Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Malware: gebruik geen Edge om Chrome te downloaden!

28-10-2018, 07:32 door -karma4, 39 reacties
https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/10/27/stop-using-microsoft-edge-to-download-chrome-unless-you-want-malware/

Representatief voor hoe een bepaald bedrijf denkt met concurrerende software om te moeten gaan. Over de ruggen van haar klanten, die worden geslachtofferd aan de gedownloade malware.
Reacties (39)
28-10-2018, 07:59 door [Account Verwijderd]
Grijpt de ingebouwde virus scanner dan niet in?
28-10-2018, 08:31 door karma4
Heren lezen...… Het artikel beschrijft hoe een beginnende gebruiker via een automatisch verkeerd zoekresultaat op een face/nep site terechtgekomen is. "The most common way to do this for people who don't have the URL memorized? "
en "Because I can't obtain that result on a fresh Windows 10 install, I suspect it may be targeting users geographically (I live in Europe). "

Je moest eens weten hoeveel fake sites er door Linux systemen ghost worden. En dan grijpt linus niet in?
War worden die ad's geinhecteerd, ,,, niet op het endpoint. Waardeloos OS (Linux).

Meer serieus een andere vraag. Waarom zou Firefox bijhouden welke site welk doel heeft? …
Het lijkt er eerder op dat er een meer stricte bron check is met mogelijk een actieve blacklist.

Ik zie graag de echt technische details ipv het gemakzuchtige napraten..
28-10-2018, 08:40 door Tha Cleaner
Het grootste probleem is... Bing..... Daar Zit de grootste fout.

Als iets waardeloos zoekt is het wel Bing.....

Maa een goede virusscanner zou dit tegen moeten houden .maar vaak moet je Chrome installeren om je software te downloaden. Vak nog voordat eventuele antivirus software geïnstalleerd is.

Maar dit is niet heel erg nieuw. Komt al jaren voor. Gewoon geen Bing gebruiken scheelt een hoop. Adblocker scheelt ook een hoop bagger.
En edge.... Het is geen slechte browser, maar zeker geen goede. Dat blijkt weer....
28-10-2018, 09:25 door Anoniem
Door Tha Cleaner: Het grootste probleem is... Bing..... Daar Zit de grootste fout.

Als iets waardeloos zoekt is het wel Bing.....

Maa een goede virusscanner zou dit tegen moeten houden .maar vaak moet je Chrome installeren om je software te downloaden. Vak nog voordat eventuele antivirus software geïnstalleerd is.

Maar dit is niet heel erg nieuw. Komt al jaren voor. Gewoon geen Bing gebruiken scheelt een hoop. Adblocker scheelt ook een hoop bagger.
En edge.... Het is geen slechte browser, maar zeker geen goede. Dat blijkt weer....

Je kan beter firefox gebruiken inderdaad, alhoewel Google Chrome het ook goed schijnt te doen kan ik dit niet verfieren.
Je kan ook chromium gebruiken maar dan werken heel veel plugins weer niet.
28-10-2018, 09:35 door Anoniem
Autoplaying video. Leuk zo'n site waar je eerst eens grondig vanalles moet blokkeren anders is het gewoon niet te harden.

Een samenvatting bij de link had niet misstaan.
28-10-2018, 10:03 door Briolet
Door karma4: Heren lezen...… Het artikel beschrijft hoe een beginnende gebruiker via een automatisch verkeerd zoekresultaat op een face/nep site terechtgekomen is. "The most common way to do this for people who don't have the URL memorized? "….

Maar dan moet je ook zelf lezen. Het gaat hier namelijk niet om een verkeerd zoekresultaat, maar om de advertenties die nog voor de zoekresultaten getoond worden. Dit zijn bewuste keuzes om minder goede resultaten van betalende adverteerders bovenaan te zetten. Bing controleert die adverteerders gewoon minder.

Advertenties bovenaan zetten doet iedereen. Vorige week heb ik voor de aardigheid "startpage" als zoekmachine geïnstalleerd. Die stikt ook van reclame-links, ook als er helemaal geen relatie was met de zoekopdracht.
Van de week had ik een lastige zoekopdracht en kreeg eigenlijk alleen advertenties voorgeschoteld door startpage. Daarna toch maar google gebruikt. Die gaf wel een paar relevante resultaten, maar juist geen enkele advertentie. Blijkbaar matchte er geen advertentie met mijn zoekopdracht. Dus toch maar terug naar google als default.
28-10-2018, 10:39 door [Account Verwijderd]
Kun je ook stellen of Forbes wel te vertrouwen is? Ik kom al op 10 geblokkeerde scripts als ik de URL open ;-)
Door karma4: Heren lezen...… Het artikel beschrijft hoe een beginnende gebruiker via een automatisch verkeerd zoekresultaat op een face/nep site terechtgekomen is. "The most common way to do this for people who don't have the URL memorized? "
en "Because I can't obtain that result on a fresh Windows 10 install, I suspect it may be targeting users geographically (I live in Europe). "

Je moest eens weten hoeveel fake sites er door Linux systemen ghost worden. En dan grijpt linus niet in?
War worden die ad's geinhecteerd, ,,, niet op het endpoint. Waardeloos OS (Linux).

