image

Minister vraagt aandacht voor digitaliseringsdrift banken

woensdag 19 juni 2019, 11:10 door Redactie, 12 reacties

Minister Hoekstra van Financiën zal het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) opnieuw aandacht vragen voor de digitalisering van banken, aangezien die hier steeds meer op inzetten. Het CDA is echter bang dat een grote groep mensen niet mee kan met de 'digitaliseringsdrift' van het bankwezen.

"De groep die niet mee kan in de digitaliseringsdrift is echter erg groot. Het gaat om ouderen, maar ook om laaggeletterden, doven en slechtzienden. Deze groepen zijn veel groter dan de banken zelf voorspiegelen", aldus CDA-Kamerlid Ronnes tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer. Banken doen voorkomen alsof al hun klanten digitaal bankieren, maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Zo zou 30 procent van de klanten nog steeds geldzaken op papier regelen en maakt 40 procent van de 75-plussers geen gebruik van digitaal bankieren.

Ronnes wilde van Hoekstra weten of door de digitalisering niet teveel mensen buiten de boot vallen. Ook moest de minister laten weten wat hij vindt van het belang dat mensen altijd recht houden op menselijk contact wanneer zij zaken doen met bedrijven, en ook wanneer zij analoog zaken willen doen met een bank, bijvoorbeeld als ze ouderwets bankafschriften willen ontvangen.

Volgens de minister brengt elektronisch bankieren burgers heel veel goeds, omdat het relatief snel, relatief efficiënt, relatief goedkoop en relatief veilig is. "De kunst is nou juist om ervoor te zorgen dat er daarnaast ook voldoende waarborgen zijn voor degenen die dat niet of minder goed kunnen. Dat is de opdracht, zou je kunnen zeggen", aldus Hoekstra. Hij ziet hierin dezelfde discussie als met het beschikbaar houden van contant geld.

De minister stelt dat het MOB, dat uit vertegenwoordigers van diverse aanbieders en gebruikers in het betalingsverkeer bestaat, alle aandacht voor het vraagstuk heeft. Toch zal Hoekstra in het MOB opnieuw aandacht voor de digitalisering bij banken vragen. Daarnaast zal hij aan het MOB voorstellen dat er periodiek wordt gekeken of het probleem kleiner of groter wordt. "Dit is natuurlijk ook afhankelijk van hoe de groep zich ontwikkelt, want de groep van boven de 65 wordt wel steeds vaker digitaal, wat ook logisch is", besluit de minister.

Reacties (12)
19-06-2019, 11:40 door Anoniem
Wordt er ook nog rekening gehouden met de groep die 'digitaal' helemaal niks vindt?
Zeker de dwang naar een app die ING toch best hard gebruikt is een no-go. En ja, je kunt een 'scanner' krijgen. Als je die kunt bestellen. Zie ook een eerder artikel op deze site. Nu nog. Geef het 5 jaar en dan heeft het 'die groep is te klein' (want een scanner kost geld en die app is al betaald).
19-06-2019, 11:51 door Anoniem
Minister vraagt aandacht voor digitaliseringsdrift banken

Deze vraag wordt nu gesteld mbt de banken. maar heeft de overheid(/politiek) zelf niet ook een even grote digitaliseringsdrift?
Iets van de pot die de ketel verwijt dat ie zwart ziet.
Geef zelf het goede voorbeeld, zou ik zeggen.

Maar ja, zowel de overheid/politiek als ook de banken moeten meer rekening houden met de menselijke maat en niet alles koste wat het kost maar willen digitaliseren.
De meeste burgers kunnen de bijbehorende verantwoordelijkheden (zoals up-to-date software, beveiligingsmaatregelen, oplettend zijn vwb scams, etc.) niet goed aan of snappen de problematiek niet voldoende. (Of hebben er geen interesse voor)
19-06-2019, 11:59 door Anoniem
Eindelijk iemand die wel de waarheid durft te zeggen maar daar zullen de banken niet blij mee zijn en
persoonlijk denk ik dan aan de ING bank.
19-06-2019, 12:58 door Anoniem
In zekere zin is dit (net als bij mijnoverheid) een discussie van schone schijn vs. inhoud.

