image

EU-parlement stemt voor verplichte vingerafdruk op id-kaart

donderdag 4 april 2019, 16:16 door Redactie, 31 reacties

Het Europees Parlement heeft vandaag voor een verordening gestemd waardoor het straks verplicht wordt om voor de aanvraag van een identiteitskaart twee vingerafdrukken af te staan. De Europese Commissie is blij met de uitslag en stelt dat de maatregel de veiligheid van identiteitskaarten en verblijfsdocumenten in de EU versterkt.

"De zwakke veiligheidseigenschappen van identiteitskaarten in sommige lidstaten, die nog steeds papieren identiteitskaarten uitgeven, vormt een serieus beveiligingsrisico, aangezien ze eenvoudig zijn te vervalsen en kunnen worden gebruikt door terroristen en andere criminelen om de EU binnen te komen. De verordening introduceert minimale gemeenschappelijke beveiligingsstandaarden wat ze veilig en betrouwbaar maakt", aldus de Europese Commissie in een persbericht.

De maatregel werd door de Europese Commissie voorgesteld en zou nodig zijn om identiteitsfraude tegen te gaan. Identiteitskaarten moeten binnen ruim twee jaar in een uniform, creditcardformaat worden geleverd. Ze moeten naast een foto ook over twee vingerafdrukken beschikken, die in digitaal formaat op een contactloze chip op de kaart worden opgeslagen. Identiteitskaarten zullen minimaal 5 en maximaal 10 jaar geldig zijn.

Volgens de Europese databeschermingsautoriteit (EDPS) is er geen voldoende rechtvaardiging om twee soorten biometrische gegevens te verwerken en op te slaan, namelijk de vingerafdruk en een gezichtsafbeelding. Verder stelt de databeschermingsautoriteit dat het voorstel van de Europese Commissie een vergaande impact voor de 370 miljoen EU-burgers zou hebben en dat 85 procent van de EU-bevolking aan verplichte vingerafdrukeisen zal worden onderworpen.

Naar schatting zijn er in de EU tachtig miljoen identiteitskaarten die niet via machines kunnen worden uitgelezen en niet over biometrische identificatie beschikken. De lidstaten moeten het voorlopige akkoord nog bekrachtigen. Twee jaar later worden de nieuwe regels van kracht.

Reacties (31)
04-04-2019, 16:20 door Anoniem
Binnen 2 jaar dan snel even om een nieuwe identiteitskaart omdat de vorige geldige identiteitskaart ''kwijtgeraakt'' is.
04-04-2019, 16:26 door Anoniem
Het is toch grappig dat ze zoveel om ons veiligheid geven maar geen TLS gebruiken op hun websites en op contactformulieren met je NAW die stakkers bij de EU.
04-04-2019, 18:03 door Anoniem
Wat een waardeloos gelul weer.
04-04-2019, 19:46 door Anoniem
Ik heb net een nieuwe ID kaart gehaald, met een beetje geluk komen ze op dit besluit terug voordat ik een nieuwe nodig heb :-)
04-04-2019, 20:55 door Anoniem
Biometrische gegevens altijd goed om je mee te authenticeren .... ;)
04-04-2019, 21:17 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 04-04-2019, 21:18
Door Anoniem: Binnen 2 jaar dan snel even om een nieuwe identiteitskaart omdat de vorige geldige identiteitskaart ''kwijtgeraakt'' is.

Ja dáág... Bij invoeren wel verplicht upgraden naar die mét vingerafdruk natuurlijk!
04-04-2019, 22:45 door Anoniem
Is al bekend hoe lang hij in de magnetron moet?
05-04-2019, 07:18 door Anoniem
Is ook bekend welke Nederlandse politieke partijen voor deze mensenrechtenschendende maatregel hebben gestemd en zich dus schuldig maken aan mensenrechtenschending?
05-04-2019, 07:37 door Anoniem
Opmerkelijk, als het om de zomer- of wintertijd gaat wordt er een brede volksraadpleging gehouden, maar invoer van de vingerafdrukken drukken de securitygekkies uit Brussel en Den Haag er weer stilletjes doorheen. Maar zoals Lincoln al zei: You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Er komt dus een dag waarop alle mensen hun vrijheid terugeisen, vrijheid waar iedereen gewoon recht op heeft om leuk te kunnen leven. Vingerafdrukken behoren tot je persoonlijke eigendom, het verplicht moeten afstaan ervan schendt het recht op zelfbeschikking en integriteit volledig, de overheid (NL of EU) behoort daar gewoon vanaf te blijven.
05-04-2019, 08:53 door Anoniem
Het zijn de bekende achterliggende problemen:

1. Vervelend genoeg is er een kloof ontstaan tussen technologisch kritische deskundigen en besluitvorming (zie voor een ander voorbeeld en algemene analyse ook https://www.schneier.com/blog/archives/2019/03/cybersecurity_f_1.html). In dit verband gaat het om die criticasters voor wie termen als False Positive/Negative Rates, Failure to Register, methoden voor maken van valse afdrukken en fail safe geen geheimen kennen. Een groeiende groep ziet het gebruik van afdrukken als weinig beter dan kwakzalverij, voornamelijk gebaseerd op Politicians' Logic (https://en.wikipedia.org/wiki/Politician%27s_syllogism), het door elkaar halen van het unieke meetobject en de onnauwkeurige meetmethode (die het dus voor elkaar krijgt om False Positives/Negatives te veroorzaken en niet kan omgaan met vervalsingen), en de notie dat het zo goed werkt in films.

2. Er is een groeiende groep goedwillende mensen die zich terechte zorgen maken over de mogelijke gevolgen voor hun kwaliteit van leven. In plaats van in gesprek te gaan met als doel maatregelen te nemen om deze tegemoet te komen, wordt deze groep structureel buitengesloten. Dit is des te gevaarlijker omdat men niet meer op een meerderheid kan nemen. Een zeker voorstel dat tien jaar geleden op een driekwart meerderheid (of meer) kon rekenen werd vorig jaar per referendum afgekeurd. Het is nog niet zo ver dat een meerderheid deze omgang als breekpunt ziet voor verkiezingen, maar er zijn wel mensen die dat zo zien, en ook die groep groeit gestaag.

3. Mogelijk nog problematischer is het inzetten van de machtsmiddelen om tegenover de mensen met zorgen uit punt 2 stelselmatig over te gaan tot dwang (en overigens op grond van voornamelijk semantiek deze dwang te ontkennen). De toch al gemaakte fout wordt daarmee verzwaard door een (dreiging met) aanval op de menselijke waardigheid en kwaliteit van leven. Men kan zich voorstellen dat de getroffenen dan helemaal furieus worden en het heel moeilijk wordt verder de dialoog nog aan te gaan.
05-04-2019, 09:46 door Anoniem
Door Kapitein Haddock:
Door Anoniem: Binnen 2 jaar dan snel even om een nieuwe identiteitskaart omdat de vorige geldige identiteitskaart ''kwijtgeraakt'' is.

Ja dáág... Bij invoeren wel verplicht upgraden naar die mét vingerafdruk natuurlijk!

Oude kaarten blijven geldig tot aan vervaldatum..... en je hoeft je kaart neit et verliezen, wat de wet betreft kan je elke dag een nieuwe kaart aanvragen , mocht je dat willen (en betalen).
05-04-2019, 09:58 door Anoniem
Heb je toch in één klap alle vingerafdrukken van álle EU-burgers, wie wil er nu niet van dat soort leiders?
05-04-2019, 12:04 door Anoniem
Ach wat een geklaag maar ondertussen is er geen enkel probleem om je smartphone met je vingerafdruk of je gezicht te unlocken.
Waar denk je dat die data over jouw bio-id naartoe gaat?
Maar ja, daar wanen we ons veilig tot een schandaal naar buiten komt hoe de nsa of apple of ms al die data van vingerafdrukken en face-id's gewoon doorspeelde aan geheime diensten.
Niet mogelijk? Ik denk eerder dat het al gebeurd en dat het alleen nog maar wachten is op de fout die dit allemaal aan het licht gaat brengen. Ervaring leert dat als je het ergste kan bedenken dit toch wel vaak dichterbij de realiteit komt dan op de blauwe ogen vertrouwen die zeggen dat ze het niet zullen doen.
Heb er maar vrede mee, je doet er niks aan en het zorgt alleen maar voor frustratie bij jezelf. Dat leeft wel een stuk makkelijker.
05-04-2019, 12:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Kapitein Haddock:
Door Anoniem: Binnen 2 jaar dan snel even om een nieuwe identiteitskaart omdat de vorige geldige identiteitskaart ''kwijtgeraakt'' is.

