image

Onderzoek: internetbankieren verliest terrein aan bank-app

dinsdag 28 mei 2019, 11:58 door Redactie, 9 reacties
Laatst bijgewerkt: 28-05-2019, 13:08

Internetbankieren is nog altijd het populairste hulpmiddel onder Nederlanders om overzicht op de eigen financiën te behouden, maar het gebruik ervan daalt. Daarentegen laat het gebruik van mobiel bankieren via een bank-app juist een groei zien, zo stelt Wijzer in geldzaken op basis van onderzoek (pdf).

Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën. Voor het onderzoek werden meer dan duizend Nederlanders ondervraagd die volgens Geldwijzer representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 tot en met 80 jaar. Deelnemers aan de 'Monitor financieel gedrag 2019' werd onder andere gevraagd op welke manier ze hun financiën beheren. Ruim negen op de tien Nederlanders (93 procent) maakt gebruik van één of meerdere hulpmiddelen om het overzicht over hun financiën te behouden.

Internetbankieren is met 62 procent nog altijd het meest gebruikte hulpmiddel, maar het gebruik hiervan laat een daling zien. In 2015 gebruikte 71 procent van de deelnemers aan het onderzoek nog internetbankieren, tegenover 67 procent in 2017. Volgens Geldwijzer hangt deze daling waarschijnlijk samen met de stijging van mobiel bankieren via een bank-app. Bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) maakt hiervan gebruik. In 2017 was dat 38 procent en in 2015 18 procent.

Gebruik

Internetbankieren wordt vaker dan gemiddeld gebruikt door 35- tot 65-jarigen (67 procent), hoogopgeleiden (70 procent) en Nederlanders met een boven modaal inkomen (67 procent) en minder vaak door 18- tot 35-jarigen (54 procent) en laagopgeleiden (56 procent). 18- tot 35-jarigen maken juist vaker dan gemiddeld gebruik van mobiel bankieren (55 procent), terwijl dit bij 65- tot 80-jarigen (27 procent) en laagopgeleiden (35 procent) lager ligt.

Verder blijkt dat hoogopgeleiden vaker gebruikmaken van een Excel-document om de financiën bij te houden dan gemiddeld (36 procent tegenover 21 procent). Ook Nederlanders die boven modaal verdienen doen dit vaker (27 procent). Het gebruik van een dergelijk document komt bij 65- tot 80-jarigen (10 procent), laagopgeleiden (11 procent) en Nederlanders met een beneden modaal inkomen (13 procent) juist minder voor.

Begin dit jaar liet Betaalvereniging Nederland nog weten dat Nederlanders vorig jaar voor het eerst vaker via een bank-app op hun smartphone betaalden dan via internetbankieren. In het derde kwartaal van 2018 wist het gebruik van mobiele bank-apps op smartphones en tablets voor het eerst het gebruik van internetbankieren op laptops en desktops te overtreffen, met een aandeel van 52 procent.

Image

Reacties (9)
28-05-2019, 12:39 door Anoniem
Vroegâh deed je eens in de week je financiën en dan ging er een stapeltje overschrijvingskaarten in een envelop.

Toen moest er inees per modem gebankierd worden, waar je zelfs nog extra voor mocht betalen. Toen per "internet" (==brakke website), en nu dus per "app" (==brakke website gevat in een programma voor op je mobiel) zodat je overal en altijd even snel geld kan laten rollen.

Dit spiegelt zich aan het slinks afschaffen van cheques, vervangen door PINpassen en ondertussen draadloze passen die meestal niet eens meer een PIN vragen. Gek genoeg moet ook contant eraan, want veel makkelijker dan dat kun je geld niet laten rollen (in tegenstelling tot wat de propaganda ervan maakt) mits je maar genoeg op zak hebt. "Electronisch" betalen is dan ook vooral gericht op limieten wegnemen, inclusief je zelfverzonnen limieten zoals "ik zorg dat ik niet meer dan $zoveel euro op zak heb", en de signalen die je van je handen krijgt als er wel erg veel contant doorheen gaat. Zo'n getalletje op een schermpje is toch wat anders dan een stapeltje bankbiljetten.

Het klinkt allemaal leuk maar ik denk dat al dat voorgespiegelde "gemak" uiteindelijk slecht is voor je financiën. En dat niet eens vanwege de techniek, al werkt die dat wel in de hand. Maar vooral omdat we ons door dat "gemak" in de watten danwel de luren laten leggen. En dan in de financieele lappenmand belanden.