Meer serieus een andere vraag. Waarom zou Firefox bijhouden welke site welk doel heeft? …
Het lijkt er eerder op dat er een meer stricte bron check is met mogelijk een actieve blacklist.

Ik zie graag de echt technische details ipv het gemakzuchtige napraten..

Nou dat is allemachtig super prachtig, heel fijn dat jij de 'echt technische details' wilt weten, Kortom: je bent een kanjer dus... je gaat compleet voorbij aan miljoenen argeloze computergebruikers - zoals Macintosh in 1983 al beschreef met "the rest of us" waarmee met 'us' het zéér selecte groepje mensen werd bedoeld die in de jaren zeventig de eerste stappen zetten naar dat wat wij nu "the digital milennium" noemen.

Dus doe niet zo hooghartig Karma4 en sta eens stil bij Tante Bets en Ome Piet die blind moeten kunnen vertrouwen op de code die een besturingsssyteem maakt tot een besturingssysteem.

Linea recta vergeleken: Ga je ook vragen van Tante Bets of Ome Piet dat zij zich moeten verdiepen in de 'echt technische details' als zij een auto willen kopen? Neen!
28-10-2018, 10:56 door [Account Verwijderd]
Door Balder: Kun je ook stellen of Forbes wel te vertrouwen is? Ik kom al op 10 geblokkeerde scripts als ik de URL open ;-)
Door karma4: Heren lezen...… Het artikel beschrijft hoe een beginnende gebruiker via een automatisch verkeerd zoekresultaat op een face/nep site terechtgekomen is. "The most common way to do this for people who don't have the URL memorized? "
en "Because I can't obtain that result on a fresh Windows 10 install, I suspect it may be targeting users geographically (I live in Europe). "

Je moest eens weten hoeveel fake sites er door Linux systemen ghost worden. En dan grijpt linus niet in?
War worden die ad's geinhecteerd, ,,, niet op het endpoint. Waardeloos OS (Linux).

Meer serieus een andere vraag. Waarom zou Firefox bijhouden welke site welk doel heeft? …
Het lijkt er eerder op dat er een meer stricte bron check is met mogelijk een actieve blacklist.

Ik zie graag de echt technische details ipv het gemakzuchtige napraten..

Nou dat is allemachtig super prachtig, heel fijn dat jij de 'echt technische details' wilt weten, Kortom: je bent een kanjer dus... je gaat compleet voorbij aan miljoenen argeloze computergebruikers - zoals Macintosh in 1983 al beschreef met "the rest of us" waarmee met 'us' het zéér selecte groepje mensen werd bedoeld die in de jaren zeventig de eerste stappen zetten naar dat wat wij nu "the digital milennium" noemen.

Dus doe niet zo hooghartig Karma4 en sta eens stil bij Tante Bets en Ome Piet die blind moeten kunnen vertrouwen op de code die een besturingsssyteem maakt tot een besturingssysteem.

Linea recta vergeleken: Ga je ook vragen van Tante Bets of Ome Piet dat zij zich moeten verdiepen in de 'echt technische details' als zij een auto willen kopen? Neen!

Microsoft heeft een grote verantwoordelijkheid voor deze grote groep argeloze computergebruikers. Waarom? Omdat ze willens en wetens de groep dwingen Windows te gebruiken via OEM chantage. Helaas neemt MS deze verantwoordelijkheid niet al te serieus meer de laatste jaren.

Daarom heb ik enkele familieleden die niet computertechnisch onderlegd zijn maar gewoon alleen een computer onbezorgd willen gebruiken voorzien van pc's met Linux Mint. Zij zijn blij en ik heb er bijna geen omkijken naar. Het werkt prima en nooit zorgen over malware.
28-10-2018, 11:58 door Anoniem
Linea recta vergeleken: Ga je ook vragen van Tante Bets of Ome Piet dat zij zich moeten verdiepen in de 'echt technische details' als zij een auto willen kopen? Neen!
Nou, toen ik rijlessen nam, vertelde de instructeur ook iets over hoe het technisch ongeveer werkt.
Het is dan misschien niet alle mensen gegeven om alles precies te begrijpen, maar het lijkt me wenselijk dat mensen tenminste een beetje een idee er van krijgen hoe ongeveer de vork in de steel zit voor wat betreft de belangrijkste en meest elementaire dingen,
zoals hoe komt er ongeveer een verbinding met een gekozen (of niet bewust gekozen) website tot stand.