Ja dáág... Bij invoeren wel verplicht upgraden naar die mét vingerafdruk natuurlijk!

Oude kaarten blijven geldig tot aan vervaldatum..... en je hoeft je kaart neit et verliezen, wat de wet betreft kan je elke dag een nieuwe kaart aanvragen , mocht je dat willen (en betalen).


Als u binnen 5 jaar 3 keer of vaker uw reisdocument bent kwijt geraakt, kunnen wij uw aanvraag voor een paspoort voor minimaal 2 jaar weigeren. Wij proberen met deze maatregel onzorgvuldig gebruik van reisdocumenten tegen te gaan.

https://www.alkmaar.nl/burgerzaken-Paspoort
05-04-2019, 15:31 door Anoniem
Door Anoniem: Ach wat een geklaag maar ondertussen is er geen enkel probleem om je smartphone met je vingerafdruk of je gezicht te unlocken.
Waar denk je dat die data over jouw bio-id naartoe gaat?
Maar ja, daar wanen we ons veilig tot een schandaal naar buiten komt hoe de nsa of apple of ms al die data van vingerafdrukken en face-id's gewoon doorspeelde aan geheime diensten.
Niet mogelijk? Ik denk eerder dat het al gebeurd en dat het alleen nog maar wachten is op de fout die dit allemaal aan het licht gaat brengen. Ervaring leert dat als je het ergste kan bedenken dit toch wel vaak dichterbij de realiteit komt dan op de blauwe ogen vertrouwen die zeggen dat ze het niet zullen doen.
Heb er maar vrede mee, je doet er niks aan en het zorgt alleen maar voor frustratie bij jezelf. Dat leeft wel een stuk makkelijker.

Twee fouten in dezen:

1. Biometrie is op zich prima bruikbaar voor low-security implementaties waar gebruikersgemak vooropstaat en de schaal klein is. Het is het opschalen waar de beperkingen pijn gaan doen.
2. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ongelukken en schandalen op de loer liggen, en je scenario vind ik heel voorspelbaar. Maar als deskundigen moeten we ons uitspreken en proberen mensen uit te leggen wat de risico's zijn zo lang we dat nog veilig kunnen. Dat is de enige kans om invloed uit te oefenen. En als we effectief ons publiek en onze uitleg kiezen, hebben we een kans.
05-04-2019, 19:09 door Anoniem
Ben er klaar mee met die EU.
05-04-2019, 21:58 door Anoniem
Het gaat om de voorbereiding(uitbreiding) van het identiteitenregister.

Daar mee kan elke (politie)gent met zijn pda direct in je (straf)dossier kijken. (na het maken van een vingerafdruk of foto)

Ook zal, net zoals nu met de pasfoto-eisen, de data beschikbaar komen voor het doorscannen van videobeelden en overig.

