image

Senatoren VS willen onderzoek naar buitenlandse vpn-apps

zondag 10 februari 2019, 10:15 door Redactie, 22 reacties

De Amerikaanse senatoren Ron Wyden en Marco Rubio willen dat het ministerie van Homeland Security een onderzoek uitvoert naar de risico's die buitenlandse vpn-apps voor de staatsveiligheid kunnen vormen. Dat hebben de senatoren via een persbericht bekendgemaakt.

Vpn-providers verwerken het verkeer van gebruikers via hun eigen servers en spelen daardoor een belangrijke rol. Wyden en Rubio willen nu weten of het gebruik van vpn-apps die zich in "niet-bevriende staten" bevinden risico's met zich meebrengt. De senatoren stellen dat vpn-apps door miljoenen mensen zijn gedownload en dat sommige van deze apps door buitenlandse bedrijven zijn gemaakt in landen die niet de Amerikaanse belangen of waarden delen.

"Omdat deze buitenlandse apps de browsegegevens van de gebruiker naar servers sturen die zich bevinden in of worden beheerd door landen die een belang hebben in het aanvallen van Amerikaanse overheidsmedewerkers, zorgt het gebruik ervan dat gebruikersgegevens worden gesurveilleerd door buitenlandse overheden. Het compromitteren van die gegevens kan de Amerikaanse staatsveiligheid schade toebrengen", aldus de senatoren.

Als uit het onderzoek blijkt dat er risico's kleven aan buitenlandse vpn-apps willen Wyden en Rubio het gebruik ervan op telefoons en computers van overheidsmedewerkers verbieden.

Reacties (22)
10-02-2019, 10:41 door Anoniem
Aha, een eerste stap om ook inzicht te krijgen in VPN verkeer.

Hieruit blijkt dus de VPN's je verkeer veiliger maken, de al oude discussie die hier om de zoveel tijd ter berde gebracht wordt.
10-02-2019, 10:45 door Anoniem
De bevriende staten van vandaag zijn de vijanden van morgen, zeker in het geval van de US.

Is Noord Korea nu al een bevriende staat of nog niet .... ?
10-02-2019, 12:21 door Anoniem
Toch wel grappig dat een zwart gat de pot verwijt dat hij denkt over een kachel te kopen.
Die VPN apps zijn er nu juist omdat de Amerikaanse overheden en bedrijven iedereen afluisteren en tappen.

Alsof een inbreker zegt tegen een huiseigenaar 'heej jij hebt sloten op je huis, heb je iets te verbergen voor mij?;
10-02-2019, 13:38 door Anoniem
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
10-02-2019, 13:55 door Anoniem
Zo de waard is, vertrouwt ie z'n gasten. VPN is gewoon een loggende proxy. Logjam, weten we nog? VPN is easy money. Achter de VPN geen extra privacy. De senatoren kunnen zich beter afvragen of ze door de club van Pelosi of Da Donald worden gemonitord dan door Russian collusion VPN forces als fake news media trolls de schuld te geven. Naboj, naboj!
10-02-2019, 17:57 door Anoniem
Sorry en heel hard. Lees niet verder als je geen ballen hebt.

Internet komt uit de USA. Het was gemaakt om lanceerstations met elkaar te laten communiceren. En als er een kernbom op eentje viel, dat de datapakketjes nog altijd hun weg vonden naar de rest. Dat is TCP-IP. Arpanet en darpanet. En daarna internet. Nederland was het eerste land, met het SARA rekencentrum in Amsterdam dat als eerste land mee mocht doen. En het .nl TLD geboren werd.

Maar met dit artikel moet ik ineens aan Reagan denken. En de andere Amerikaanse mentaliteit. En over een heel andere tak van sport.

Lees niet verder. Ik waarschuw maar.

AIDS kwam. En het kwam uit de USA. Net als internet en TCP-IP. Toen was Reagan aan de macht. En wat deed Reagan? Grenzen dicht. Geen visa als je niet getest was maar mogelijk verdacht. En geen cent naar onderzoek om die ziekte te verdrijven.

Het is dezelfde mentalieit die ik nu lees. Eerst zelf de infectiebron zijn. En dan het boze buitenland de schuld geven. Over dingen die uit je eigen keuken komen. Maar waar je zelf ook nog voor geen cent van plan bent om daar iets aan zelfs maar bij te dragen om er samen wat aan te doen.

De Amerikaanse senaat zit op stoelen van mensen die al 50 jaar geleden er geen zin in hadden om hun ogen uit de kop te schamen.

Niet over security, noch over volksgezondheid.

En dan heb ik het nog niet eens over verdovende middelen. Want ik ken geen Hollandse woorden voor sommige van die poeiers en pillen. Dat is allemaal Engels. Raar he?