Hoeft niet allemaal in jargon, kan ook in vrij eenvoudige bewoordingen worden vertelt om het voldoende begrijpelijk te maken.
Maak bijv. de vergelijking met een ouderwetse telefoon.
28-10-2018, 12:02 door [Account Verwijderd]
Door linux4:
Door Balder: Kun je ook stellen of Forbes wel te vertrouwen is? Ik kom al op 10 geblokkeerde scripts als ik de URL open ;-)
Door karma4: Heren lezen...… Het artikel beschrijft hoe een beginnende gebruiker via een automatisch verkeerd zoekresultaat op een face/nep site terechtgekomen is. "The most common way to do this for people who don't have the URL memorized? "
en "Because I can't obtain that result on a fresh Windows 10 install, I suspect it may be targeting users geographically (I live in Europe). "

Je moest eens weten hoeveel fake sites er door Linux systemen ghost worden. En dan grijpt linus niet in?
War worden die ad's geinhecteerd, ,,, niet op het endpoint. Waardeloos OS (Linux).

Meer serieus een andere vraag. Waarom zou Firefox bijhouden welke site welk doel heeft? …
Het lijkt er eerder op dat er een meer stricte bron check is met mogelijk een actieve blacklist.

Ik zie graag de echt technische details ipv het gemakzuchtige napraten..

Nou dat is allemachtig super prachtig, heel fijn dat jij de 'echt technische details' wilt weten, Kortom: je bent een kanjer dus... je gaat compleet voorbij aan miljoenen argeloze computergebruikers - zoals Macintosh in 1983 al beschreef met "the rest of us" waarmee met 'us' het zéér selecte groepje mensen werd bedoeld die in de jaren zeventig de eerste stappen zetten naar dat wat wij nu "the digital milennium" noemen.

Dus doe niet zo hooghartig Karma4 en sta eens stil bij Tante Bets en Ome Piet die blind moeten kunnen vertrouwen op de code die een besturingsssyteem maakt tot een besturingssysteem.

Linea recta vergeleken: Ga je ook vragen van Tante Bets of Ome Piet dat zij zich moeten verdiepen in de 'echt technische details' als zij een auto willen kopen? Neen!

Microsoft heeft een grote verantwoordelijkheid voor deze grote groep argeloze computergebruikers. Waarom? Omdat ze willens en wetens de groep dwingen Windows te gebruiken via OEM chantage. Helaas neemt MS deze verantwoordelijkheid niet al te serieus meer de laatste jaren.

Daarom heb ik enkele familieleden die niet computertechnisch onderlegd zijn maar gewoon alleen een computer onbezorgd willen gebruiken voorzien van pc's met Linux Mint. Zij zijn blij en ik heb er bijna geen omkijken naar. Het werkt prima en nooit zorgen over malware.

Ik wil het geen chantage noemen, dat is weer zo subjectief en maakt de trollen weer wakker, maar het is inderdaad zeker zo dat deze argeloze groep computergebruikers heel sec: een winkel inlopen en daar allemaal apparaten waarmee je kunt internetten zien staan, en goh ja, daar staat dus ook nog eens allemaal Windows10 op. Microsoft domineert hier.
Natuurlijk is het zo dat de argeloze groep computergebruikers niets heeft aan een bare bone; sterker nog zij willen dat waarschijnlijk ook helemáál niet. Zij willen gewoon thuis een doos uitpakken, en of daaruit nu een koffiezetapparaat of een computer tevoorschijkomt, voor hun telt alleen dat je met de eerste 'een lekker bakkie moet kunnen zetten' en met de andere: 'googelen.' Als het even niet lukt zeggen zij ook vaak: "help mijn google doet het niet". Dat is de realiteit voor vele tientallen miljoenen op deze wereld. En dan kom ik op het punt waarin je groot gelijk hebt en met een vergelijking bevestig ik dat.
Zo'n ding, zo'n computer moet dus voor de consument net zo betrouwbaar kunnen zijn als willekeurig welk ander gebruiksartefact dan ook. Dat geldt voor een auto, voor een koffiezetapparaat voor een Maxi-Cosi, etc, etc, etc....
En... ook voor een computer dus; zo'n ding dat in de winkel staat als een symbiotische tweeling met Microsoft Windows 10.
Period!
Daar is geen discussie over mogelijk.


