image

Overheid lanceert app om overheidspost op smartphone te lezen

dinsdag 9 oktober 2018, 10:38 door Redactie, 35 reacties

De overheid heeft vandaag een nieuwe app gelanceerd waarmee overheidspost direct op de smartphone of tablet is te lezen. Het gaat om de Berichtenbox app van MijnOverheid, het online portaal van de overheid waar burgers op hun eigen account overheidscommunicatie kunnen ontvangen.

Een probleem met de Berichtenbox van MijnOverheid zijn niet geopende berichten. Het gaat in dit geval om belangrijke overheidsberichten die alleen digitaal zijn verstuurd en niet door de gebruiker zijn geopend. Om het openen van berichten te stimuleren is nu de Berichtenbox-app gelanceerd. Bij gebruik van de app is het niet meer nodig om op MijnOverheid in te loggen om overheidspost te kunnen lezen.

Om van de app gebruik te kunnen maken moet die eenmalig worden gekoppeld aan een MijnOverheid-account met DigiD. Zodra er nieuwe post is geeft de app hiervan een melding. Om de app te kunnen openen is wel een pincode vereist. De Berichtenbox-app is te downloaden via de Apple App Store en Google Play.

Logius, de instantie die zorgt voor de digitale dienstverlening van de overheid, laat weten dat er nieuwe functies aan de app zullen worden toegevoegd, zoals het verwijderen van berichten of het selecteren van nieuwe organisaties die post digitaal mogen versturen.

Image

Reacties (35)
09-10-2018, 10:48 door Anoniem
Slimme zet van de overheid, ik hoop ook dat ze end to endpoint protection bieden hiermee.
09-10-2018, 11:01 door Anoniem
Handig,
Dan hebben ze weer een extra tool om je smartphone-id/mac-adres in handen te krijgen plus een achterdeurtje met toegang tot je hele smartphone.
09-10-2018, 11:03 door J.Doedel
De overheid en de burger raken in mijn optiek steeds meer vervreemd van elkaar.
Veel burgerzaken gaan al online. Banken. gemeentehuis, overheid, allemaal verwijzen ze naar hun website of aap.
09-10-2018, 11:07 door Anoniem
De overheid en de burger raken in mijn optiek steeds meer vervreemd van elkaar.
Veel burgerzaken gaan al online. Banken. gemeentehuis, overheid, allemaal verwijzen ze naar hun website of aap.

En jij wordt er natuurlijk heel enthousiast van om een half uur of langer te wachten tot je aan de beurt bent, bij een loket, terwijl je hetzelfde ook gewoon kan doen vanaf je telefoon, zonder te wachten. En hogere kosten, door alle weer aan de balie te gaan doen, ook perfect. Altijd maar gezeik hier. Laten we de telefoon ook afschaffen. Voor de telefoon werden zaken immers ook al geregeld.
09-10-2018, 11:13 door Anoniem
En ze blijven het proberen...


""Een probleem met de Berichtenbox van MijnOverheid zijn niet geopende berichten.""

Goh, echt.
Niet heel vreemd als niemand hier aan wil beginnen.
09-10-2018, 11:14 door Anoniem
Niet gelijk schelden, ze hebben geen 'aap' in dienst :-)
09-10-2018, 11:18 door Anoniem
Door J.Doedel: De overheid en de burger raken in mijn optiek steeds meer vervreemd van elkaar.
Veel burgerzaken gaan al online. Banken. gemeentehuis, overheid, allemaal verwijzen ze naar hun website of aap.

Dat heeft niets met vervreemding te maken, maar met de technologisering en het drukken van kosten. Waar mogelijk is het verwijzen naar een website (met het huidige gemeengoed als het Internet) toch niet raar?

Ik vind het al goed dat ze de drempel verlagen om de post op mijn.overheid.nl te lezen.

Wat ik jammer vind is dat allerlei instanties (pensioen etc.) ook nog een eigen berichtenbox hanteren. Ik krijg dus een mailtje dat er een bericht klaar staat van bijvoorbeeld het ABP. Dan log ik in in de mijn.overheid.nl berichtenbox en daar lees ik in het bericht van ABP dat er een bericht klaar staat in mijn berichtenbox van mijn.abp.nl.
09-10-2018, 11:23 door Tha Cleaner
Door J.Doedel: De overheid en de burger raken in mijn optiek steeds meer vervreemd van elkaar.
Veel burgerzaken gaan al online. Banken. gemeentehuis, overheid, allemaal verwijzen ze naar hun website of aap.
Misschien omdat de meeste hier ook gebruik van maken? Momenteel wordt het meeste gewoon digitaal gedaan.