Trump was geen vergissing. Trump is het ware gezicht van een heel groot deel daar dat bij tegenslagen het liefst alle buitenlanders ervoor haat. En alle grenzen dicht smijt. Dat moeten ze dan maar doen. Zolang ze zelf dan ook beloven thuis te blijven.

Reagan kreeg Altzheimer. Misschien is het in zijn herinnering dat de Amerikaanse senaat die traditie zo veel mogelijk in stand probeert te houden. Hang je vlag maar uit, zing je volkslied en met je hand op je hart.
10-02-2019, 19:33 door Anoniem
Door Anoniem: Zo de waard is, vertrouwt ie z'n gasten. VPN is gewoon een loggende proxy. Logjam, weten we nog? VPN is easy money. Achter de VPN geen extra privacy.

Dat een VPN "gewoon een loggende proxy" is ben ik het niet mee eens en het draagt wel degelijk bij aan een veiligere omgeving. Maar die discussie ga ik hier niet weer overdoen, er zijn voldoende meningen geventileerd hier en 'we' worden het ook daarover nooit eens.
10-02-2019, 20:34 door Anoniem
De browsegegevens zou ook het enige moeten zijn, want ook met VPN heb je in principe nog steeds end-to-end encryptie, je kan op de VPN dus zien met welke sites verbinding wordt gemaakt en hoeveel er wordt gedownload. Op de weg van de gebruiker naar de VPN zit natuurlijk wel een extra laag encryptie, zou dat het zijn waar ze zich druk om maken?
11-02-2019, 07:02 door Anoniem
Internet was gemaakt om universiteiten in de vs met elkaar te verbinden.
11-02-2019, 09:10 door Anoniem
Door Anoniem: Aha, een eerste stap om ook inzicht te krijgen in VPN verkeer.

Hieruit blijkt dus de VPN's je verkeer veiliger maken, de al oude discussie die hier om de zoveel tijd ter berde gebracht wordt.
En vooral als ze in een land zitten dat de Amerikaanse justitie en geheime diensten liever de middelvinger geeft dan dat ze meewerken. Als Amerikaan is een Rissische proxy dus ideal, als Rus wil je juist een Amerikaanse proxy hebben als je denkt dat de overhead je niet aardig vind.
11-02-2019, 09:44 door Anoniem
Hieruit blijkt dus de VPN's je verkeer veiliger maken, de al oude discussie die hier om de zoveel tijd ter berde gebracht wordt.

Ronduit bizarre conclusie. Immers gaat het hier juist om VPN aanbieders die te kwader trouw zijn, en je privacy schenden. Dat je daarmee je verkeer wellicht verbergt voor je provider, of je werkgever, wil niet zeggen dat je daarmee veilig bent, en dat andere partijen niet meekijken. Die wellicht evenmin jouw belang dienen.
11-02-2019, 09:50 door Anoniem
Door Anoniem: Sorry en heel hard. Lees niet verder als je geen ballen hebt.

Internet komt uit de USA. Het was gemaakt om lanceerstations met elkaar te laten communiceren. En als er een kernbom op eentje viel, dat de datapakketjes nog altijd hun weg vonden naar de rest. Dat is TCP-IP. Arpanet en darpanet. En daarna internet. Nederland was het eerste land, met het SARA rekencentrum in Amsterdam dat als eerste land mee mocht doen. En het .nl TLD geboren werd.

Maar met dit artikel moet ik ineens aan Reagan denken. En de andere Amerikaanse mentaliteit. En over een heel andere tak van sport.

Lees niet verder. Ik waarschuw maar.

AIDS kwam. En het kwam uit de USA. Net als internet en TCP-IP. Toen was Reagan aan de macht. En wat deed Reagan? Grenzen dicht. Geen visa als je niet getest was maar mogelijk verdacht. En geen cent naar onderzoek om die ziekte te verdrijven.

Het is dezelfde mentalieit die ik nu lees. Eerst zelf de infectiebron zijn. En dan het boze buitenland de schuld geven. Over dingen die uit je eigen keuken komen. Maar waar je zelf ook nog voor geen cent van plan bent om daar iets aan zelfs maar bij te dragen om er samen wat aan te doen.

De Amerikaanse senaat zit op stoelen van mensen die al 50 jaar geleden er geen zin in hadden om hun ogen uit de kop te schamen.

Niet over security, noch over volksgezondheid.

En dan heb ik het nog niet eens over verdovende middelen. Want ik ken geen Hollandse woorden voor sommige van die poeiers en pillen. Dat is allemaal Engels. Raar he?