Iedereen die dat bestrijdt doet dat slechts om zijn ego gestreeld te zien worden, naar hij/zij hoopt.
Iedereen die onbaatzuchtig en nuchter deze - inderdaad Vendor Lockin - bekritiseert heeft het 100% bij het rechte eind.
28-10-2018, 12:33 door Anoniem
Er is niks mis met Microsoft Edge, het is een veel gebruikte browser de fout zit misschien bij het feit dat jij niet dat mensen opzettelijk fake programma's maken en zo gebruikers een fake programmatje geven.

Het namaken van populaire applicaties of het stoppen van malware in crack programma's is iets wat eeuwen oud al gebeurd en daarom moet je altijd checken of de bron te vertrouwen is.

In dit geval ben jij gewoon op een verkeerde site geweest.

Ik ben blij dat jij niet met geadvanceerdere hackers zoals staatsactoren te maken hebt, deze breken je DNS en als ze weten dat jij naar een bepaalde site gaat en een app moet downloaden dan sturen ze jou naar hun website.

De NSA heeft zelfs een versies van Tails met backdoors erin en er zijn ook daar domme mensen die het downloaden maar de NSA wilt ook soort van MITM uitvoeren waarbij mensen die de domein naam van tails invoeren naar de IP van de NSA gaan.
28-10-2018, 13:41 door Anoniem
Het probleem ligt bij de gebruiker die de stomme zoekmachine vertrouwt.
28-10-2018, 15:59 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Het probleem ligt bij de gebruiker die de stomme zoekmachine vertrouwt.

Het probleem ligt bij de zoekmachine die alleen betrouwbare resultaten dient te geven!
28-10-2018, 16:01 door Anoniem
Door linux4:
Door Anoniem: Het probleem ligt bij de gebruiker die de stomme zoekmachine vertrouwt.

Het probleem ligt bij de zoekmachine die alleen betrouwbare resultaten dient te geven!

Dat is onmogelijk omdat een zoekmachine op basis van algorithmes werkt en algorithmes altijd fouten maken!
28-10-2018, 16:02 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Er is niks mis met Microsoft Edge, het is een veel gebruikte browser de fout zit misschien bij het feit dat jij niet dat mensen opzettelijk fake programma's maken en zo gebruikers een fake programmatje geven.

Het namaken van populaire applicaties of het stoppen van malware in crack programma's is iets wat eeuwen oud al gebeurd en daarom moet je altijd checken of de bron te vertrouwen is.

In dit geval ben jij gewoon op een verkeerde site geweest.

Ik ben blij dat jij niet met geadvanceerdere hackers zoals staatsactoren te maken hebt, deze breken je DNS en als ze weten dat jij naar een bepaalde site gaat en een app moet downloaden dan sturen ze jou naar hun website.

De NSA heeft zelfs een versies van Tails met backdoors erin en er zijn ook daar domme mensen die het downloaden maar de NSA wilt ook soort van MITM uitvoeren waarbij mensen die de domein naam van tails invoeren naar de IP van de NSA gaan.

Het probleem zit in het feit dat je in Windows vrijwel altijd aangewezen bent op software buiten "app stores" zoals Apple en Linux die hebben waardoor goede controle op malware ontbreekt.
Windows 10 heeft nu weliswaar een app store maar de software die je daar kun vinden is nog te beperkt.
28-10-2018, 16:27 door Anoniem
Door linux4: Grijpt de ingebouwde virus scanner dan niet in?

Microsoft Security Essentials neemt dit toch op?
28-10-2018, 16:32 door Anoniem
Door linux4:

Het probleem zit in het feit dat je in Windows vrijwel altijd aangewezen bent op software buiten "app stores" zoals Apple en Linux die hebben waardoor goede controle op malware ontbreekt.
Windows 10 heeft nu weliswaar een app store maar de software die je daar kun vinden is nog te beperkt.

Google chrome moet je ook gewoon downloaden op Linux en Mac.
28-10-2018, 20:20 door Anoniem
Door Briolet:

Vorige week heb ik voor de aardigheid "startpage" als zoekmachine geïnstalleerd. Die stikt ook van reclame-links, ook als er helemaal geen relatie was met de zoekopdracht.


Ik zie nooit advertenties bij startpage!
Nooit!!

En dat zou browseronafhankelijk moeten kunnen zijn.
Of ms daar trek in heeft weet ik niet maar voor alle andere browsers zijn er extensies beschikbaar om javascripts in te tomen.
Zijn er extensies beschikbaar om advertenties in te tomen.

