image

Slachtoffer helpdeskfraude voor 89.000 dollar opgelicht

donderdag 2 mei 2019, 09:59 door Redactie, 2 reacties

Het ministerie van Justitie van de Amerikaanse staat Kentucky heeft een waarschuwing voor helpdeskfraude afgegeven nadat een slachtoffer via deze vorm van cybercrime voor 89.000 dollar werd opgelicht. Het slachtoffer reageerde op een pop-up die stelde dat de computer met een virus was besmet.

Om het probleem op te lossen moest het in de pop-up opgegeven telefoonnummer worden gebeld. Het ging om een malafide pop-up en het telefoonnummer was van helpdeskfraudeurs. Het slachtoffer belde de oplichters en gaf hen vervolgens toegang tot de computer. De oplichters wisten zo 89.000 dollar van de bankrekening van het slachtoffer te stelen. Het geld is nog niet teruggehaald, aldus het ministerie.

De FBI maakte vorige week bekend dat het in 2018 meer dan 14.000 meldingen had ontvangen van slachtoffers in 48 landen die via helpdeskfraude waren opgelicht. De slachtoffers verloren hierbij bijna 39 miljoen dollar. Een stijging van 161 procent ten opzichte van 2017. De meeste slachtoffers waren ouder dan 60.

De Amerikaanse toezichthouder FTC treft geregeld schikkingen met partijen die zich schuldig aan helpdeskfraude maken. Het geld dat hiermee gemoeid is gaat vervolgens terug naar de slachtoffers. Op deze manier hebben slachtoffers van helpdeskfraude al 2,3 miljard dollar teruggekregen, aldus de FTC.

Reacties (2)
02-05-2019, 15:12 door Anoniem
Raar verhaal, normaal gesproken is het toch de IT afdeling die dit soort mogelijke problemen op moet lossen, ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat een ITer dan terug gaat bellen en toegang geeft.
Je zou bijna aan een een-tweetje denken.
03-05-2019, 11:35 door Anoniem
@Anoniem: Het lijkt mij dat het om een particulier gaat omdat er over "de bankrekening van het slachtoffer" gesproken wordt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.