Iedereen in beeld, letterlijk.
06-04-2019, 19:33 door karma4
Door Anoniem: Twee fouten in dezen:
1. Biometrie is op zich prima bruikbaar voor low-security implementaties waar gebruikersgemak vooropstaat en de schaal klein is. Het is het opschalen waar de beperkingen pijn gaan doen.
2. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ongelukken en schandalen op de loer liggen, en je scenario vind ik heel voorspelbaar. Maar als deskundigen moeten we ons uitspreken en proberen mensen uit te leggen wat de risico's zijn zo lang we dat nog veilig kunnen. Dat is de enige kans om invloed uit te oefenen. En als we effectief ons publiek en onze uitleg kiezen, hebben we een kans.
Voor het vaststellen van de juiste identiteit in het jargon van de politie "ïdentificatie" en het jargon van de cyberwereld "autenticatie" is biometrie het enige werkbare. Even heel ver doorschietend, hoe wil je van een dode zijn passwoord verkrijgen?
07-04-2019, 15:05 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Twee fouten in dezen:
1. Biometrie is op zich prima bruikbaar voor low-security implementaties waar gebruikersgemak vooropstaat en de schaal klein is. Het is het opschalen waar de beperkingen pijn gaan doen.
2. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ongelukken en schandalen op de loer liggen, en je scenario vind ik heel voorspelbaar. Maar als deskundigen moeten we ons uitspreken en proberen mensen uit te leggen wat de risico's zijn zo lang we dat nog veilig kunnen. Dat is de enige kans om invloed uit te oefenen. En als we effectief ons publiek en onze uitleg kiezen, hebben we een kans.
Voor het vaststellen van de juiste identiteit in het jargon van de politie "ïdentificatie" en het jargon van de cyberwereld "autenticatie" is biometrie het enige werkbare. Even heel ver doorschietend, hoe wil je van een dode zijn passwoord verkrijgen?
Niet, en zo hoort het.
07-04-2019, 23:48 door Anoniem
Door karma4: Voor het vaststellen van de juiste identiteit in het jargon van de politie "ïdentificatie" en het jargon van de cyberwereld "autenticatie" is biometrie het enige werkbare.
1) Je haalt dingen nodeloos doorelkaar, en dat met het "jargon van de cyberwereld" is niet waar bovendien. Erger nog, het is je al zo vaak verteld dat je beter zou moeten weten. Je zit dus gewoon te stangen.
2) Nee.

Even heel ver doorschietend, hoe wil je van een dode zijn passwoord verkrijgen?
Zoals al opgemerkt: Niet, en dat is exact de bedoeling.
08-04-2019, 11:48 door Anoniem
Snel uit de EU stappen, dan gaat dit niet meer door.
08-04-2019, 12:29 door Anoniem
Onlangs bleek al t.a.v. Nederlandse passpoort, dat helemaal geen gebruik gemaakt wordt van die digitaal opgelsagen vingerafdruk. Nutteloos voor docuent controle! Dat doet ernstig vermoeden dat werkelijke doel anders is: criminele opsoporing en vinger afdruk data van alle burgers hebben. Eerst in NL, nu dus op EU schaal. En ga nu niet boos op EU worden: dit is gewoon in nederland al jaren geaccepteerd!
08-04-2019, 16:30 door Anoniem
Binnen 2 jaar dan snel even om een nieuwe identiteitskaart omdat de vorige geldige identiteitskaart ''kwijtgeraakt'' is.

Fijn he uitstel. Ook al verandert het uiteindelijk.... niets ? ;)
09-04-2019, 12:49 door karma4
Door Anoniem:
Door karma4: Voor het vaststellen van de juiste identiteit in het jargon van de politie "ïdentificatie" en het jargon van de cyberwereld "autenticatie" is biometrie het enige werkbare.
1) Je haalt dingen nodeloos doorelkaar, en dat met het "jargon van de cyberwereld" is niet waar bovendien. Erger nog, het is je al zo vaak verteld dat je beter zou moeten weten. Je zit dus gewoon te stangen.
2) Nee.

Even heel ver doorschietend, hoe wil je van een dode zijn passwoord verkrijgen?
Zoals al opgemerkt: Niet, en dat is exact de bedoeling.
Ik zit niet te stangen, jij haalt de boel bewust door elkaar.