Dus als je een goeie extensie hebt die javascripts tegenhoudt of waar je iframes kan weigeren, of advertenties, dan kan je klikken wat je wil en lekker groom neerladen.
Als je dat al zou willen want fuzz maakt wel een hoop drukte over het randje, maar waarom zou je groom willen hebben.
Groom heeft namelijk een hoog bekende ruk factor want nog wel van een reclame bedrijf.

Opwinding van niks, alsof je waarschuwt om met links niet in de hondepoep te gaan staan en vervolgens met rechts dat doet bij de check voor de linkerzool.
De zoveelste bewuste geinitieerde halve zool discussie louter en alleen om een reactie uit te lokken van het andere zolenmaatje om tegenpool discussies te kunnen voeren.

Zeer vermoeiend en doorzichtig
28-10-2018, 20:44 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 28-10-2018, 20:48
Door Anoniem:
Linea recta vergeleken: Ga je ook vragen van Tante Bets of Ome Piet dat zij zich moeten verdiepen in de 'echt technische details' als zij een auto willen kopen? Neen!
Nou, toen ik rijlessen nam, vertelde de instructeur ook iets over hoe het technisch ongeveer werkt.
Het is dan misschien niet alle mensen gegeven om alles precies te begrijpen, maar het lijkt me wenselijk dat mensen tenminste een beetje een idee er van krijgen hoe ongeveer de vork in de steel zit voor wat betreft de belangrijkste en meest elementaire dingen,
zoals hoe komt er ongeveer een verbinding met een gekozen (of niet bewust gekozen) website tot stand.

Hoeft niet allemaal in jargon, kan ook in vrij eenvoudige bewoordingen worden vertelt om het voldoende begrijpelijk te maken.
Maak bijv. de vergelijking met een ouderwetse telefoon.

Natuurlijk, je hebt gelijk maar je ziet het volgende toch wel enigszins over het hoofd:
Sprak je rij-instructeur ook over zo groot mogelijke overlap qua kleptiming vs. lager octaangetal van moderne benzinemotorbrandstoffen en hoe het nadeel (welk?) onderandere is ondervangen door het toepassen van stelliet uitlaatklepstelen? of waarom DOT 5 remvloeistof nooit gemengd mag worden met DOT 3? Of waarom kroonwiel en pignon niet uitgewisseld mogen worden met slechts 1 van beide vervangingsexemplaren? Of waarom roestvast stalen moeren/bouten niet gebruikt mogen worden bij bevestigingen waarvoor een specifiek aandraaikoppel (mKg) wordt gevraagd?
Ik weet zeker van niet. Dat is waar hier echter in enige zin op wordt gedoeld met de: 'echt technische details' om een rookgordijn op te werpen in een flauwe poging om de aandacht af te leiden van het gegeven dat Microsoft met Bing/Edge/Windows10 behoorlijke steken laat vallen in een besturingssysteem (Windows) dat wereldwijd het meest wordt gebruikt. Dus.....ook door mensen voor wie internet Google of in dit geval Bing heet.

Zolang er geen afschuwelijk dictaat komt dat er een verbod komt op gebruik van computers als je niet beschikt over basiskennis - de hemel bewaar ons zeg!! - zullen dit soort en andere misstanden latent blijven en het is de softwarevendor die alles in het werk moet stellen dat ook de consument met weinig (diepere) kennis van zaken een computer veilig kan gebruiken door de kilobytjes met zo min mogelijk risico aanelkaar te programmeren.
28-10-2018, 20:59 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door linux4:

Het probleem zit in het feit dat je in Windows vrijwel altijd aangewezen bent op software buiten "app stores" zoals Apple en Linux die hebben waardoor goede controle op malware ontbreekt.
Windows 10 heeft nu weliswaar een app store maar de software die je daar kun vinden is nog te beperkt.

Google chrome moet je ook gewoon downloaden op Linux en Mac.

In Linux niet, daar gebruik je Chromium, de Open Source browser waar Google Chrome op is gebaseerd. Chromium staat in de software repository van je distributie, gecontroleerd en wel.