Waarom zou je dan nog naar een gemeentehuis moeten gaan, dat alleen bepaalde tijden open is. Terwijl je het ook in de avond even op de bank kan regelen terwijl je boer zoekt vrouw kan kijken? De huidige jeugd doet bijna niets anders meer.

Deze app is een flinke verbetering tov de huidige berichtenbox.
09-10-2018, 11:30 door Anoniem
Door Anoniem: Handig,
Dan hebben ze weer een extra tool om je smartphone-id/mac-adres in handen te krijgen plus een achterdeurtje met toegang tot je hele smartphone.
Op basis waarvan? Welk achterdeurtje geeft je dan direct toegang tot je hele telefoon?

Heb je trouwens dat witte busje wel eens gezien in je straat?
09-10-2018, 11:41 door Anoniem
Door Tha Cleaner:Deze app is een flinke verbetering tov de huidige berichtenbox.

Door er een extra applicatie-laagje overheen te gooien?
Dus nu heb je ook al een smartphone nodig zodat de overheid je kan bereiken met een mededeling.
Om vervolgens te kunnen reageren op die mededeling, zul je vervolgens toch echt naar de website (of balie) van het betreffende overheidsloket moeten gaan. Dus ja, een echte verbetering.

En meldde diezelfde overheid niet ook onlangs dat het zeer slecht gesteld is met de digitale vaardigheden van de burgers (vooral op security gebied).
Dus hier de "oplossing":
Nog meer versimpeling, zodat de brakke achterkant niet gebruikt hoeft te worden. Nog meer obfuscatie van de onderliggende problemen.
09-10-2018, 11:50 door Anoniem
Let op, na installatie staat de optie "gebruikersgegevens verzamelen" Default aan.

Onbegrijpelijk van de makers/Rijksoverheid dat men kiest voor Opt-OUT...
09-10-2018, 12:07 door Anoniem
Door Tha Cleaner:
Door J.Doedel: De overheid en de burger raken in mijn optiek steeds meer vervreemd van elkaar.
Veel burgerzaken gaan al online. Banken. gemeentehuis, overheid, allemaal verwijzen ze naar hun website of aap.
Misschien omdat de meeste hier ook gebruik van maken? Momenteel wordt het meeste gewoon digitaal gedaan.
Alleen volume is niet het hele verhaal. Een duidelijk verschil kan ook betekenen dat als het niet-digitaal moet het gewoon niet gebeurt. En of dat nou wenselijk is? Ik denk juist dat als dat het geval is, dat je dan inderdaad van vervreemding kan spreken.

Waarom zou je dan nog naar een gemeentehuis moeten gaan, dat alleen bepaalde tijden open is. Terwijl je het ook in de avond even op de bank kan regelen terwijl je boer zoekt vrouw kan kijken? De huidige jeugd doet bijna niets anders meer.
Zo'n gemeentehuis waar ze tegen je zeggen "wij kunnen niets meneer" (letterlijk, het eerste wat ze zeiden) en "ga maar naar huis om ons te bellen om een afspraak te maken", bedoel je? Natuurlijk wil je daar niet heen.

Maar klantvriendelijk is het niet, en bovendien, ik herinner me dat het wel eens anders geweest is. Dat je gewoon kon langswaaien en een ding gedaan krijgen, ook al moest je even wachten tot je aan de beurt was. Nu moet ik eerst uitgebreid ruzie maken met een heel roedel ambtenaren die letterlijk in de eigen woorden "niets kunnen" met het idee dat ik hier nu ben en hier en nu iets gedaan moet krijgen.

Trouwens, de laatste paar keer dat ik er noodgedwongen was moesten er ook afspraken gemaakt worden om alleen al naar binnen te mogen en toen moest er nog steeds gewacht worden. Dus dat afspraken maken heeft niet het wachten verminderd. Dan gaat het er toch wel verdacht veel op lijken dat het gemeentehuis vooral uitdraagt dat ze niet willen dat je er langskomt.

