image

HTM biedt tramreizigers contant betalen via betaalautomaat

donderdag 27 september 2018, 14:28 door Redactie, 11 reacties

Twee jaar geleden lieten openbaar vervoerbedrijven weten dat ze contant geld vanaf 2018 in bus, tram en metro wilden weren, maar het Haagse ov-bedrijf HTM laat tramreizigers mede vanwege privacyredenen nog steeds met muntgeld betalen. In plaats van de trambestuurder te betalen zal dit via een automaat gebeuren. Vanaf aanstaande maandag 1 oktober wordt het contant geld namelijk bij de trambestuurders weggehaald. Dit om de veiligheid te verbeteren, zo stelt de vervoerder.

"Er zijn reizigers die het prettig vinden om met muntgeld een kaartje te kopen. Sommigen hebben geen pinpas, anderen willen uit privacyoverwegingen geen ov-chipkaart gebruiken die aan hun bankrekening is gekoppeld", aldus de HTM. Om deze reizigers tegemoet te komen zijn in 69 oude rood-beige trams betaalautomaten geplaatst. Andere trams beschikten al over betaalautomaten die contant geld accepteren. Volgens het ov-bedrijf kan de trambestuurder deze automaten niet openmaken.

In de bussen van HTM is het niet meer mogelijk om met contant geld te betalen. Sinds eind juni worden alleen pinpas en creditcard geaccepteerd. "Er is geen ruimte in de bus voor de grote betaalautomaten die ook muntgeld accepteren", aldus de vervoerder. Jaarlijks vervoert HTM 82 miljoen tramreizigers en 16 miljoen busreizigers.

Reacties (11)
27-09-2018, 14:45 door Anoniem
Zo gemakkelijk is het, om op veilige manier contant geld te blijven accepteren.
27-09-2018, 15:07 door Anoniem
Deze automaten worden
gesloopt tijdens het rijden meestal als ze achterin geplaatst zijn,
of tijdens de late avond-diensten,daar kun je gewoon op wachten.

Mocht een persoon of een groepje mensen de automaat aan het slopen zijn
tijdens een rit,en de trambestuurder er wat van zegt,word hij ook weer bedreigt.

Trambestuurders worden nog steeds bedreigt,omdat er dan
gedreigt word om de sleutel ervan te geven,of hoe hij open moet word gevraagt.

Intussen heb je nog de crime-nerds die foto's gaan lopen maken van de automaat in de tram,
om vervolgens na enige tijd een kraak methode te hebben bedacht.

De automaten zullen dan continue moeten worden hersteld en aangepast.
27-09-2018, 15:08 door Anoniem
Ze doen net of ze een hele grote gunst verlenen maar eigenlijk is het iets dat al tientallen jaren kan en elders ook al gewoon volstrekt normaal is. Wat dus niets meer of minder betekent dan dat de OV-bedrijven in Nederland hun hoofd stevig in de eigen aars hebben zitten en de HTM toevallig net een klein beetje minder. Nou, chapeau hoorj.
27-09-2018, 16:23 door Anoniem
Door Anoniem: Deze automaten worden gesloopt tijdens het rijden meestal als ze achterin geplaatst zijn,
Misschien dat ze daarom niet achterin geplaatst zijn?

Die in de RegioCitadis en Avenio zitten er al een hele tijd en daar is nog geen sprake geweest van opvallende slooppartijen.

Verder is er op de wagens geen sleutel. Ze kunnen alleen open worden gemaakt in de remise.
27-09-2018, 16:29 door Anoniem
#SuddenOutbreakOfCommonSense
27-09-2018, 16:56 door Anoniem
Simpel probleem simpel opgelost

Openbaar vervoer zou gratis moeten zijn!

Omdat het een maatschappelijke voorziening is die voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn en niet alleen voor de mensen die het kunnen betalen.