Voor de Mac weet ik het niet, gebruik ik niet.
29-10-2018, 02:36 door Anoniem
Door Briolet: Die gaf wel een paar relevante resultaten, maar juist geen enkele advertentie. Blijkbaar matchte er geen advertentie met mijn zoekopdracht. Dus toch maar terug naar google als default.
Dit ligt toch echt lokaal, komt door verschil van tracking. En alleen jijzelf kan dit inzichtelijk krijgen.
Daarnaast heeft Startpage toch echt meer voordelen dan nadelen, althans wanneer je je privacy ook maar een klein beetje belangrijk vind. Hun nieuwe proxy doet het verdomd goed https://new.startpage.nl voorkomt toch het samenvoegen van een heleboel zoekopdrachten, voor je het weet staat bij knettergek een kruisje. Googelen via VPN werkt ook a-verechts.
Nu alleen nog dat Geenstijl werkt, aangezien vanaf aankomende donderdag mogelijk iets vaker een interessant topic voorbij gaat komen.
29-10-2018, 06:53 door -karma4 - Bijgewerkt: 29-10-2018, 07:13
Door Anoniem: Als je dat al zou willen want fuzz maakt wel een hoop drukte over het randje, maar waarom zou je groom willen hebben.
Groom heeft namelijk een hoog bekende ruk factor want nog wel van een reclame bedrijf.

Het gaat er natuurlijk om dat Microsoft haar gebruikers niet (met oneigenlijke methoden) mag verhinderen voor software van de concurrentie te kiezen. Dat hoort namelijk een eigen, vrije keus van die gebruikers te zijn!

Wat zeker onder onoirbaar gedrag valt is om je gebruikers bloot te stellen aan malware bij het toepassen van dergelijke methoden.

De rest van jouw verhaal verdedigt censuur, waarmee je probeert te beperken wat hier geschreven wordt. De een probeert het met de software van de concurrentie en de ander met het geschreven woord...
29-10-2018, 10:51 door Anoniem
Door The FOSS: https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/10/27/stop-using-microsoft-edge-to-download-chrome-unless-you-want-malware/

Representatief voor hoe een bepaald bedrijf denkt met concurrerende software om te moeten gaan. Over de ruggen van haar klanten, die worden geslachtofferd aan de gedownloade malware.

ja, ik klik ook altijd op links als latestchrome[dot]ru of superantivirus2018[dot]com ...
Beetje zoals die apple users die toen allemaal massaal die neppe versies van flash hadden gedownload en gelijk in een botnet zaten... Zeker de schuld van Apple en adobe... kan niet missen ! het is een samenzwering!

Als je een prutser bent, dan ben je een prutser, daar gaat geen enkele AV tegen helpen, en ook geen enkele beveiliging binnen het OS.
29-10-2018, 12:02 door -karma4
Door Anoniem: ja, ik klik ook altijd op links als latestchrome[dot]ru of superantivirus2018[dot]com ...
Beetje zoals die apple users die toen allemaal massaal die neppe versies van flash hadden gedownload en gelijk in een botnet zaten... Zeker de schuld van Apple en adobe... kan niet missen ! het is een samenzwering!

Als je een prutser bent, dan ben je een prutser, daar gaat geen enkele AV tegen helpen, en ook geen enkele beveiliging binnen het OS.

Je hebt duidelijk het artikel niet gelezen want je snapt blijkbaar niet waarom het gaat. Namelijk om wat je door een browser krijgt voorgeschoteld als je zoekt op software van de concurrentie. Niet waar jij allemaal op klikt. Of niet.
29-10-2018, 12:25 door Tha Cleaner
Door linux4:
Door Anoniem:
Door linux4:

Het probleem zit in het feit dat je in Windows vrijwel altijd aangewezen bent op software buiten "app stores" zoals Apple en Linux die hebben waardoor goede controle op malware ontbreekt.
Windows 10 heeft nu weliswaar een app store maar de software die je daar kun vinden is nog te beperkt.

Google chrome moet je ook gewoon downloaden op Linux en Mac.

In Linux niet, daar gebruik je Chromium, de Open Source browser waar Google Chrome op is gebaseerd. Chromium staat in de software repository van je distributie, gecontroleerd en wel.

Voor de Mac weet ik het niet, gebruik ik niet.
Jij gebruikt de store, de gemiddelde gebruiker gebruikt en wil chrome. En die staat niet in de store en moeten ze dus downloaden. Daarnaast is de ondersteuning ook niet het zelfde, als je leverancier Chrome ondersteund, ondersteund hij niet chromium als je issues hebt.
Zelfde geld voor Firefox, staat ook niet in de store en moet je dus downloaden.

Op een Mac is dit het zelfde.
29-10-2018, 12:39 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door The FOSS: https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/10/27/stop-using-microsoft-edge-to-download-chrome-unless-you-want-malware/

Representatief voor hoe een bepaald bedrijf denkt met concurrerende software om te moeten gaan. Over de ruggen van haar klanten, die worden geslachtofferd aan de gedownloade malware.

ja, ik klik ook altijd op links als latestchrome[dot]ru of superantivirus2018[dot]com ...
Beetje zoals die apple users die toen allemaal massaal die neppe versies van flash hadden gedownload en gelijk in een botnet zaten... Zeker de schuld van Apple en adobe... kan niet missen ! het is een samenzwering!

