image

Gegevens 9,4 miljoen passagiers Cathay Pacific gestolen

donderdag 25 oktober 2018, 09:49 door Redactie, 3 reacties

Bij een aanval op luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific zijn de gegevens van 9,4 miljoen passagiers gestolen, waaronder 860.000 paspoortnummers. Het bedrijf laat weten dat het in maart van dit jaar verdachte activiteit op het netwerk ontdekte en samen met een securitybedrijf een onderzoek instelde.

Begin mei werd vastgesteld dat de aanvallers toegang tot persoonsgegevens hadden gekregen, zoals namen van passagiers, hun nationaliteit, geboortedatum, telefoonnummers, e-mailadressen, adresgegevens, paspoortnummers, identiteitskaartnummers, opmerkingen over klantenservice, historische reisgegevens en andere data. Het gaat om 860.000 paspoortnummers en 245.000 identiteitskaartnummers van Hong Kong. Ook werden 403 verlopen creditcardnummers en 27 creditcardnummers zonder CVV-beveiligingscode benaderd.

Cathay Pacific meldt verder dat er geen wachtwoorden zijn gecompromitteerd en zegt geen aanwijzingen te hebben dat er misbruik van de persoonsgegevens is gemaakt. Alle getroffen passagiers zullen worden ingelicht. Hoe de aanval kon plaatsvinden laat de luchtvaartmaatschappij niet weten. Passagiers krijgen het advies om hun afschriften en accounts bij luchtvaartmaatschappijen op frauduleuze activiteiten te controleren (pdf).

Reacties (3)
25-10-2018, 10:29 door Anoniem
Cathay Pacific meldt verder dat er geen wachtwoorden zijn gecompromitteerd en zegt geen aanwijzingen te hebben dat er misbruik van de persoonsgegevens is gemaakt.

Met 840.000 paspoortnummers en 245.000 identiteitskaartnummers verzuipt iedere mogelijke aanwijzing ook in de zee van incompetentie en marketing blah blah.
25-10-2018, 11:44 door Anoniem
Ja dat krijg je als degenen, die er toe doen geen stem krijgen in het geheel en degenen, die er niet toe zouden moeten doen, aan het roer zitten en de beslissingen nemen. Media en Communicatie regeert, de rest is ondergewaardeerd en soms ook incompetent. Wanneer helpt reputatie management hier niet echt meer?

Hoe veel lekken zijn er nog nodig eer er echt orde op zaken zal worden gesteld? Nu lijkt het wel een spelletje, op naar het volgende grote incident. Als je het bedrijfsleven de vrije teugel (vleugel in dit geval) geeft en geen controle-stok achter de deur hebt, gaat dit nooit over. Wat kost dit allemaal niet?Want dat het afgewenteld wordt op de klant is al duidelijk vanaf het begin.
25-10-2018, 12:06 door Anoniem
Lang leve de IT en steeds meer opslag van vele data over vele personen op vele plaatsen/systemen. (NOT !!!!!!)

Maar de meeste mensen zijn gewoon dom, vooral als ze denken dat er geld mee te verdienen valt.
Ze geloven in sprookjes, lijden aan grootheidswaanzin waardoor IT aantrekkelijk wordt omdat het anders niet te behappen valt, en missen volgens mij veel te vaak een gezond stuk kennis en nuchterheidgehalte.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.