image

AccorHotels maakt geen kopieën van id-bewijzen meer

dinsdag 6 november 2018, 16:41 door Redactie, 16 reacties

AccorHotels, het moederbedrijf van verschillende hotelketens zoals Ibis, Formule 1, Mercure en Novotel, zal de identiteitsbewijzen van gasten niet meer kopiëren. Dat laat het bedrijf tegenover Radar weten. Een gast van een Belgisch Ibis-hotel werd bij het inchecken om haar paspoort gevraagd, zodat er een kopie van kon worden gemaakt.

De vrouw weigerde dit, waarop de receptionist een kopie van haar rijbewijs wilde maken, wat ook gebeurde. De volgende dag vroeg de vrouw of ze de kopie van haar rijbewijs kon terugkrijgen, maar dat weigerde het hotel. Het is echter niet toegestaan om kopieën van identiteitsbewijzen te maken buiten de in de wet voorgeschreven gevallen. Gastenregistraties bij een hotel vallen hier niet onder.

AccorHotels, het moederbedrijf van Ibis, laat in een reactie weten dat bij aankomst in het hotel er specifieke persoonsgegevens van gasten worden gevraagd. Voor deze geregistreerde gegevens geldt een bewaartermijn van zeven jaar. "Het maken van een kopie van een identiteitsbewijs is niet nodig. Het lijkt er op dat er in deze situatie een fout is gemaakt omtrent de bewaring van het identiteitsbewijs. Hier bieden wij onze welgemeende excuses voor aan. Daarnaast zorgen we ervoor dat dit niet meer gebeurt", aldus een woordvoerder.

Reacties (16)
06-11-2018, 17:32 door Anoniem
Zo makkelijk, "even een kopietje trekken". Dat promoten heeft de overheid zelf enorm de hand in gehad, ook al blijft ze volhouden dat het niet mag. Tegelijkertijd eist ze wel allerlei persoonsgegevens van hotels.

Zo ook hier, je naam en weet ik het wat meer wordt zeven jaar bewaard. Klinkt als eis van de belastingdienst. Geef me dan de mogelijkheid contant te betalen, dan hoef je mijn naam niet zeven jaar te bewaren. Duh.

Ondertussen wordt ook je naam 's avonds even naar de politie gestuurd. Vroeger ging dat in het boek en wilde de politie weten wie er allemaal in het boek stond moesten ze langskomen. Natuurlijk kan dat met de moderne techniek stukken sneller... maar willen we dat ook? Is het echt noodzakelijk om alle namen preventief bij de politie te melden? Lijkt me relevante vraag in het kader van hoe we privacy willen inkleden in deze dappere nieuwe wereld vol electronische informatieverwerking.
06-11-2018, 18:36 door [Account Verwijderd]
Het is treurig hoeveel organisaties kopieën willen hebben. Autodealer wil een kopie-rijbewijs, Autoverhuur wil een kopie-rijbewijs, tal van hotels willen kopie-paspoort, recruiters willen een kopie-paspoort, maar geen van allen behoren dit te vragen.

Ik wil mijn ID bewijs of rijbewijs best tonen, maar kopieren is echt onbespreekbaar.
06-11-2018, 18:40 door karma4 - Bijgewerkt: 06-11-2018, 18:40
Een bsn is een nietszeggend nummer om persoonsverwisseling te voorkomen.
Nu gaan ze naam geboortejaar opnemen omdat ze toch verplicht een registratie van personen moeten voeren.
Bewijs maar eens dat jij het niet was als het toevallig overeen komt. De privacyschending aan de andere kant welke in de hand gewerkt wordt.
06-11-2018, 19:33 door Anoniem
Door karma4: Een bsn is een nietszeggend nummer om persoonsverwisseling te voorkomen.
Nu gaan ze naam geboortejaar opnemen omdat ze toch verplicht een registratie van personen moeten voeren.
Bewijs maar eens dat jij het niet was als het toevallig overeen komt. De privacyschending aan de andere kant welke in de hand gewerkt wordt.
Nop.
Een bsn is een bijzonder persoonsgegeven bedoeld voor overheidszaken (waaronder de zorg en banken), dat alleen mag worden gebruikt door bij wet aangegeven instanties.

Dit met het oog op het vermijden van privacy-risico's (namelijk eenvoudiger koppelen van allerlei gegevens) en een onnodig hoger risico op identiteitsfraude.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/burgerservicenummer-bsn
06-11-2018, 19:34 door Anoniem
Je account opzeggen bij tweedehands.nl gaat ook niet zonder kopie van je ID kaart. Ik ben het daar ook niet mee eens dat ernaar wordt gevraagd, maar als ik niet toegeef weigert men het account te verwijderen. Ik heb het er maar bij gelaten.
06-11-2018, 20:26 door Anoniem
Die mevrouw had gelijk. Het staat zelfs LETTERLIJK in haar paspoort.
06-11-2018, 22:08 door karma4 - Bijgewerkt: 06-11-2018, 22:10
Door Anoniem: Nop.
Een bsn is een bijzonder persoonsgegeven bedoeld voor overheidszaken (waaronder de zorg en banken), dat alleen mag worden gebruikt door bij wet aangegeven instanties.

