/dev/null - Overig

Stelling: Reclame is een gevaarlijke manipulatieve ontwikkeling.

06-10-2018, 09:36 door Bartbartbart, 11 reacties
Laatst bijgewerkt: 06-10-2018, 10:15
Reclame is een gevaarlijke manipulatieve ontwikkeling met steeds preciezere munitie door toenemende informatiepools en mogelijkheden van analyze en toepassing daarvan. Bestaat er over 100 jaar nog wel zoiets als 'vrije wil' of is reclame dan te effectief?
Reacties (11)
06-10-2018, 09:45 door J.Doedel
(Sluip)reclame is niet meer weg te denken uit onze maatschappij.
Bij de plaatselijke Lidl is tot ver NA de kassa reclame te zien over al hun producten.

Reclame op tv is even zo erg. Heel subtiel en zonder dat je het weet wordt een product voorgesteld.
Een mooi voorbeeld was de serie Baantjer.

Ik gebruik 2 adblockers, en heb geen tv abo, dus reclame op tv zie ik niet.

Geen idee wat ik verder nog kan inbrengen in dit topic.
06-10-2018, 09:57 door Anoniem
Ja als je websites bezoekt zie je facebook en Google overal hunten voor gegevens om advertenties te kunnen pushen!
06-10-2018, 10:00 door Bartbartbart - Bijgewerkt: 06-10-2018, 10:17
In mijn plaatselijke AH staat tegenwoordig zo'n intelligent reclamebord met profileercamera zoals ook op het perron. Ook al zo prettig. Verder begeef ik mij ook niet zonder knapzak aan tegenmaatregelen op het internet. Het profiel van mij groeit alleen jammergenoeg wel iedere dag, net zoals opslagcapaciteit en AI analyzevaardigheid en de mogelijkheden om je daar realtime mee te bespelen. Voor mij (iemand die extreme maatregelen neemt tbv privacy) is het een verloren zaak en ik kan me nauwelijks voorstellen hoe groot de informatiepool van bv mijn ouders wel niet is, en hoe bespeelbaar ze daar inmiddels al niet door zijn.
06-10-2018, 10:57 door Anoniem
Reclame is prima. Het moet alleen niet te persoonlijk worden!!!
Verder kan reclame op internet vaak irritant zijn, maar zonder reclame verdwijnt ook het goede deel.
06-10-2018, 11:24 door Bartbartbart - Bijgewerkt: 06-10-2018, 11:25
Door Anoniem: Reclame is prima. Het moet alleen niet te persoonlijk worden!!!
Verder kan reclame op internet vaak irritant zijn, maar zonder reclame verdwijnt ook het goede deel.
Reclame moet net als andere dingen met een doel, zo effectief mogelijk zijn. En dat doet het door de doelgroep te kennen. Hiervoor bestaan steeds meer mogelijkheden. Gegevenspools worden steeds vaker aangemaakt en verhandeld. Denk alleen maar aan je mobiele telefoon en de sensoren die daarvan altijd aan staan en worden benut om dingen over je te weten te komen. Waar ben je, wie ben je, wat is relevant voor jou en waarvoor ben je op dit moment het meest vatbaar.

Reclame is verleiding, en de rekenkracht hierachter is zo hard aan het toenemen dat ik mij serieus afvraag of we hier uiteindelijk nog wel tegen opgewassen zijn of dat er op den duur geen sprake meer is van vrije wil omdat we gewoonweg worden gemanipuleerd om datgene te willen wat voor ons is bepaald.
https://www.youtube.com/watch?v=YQXe1CokWqQ

Ik zie reclame niet als enige optie van vergoeding, al is het op dit moment wel de meest voorkomende.
06-10-2018, 11:31 door Anoniem
Nog even en dan vinden ze de techniek om de reklame 's nachts in je slaap naar je dromen te uploaden.
06-10-2018, 16:21 door [Account Verwijderd]
vrijwel geen last van reclame m.b.v. uBlockOrigin, PrivacyBadger, Netflix i.p.v. TV kijken en een NEE NEE sticker op de brievenbus.