Als je een prutser bent, dan ben je een prutser, daar gaat geen enkele AV tegen helpen, en ook geen enkele beveiliging binnen het OS.

Het gaat hier niet om het feit of je een prutser bent of niet. Windows 10 wordt verplicht geleverd op consumenten pc's en dus dien je elke digibeet consument afdoende te beschermen.
29-10-2018, 12:42 door [Account Verwijderd]
Door Tha Cleaner:
Door linux4:
Door Anoniem:
Door linux4:

Het probleem zit in het feit dat je in Windows vrijwel altijd aangewezen bent op software buiten "app stores" zoals Apple en Linux die hebben waardoor goede controle op malware ontbreekt.
Windows 10 heeft nu weliswaar een app store maar de software die je daar kun vinden is nog te beperkt.

Google chrome moet je ook gewoon downloaden op Linux en Mac.

In Linux niet, daar gebruik je Chromium, de Open Source browser waar Google Chrome op is gebaseerd. Chromium staat in de software repository van je distributie, gecontroleerd en wel.

Voor de Mac weet ik het niet, gebruik ik niet.
Jij gebruikt de store, de gemiddelde gebruiker gebruikt en wil chrome. En die staat niet in de store en moeten ze dus downloaden. Daarnaast is de ondersteuning ook niet het zelfde, als je leverancier Chrome ondersteund, ondersteund hij niet chromium als je issues hebt.
Zelfde geld voor Firefox, staat ook niet in de store en moet je dus downloaden.

Op een Mac is dit het zelfde.

Ik gebruik thuis Chromium voor een aantal (werkgever) websites die Chrome verplicht stellen en heb daar geen issues mee. En dat op Linux Mint respectievelijk Manjaro zodat Chromium up to date blijft en qua versie meeloopt met Chrome.
29-10-2018, 12:47 door Briolet
Door Tha Cleaner:En die staat niet in de store en moeten ze dus downloaden

Ook als het in de store staat moet je het downloaden. Het probleem is meer dat mensen op de eerste link klikken en niet op de eerste link na de advertenties.
Zelf heb ik een adblokker op mijn router die al die ad-links blokkeert. Dus zelfs als ik er per ongeluk op klik, gebeurt er niets.
29-10-2018, 13:07 door [Account Verwijderd]
Door Briolet:
Door Tha Cleaner:En die staat niet in de store en moeten ze dus downloaden

Ook als het in de store staat moet je het downloaden. Het probleem is meer dat mensen op de eerste link klikken en niet op de eerste link na de advertenties.
Zelf heb ik een adblokker op mijn router die al die ad-links blokkeert. Dus zelfs als ik er per ongeluk op klik, gebeurt er niets.

Uit de (app)store/repository download je uit een vertrouwde en gecontroleerde omgeving.
29-10-2018, 15:50 door Anoniem
Het is (al) opgelost.
De gewraakte valse MS-Bing advertentie/link is verwijderd.

Zie UPDATE in:
https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/10/27/stop-using-microsoft-edge-to-download-chrome-unless-you-want-malware/
29-10-2018, 15:54 door User2048
The most common way to do this for people who don't have the URL memorized
Uh, de URL is gewoon google.com toch? En als je die pagina opent met een andere browser dan Chrome, dan verschijnt er vanzelf een box met de suggestie om Chrome te installeren. Hoe moeilijk kan het zijn?
29-10-2018, 17:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet: Die gaf wel een paar relevante resultaten, maar juist geen enkele advertentie. Blijkbaar matchte er geen advertentie met mijn zoekopdracht. Dus toch maar terug naar google als default.
Dit ligt toch echt lokaal, komt door verschil van tracking. En alleen jijzelf kan dit inzichtelijk krijgen.
Daarnaast heeft Startpage toch echt meer voordelen dan nadelen, althans wanneer je je privacy ook maar een klein beetje belangrijk vind. Hun nieuwe proxy doet het verdomd goed https://new.startpage.nl voorkomt toch het samenvoegen van een heleboel zoekopdrachten, voor je het weet staat bij knettergek een kruisje. Googelen via VPN werkt ook a-verechts.
Nu alleen nog dat Geenstijl werkt, aangezien vanaf aankomende donderdag mogelijk iets vaker een interessant topic voorbij gaat komen.

