image

AP en DNB werken samen bij toezicht op PSD2-betaalrichtlijn

donderdag 21 februari 2019, 15:39 door Redactie, 6 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en De Nederlandsche Bank (DNB) gaan samenwerken bij het toezicht op de Europese richtlijn voor betaaldiensten Payment Service Directive 2 (PSD2), die deze week in Nederland van kracht werd. Beide organisaties hebben hiervoor een samenwerkingsprotocol ondertekend.

Via de betaalrichtlijn wordt het mogelijk voor particulieren om derde partijen toegang tot hun bankrekening te geven, zodat zij bijvoorbeeld een 'huishoudboekje' kunnen maken. Ook is er de mogelijkheid om via deze derde partijen te betalen, bijvoorbeeld via een app of een wallet. De Nederlandsche Bank is verantwoordelijk voor het uitgeven van de vergunningen aan de aanbieders van betaaldiensten.

De Autoriteit Persoonsgegevens houdt toezicht op de bescherming van de privacy van mensen. De toezichthouder kijkt daarbij naar de eisen in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en naar de eisen op het gebied van privacy uit PSD2. De AP en DNB zijn nu overeengekomen dat ze informatie gaan uitwisselen die nodig is om toezicht te houden.

Zo delen De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Persoonsgegevens informatie over vergunningaanvragen van bedrijven die zich bezighouden met de verwerking van persoonsgegevens, informatie over incidenten, zoals datalekken, en andere signalen bij betaaldienstverleners. De privacytoezichthouder merkt daarbij op dat het delen van gegevens zoveel mogelijk plaatsvindt zonder dat ze te herleiden zijn naar de signaalgever, klager of verzoeker.

Reacties (6)
21-02-2019, 15:43 door Anoniem
Waarom ben ik nu toch niet gerust...... onderbuik gevoel of toch ervaring met toezicht en overheidsinstanties.....
21-02-2019, 16:07 door Anoniem
Een gedrocht als PSD2 in het leven roepen en het enige argument wat ik hoor een een "huishoudboekje".

Ga toch weg stelletje EU mafkezen, dansen naar de pijpen van de dataverzamelaars zoals Google en Paypal. Ik durf te wedden dat Facebook ook binnenkort met een "Tikkie App" komt om zich vervolgens ook te laten registreren als "aanbieder van een betaaldienst".

Helemaal gek geworden, en mensen die niet snappen dat je NIET zelf in de hand hebt wat je deelt moeten zich beter laten voorlichten voordat ze hier weer onzin uit gaan lopen kramen.
21-02-2019, 21:44 door Anoniem
Het merkwaardige is, dat mijn bank in de beschrijving van de mogelijkheden vermeldt, dat ik daarmee een buitenlandse webwinkel, die geen Ideal betaalmogelijkheid heeft, kan machtigen tot het eenmalig afschrijven van een bepaald bedrag. Dat lijkt aantrekkelijk als je geen creditcard hebt en aldaar iets zou willen bestellen.

Maar tegelijkertijd wordt vermeld dat alle partijen aan wie je toesemming geeft direct alle af- en bijschrijvingen van de laatste 24 maanden kunnen inzien. En daar zie ik toch echt het nut niet van in wanneer er alleen een betaling verricht moet worden. Het gaat niemand wat aan wat er op mijn rekening staat en aan wie ik betaald heb.

Het wordt dus (deels) gepresenteerd als een handige betaalmethode, maar pas op!

Dus mooi niet, hier doe ik niet aan mee.
22-02-2019, 09:45 door Anoniem
Dus mooi niet, hier doe ik niet aan mee.
Jij hebt het vermogen om na te denken, maar heeft de gemiddelde burger dat ook.

Als ik zie hoe veel mensen er geen probleem met hebben om zowat al hun gegevens aan FB te geven
dan vrees ik het ergste.

En dat over een bepaalde tijd PSD2 verplicht wordt om van bepaalde diensten gebruik te mogen daar ben ik van overtuigd, met dank aan die niet na denken.
22-02-2019, 11:34 door Anoniem
Door Anoniem:En dat over een bepaalde tijd PSD2 verplicht wordt om van bepaalde diensten gebruik te mogen daar ben ik van overtuigd, met dank aan die niet na denken.

Maar dat is nu juist een goed moment voor de volgende drie stappen:

1. Dien een klacht in bij de klantenservice. Indien onvoldoende opgelost of onbereikbaar voor commentaar:
2. Schrijf de Functionaris Gegevensbescherming aan. Indien onvoldoende opgelost of onbereikbaar voor commentaar:
3. Dien een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Die mogen het dan verder uitzoeken en een oordeel vellen.
26-02-2019, 17:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:En dat over een bepaalde tijd PSD2 verplicht wordt om van bepaalde diensten gebruik te mogen daar ben ik van overtuigd, met dank aan die niet na denken.

Maar dat is nu juist een goed moment voor de volgende drie stappen:

1. Dien een klacht in bij de klantenservice. Indien onvoldoende opgelost of onbereikbaar voor commentaar:
2. Schrijf de Functionaris Gegevensbescherming aan. Indien onvoldoende opgelost of onbereikbaar voor commentaar:
3. Dien een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Die mogen het dan verder uitzoeken en een oordeel vellen.

Het is wetgeving, daar kan geen enkele instelling nog iets aan doen.

De mafketels zitten (weer) in Brussel, die hebben die wet aangenomen zonder enige kennis.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.