image

ING heeft nog geen exacte einddatum voor TAN-code

donderdag 18 juli 2019, 09:40 door Redactie, 22 reacties

ING stopt volgend jaar met het gebruik van de TAN-code, maar een exacte einddatum heeft de bank nog niet. Vorig jaar kondigde de bank aan dat het na 30 jaar ging stoppen met het gebruik van TAN-codes om bankzaken te regelen. In plaats daarvan kunnen klanten de bankieren app of de ING Scanner gebruiken.

Vorige maand liet de Consumentenbond nog weten dat het diverse klachten van ING-klanten had ontvangen die nog geen scanner hadden gekregen. De klachten gingen over de onduidelijkheid wanneer klanten de scanner nu precies krijgen of moeten aanvragen en dat ING klanten herhaaldelijk probeert over te halen om de app voor mobiel bankieren te gebruiken.

In een brief aan klanten stelt ING dat ze vóór 15 juni een ander bevestigingsmiddel moeten regelen om gebruik te kunnen blijven maken van Mijn ING. Klanten dachten daardoor dat de bank per deze datum ook zou stoppen met de papieren TAN-codes, maar dat is niet het geval. "De datum van 15 juni is genoemd in een brief aan klanten die nog een TAN-lijst gebruiken als datum om een keuze te gaan maken en is niet de einddatum waarop we stoppen met de TAN-code", aldus een woordvoerster van ING tegenover Security.NL.

De bank benadrukt dat er nog dit jaar met de papieren TAN-lijst wordt gestopt, maar een exacte datum wordt niet gegeven. Iets wat de bank ook aan klanten communiceert. In de loop van 2020 wordt ook gestopt met de TAN-code per sms, maar wederom is er geen exacte datum. "Nadat alle klanten met een TAN-lijst een keuze hebben gemaakt, beginnen we in het najaar met het uitnodigen van de klanten die een TAN-code per sms gebruiken om een keuze te maken. Klanten krijgen wederom vanzelf bericht hierover in Mijn ING."

De bank stelt dat het uitfaseren stap voor stap gebeurt. "Omdat we begrijpen dat dit voor een deel van onze klanten een grote verandering is", zo laat de woordvoerster weten.

Reacties (22)
18-07-2019, 10:09 door Anoniem
De bank benadrukt dat er nog dit jaar met de papieren TAN-lijst wordt gestopt, maar een exacte datum wordt niet gegeven. Iets wat de bank ook aan klanten communiceert. In de loop van 2020 wordt ook gestopt met de TAN-code per sms, maar wederom is er geen exacte datum. "Nadat alle klanten met een TAN-lijst een keuze hebben gemaakt,

ING heeft haar zaakjes niet voldoende op orde.

Ik heb zo'n brief gerkegen. Ik heb vervolgens mijn keuze gemaakt.
Geen van beide opties heeft mijn voorkeur. Uiteindelijk toch maar de app gekozen.
Deze geinstalleerd en geactiveerd. En meteen extra beveiligingen eromheen ingesteld. (De app kan teveel en heeft maar een magere beveiliging)

Vervolgens kreeg ik enkele weken later een berichtje van ING dat ik nu toch echt een keuze moet maken.
Ook al gebruik ik de app dus al.

En daarna een brief met een nieuwe set TAN-codes, want de oude waren bijna verlopen.
Ook al gebruik ik de app dus al.

Het lijkt de KPN wel. Als dit soort berichtenstromen lopen (ongestructeerd) langs elkaar heen.
18-07-2019, 10:36 door Anoniem
Goh, de ING begrijpt wat van haar klanten...
Tot op heden een paar keer geprobeerd dat kreng aan te vragen. Nee, op de site werkt het niet. Op kantoor kunnen ze me niet helpen, want dat moet je gewoon online doen. Brief naar de klantenservice... Nee, sorry, dat kunnen wij niet voor U doen. We hebben een storing gehad, maar nu zou het moeten werken online. Niet dus. Maar U kunt natuurlijk ook met Uw tablet... bla bla bla.