Inderdaad lokaal, het moet .com zijn, punt nl laadt niet
https://new.startpage.com/do/search

Prachtige en snelle resultaten via dat image search
http://freebsd-image-gallery.netcode.pl/_freebsd/clarowallpp.jpg

Weet iemand eigenlijk waarom de ts zich druk maakt over een windows browser die niet werkt op zijn linuxje?
Vroeg het me zomaar af.
29-10-2018, 18:05 door Tha Cleaner
Door User2048:
The most common way to do this for people who don't have the URL memorized
Uh, de URL is gewoon google.com toch? En als je die pagina opent met een andere browser dan Chrome, dan verschijnt er vanzelf een box met de suggestie om Chrome te installeren. Hoe moeilijk kan het zijn?
Je moest een weten hoeveel mensen bijvoorbeeld in Bing eerst Google intypen om naar Google te gaan. Volgens mij was dat de meest gezochte zoekterm.
29-10-2018, 18:38 door -karma4 - Bijgewerkt: 29-10-2018, 18:39
Door linux4: Ik gebruik thuis Chromium voor een aantal (werkgever) websites die Chrome verplicht stellen en heb daar geen issues mee. En dat op Linux Mint respectievelijk Manjaro zodat Chromium up to date blijft en qua versie meeloopt met Chrome.

Google Chrome 'pure' en een aantal andere applicaties ook:

https://www.google.com/linuxrepositories/
02-11-2018, 19:29 door Anoniem
Door The FOSS: https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/10/27/stop-using-microsoft-edge-to-download-chrome-unless-you-want-malware/

Representatief voor hoe een bepaald bedrijf denkt met concurrerende software om te moeten gaan. Over de ruggen van haar klanten, die worden geslachtofferd aan de gedownloade malware.

Al getest wat er gebeurt als je het andersom doet?
De zaak altijd van minstens twee kanten bekijken als dat lukt.
02-11-2018, 20:35 door -karma4
Door Anoniem:
Door The FOSS: https://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2018/10/27/stop-using-microsoft-edge-to-download-chrome-unless-you-want-malware/

Representatief voor hoe een bepaald bedrijf denkt met concurrerende software om te moeten gaan. Over de ruggen van haar klanten, die worden geslachtofferd aan de gedownloade malware.

Al getest wat er gebeurt als je het andersom doet?

Andersom?

representatief voor <---> niet representatief voor ?
concurrerende software <---> niet concurrerende software ?
bedrijf <---> concurrent ?
ruggen van klanten <---> rug van bedrijf ?
klanten slachtofferen aan malware <---> malware slachtofferen aan klanten ?

Door Anoniem: De zaak altijd van minstens twee kanten bekijken als dat lukt.

Minstens twee inderdaad. Maar wat bedoel je in dit specifieke geval?
03-11-2018, 08:53 door karma4
Door User2048:
The most common way to do this for people who don't have the URL memorized
Uh, de URL is gewoon google.com toch? En als je die pagina opent met een andere browser dan Chrome, dan verschijnt er vanzelf een box met de suggestie om Chrome te installeren. Hoe moeilijk kan het zijn?
Dat noem ik nu misbruik van een machtspositie met een vendor lockin door Google.
Bedankt het gedrag van google wordt nogal eens vergeten want zij (google) kunnen volgens sommigen niets fout doen.
03-11-2018, 08:55 door -karma4
Door karma4:
Door User2048:
The most common way to do this for people who don't have the URL memorized
Uh, de URL is gewoon google.com toch? En als je die pagina opent met een andere browser dan Chrome, dan verschijnt er vanzelf een box met de suggestie om Chrome te installeren. Hoe moeilijk kan het zijn?
Dat noem ik nu misbruik van een machtspositie met een vendor lockin door Google.
Bedankt het gedrag van google wordt nogal eens vergeten want zij (google) kunnen volgens sommigen niets fout doen.

Steeds dommer... Als je naar de site van een softwaregigant gaat dan mag je op die pagina (en op die site alleen) best een suggestie krijgen om hun browser te installeren. Dat is geen 'vendor lock-in' want je bent nog niet eens klant bij hen. Snap je de betekenis van de term vendor lock-in eigenlijk wel?
03-11-2018, 17:27 door Anoniem
Door Anoniem: Inderdaad lokaal, het moet .com zijn, punt nl laadt niet
https://new.startpage.com/do/search
Haha, je hebt helemaal gelijk, mijn fout.
Overigens GS werkt nu ook via hun proxy, inclusief advertenties en content van derden. Zie nu voor het eerst in mijn leven hoe bijvoorbeeld daar berichten afkomstig van twitter weergegeven worden. Knap gemaakt door Startpage.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.