Doe je dat "digitaliseren" (voorheen "automatiseren") goed, dan is er geen probleem: Dan maakt het de bank hun eigen netjes opgezette interne systemen niet uit of je "analoog" of "digitaal" tegen ze praat. Daar zit een vertaalslag tussen die je relatief makkelijk nieuwe truukjes kan leren. Dus als volgende week websites en "apps" helemaal passé zijn en er met iets totaal anders gerommeld wordt, dan leert de bank bij. En die kan dus ook naar (klant)believen bieden wat de klant wil. Inclusief papieren overschrijvingen, cheques, en weet ik het wat allemaal. Als koning klant dat wil dan heeft de bank dat maar te bieden. En omdat ze hun zaakjes op orde hebben is dat helemaal geen probleem.

Dat is nu niet wat je ziet. In plaats daarvan wordt er omwille van het buzzword "digitaliseren" juist vanalles afgebroken en vervangen door brakke nieuwerwetsigheid waarvan je maar moet zien of het werkt. Dat is onhandig voor de klant en maakt de bank onbetrouwbaar, onder andere. Het enige schijnbaar mooie eraan is het gelikte marketeeringpraatje waarmee het in de markt word gezet.

Dit is precies hetzelfde model dat mijnoverheid ook hanteert, en de ov-faalkaart doet het ook, naast vele andere. Uit naam van "digitalisatie" (of "digitale transformatie" of hoe de smoes deze week ook mag heten) wordt de klant allerlei mogelijkheden ontnomen. Die dus koning klant-af is. Als consument heeft'ie maar te slikken wat 'm voorgeschoteld wordt, precies de juiste handelingen in de juiste volgorde af te ratelen als een circusdier, en de werkelijke koning, of liever afgod, is "digitalisatie". Maarja, waar doen we het nu helemaal voor?

Het "maatschappelijk overleg betalingsverkeer" weet donders goed waarvoor ze het doen. Hint: Het is niet de klant.
19-06-2019, 12:59 door Anoniem
Ik hoor hier nog niks over de extra kosten die deze mensen moeten betalen voor hun bankafschriften.
ABNAMRO rekent inmiddels maar liefst 60 cent per afschrift, ook als iemand geen internetbankieren heeft.

Op allerlei gebied rijzen de kosten bij deze bank de laatste jaren in toenemend tempo de pan uit.
En wat krijg je ervoor? Niks waar je als doorsnee particulier wat aan hebt.
En de weinige dingen waar je wel wat aan hebt mag je vervolgens nóg eens extra voor betalen als je er gebruik van maakt.
19-06-2019, 13:59 door Anoniem
Ja dat is het nieuwe graaimodel.

Het werk van de bank employee doet tegenwoordig de klant,
Dat is slecht voor klant en bank medewerkers,
maar werkt zeer goed voor CEO, managers en aandeelhouders.

Dan de funeste rol van de EU wetgeving via lobbying van grote "banksters",
die nadat Litouwen het toeliet ook de commercie laat toekijken bij je betalingsacties online elders binnen EU,
zodat er dubbelop aan je betalingsdata kan worden verdiend.

Dan hebben ze nog een torenhoog eigen claim risico. Het wordt er dus echt niet leuker op.

Maar sinds we hen kennen uit Foenicie en later Venetie (wat lijken die namen toch op elkaar),
weten we dat alles zo ongeveer wel, ze heten niet voor niets de Zwarte Bankiersorde.

Alles naar de ene kant en niemand die opkomt voor de belangen der slachtoffers,
in regel de gewone burger. Gebeurt er niets, gaat het nog verder en verder in deze richting.

Jammer dat de rol van de overheid, zelden meer geschreven met een hoofdletter,
in regulerende zin en optredende zin sinds de voortgezette privatisering bijna helemaal is verdwenen.

Wie houdt de broodprijs nog in de hand, wie zet grootcommercie nog een voet dwars?
Neen, overheid collaboreert mee en profiteert mede hiervan
en het lijkt steeds meer of ze zich ook nog tegen de burger keert.

in plaats voor de burger iets te doen, daar zijn ze toch voor gekozen?
Of ligt dat toch helemaal anders als ons steeds is verteld?