Trump was geen vergissing. Trump is het ware gezicht van een heel groot deel daar dat bij tegenslagen het liefst alle buitenlanders ervoor haat. En alle grenzen dicht smijt. Dat moeten ze dan maar doen. Zolang ze zelf dan ook beloven thuis te blijven.

Reagan kreeg Altzheimer. Misschien is het in zijn herinnering dat de Amerikaanse senaat die traditie zo veel mogelijk in stand probeert te houden. Hang je vlag maar uit, zing je volkslied en met je hand op je hart.

Tjemig wat een onzinverhaal. AIDS is ontstaan in Afrika btw
11-02-2019, 11:36 door SPer
Door Anoniem: Internet was gemaakt om universiteiten in de vs met elkaar te verbinden.

Het ARPANET (ARPA Network) was het eerste operationele packet switching computernetwerk, de voorloper van het internet, opgezet in de late jaren zestig door het Advanced Research Projects Agency (ARPA) van het Amerikaanse ministerie van Defensie (DoD).
11-02-2019, 13:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Hieruit blijkt dus de VPN's je verkeer veiliger maken, de al oude discussie die hier om de zoveel tijd ter berde gebracht wordt.

Ronduit bizarre conclusie. Immers gaat het hier juist om VPN aanbieders die te kwader trouw zijn, en je privacy schenden.

Waar haal je dat vandaan? Het gaat om VPN verbindingen vanuit de US naar de rest van de wereld waarvan de Amerikanen menen dat deze een risico zijn voor de staatsveiligheid. Dus iemand in de US zet een VPN naar Nederland[1] op en de Amerikanen willen zien wat daar voor data overheen gaat. Die VPN aanbieder in Nederland kan best heel betrouwbaar zijn en werkelijk niks loggen maar de Amerikanen hebben geen inzicht in die data. Heeft niks met een VPN aanbieder die te kwader trouw is te maken.

[1] Nederland is fictief natuurlijk, Nederland deelt alles met de Amerikanen.
11-02-2019, 14:53 door Anoniem
Het beste is dus je eigen VPN-proxy opzetten.
11-02-2019, 17:02 door Anoniem
Door SPer:
Door Anoniem: Internet was gemaakt om universiteiten in de vs met elkaar te verbinden.

Het ARPANET (ARPA Network) was het eerste operationele packet switching computernetwerk, de voorloper van het internet, opgezet in de late jaren zestig door het Advanced Research Projects Agency (ARPA) van het Amerikaanse ministerie van Defensie (DoD).

Een Henk Steenman geloofde zelf dat het internet van/door/voor natuurkundewetenschappers was.

Ikzelf geloof meer het verhaal van Vinton Cerf, die in de Philips toren a/d Amstel (ten tijde van de gijzelneming) werkte aan wat initieel Reagon's SDI programma was - aldus hemzelf in het AD of Parool of misschien De Volkskrant.

Bovenstaande quote lijkt mij te bevestigen dat beide versies correct zijn.

Maar als je het defensie deel ontkent, en het academische als enige waarheid vertolkt, ben je -in mijn optiek- een leugenaar of op z'n minst onwetend.
Zoals -in mijn optiek- een Henk Steenman dus.
12-02-2019, 00:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Aha, een eerste stap om ook inzicht te krijgen in VPN verkeer.
Als Amerikaan is een Rissische proxy dus ideal, als Rus wil je juist een Amerikaanse proxy hebben als je denkt dat de overhead je niet aardig vind.
Whaaa :) Of een Chinese proxy (hoewel daar mischien dan weer wat veel gefilterd wordt)..
12-02-2019, 20:52 door Anoniem
Door Anoniem: De bevriende staten van vandaag zijn de vijanden van morgen, zeker in het geval van de US.

Is Noord Korea nu al een bevriende staat of nog niet .... ?
Datzelfde geld voor je Familie.
Familie zoals gezinsleden worden vrienden, en Vrienden die je tijdens je leven ontmoet worden familie op een gegeven ogenblik. Tenminste zo ervaar ik momenteel de relaties. Met zo'n lomperik als die tromp daar in de vs zie ik echt geen vriendschappen voorlopig ontstaan. Eerder dat we steeds meer geisoleerd komen te staan en ons eigen huiswerk moeten gaan doen in de toekomst.
12-02-2019, 21:00 door Anoniem
Door Anoniem: Sorry en heel hard. Lees niet verder als je geen ballen hebt.

Internet komt uit de USA. Het was gemaakt om lanceerstations met elkaar te laten communiceren. En als er een kernbom op eentje viel, dat de datapakketjes nog altijd hun weg vonden naar de rest. Dat is TCP-IP. Arpanet en darpanet. En daarna internet. Nederland was het eerste land, met het SARA rekencentrum in Amsterdam dat als eerste land mee mocht doen. En het .nl TLD geboren werd.