Verrekening zou via het belastingstelsel kunnen.
We zijn immers toch al een belastingstaat.
27-09-2018, 19:54 door Anoniem
Door Anoniem: Simpel probleem simpel opgelost

Openbaar vervoer zou gratis moeten zijn!

Omdat het een maatschappelijke voorziening is die voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn en niet alleen voor de mensen die het kunnen betalen.
Dit is een politieke keuze die je zo kan maken, of ook anders. Hier vinden we het belangrijk om een soortement van schijn van "vrije markt" te projecteren (die niet werkt) en dan moet je dus ook de schijn ophouden dat de reiziger betaalt voor z'n reis.

Persoonlijk ga ik nauwlijks met het OV (wegens ov-faalkaart, kosten, privacy, etc.) en heb ook al geen auto dus ben ik beperkt tot wat ik kan fietsen op een dag. Met een beetje oefening kom je nog best een eind. Zou ik nou ook "recht" moeten hebben op een gratis fiets van de overheid? Waarom wel of niet? Gewoon om je idee een beetje uit te diepen.

Verrekening zou via het belastingstelsel kunnen.
Ik zag laats op de Duitse televee dat wat steden hun openbaar vervoer ook maar kosteloos gemaakt hadden. Dat was voor een zo'n stad (ben even de naam kwijt) een extra kostenpost van 12 miljoen per jaar, maar dat leverde elders alweer 20 miljoen per jaar aan extra inkomsten op. Dus tjsa, dat hoeft mischien niet eens expliciet verrekend te worden.

We zijn immers toch al een belastingstaat.
Er is geen functionerende staat die niet op d'ene of d'andere manier belasting heft. Wat we hier hebben is een hopeloos ingewikkeld belastingstelsel dat uit naam van "eerlijkheid" allerlei gelden rondpompt die, als je objectief gaat kijken, toch niet zulke "eerlijke" effecten sorteert.
28-09-2018, 00:54 door Anoniem
Door Anoniem: Zo gemakkelijk is het, om op veilige manier contant geld te blijven accepteren.

Inderdaad. Het laat zien dat het met een beetje goede wil helemaal niet zo ingewikkeld is. Daar kan de NS nog een puntje aan zuigen.
29-09-2018, 11:11 door Anoniem
Door Anoniem: Deze automaten worden
gesloopt tijdens het rijden meestal als ze achterin geplaatst zijn,
of tijdens de late avond-diensten,daar kun je gewoon op wachten.

Heb je die automaten wel eens gezien? Die zijn behoren hufter-proof. Knappe jongen die zo'n ding weet te slopen. Zelfde geldt voor de automaten in de Randstadrail die ook als tram dienst doet in Den Haag.
01-10-2018, 15:30 door Anoniem
Openbaar vervoer zou gratis moeten zijn!
Whatever, voor nu ben ik blij dat ik dat ik kan betalen.

Bij de GVD roep ik dikwels GVD; sta je daar met geld voor een poortje op een nachtelijk metrostation...
en kun je niet eens je kaart opladen, "i.v.m. criminaliteit" - lees: gebrek aan handhaving van politie iets verderop in de straat.
01-10-2018, 19:38 door Anoniem
Door Anoniem: Deze automaten worden
gesloopt tijdens het rijden meestal als ze achterin geplaatst zijn,
of tijdens de late avond-diensten,daar kun je gewoon op wachten.

Mocht een persoon of een groepje mensen de automaat aan het slopen zijn
tijdens een rit,en de trambestuurder er wat van zegt,word hij ook weer bedreigt.

Trambestuurders worden nog steeds bedreigt,omdat er dan
gedreigt word om de sleutel ervan te geven,of hoe hij open moet word gevraagt.

Intussen heb je nog de crime-nerds die foto's gaan lopen maken van de automaat in de tram,
om vervolgens na enige tijd een kraak methode te hebben bedacht.

De automaten zullen dan continue moeten worden hersteld en aangepast.

U heeft er ervaring mee?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.