Dit met het oog op het vermijden van privacy-risico's (namelijk eenvoudiger koppelen van allerlei gegevens) en een onnodig hoger risico op identiteitsfraude.
..
Nope, dat bijzondere was een verzinsel met de WBP en is niet meer zo met de AVG GDPR.
https://www.rvig.nl/binaries/rvig/documenten/publicaties/2007/07/19/memorie-van-toelichting-voorstel-wet-burgerservicenummer/mvt-bsn.pdf
"Het burgerservicenummer moet daarom alleen worden toegekend aan personen die een meervoudige relatie met de Nederlandse overheid hebben en waarvan de identiteit deugdelijk kan worden vastgesteld." en " 4.4 Uniciteit - 4.5 Persoonsgebonden " Dat gaat in de wet verder met https://wetten.overheid.nl/BWBR0022428/2018-07-28 Artikel12

Mijn dank voor de link en hint dat het AP zich niet aan de wet houdt wat betreft WABB bsn.
07-11-2018, 08:37 door Anoniem
Ach - helaas gebeurt dit nog steeds .. Vrij recent een hele discussie gehad met een gemeente die vroeg om een kopie -ID op te sturen naar een extern advies buro (!).

De reactie van de gemeente was "Oh - maar we vonden het wel makkelijk"..

Dit geeft aan dat hele volksstammen, inclusief de stammen die het goede voorbeeld zouden moeten geven, zich totaal niet bewust zijn waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn ....

DDK
07-11-2018, 09:56 door Anoniem
Door EnGee: Het is treurig hoeveel organisaties kopieën willen hebben. Autodealer wil een kopie-rijbewijs, Autoverhuur wil een kopie-rijbewijs, tal van hotels willen kopie-paspoort, recruiters willen een kopie-paspoort, maar geen van allen behoren dit te vragen.

Ik wil mijn ID bewijs of rijbewijs best tonen, maar kopieren is echt onbespreekbaar.

Ja ze moeten gewoon in dat paspoort op de pagina's printen "copying is illegal"
07-11-2018, 10:19 door Anoniem
Heel goed. Ik heb ook nog regelmatig deze vervelende discussies in hotels. Men geeft dan altijd de impressie dat ik de enige ben die hier een punt van maakt, maar dat geloof ik niet. In landen zoals Spanje is het sowieso altijd raak; ik ben zelfs een keer een (vooraf geboekt) hotel geweigerd na een discussie van bijna een uur (wel geld terug).

Ik hoop dat er een EU-uitspraak komt en duidelijk wordt gemaakt aan alle hotels en hotelketens dat dit gewoon niet meer mag.
07-11-2018, 10:46 door Anoniem
Door Anoniem: Je account opzeggen bij tweedehands.nl gaat ook niet zonder kopie van je ID kaart. Ik ben het daar ook niet mee eens dat ernaar wordt gevraagd, maar als ik niet toegeef weigert men het account te verwijderen. Ik heb het er maar bij gelaten.
Dat mag niet. Dit kun je bij de AP melden.
07-11-2018, 11:09 door Anoniem
Door Anoniem: De reactie van de gemeente was "Oh - maar we vonden het wel makkelijk"..
Dit is de kern van veel Ambtelijke problemen. Ze zitten er niet om problemen op te lossen, maar om zichzelf "wel gemakkelijk" door de dag heen te loodsen.

Met het werk dat je allemaal voor hunnie moet doen kun je ze bijna beter maar gewoon vervangen door een webkiosk met een klein shell script erachter. (Bijna, want ze houden nog net een beetje een rem vast op alteveel zelfgenoegzame fraude van burgers. Een beetje. De meeste fraude gebeurt nog altijd niet omdat nog altijd de meeste burgers hier behoorlijk braaf zijn. Hier zit een sterke cultuurcomponent in en dat kun je in de cijfers gewoon open en bloot terugzien.)
07-11-2018, 11:47 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Nop.
Een bsn is een bijzonder persoonsgegeven bedoeld voor overheidszaken (waaronder de zorg en banken), dat alleen mag worden gebruikt door bij wet aangegeven instanties.

Dit met het oog op het vermijden van privacy-risico's (namelijk eenvoudiger koppelen van allerlei gegevens) en een onnodig hoger risico op identiteitsfraude.
..
Nope, dat bijzondere was een verzinsel met de WBP en is niet meer zo met de AVG GDPR.
https://www.rvig.nl/binaries/rvig/documenten/publicaties/2007/07/19/memorie-van-toelichting-voorstel-wet-burgerservicenummer/mvt-bsn.pdf
"Het burgerservicenummer moet daarom alleen worden toegekend aan personen die een meervoudige relatie met de Nederlandse overheid hebben en waarvan de identiteit deugdelijk kan worden vastgesteld." en " 4.4 Uniciteit - 4.5 Persoonsgebonden " Dat gaat in de wet verder met https://wetten.overheid.nl/BWBR0022428/2018-07-28 Artikel12

Mijn dank voor de link en hint dat het AP zich niet aan de wet houdt wat betreft WABB bsn.