Ze doen er echt alles aan om je aan een app te krijgen!
18-07-2019, 11:17 door [Account Verwijderd]
..."klachten gingen over de onduidelijkheid wanneer klanten de scanner nu precies krijgen of moeten aanvragen"...
Onduidelijkheid is eerder regel dan uitzondering. Zelfs als je de scanner hebt, èn zelfs geactiveerd, kun je bij herhaling - ik zal de enige niet zijn - melding krijgen in je ING berichtenbox:
" al verschillende keren hebben wij je gevraagd een andere bevestigingsmethode te kiezen. Doe dit nu anders kun je straks geen gebruik meer maken van mijn ING"
18-07-2019, 12:40 door Anoniem
Voor ING is echt alles moeilijk, behalve het toekennen van buitenproportionele bonussen aan de bestuurders.
18-07-2019, 14:43 door Anoniem
Al tijden bestookt met meldingen en brieven dat ik een App moet hebben. (en een heeeeeele kleine voetnoot dat er nog een alternatief komt). Na maanden eindelijk wordt er ook (in een heeeeeele kleine voetnoot) een generator beschikbaar wordt gemaakt om te bestellen. De generator besteld, want geen smartphone dus hoepel op met die App.

Resultaat: NIETS. Geen brief, geen bevestiging, geen generator. Nix, null, nada, nop.

Maar laten we vooral allerlei leuke marketing geintjes uithalen als reclame voor eigen producten. -> ING is hard bezig zijn klanten weg te jagen.
18-07-2019, 15:22 door Anoniem
Door Anoniem: Al tijden bestookt met meldingen en brieven dat ik een App moet hebben. (en een heeeeeele kleine voetnoot dat er nog een alternatief komt). Na maanden eindelijk wordt er ook (in een heeeeeele kleine voetnoot) een generator beschikbaar wordt gemaakt om te bestellen. De generator besteld, want geen smartphone dus hoepel op met die App.

Resultaat: NIETS. Geen brief, geen bevestiging, geen generator. Nix, null, nada, nop.

Niet zo ongeduldig. Na een week of 5-6 komt er ineens een scanner in je brievenbus te liggen en die kun je dan activeren.
Er komt geen brief enzo.

Het enige wat ik teleurstellend vind is het gebrek aan informatie over WANNEER je nou moest overstappen, en dat wisten
ze kennelijk zelf ook niet. Er werd al een tijd gesuggereerd dat het dit jaar zou zijn en na berichten hier met links naar
de site dat je dat ding nog voor 10 juni ofzo kon bestellen (waar niet bij stond wat er gebeuren zou als je later was) heb
ik hem besteld en ontvangen, maar als ik geweten had dat TAN per SMS nog tot in 2020 zou werken had ik dat niet
gedaan, want dit is alleen maar onhandiger.
18-07-2019, 16:02 door Anoniem
ING heeft het nogal druk met de graaiers. Door al het gegraai, is het nu een rommeltje op administratief gebied.
Vooraf nooit enig bericht gekregen. Nu, na eigen inzet en een geactiveerde scanner, nu regelmatig, per post en via de berichtenbox meldingen om haast te maken met het doen van een keuze, omdat ik anders binnenkort niet meer zou kunnen bankieren.
18-07-2019, 18:55 door Anoniem
Toevallig vandaag voor iemand die geen smartphone heeft gebeld met ING. Je kunt gewoon via Mijn ING in je browser de scanner aanvragen. Kies de optie "Ik heb geen tablet of smartphone", bevestig met tan code en binnen 10 dagen wordt ie bezorgd thuis. Niemand zegt dat je een smartphone moet kopen, geen enkel probleem.
Dus stelletje azijn pissers: bestel m vandaag nog en stop met klagen.
18-07-2019, 19:40 door Anoniem
Door Anoniem: Dus stelletje azijn pissers: bestel m vandaag nog en stop met klagen.

Nou, nou, nou.

Voor mijn vrouw heb ik hem aangevraagd en na 4 weken ontvangen. Toch kreeg ze een brief dat ze nog geen keuze had gemaakt. Voor mijn schoonmoeder heb ik hem ook aangevraagd. We zijn nu 10 weken verder, nog geen scanner. Vorige week gechat met een medewerker. De taalbeheersing van hem was slecht en hij begreep de helft niet. Maar de scanner zou komen.

Jij mag van mening zijn dat de ING een schoonheidsprijs heeft verdiend zoals ze de app/scanner aan de man/vrouw brengen. Helaas ben ik die mening niet toegedaan.
18-07-2019, 21:14 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 18-07-2019, 21:22
Door Anoniem: Toevallig vandaag voor iemand die geen smartphone heeft gebeld met ING. Je kunt gewoon via Mijn ING in je browser de scanner aanvragen. Kies de optie "Ik heb geen tablet of smartphone", bevestig met tan code en binnen 10 dagen wordt ie bezorgd thuis. Niemand zegt dat je een smartphone moet kopen, geen enkel probleem.
Dus stelletje azijn pissers: bestel m vandaag nog en stop met klagen.

Heb je wel iets gevolgd sinds de aankondiging in april 2018 van de ING m.b.t. afschaffen TAN codes, meneertje de betweter, meneertje leeghoofd, meneertje de ING blaaskaak?