Het is treurig allemaal,

J.O.
19-06-2019, 14:17 door Anoniem
Volgens de minister brengt elektronisch bankieren burgers heel veel goeds, omdat het relatief snel, relatief efficiënt, relatief goedkoop en relatief veilig is.

Met het laatste ben ik het niet noodzakelijkerwijs eens. Het verandert het veiligheidsbeeld, maar of het veiliger of onveiliger is...

Overvallen met geweld hebben gewoonlijk minder zin (minder cash op zak). Daar staat tegenover dat bepaalde vormen van identiteitsfraude alleen in cybersituaties lonen (dit omdat je alleen dan de mogelijkheden tot opschalen op afstand hebt), en de hoge kansen en hoge mogelijke impact zijn intussen gevoeglijk bekend.
19-06-2019, 14:42 door Anoniem
Door Anoniem: Ik hoor hier nog niks over de extra kosten die deze mensen moeten betalen voor hun bankafschriften.
ABNAMRO rekent inmiddels maar liefst 60 cent per afschrift, ook als iemand geen internetbankieren heeft.
Dat is ongeveer wat het kost om volautomatisch afschriften te printen, te vouwen, en in enveloppen te stoppen (<10 ct) en met postnl in bulk te versturen (<45 ct). Ik denk dat ik zelfs nog meer betaal bij ing ook al hebben ze het in de "kwartaalbijdrage" verstopt die ze ongevraagd van mijn rekening aan zichzelf geven, aangezien ze maximaal één keer per maand een afschift sturen. Een euro of zes per kwartaal en drie afschriften, tel uit de winst... voor ing.

Nu is postnl onnodig duur, zeker geworden de laatste jaren. Ze laten de kleine man betalen voor "het krimpen van de postmarkt" en laten de grootbedrijven de kortingen stapelen. Kijk maar eens in hun tarievenboekje hoe dat kan oplopen. Volgens de topman van sandd is de kostprijs van werkelijk grote bulk bezorgen maar iets van 22 cent. Ondertussen is sandd overgenomen door postnl en zag ik een bericht dat daarom de sandd-zegel gaat verdwijnen. Waarmee je dus als kleine man weer eens geen toegang meer hebt voor stuksgewijs langzamer-maar-goedkoper versturen, je wordt gedwongen de hoofdprijs te betalen.

Zo garandeer je wel dat de postmarkt zal krimpen, ja. Goh hee zeg wie had dat nu gedacht. Mooi ook om postprijzen in het buitenland te vergelijken. Belgie, Duitsland, Frankrijk, VK, VS, etc. Zeker als je de te overbruggen afstanden meeneemt is het hier raar duur. Het gare is dat ze sinds de 70er jaren wel een technisch enorm mooi apparaat hebben neergezet. Wordt nu met bestuurlijke incompetentie de grond in geboord. Jammer.

Terug naar banken. Het klinkt mischien redelijk, die 60 ct, maar als je alternatief is een computer/tablet/smartphone aan bankieren te wijden, trekken ze dus eigenlijk die investering naar zich toe. Plus dat je je hele werkwijze maar aan hun wensen moet aanpassen. Wie is hier ookalweer klant en wie de dienstverlener? Dat zijn ze een beetje uit het oog verloren, ik gok zo sinds ze zichzelf zijn gaan aanpraten dat ze "producten" leveren. Nee lutsers, bankieren is dienstverlenen, dus dan lever je diensten. Er zijn wel meer branches die zichzelf die "diensten zijn producten"-onzin aangepraat hebben, met voorspelbaar resultaat.