De truuk om dat te voorkomen is niet meer "gemak", maar zelf duidelijke keuzes maken. Ik denk dat het nog wel een paar jaartjes zal duren voordat demense dat door gaan krijgen en zich dus niet meer door allerlei voorgespiegeld "gemak" zullen laten leiden.
28-05-2019, 12:51 door Anoniem
Ja idd en google dwingt je om je smartphone als ID te gebruiken i.p.v
je id-Kaart en je paspoort,dit klinkt als muziek in de oren voor de overheid,aivd,het om
en het bedrijfsleven,kosten besparing,en verdienen en verder controleren
en monitoring van de data die zij van elke burger gaan ontvangen.

De banken dwingen je straks ook om
verplicht een smartphone te blijven gebruiken anders kun je niet
meer betalen en je jezelf niet meer identificeren,wat een plicht is.

Vast zitten aan je smartphone en aan slimme devices,het word verplicht om het bij je te dragen
zo niet de gevangenis in of je krijgt een hoge boete.

The Matrix
28-05-2019, 14:26 door Anoniem
De truuk om dat te voorkomen is niet meer "gemak", maar zelf duidelijke keuzes maken. Ik denk dat het nog wel een paar jaartjes zal duren voordat demense dat door gaan krijgen en zich dus niet meer door allerlei voorgespiegeld "gemak" zullen laten leiden.
Nee hoor, ik maak gebruik van al 'dat gemak' waar je over spreekt en ik hou nu juist meer geld over dan voorheen, puur omdat ik meer inzicht heb ik wat waar heen gaat. Inzicht in uitgaven, hypotheek, verzekeringen, alles is real-time beschikbaar. No-way dat ik terug wil naar de papieren ellende van vroeger, toen alles traag ging en elke tussen-persoon geld kostte (GWK, intermediar enz). De verantwoordelijkheid lag altijd al bij jezelf, dus dat verandert hiermee niet.
Vast zitten aan je smartphone en aan slimme devices,het word verplicht om het bij je te dragen
zo niet de gevangenis in of je krijgt een hoge boete.
Waarom zou je een los apparaatje nodig hebben als je een een smartphone op zak hebt? Die heb je altijd bij en werkt kostenverlagend (immers heb je geen tokens o.i.d. meer nodig). En direct te updaten indien nodig, zonder dure omwissel of terugroepactie. En nee, je komt niet in de gevangenis, je zult jezelf hooguit isoleren van de mensen die wel met de tijd meegaan. Dat is overigens prima (vrijheid werkt twee kanten op) maar dan zul je moeten accepteren dat de meeste bedrijven niet meer op jouw manier zullen opereren.
28-05-2019, 15:22 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Vroegâh deed je eens in de week je financiën en dan ging er een stapeltje overschrijvingskaarten in een envelop.

Toen moest er inees per modem gebankierd worden, waar je zelfs nog extra voor mocht betalen

Er moest niets.
Ik heb helemaal niets met banken, maar het is een grove leugen te verkondigen dat internetbankieren verplicht werd gesteld. Dus niet de geschiedenis gaan verdraaien.

Ik heb zelf laat de keuze gemaakt, pas in 2006. Even benadrukken: Keuze. Niets werd mij verpicht gesteld!
Het is puur op vrijwillige basis geweest dat de meerderheid internetbankieren ging omhelzen en de enveloppe + overschrijvingskaarten af ging zweren....dat is de waarheid. Verplichting is bikkelhard niet waar; het is een leugen en op zijn minst een enorme misvatting.
28-05-2019, 16:59 door Anoniem
Dat is te zien aan de site van de Rabobank dat het nog alleen maar gericht is op mobiel gebruik. Zit qua lay-out zeer slecht in elkaar, daardoor onwerkbaar en vooral onlogisch geworden. Net alsof ik ooit een betaallink ga maken (nu is die dienst gratis, gaat straks uiteraard geld kosten) maar die optie staat altijd wel vol in beeld, zelfde geldt voor meer functies.
Meest schandalige is nog dat ze externe trackers gebruiken van een bedrijf gevestigd buiten Nederland (en Europa). Privacy is daarmee ver te zoeken bij de Rabobank.

En het nut van een applicatie gaat mij volkomen, nog afgezien van het feit dat zo'n MOS niet echt veilig in gebruik is.
28-05-2019, 21:15 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Dat is te zien aan de site van de Rabobank dat het nog alleen maar gericht is op mobiel gebruik. Zit qua lay-out zeer slecht in elkaar, daardoor onwerkbaar en vooral onlogisch geworden. Net alsof ik ooit een betaallink ga maken (nu is die dienst gratis, gaat straks uiteraard geld kosten) maar die optie staat altijd wel vol in beeld, zelfde geldt voor meer functies.
Meest schandalige is nog dat ze externe trackers gebruiken van een bedrijf gevestigd buiten Nederland (en Europa). Privacy is daarmee ver te zoeken bij de Rabobank.