Terwijl er genoeg andere plaatsen zijn, ook commercieele, waar je gewoon langs mag komen en ze helpen je redelijk vlot tegen een redelijke prijs ondanks dat ze ook nog andere klanten moeten helpen, en dat allemaal zonder afspraak ook nog. Dus kosten en wachttijden en zo verder... al die argumenten blijken bij nadere beschouwing vooral kul en voorwendselen. Het werkelijke probleem is het gebrek aan organisatie en aan wil om het goed te doen.

Zeker als je bedenkt dat iets wat ik inderdaad vroeger (en dan hebben we het over 20 jaar terug ofzo) in een middagje, nee, een uur, onaangekondigd geregeld kreeg, de laatste keer VIER MAANDEN kostte. Dat was echt de snelste manier en dat alleen maar omdat er nog een extra ambtenaar aan mijn zijde stond die tegenover andere ambtenaren mij moest vertegenwoordigen omdat het anders helemaal niet kon gebeuren. Met dank aan de vooruitgang, lieve gemeente.

Deze app is een flinke verbetering tov de huidige berichtenbox.
Dat is ook niet echt een hele grote prestatie. Belangrijker, het is alleen maar een nuttige verbetering als je toevallig precies een bruikbare smartphone hebt -- en zolang je 'm hebt. We hebben al gezien dat "apps" voor sommige merken telefoons ondertussen al weer zijn laten vallen en daar sta je dan met je ondertussen verouderde telefoon zonder app.

Het zou zelfs kunnen dat je beter af bent met je incompatibele telefoon op het moment dat er een gigantisch datalek in de "app" blijkt te hebben gezeten en de laatste drie maanden hebben kwaadwillenden er goed gebruik van gemaakt, en nu is iedereen de sjaak. Zulke dingen zijn ook nog steeds schering en inslag, en niets dat erop wijst dat de overheid het hier beter zal gaan doen dan alle andere app-bouwers. Je weet wel zeker dat het voor malafide actoren heel interessant kan zijn om tussen de overheid en een willekeurige "moderne" burger in zijn "app" te gaan zitten. Dat is ondertussen ook wel duidelijk.

Maar er zit duidelijk een willetje achter deze "app", dit is waar de overheid ons heen wil sturen. Dat is de truuk.
09-10-2018, 12:27 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem: Handig,
Dan hebben ze weer een extra tool om je smartphone-id/mac-adres in handen te krijgen plus een achterdeurtje met toegang tot je hele smartphone.
Op basis waarvan? Welk achterdeurtje geeft je dan direct toegang tot je hele telefoon?

Heb je trouwens dat witte busje wel eens gezien in je straat?

Dit ridiculiseren van een oplettende burger is een beetje jammer. De tijd van de busjes is overigens meer en meer overbodig geworden.

Kijk naar de Prism onthullingen, kijk naar de WiV, kijk naar Plassterk-gate en kijk terug in het nieuws waar NL aangeeft gebruik te maken van de database van de NSA, zodat ze toegang hebben tot data over Nederlanders die volgens het Nederlandse recht niet opgeslagen had mogen worden, maar diezelfde Nederlandse wet die wel toestaat om gegevens uit het buitenland te mogen misbruiken.

Ik vind het prima dat jij je graag transparant opstelt naar onze overheid, maar zolang de overheid mijn vertrouwen keer op keer weet te schaden, ben ik liever niet transparant naar hen toe en vertrouw ik dit soort apps niet of nauwelijks en sta ik liever in de wacht als ik iets wil weten van de overheid.

Laten we het omdraaien, op basis waarvan meen je dat onze overheid wel te vertrouwen is?
09-10-2018, 12:29 door [Account Verwijderd]
Ik krijg wat Security considerations t.a.v. deze app aldus mijn Security app van Sophos.

- Requests package installation (This app asks Android to install another app)
- Modified app package (This app was modified)
- Trigger installation (This app can ask Android to install another app)
- Active on locked device (This app can stay active when the device is locked. This might drain the device battery)
09-10-2018, 12:31 door Spiff has left the building
Door J.Doedel, 11:03 uur:
[...] Banken. gemeentehuis, overheid, allemaal verwijzen ze naar hun website of aap.
Door Anoniem, 11:14 uur:
[...] ze hebben geen 'aap' in dienst :-)
Wellicht is een aap kundiger en klantvriendelijker ;-)
09-10-2018, 12:39 door Anoniem
Door Anoniem: Let op, na installatie staat de optie "gebruikersgegevens verzamelen" Default aan.