Op allerlei gebied rijzen de kosten bij deze bank de laatste jaren in toenemend tempo de pan uit.
En wat krijg je ervoor? Niks waar je als doorsnee particulier wat aan hebt.
En de weinige dingen waar je wel wat aan hebt mag je vervolgens nóg eens extra voor betalen als je er gebruik van maakt.
Net als in de zorgverzeker"markt", waar de overheid het expliciet zo heeft opgezet, is de bank"markt" helemaal niet zo vrij als je zou denken. Je bent bijkans gedwongen minstens één rekening aan te houden (en er dús voor te betalen), en even een nieuwe bank opstarten kan niet zomaar (DNB stelt een harde eis dat er minstens een old boy uit het bankierswezen in je bestuur zit, bijvoorbeeld), en daarmee is het een oligopolie. Dus de banken kijken allemaal naar elkaar en verzinnen zo waar ze mee wegkomen. Minder dienstverlening, meer kosten, meer dwingelandij.
19-06-2019, 18:48 door Briolet
Door Anoniem: Ik hoor hier nog niks over de extra kosten die deze mensen moeten betalen voor hun bankafschriften.
ABNAMRO rekent inmiddels maar liefst 60 cent per afschrift, ook als iemand geen internetbankieren heeft.

Op allerlei gebied rijzen de kosten bij deze bank de laatste jaren in toenemend tempo de pan uit.

En wat is daar mis mee? Geef mij maar eerlijke kosten doorrekening i.p.v. het verstoppen in andere kosten. Vroeger zaten die kosten verstopt in de, te lage, rente die je op een betaalrekening kreeg. Nu de rente ongeveer op nul staat, kunnen ze de kosten daar niet mee verrekenen.

Die 60 cent zal nog steeds niet meer zijn dan de porto plus drukkosten.
20-06-2019, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem: Wordt er ook nog rekening gehouden met de groep die 'digitaal' helemaal niks vindt?
Zeker de dwang naar een app die ING toch best hard gebruikt is een no-go. En ja, je kunt een 'scanner' krijgen. Als je die kunt bestellen. Zie ook een eerder artikel op deze site. Nu nog. Geef het 5 jaar en dan heeft het 'die groep is te klein' (want een scanner kost geld en die app is al betaald).
Die scanner is gewoon te bestellen. Er zijn alleen van die gekken, die denken dat de ING een miljoen klanten tegelijkertijd hiervoor benaderen en dan heel hard gaan lopen schreeuwen over het " onrecht " dat hun aangedaan wordt.
20-06-2019, 22:30 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Ik hoor hier nog niks over de extra kosten die deze mensen moeten betalen voor hun bankafschriften.
ABNAMRO rekent inmiddels maar liefst 60 cent per afschrift, ook als iemand geen internetbankieren heeft.

Op allerlei gebied rijzen de kosten bij deze bank de laatste jaren in toenemend tempo de pan uit.
En wat krijg je ervoor? Niks waar je als doorsnee particulier wat aan hebt.
En de weinige dingen waar je wel wat aan hebt mag je vervolgens nóg eens extra voor betalen als je er gebruik van maakt.

Hoort bij het plan. Eerst een bank verplicht maken (tijd van de loonzakjes is al lang voorbij) en dan langzaam de rekening opvoeren. Daar zijn ze goed in sinds dat crapuul van de VVD er zit. Net zoals belasting op voedsel. Kun je je ook niet tegen verzetten.
21-06-2019, 14:40 door Anoniem
Door Rexodus:
Door Anoniem: Ik hoor hier nog niks over de extra kosten die deze mensen moeten betalen voor hun bankafschriften.
ABNAMRO rekent inmiddels maar liefst 60 cent per afschrift, ook als iemand geen internetbankieren heeft.

Op allerlei gebied rijzen de kosten bij deze bank de laatste jaren in toenemend tempo de pan uit.
En wat krijg je ervoor? Niks waar je als doorsnee particulier wat aan hebt.
En de weinige dingen waar je wel wat aan hebt mag je vervolgens nóg eens extra voor betalen als je er gebruik van maakt.

Hoort bij het plan. Eerst een bank verplicht maken (tijd van de loonzakjes is al lang voorbij) en dan langzaam de rekening opvoeren. Daar zijn ze goed in sinds dat crapuul van de VVD er zit. Net zoals belasting op voedsel. Kun je je ook niet tegen verzetten.
Ga dan zelf het voedsel verbouwen!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.