:23 door Anoniem
0 en 1 tegelijk.
17-09-2018, 13:35 door Anoniem
Torx bit
17-09-2018, 13:54 door Anoniem
2 omdat alle bits met de macht van 2 werken :).
17-09-2018, 14:09 door Anoniem
Gebit
17-09-2018, 14:34 door Anoniem
-1 voor ternaire bits, of trits zo je wilt.
17-09-2018, 14:47 door Anoniem
De '1' natuurlijk, want ik ben altijd AAN
17-09-2018, 15:10 door Anoniem
En als je nu geen (ge)bit hebt? Dan wordt het moeilijk k.i.e.z.e.n.
17-09-2018, 15:52 door Anoniem
Byte
17-09-2018, 16:10 door Anoniem
Door Anoniem: En als je nu geen (ge)bit hebt? Dan wordt het moeilijk k.i.e.z.e.n.

01001000 01100001 00100000 01001000 01100001 00100000 01001000 01100001 00100000 01001000 01100001
17-09-2018, 20:39 door Anoniem
Nul, omdat het vaak makkelijker (sneller) digitaal rekent.
Laatst wilde ik de decimale waarde van het kwadraat van de uitkomst van sin(15) zo dicht mogelijk benaderen met één byte.
Dus ik wat zitten te prutsen op mijn rekenmachine en kwam uit op .00010001 en ik dacht nog ah lekker veel nullen in deze byte, dan valt er vast wat te vereenvoudigen/versnellen.
Als je dit met een byte Y vermenigvuldigt doe je .0001 x Y + .00000001 x Y.
Dats bijv. een kwestie van wat shifts en dan optellen in plaats van een universele bytevermenigvuldigingsroutine van 35 a 40 instructies gebruiken en evenzoveel microsekontjes laten verstrijken en dat kan tijdwinst opleveren bij de uitvoering van de berekening in een eenvoudige microcontroller.

Stel je vermenigvuldigt .00010001 met een waarde die op een bepaald moment 11111010 is, dan zou men eerst .0001 x 11111010 kunnen doen en die uitkomst is simpel 1111,1010. (komma!)
Daarna 0.00000001 x 11111010 en de uitkomst daarvan is .11111010.
Beide uitkomsten bij elkaar optellen: 1111,1010 + ,11111010 ( 1 add instructie) geeft 10000,10011010
en dat is tevens de uitkomst van de vermenigvuldiging die bestaat uit 2 bytes.
,
Dus in decimale termen:
We hebben hierboven 0.06640625 (..=benadering van het kwadraat van sin(15) tot op 1 byte..) vermenigvuldigt met 250.
De uitkomst hiervan zou 16,6015625 moeten zijn,
en inderdaad: onze uitkomst 10000,10011010 is de binaire weergave daarvan.
Ander waarden van byte Y gaan op precies dezelfde manier.
Handig als je geen Multiplier instructie aan boord hebt, en er niet teveel tijd verloren mag gaan in de berekening.


Dankzij de vele nullen in een vaste operand (of operator).
Dus YES, YES binaire NULLEN... JOEPIE!!!!
Wel extreem gunstig deze keer, maar je kan er vaker tijd mee winnen, de ene keer wat meer de andere keer wat minder.
En dat kan bij sommige toepassingen heel belangrijk zijn.
17-09-2018, 22:05 door Anoniem
BitTorrent
18-09-2018, 10:09 door Anoniem
Bitty (use Google)
18-09-2018, 11:27 door Anoniem
bit.ly
18-09-2018, 11:41 door Anoniem
Door Anoniem: En als je nu geen (ge)bit hebt? Dan wordt het moeilijk k.i.e.z.e.n.
01001011 00101110 01101001 00101110 01100101 00101110 01111010 00101110 01100101 00101110 01101110
18-09-2018, 14:22 door Anoniem
Door Anoniem: Most Significant Bit
Ik vind de LSB juist veel leuker ;-)
18-09-2018, 19:06 door Anoniem
1 & 0

Omdat het KAN.
19-09-2018, 11:00 door Anoniem
Door Anoniem: Nul, omdat het vaak makkelijker (sneller) digitaal rekent.
Laatst wilde ik de decimale waarde van het kwadraat van de uitkomst van sin(15) zo dicht mogelijk benaderen met één byte.
Dus ik wat zitten te prutsen op mijn rekenmachine en kwam uit op .00010001 en ik dacht nog ah lekker veel nullen in deze byte, dan valt er vast wat te vereenvoudigen/versnellen.
Als je dit met een byte Y vermenigvuldigt doe je .0001 x Y + .00000001 x Y.
Dats bijv. een kwestie van wat shifts en dan optellen in plaats van een universele bytevermenigvuldigingsroutine van 35 a 40 instructies gebruiken en evenzoveel microsekontjes laten verstrijken en dat kan tijdwinst opleveren bij de uitvoering van de berekening in een eenvoudige microcontroller.

Stel je vermenigvuldigt .00010001 met een waarde die op een bepaald moment 11111010 is, dan zou men eerst .0001 x 11111010 kunnen doen en die uitkomst is simpel 1111,1010. (komma!)
Daarna 0.00000001 x 11111010 en de uitkomst daarvan is .11111010.
Beide uitkomsten bij elkaar optellen: 1111,1010 + ,11111010 ( 1 add instructie) geeft 10000,10011010
en dat is tevens de uitkomst van de vermenigvuldiging die bestaat uit 2 bytes.
,
Dus in decimale termen:
We hebben hierboven 0.06640625 (..=benadering van het kwadraat van sin(15) tot op 1 byte..) vermenigvuldigt met 250.
De uitkomst hiervan zou 16,6015625 moeten zijn,
en inderdaad: onze uitkomst 10000,10011010 is de binaire weergave daarvan.
Ander waarden van byte Y gaan op precies dezelfde manier.
Handig als je geen Multiplier instructie aan boord hebt, en er niet teveel tijd verloren mag gaan in de berekening.


Dankzij de vele nullen in een vaste operand (of operator).
Dus YES, YES binaire NULLEN... JOEPIE!!!!
Wel extreem gunstig deze keer, maar je kan er vaker tijd mee winnen, de ene keer wat meer de andere keer wat minder.
En dat kan bij sommige toepassingen heel belangrijk zijn.
Bent u diezelfde held die de TAILS versies aankondigt hier op het forum? Uw schrijfstijl spreekt me aan. Fijne dag verder ;-)
19-09-2018, 11:43 door Anoniem
Just a little bit
20-09-2018, 09:18 door Anoniem
8-bit ;)
20-09-2018, 22:05 door Anoniem
Bit banging !
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.