Onbegrijpelijk van de makers/Rijksoverheid dat men kiest voor Opt-OUT...
En jij vindt dat onbegrijpelijk!

Toch maar eens na gaan denken om een smartphone te kopen, zonder zo'n ding ben je net een neanderthaler.

En de baas van FB heeft gelijk, wat stelt privacy voor in deze moderne wereld, en het is zo gemakkelijk je moet
gewoon je plekje in de kudde zoeken, en alles komt goed dus een Android lijkt mij de beste keus.

En ja niet vergeten om die cd's en boeken weg te doen echt niet meer van deze moderne tijd.

In een artikel gebruikte iemand het woord dwangmatig modernisering, klinkt toch wel beter dan "dit is niet
meer van deze tijd".
09-10-2018, 13:14 door Anoniem
Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft tegenwoordig een berichtenbox (overheid, verzekering, tandarts). Als daar wat voor je te vinden is sturen ze je een email en kun je gaan kijken.
Helaas kun je er niet voor kiezen om het bericht rechtstreeks naar je mail te laten sturen (ja ik weet het, privacy bla, bla, bla), tot dan laat ik deze zaken maar links liggen.
Een gewone brief kan door de postbode geopend worden en een mailtje door de provider, privacy mattig is dat voor mij geen verschil. Let op mij er zijn natuurlijk genoeg anderen die dan meteen #metoo denken. Dus laat mij ook zelf kiezen hoe ik het bericht wens te ontvangen.
09-10-2018, 13:45 door Anoniem
Wat ik niet snap is dat ik steeds meer brieven krijg met daarin de melding dat er iets klaar staat in een bepaalde box waar ik niet om gevraagd heb.

Waarom kunnen ze niet gewoon dat bericht in die brief zetten? Dat is veiliger/net zo veilig dat het ergens digitaal stallen in een database die ooit wel gehacked kan worden.

Pensioen is ermee begonnen, overheid maar ook mijn zorgverzekering. Die stuurt ook leuk op dat de nieuwe verzekering beschikbaar is. Lees wat er is veranderd ... online. zucht

Johan
09-10-2018, 14:29 door Anoniem
Wel even toestemming geven voor toegang tot je camera. Da's nou eenmaal noodzaak om de QR code te kunnen scannen.
09-10-2018, 14:36 door Anoniem
Dat is wel handig.

*vergeet het 5 seconde later weer*
09-10-2018, 15:30 door Anoniem
Aparte permissions gevraagd en een "oplossing" die het daadwerkelijke probleem (dat ca. 70 tot 80% van de keren dat ik buiten kantoortijden probeer in te loggen, dat domweg niet werkt) niet oplost...

Ik zeg het inmiddels nog maar een jaar of 5; maar encrypted mail is de echte oplossing als jullie willen dat post geopend wordt.
09-10-2018, 15:36 door Anoniem
Door J.Doedel: De overheid en de burger raken in mijn optiek steeds meer vervreemd van elkaar.
Veel burgerzaken gaan al online. Banken. gemeentehuis, overheid, allemaal verwijzen ze naar hun website of aap.
Ga jij maar een uurtje in de rij staan omdat je niet online een afspraak hebt geregeld.
09-10-2018, 16:00 door Anoniem
Net even geinstalleerd in een sandbox omgeving..

App machtigingen:
- Requests package installation (This app asks Android to install another app)
- Modified app package (This app was modified)
- Trigger installation (This app can ask Android to install another app)
- Active on locked device (This app can stay active when the device is locked. This might drain the device battery)
09-10-2018, 17:01 door Anoniem
"Houd uw besturingssysteem up to date." Staat te lezen op de site van DigiD om het allemaal veilig te houden.
En hoe gaat het gros met android dit doen? En wat als het dan misgaat?

Gelukkig is leven zonder DigiD vooralsnog prima vol te houden.
09-10-2018, 17:35 door Anoniem
Eh? Smartfoon? Joh, de nieuwe luxe is niet bereikbaar zijn.
Dag hoor met je digitale ellende die iedereen mee kan lezen. Stuur maar gewoon een brief!
09-10-2018, 22:04 door [Account Verwijderd]
Ik heb al een +3 bril nodig om een overheids snailmail A4 te lezen. Komen deze asperger ambtenaren ook nog met een app.