En het nut van een applicatie gaat mij volkomen, nog afgezien van het feit dat zo'n MOS niet echt veilig in gebruik is.

Van hetzelfde laken een pak: ING.

Ze (ING) hebben het niet graag, want het zit verborgen, maar inlogggen ING voor internetbankieren op een normale PC?
Gebruik dan deze url:
https://mijn.ing.nl/login/?eai=true&Target=https://mijn.ing.nl%2Fparticulier%2Fbetalen%2Findex
Dan kom je bovendien op de oude vertrouwde 'kamerbrede' layout met:
overzichten, betalen, sparen, betaalpas, credit-card, mijn gegevens en instellingen.

Via de door ING geprefereerde inlogpagina: https://mijn.ing.nl/login kom je op zo'n verticaal gecomprimeerde draak van een pagina terecht bedoeld voor het invalide 'smart' beeldformaat in de beeldverhouding 9:16 (breedte x lengte)

Ps. Google heeft ook al last van de 'smart' versmallingskoorts. Zonder javascript zit je op een 1920 x 1080 monitor die iedereen wilde... ja toch! net als bij de ING te staren naar een verticale brievenbus met nutteloze ongebruikte witte ruimte links en rechts.
29-05-2019, 10:45 door [Account Verwijderd]
Door Brainpresser: Via de door ING geprefereerde inlogpagina: https://mijn.ing.nl/login kom je op zo'n verticaal gecomprimeerde draak van een pagina terecht bedoeld voor het invalide 'smart' beeldformaat in de beeldverhouding 9:16 (breedte x lengte)

Ps. Google heeft ook al last van de 'smart' versmallingskoorts. Zonder javascript zit je op een 1920 x 1080 monitor die iedereen wilde... ja toch! net als bij de ING te staren naar een verticale brievenbus met nutteloze ongebruikte witte ruimte links en rechts.

Waarom een browser full-screen gebruiken? Je kan het venster immers verkleinen, waarmee het meteen mogelijk wordt om er meerdere van op je grote scherm te hebben. Als er geen informatie is om in ongebruikte ruimte te zetten dan moet je dat ook niet willen. Want dan krijg je van die zinloze opvul.
09-06-2019, 08:57 door potshot
Door Anoniem: Vroegâh deed je eens in de week je financiën en dan ging er een stapeltje overschrijvingskaarten in een envelop.

Toen moest er inees per modem gebankierd worden, waar je zelfs nog extra voor mocht betalen. Toen per "internet" (==brakke website), en nu dus per "app" (==brakke website gevat in een programma voor op je mobiel) zodat je overal en altijd even snel geld kan laten rollen.

Dit spiegelt zich aan het slinks afschaffen van cheques, vervangen door PINpassen en ondertussen draadloze passen die meestal niet eens meer een PIN vragen. Gek genoeg moet ook contant eraan, want veel makkelijker dan dat kun je geld niet laten rollen (in tegenstelling tot wat de propaganda ervan maakt) mits je maar genoeg op zak hebt. "Electronisch" betalen is dan ook vooral gericht op limieten wegnemen, inclusief je zelfverzonnen limieten zoals "ik zorg dat ik niet meer dan $zoveel euro op zak heb", en de signalen die je van je handen krijgt als er wel erg veel contant doorheen gaat. Zo'n getalletje op een schermpje is toch wat anders dan een stapeltje bankbiljetten.

Het klinkt allemaal leuk maar ik denk dat al dat voorgespiegelde "gemak" uiteindelijk slecht is voor je financiën. En dat niet eens vanwege de techniek, al werkt die dat wel in de hand. Maar vooral omdat we ons door dat "gemak" in de watten danwel de luren laten leggen. En dan in de financieele lappenmand belanden.

De truuk om dat te voorkomen is niet meer "gemak", maar zelf duidelijke keuzes maken. Ik denk dat het nog wel een paar jaartjes zal duren voordat demense dat door gaan krijgen en zich dus niet meer door allerlei voorgespiegeld "gemak" zullen laten leiden.

klaag pruttel zeur ....vraag een 100 jarige eens hoe ze tegen jou levensstijl aankijkt..wedden dat ze tientallen feitjes kan bedenken wat jij verkeerd doet in de huidige maatschappij?
jij zal d'r hopeloos ouderwets vinden en lekker uitlachen.
gebruik dan geen internet als je zo hysterisch bang bent..ook niet meer reizen of eten want alles is eng..
02-07-2019, 18:56 door Anoniem
Je veel dingen digitaal zijn niet heel betrouwbaar.
Gelukkig heb je nog wel leuke websites waar je bijvoorbeeld je btw kan berekenen zoals https://btw-berekenen-online.nl/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.