Reclame is altijd al manipulatief geweest, het probeert je iets te laten kopen dat je niet nodig hebt.
06-10-2018, 16:54 door Anoniem
Ik lach me rot om de reclames die ik te zien krijg op mijn telefoon van bijvoorbeeld de Telegraaf App.(via VPN)
Rollators,trapliften,instapbaden en uitvaart verzekeringen.Volledig misgeschoten haha.
06-10-2018, 17:03 door Anoniem
Net als reclame in de brievenbus, ik kijk er niet naar, het gaat bij het oud papier. Ik geef ook nooit mijn postcode of emaoladres als een kaasiere ernaar vraagt. Ook op internet geldt voor mij de regel " Negeren en dumpen ". Reclame is tirannie.
06-10-2018, 17:15 door Bartbartbart - Bijgewerkt: 06-10-2018, 17:30
Door linux4: vrijwel geen last van reclame m.b.v. uBlockOrigin, PrivacyBadger, Netflix i.p.v. TV kijken en een NEE NEE sticker op de brievenbus.
.
Dat is op internet en nu nog.
NeeNee stickers beschermen je niet tegen geadresseerde post en bovendien is die reclame te indirect om een gevaar te zijn.

Ook ik bescherm mij vrij goed op het internet maar toch ben ik mij maar al te bewust van de kruimels info die ik overal inclusief hier rond strooi. En die indien ze effectief in een profiel zouden worden gebundeld, mij wat sommige aspecten betreft zo bespeelbaar maakt als een piano.

Jij hebt geen controle over de gezichtsherkenning op straat, de cloudservices waar dit op bewaard wordt, aan wie het wordt doorverkocht en de AI die het interpreert of hoe slim die uiteindelijk wordt. Ook niet over de mensen in jouw directe omgeving die hun mics en cams op hun telefoon aan hebben staan zodat het schermpje aan gaat zodra ze er naar kijken en ze voicecommands kunnen geven. En ook niet over wat de advertising companies doen met de data die in de tussentijd ook wordt opvangen.

En ga zo maar door, en dat wordt alleen maar meer en allesomvattender. Bovendien maakt het ook nog niet eens zo heel veel uit of jij het persoonlijk hebt gepresteerd om volledig buiten schot te blijven want we zijn allemaal in te delen in types die over de grote lijnen op dezelfde manier bespeelbaar zijn. Dus het feit dat anderen dit met zich laten doen heeft ook invloed op hoe effectief het op jou toe te passen is.
06-10-2018, 21:08 door Bartbartbart - Bijgewerkt: 06-10-2018, 21:37
Eigenlijk zou ik de vraag moeten herformuleren aangezien ik niet het idee heb dat hij is overgekomen (het is ook een beetje een (semi?) scifi-vraagstuk):

"Als tot in het kleinste detail alles over jou bekend is en deze gegevens worden gebruikt door een superintelligentie om jou gericht iets te laten doen, ben je daar dan nog wel tegen opgewassen?".
Uiteindelijk is de informatiepool over jou zeer groot (al dan niet aangevuld door generieke type-eigenschappen) en zijn artificial intelligences slimmer dan we vandaagdedag kunnen voorstellen.

Ik denk zelf dus van niet, en dat de profilering infrastructuur waar op dit moment tbv reclame hard aan wordt gewerkt in essentie niets anders is dan een informatiepool voor artificial intelligences dat getrained wordt om onze vrije wil te substitueren, of in ieder geval voor een aanzienlijk deel de regie ervan over te nemen. In eerste instantie om ons spulletjes te laten kopen, maar niet als eindpunt en uiteraard ook niet iets voor overheden e.a. om links te laten liggen.

TLDR: Zal de mensheid ooit totaal bespeelbaar zijn bij toereikende informatie en AI-intelligentie en is de huidige reclame-industrie instrumentaal in dit proces?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.