We menen voor alles een app te moeten hebben. Zonder app geen menswaardig bestaan lijkt het wel....
Bankapp, contactapp, omgevingsapp, huisvuilapp, boodschappenapp energieapp, sportapp, bloeddrukapp, masturbatieapp, familieapp, oma-app, opa-app, peuterpap (eh peuterapp) led-app, zorgapp, zeurapp, zeilapp papa-app, getijdenapp, regenap, maanstandapp, maandstondeapp, aftelapp, aftrekapp (oh die hadden we al) onweerapp, overtijdapp, bloedsuikerapp, telaatapp, pensioenapp, 65+ app, 130+app.

Kolder in de kop (app)
09-10-2018, 22:33 door Anoniem
Zo'n gemeentehuis waar ze tegen je zeggen "wij kunnen niets meneer" (letterlijk, het eerste wat ze zeiden) en "ga maar naar huis om ons te bellen om een afspraak te maken", bedoel je?
Met zo'n service ga je toch gewoon naar de concurentie. Ow, wacht...
09-10-2018, 22:39 door Anoniem
- Requests package installation (This app asks Android to install another app)
- Modified app package (This app was modified)
- Trigger installation (This app can ask Android to install another app)
- Active on locked device (This app can stay active when the device is locked. This might drain the device battery)
Aha, de app heeft de eigenschappen van mallware. Nice try!
09-10-2018, 22:54 door Anoniem
Waarom krijg ik toch bij het woord mobiel steeds vaker een associatie met debiel?
Dit was in de jaren zeventig een redelijk gebruikelijke benaming voor gestoorde zaken, waarbij men in de jaren tachtig hierin de denigrerende teneur inzag ten opzichte van mentaal minder bedeelden en het woord - terecht- in onbruik raakte, maar ik pas hier de brutaliteit toe om het weer te gebruiken, want de wijze waarop velen het ding gebruiken is ronduit van dien aard (debiel)
09-10-2018, 23:03 door Planeten Paultje
Mijn ervaring met "mijn overheid" is dat het enkele maanden kan duren voordat een mailtje mij komt attenderen op ongelezen post die op het platform voor mij klaar staat. Hopelijk lost die app dat latency-probleem op.
09-10-2018, 23:48 door Anoniem
Zou het kunnen zijn dat de gemiddelde burger eigenlijk helemaal geen post van de Overheid wil lezen?
10-10-2018, 07:31 door Anoniem
Door [Account Verwijderd]: Ik krijg wat Security considerations t.a.v. deze app aldus mijn Security app van Sophos.

- Requests package installation (This app asks Android to install another app)
- Modified app package (This app was modified)
- Trigger installation (This app can ask Android to install another app)
- Active on locked device (This app can stay active when the device is locked. This might drain the device battery)

Heb je dit aan hun gemeld?
Zouden ze responsible disclosure proces ingericht hebben?
10-10-2018, 07:33 door spatieman
aah.
de NL versie van de bundestrojaner dus..
10-10-2018, 08:14 door Anoniem
Door Planeten Paultje: Mijn ervaring met "mijn overheid" is dat het enkele maanden kan duren voordat een mailtje mij komt attenderen op ongelezen post die op het platform voor mij klaar staat. Hopelijk lost die app dat latency-probleem op.

Is het werkelijke probleem niet dat je de berichtenbox geactiveerd hebt, en je je er nu aan ergert omdat hij niet werkt zoals jij dat wilt.
Als je hem links had laten liggen (niet activeren), dan had je minder/geen last van ongelezen post. Want die zou je dan op papier ontvangen.
Of het moet zijn dat je nooit in je brievenbus kijkt. je weet wel, dat ding in of net naast je deur. :-)
10-10-2018, 12:44 door Anoniem
Door Anoniem: dan had je minder/geen last van ongelezen post. Want die zou je dan op papier ontvangen.
Dat is niet helemaal waar. Krijg hier snail-mail van de belastingdienst, waar ze gewoon essentiële informatie expres achterwege laten. Heel irritant. Mij prima overigens hoor, dan bellen we maar (gun mijn voip-provider die extra inkomsten graag).
Terwijl als ze linea recta 'n e-mailtje sturen met alle info, zou dat logischerwijs een hoop kosten besparen. Kun je bij vragen ze direct stellen en zien ze daar meteen waar het over gaat.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.