Er is helemaal niets verandert met betrekking tot BSN met de komst van AVG/GDPR.
Lees dit eens: https://www.pmpartners.nl/bsn/(!!!) en wordt eindelijk eens wakker.
08-11-2018, 10:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4:
Door Anoniem: Nop.
Een bsn is een bijzonder persoonsgegeven bedoeld voor overheidszaken (waaronder de zorg en banken), dat alleen mag worden gebruikt door bij wet aangegeven instanties.

Dit met het oog op het vermijden van privacy-risico's (namelijk eenvoudiger koppelen van allerlei gegevens) en een onnodig hoger risico op identiteitsfraude.
..
Nope, dat bijzondere was een verzinsel met de WBP en is niet meer zo met de AVG GDPR.
https://www.rvig.nl/binaries/rvig/documenten/publicaties/2007/07/19/memorie-van-toelichting-voorstel-wet-burgerservicenummer/mvt-bsn.pdf
"Het burgerservicenummer moet daarom alleen worden toegekend aan personen die een meervoudige relatie met de Nederlandse overheid hebben en waarvan de identiteit deugdelijk kan worden vastgesteld." en " 4.4 Uniciteit - 4.5 Persoonsgebonden " Dat gaat in de wet verder met https://wetten.overheid.nl/BWBR0022428/2018-07-28 Artikel12

Mijn dank voor de link en hint dat het AP zich niet aan de wet houdt wat betreft WABB bsn.

Er is helemaal niets verandert met betrekking tot BSN met de komst van AVG/GDPR.
Lees dit eens: https://www.pmpartners.nl/bsn/(!!!) en wordt eindelijk eens wakker.

Wie heeft er nu niet goed gelezen?

"Kortom, onder de AVG is het BSN dus géén bijzonder persoonsgegeven meer"

En guess what Karma4 verklaarde en jij als onjuist aanduidde?
08-11-2018, 13:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door karma4:
Door Anoniem: Nop.
Een bsn is een bijzonder persoonsgegeven bedoeld voor overheidszaken (waaronder de zorg en banken), dat alleen mag worden gebruikt door bij wet aangegeven instanties.

Dit met het oog op het vermijden van privacy-risico's (namelijk eenvoudiger koppelen van allerlei gegevens) en een onnodig hoger risico op identiteitsfraude.
..
Nope, dat bijzondere was een verzinsel met de WBP en is niet meer zo met de AVG GDPR.
https://www.rvig.nl/binaries/rvig/documenten/publicaties/2007/07/19/memorie-van-toelichting-voorstel-wet-burgerservicenummer/mvt-bsn.pdf
"Het burgerservicenummer moet daarom alleen worden toegekend aan personen die een meervoudige relatie met de Nederlandse overheid hebben en waarvan de identiteit deugdelijk kan worden vastgesteld." en " 4.4 Uniciteit - 4.5 Persoonsgebonden " Dat gaat in de wet verder met https://wetten.overheid.nl/BWBR0022428/2018-07-28 Artikel12

Mijn dank voor de link en hint dat het AP zich niet aan de wet houdt wat betreft WABB bsn.

Er is helemaal niets verandert met betrekking tot BSN met de komst van AVG/GDPR.
Lees dit eens: https://www.pmpartners.nl/bsn/(!!!) en wordt eindelijk eens wakker.

Wie heeft er nu niet goed gelezen?

"Kortom, onder de AVG is het BSN dus géén bijzonder persoonsgegeven meer"

En guess what Karma4 verklaarde en jij als onjuist aanduidde?

Officieel heet het onder de AVG niet nadrukkelijk een bijzonder persoonsgegeven,
maar in de praktijk is het dat in Nederland wel, omdat nog steeds net als voorheen geldt:
Desondanks blijft (voor Nederland) het verbod voor verwerking van BSN gelden zoals we dit al jaren kennen. Dit verbod kan alleen worden opgeheven door een wettelijke bevoegdheid of handelen met BSN naar een doeleinde van zo’n wet.
Onder de AVG verandert er dus in de praktijk in wezen niets.
(iets wat Karma4 voortdurend tracht te bestrijden. (en niet alleen in dit topic)

De Europese AVG geeft slechts de ruimte aan alle Europese lidstaten om zelf te bepalen of het een "bijzonder" persoonsgegeven is (dus het gebruik aan bepaald voorwaarden gebonden) of niet.

Daarom kan je vind ik ook niet zomaar zeggen:
"BSN is geen bijzonder persoonsgegeven meer omdat het nergens in de AVG staat."
De Nederlandse wet prevaleert hier namelijk, en de AVG staat dit toe.
08-11-2018, 16:00 door Anoniem
Laatst bij twee hotels geweigerd om mijn paspoort te laten kopieren. Beiden beloofden de kopie direct te verwijderen. Het was alleen nodig om snel een grotere groep in te kunnen checken. De gegevens zouden later ingevoerd worden. Een hotel in Portugal had een shredder naast de receptie staan voor vernietigen van de kopie.

Toch besloot bijna de volledige groep om wat langer over de check-in te doen.

Peter
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.