a/ De links van enisa, nist met het woordgebruik zijn helder en die van de forensische openbare documenten. Waarom je blijft vasthouden dat het niet zo zijn is mij een volledig raadsel,

b/ Het is nu exact wel de bedoeling dat je de juiste persoon kan bepalen ook al wil of kan die niets zeggen.
Als je zelfs die basis als mist dan is bedoeling niet ethisch.
09-04-2019, 14:31 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Twee fouten in dezen:
1. Biometrie is op zich prima bruikbaar voor low-security implementaties waar gebruikersgemak vooropstaat en de schaal klein is. Het is het opschalen waar de beperkingen pijn gaan doen.
2. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ongelukken en schandalen op de loer liggen, en je scenario vind ik heel voorspelbaar. Maar als deskundigen moeten we ons uitspreken en proberen mensen uit te leggen wat de risico's zijn zo lang we dat nog veilig kunnen. Dat is de enige kans om invloed uit te oefenen. En als we effectief ons publiek en onze uitleg kiezen, hebben we een kans.
Voor het vaststellen van de juiste identiteit in het jargon van de politie "ïdentificatie" en het jargon van de cyberwereld "autenticatie" is biometrie het enige werkbare. Even heel ver doorschietend, hoe wil je van een dode zijn passwoord verkrijgen?

In de cyberwereld heb ik geen authenticatie nodig om identificatie te doen.
Authenticatie wil je enkel als je ook non-repudiation wil hebben. Continue opnieuw moeten authenticeren brengt ook risico's met zich mee (zonder het te hebben over gebruiksgemak).

Vb:
Ik ben perfect in staat om de PC's op het netwerk te identificeren zonder dat deze zich authenticeren.
Is deze identificatie 100%? Neen. Authenticatie kan de identificatiezekerheid verhogen (Denk aan NAC), maar ook hier kom je niet aan 100%.
09-04-2019, 14:39 door Anoniem

b/ Het is nu exact wel de bedoeling dat je de juiste persoon kan bepalen ook al wil of kan die niets zeggen.
Als je zelfs die basis als mist dan is bedoeling niet ethisch.

Dat is misschien de bedoeling (van de EU), maar is dat gewenst (door de maatschappij)?

Wil je echt dat één centrale authoriteit (Europa) iedere inwoner kan identificeren?
Of is het misschien beter dat meerdere familieleden een dode identificeren?

In ieder systeem dat je toepast, zal je steeds false positives en false negatives hebben.
Hoe centraler je werkt (EU), hoe meer je er zal hebben (in absolute getallen) en groter de ompact hiervan zal zijn... (De schaalnadelen.)
Hoe decentraler (meerdere familieleden) hoe kleiner de kans op misidentificaties.
09-04-2019, 21:03 door Anoniem
Door Anoniem: Biometrische gegevens altijd goed om je mee te authenticeren .... ;)
Tuurlijk! die kan je tenminste niet vergeten.
09-04-2019, 21:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Voor het vaststellen van de juiste identiteit in het jargon van de politie "ïdentificatie" en het jargon van de cyberwereld "autenticatie" is biometrie het enige werkbare. Even heel ver doorschietend, hoe wil je van een dode zijn passwoord verkrijgen?
Wat dacht je van gewoon vragen? En anders zijn genoeg uitgelekte wachtwoordensets...
09-04-2019, 21:12 door Anoniem
Door Anoniem: Snel uit de EU stappen, dan gaat dit niet meer door.
Denk niet dat dat beter wordt. Nu moeten alle 27 het nog met elkaar eens zijn.
Zonder EU kan elk land (cq de 'onafhankelijke' politicy daar) nog makkelijker iets tot wet maken, hoe idioot ook..
10-04-2019, 10:27 door Anoniem
Door Anoniem: Is al bekend hoe lang hij in de magnetron moet?
Zet 'm op 750 en open de deur direct na de eerste flits.
Als je dat niet doet zie je nog een paar flitsen, en daarna wordt de "antenne" te heet, en krijg je een mooi gesmolten kader.
Heb ik gehoord van een vriend, die plastic uit het milleu verwijdert.
01-05-2019, 03:25 door Anoniem
Vergelijk de linker & rechter-afdruk. Genereer een getal wat een "positive" geeft bij zowel de linker als rechter-afdruk.
Sla het getal op in de ruimte die al bestond.
Voila, een kaart die niet aangepast hoeft te worden en wel aan de normen voldoet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.