Maar met dit artikel moet ik ineens aan Reagan denken. En de andere Amerikaanse mentaliteit. En over een heel andere tak van sport.

Lees niet verder. Ik waarschuw maar.

AIDS kwam. En het kwam uit de USA. Net als internet en TCP-IP. Toen was Reagan aan de macht. En wat deed Reagan? Grenzen dicht. Geen visa als je niet getest was maar mogelijk verdacht. En geen cent naar onderzoek om die ziekte te verdrijven.

Het is dezelfde mentalieit die ik nu lees. Eerst zelf de infectiebron zijn. En dan het boze buitenland de schuld geven. Over dingen die uit je eigen keuken komen. Maar waar je zelf ook nog voor geen cent van plan bent om daar iets aan zelfs maar bij te dragen om er samen wat aan te doen.

De Amerikaanse senaat zit op stoelen van mensen die al 50 jaar geleden er geen zin in hadden om hun ogen uit de kop te schamen.

Niet over security, noch over volksgezondheid.

En dan heb ik het nog niet eens over verdovende middelen. Want ik ken geen Hollandse woorden voor sommige van die poeiers en pillen. Dat is allemaal Engels. Raar he?

Trump was geen vergissing. Trump is het ware gezicht van een heel groot deel daar dat bij tegenslagen het liefst alle buitenlanders ervoor haat. En alle grenzen dicht smijt. Dat moeten ze dan maar doen. Zolang ze zelf dan ook beloven thuis te blijven.

Reagan kreeg Altzheimer. Misschien is het in zijn herinnering dat de Amerikaanse senaat die traditie zo veel mogelijk in stand probeert te houden. Hang je vlag maar uit, zing je volkslied en met je hand op je hart.
Pillen en Poeiers die engelse namen hebben...hee dat is wel een heldere ingeving zeg.. dat ik daar nog niet eerder aangedacht heb. Zouden ze daar in de VS eigenlijk wel over hebben nagedacht? Denk het niet. Die Trump is idd een voorbeeld van het doorsnee volk dat daar zit. Ander typetjes cultuur paradijsvogels zullen we maar zeggen..
13-02-2019, 13:37 door Anoniem
Als ik de reacties eens snel doorlees, dan krijg ik het idee dat niemand het bericht echt heeft gelezen.

Als uit het onderzoek blijkt dat er risico's kleven aan buitenlandse vpn-apps willen Wyden en Rubio het gebruik ervan op telefoons en computers van overheidsmedewerkers verbieden.

Ze willen dat Amerikaanse overheidsmedewerkers niet gebruik maken van bijvoorbeeld een Chinese VPN. Dat lijkt me niet zo'n gek idee. Dat is eigenlijk best wel slim. Als de Chinezen slim zijn, laten ze hun overheidsmedewerkers ook niet gebruik maken van Amerikaanse software.
15-02-2019, 17:58 door Anoniem
Door Anoniem: Aha, een eerste stap om ook inzicht te krijgen in VPN verkeer.

Hieruit blijkt dus de VPN's je verkeer veiliger maken, de al oude discussie die hier om de zoveel tijd ter berde gebracht wordt.

Alsof er nog geen inzicht is in dataverkeer. Wij krijgen straks vanuit de politiek de bevestiging van wat we allang wisten, dat vpns getapt worden door derden. En dat advies helpt bij het kiezen van goede vpn providers. Het is wachten op de publicatie van lijstjes met providers die afgeraden worden.
17-02-2019, 15:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Aha, een eerste stap om ook inzicht te krijgen in VPN verkeer.

Hieruit blijkt dus de VPN's je verkeer veiliger maken, de al oude discussie die hier om de zoveel tijd ter berde gebracht wordt.

Alsof er nog geen inzicht is in dataverkeer. Wij krijgen straks vanuit de politiek de bevestiging van wat we allang wisten, dat vpns getapt worden door derden. En dat advies helpt bij het kiezen van goede vpn providers. Het is wachten op de publicatie van lijstjes met providers die afgeraden worden.
Dat vpns getapt worden heb ik ook al gemerkt. Maakte ooit gebruik van een vpn exit node in spanje als test.. mail,http etc ging door die node. Prompt kreeg ik volgende dagen allerlei spaanstalige spam in mijn brievenbus.

VPN's worden vrijwel zeker zo nu en dan lokaal getapt.
Alleen welke, waar en wanneer is moeilijk te zeggen. Soms heb je het geluk dat je symptomen detecteerd zoals Spam. Maar goed misschien kan je het nog op andere manieren detecteren, maar welke weet ik niet zo 123.
Iemand suggesties om lekkende VPNs te detecteren?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.