image

Overheid start nieuwe campagne voor inlogmiddel eHerkenning

vrijdag 7 juni 2019, 10:51 door Redactie, 4 reacties

De overheid is een nieuwe landelijke campagne gestart om ondernemers te wijzen op het inlogmiddel eHerkenning. Via eHerkenning kunnen ondernemers bij alle aangesloten organisaties inloggen en zaken als belastingen, subsidies, voertuigoverschrijvingen en wijzigingen in het Handelsregister regelen.

Volgens Logius, de instantie die zorgt voor de digitale dienstverlening van de overheid, wordt door de overstap van steeds meer dienstverleners, zoals UWV, het werkgeversportaal en de Belastingdienst, de noodzaak om een eHerkennings-inlogmiddel aan te schaffen alleen maar urgenter. De nu gelanceerde campagne met de slogan 'straks onmisbaar, nu verkrijgbaar' zal het gehele jaar draaien. Het doel is om bekendheid te genereren rondom het merk eHerkenning en de noodzaak tot aanschaf voor het afnemen van online diensten bij organisaties.

Inloggen met eHerkenning kan via wachtwoord en gebruikersnaam, al dan niet aangevuld met sms-code, via een app gegenereerde code of een One Time Password (OTP) dat via een token is gegenereerd. Op het hoogste betrouwbaarheidsniveau wordt er ingelogd via een PKIoverheid persoonscertificaat. EHerkenning biedt in totaal 5 betrouwbaarheidsniveaus.

Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe meer zekerheid de dienstverlener krijgt over de online identiteit van de gebruiker. Voor een middel op een hoger betrouwbaarheidsniveau moeten gebruikers bij de aanvraag meer controlestappen doorlopen om hun identiteit en handelingsbevoegdheid vast te stellen. Zo wordt bijvoorbeeld bij de aanvraag van de twee hoogste niveaus het originele identiteitsdocument gecontroleerd. Een eHerkenningsmiddel is daarnaast persoonsgebonden en mag niet worden overgedragen of gedeeld.

Bestaande zakelijke inlogmiddelen worden op termijn afgeschaft, zodat eHerkenning overblijft. Ondernemers hebben dan nog maar één inlogmiddel nodig om online zaken bij Rijksoverheid, gemeenten, provincies, waterschappen en private organisaties te regelen. Vorig jaar startte de overheid ook al een campagne om eHerkenning onder de aandacht van ondernemers te brengen.

Reacties (4)
07-06-2019, 11:22 door Anoniem
JA, leuk. En wat heeft deze ondernemer eraan? Behalve meer (onbetaald) werk?
07-06-2019, 11:44 door Anoniem
Zoals altijd alles bij de roverheid, gedoemd om te mislukken.
Maakt niet uit hoor, wij, de werkenden, betalen het wel weer.
07-06-2019, 13:59 door Anoniem
Logius maakt qua contactformulier gebruik van formsengine.io. Zouden ze bij Logius niet de kennis hebben om zelf zo'n formulier te bouwen? Sowieso verontrustend dat ze hiervoor een derde partij inschakelen. Daarnaast voldoet het formulier nog niet eens aan de AVG.
07-06-2019, 17:58 door Anoniem
Overheid en ICT blijft een lachertje. Maar zolang je maar heel de burgerij en alle ondernemers kan dwingen "digitaal getransformeerd te doen" kun je volhouden dat je geen totale faalbende bent. Net zoals TLS zichzelf dat vertelt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.