Neen!

Je hoofd is totaal leeg m.b.t. dit onderwerp, anders gebruikte je fatsoenlijke taal jegens mensen die wèl de moeite hebben genomen de ING 1 jaar en 3 maanden te volgen in deze slecht geregiseerde TAN-variëté voorstelling, die kraakt in al zijn voegen. Deze mensen zijn geen azijnpissers maar mensen die van slechte ervaring op slechte ervaring rond deze ING-TAN-MALLEMOLEN van geïrriteerd tot zwaar gefrustreerd met alle emoties die daarmee gepaard kunnen gaan, hier hun ervaring posten.

De reden waarom jouw ervaring totaal anders is als die van mij(*), en ieder ander heeft als enige oorzaak dat de hele TAN santenkraam doorspekt is van tegenstrijdigheden, onvolkomenheden, halve waarheden die toegezegd worden en hele waarrheden gebaseerd op herziening na herziening in de krommunicatie van de ING naar de klant.
En weet je.....
Jij bent precies het ultieme slachtoffer van dit 'divide and rule/conquer' principe dat de ING rondstrooit. Ervaringen van anderen wegzetten als azijnpissen is exact wat de ING wil. Je hebt je uitstekend voor hun (ING) karretje laten spannen! Bravo!

(*) Mijn reactie hier om 11:17 uur.
18-07-2019, 22:24 door Anoniem
@Pawnheart: Ik ben enkel een ING klant die gewoon probleemloos de cardreader kon bestellen.

@Anoniem 19:40: Ik heb gebeld en de meneer van ING sprak vloeiend Nederlands en begreep alles wat ik vroeg.

Ik ben het met jullie eens dat de datum van invoering totaal onduidelijk wordt gecommuniceerd door ING.
18-07-2019, 22:43 door Anoniem
Door Pawnheart:
Door Anoniem: Toevallig vandaag voor iemand die geen smartphone heeft gebeld met ING. Je kunt gewoon via Mijn ING in je browser de scanner aanvragen. Kies de optie "Ik heb geen tablet of smartphone", bevestig met tan code en binnen 10 dagen wordt ie bezorgd thuis. Niemand zegt dat je een smartphone moet kopen, geen enkel probleem.
Dus stelletje azijn pissers: bestel m vandaag nog en stop met klagen.

Heb je wel iets gevolgd sinds de aankondiging in april 2018 van de ING m.b.t. afschaffen TAN codes, meneertje de betweter, meneertje leeghoofd, meneertje de ING blaaskaak?

Neen!

Je hoofd is totaal leeg m.b.t. dit onderwerp, anders gebruikte je fatsoenlijke taal jegens mensen die wèl de moeite hebben genomen de ING 1 jaar en 3 maanden te volgen in deze slecht geregiseerde TAN-variëté voorstelling, die kraakt in al zijn voegen. Deze mensen zijn geen azijnpissers maar mensen die van slechte ervaring op slechte ervaring rond deze ING-TAN-MALLEMOLEN van geïrriteerd tot zwaar gefrustreerd met alle emoties die daarmee gepaard kunnen gaan, hier hun ervaring posten.

De reden waarom jouw ervaring totaal anders is als die van mij(*), en ieder ander heeft als enige oorzaak dat de hele TAN santenkraam doorspekt is van tegenstrijdigheden, onvolkomenheden, halve waarheden die toegezegd worden en hele waarrheden gebaseerd op herziening na herziening in de krommunicatie van de ING naar de klant.
En weet je.....
Jij bent precies het ultieme slachtoffer van dit 'divide and rule/conquer' principe dat de ING rondstrooit. Ervaringen van anderen wegzetten als azijnpissen is exact wat de ING wil. Je hebt je uitstekend voor hun (ING) karretje laten spannen! Bravo!

(*) Mijn reactie hier om 11:17 uur.
Het enige wat mij in dit hele geheel is opgevallen is het feit, dat iedereen denkt, dat ZIJ hier als eerste geholpen moesten worden. Het is altijd goed gecommuniceerd, maar begrijpend lezen is voor deze reaguurders te hoog gegrepen.
18-07-2019, 23:05 door Anoniem
Door Anoniem: Voor ING is echt alles moeilijk, behalve het toekennen van buitenproportionele bonussen aan de bestuurders.
Of een miljoenen contract afsluiten met Apple. Ook geen probleem.
18-07-2019, 23:10 door Anoniem
NIEUWSBERICHT: "De TAN Code wordt uitgefaseerd".
Hou bovenstaande in het achterhoofd en ga dan deze instructie lezen https://www.ing.nl/particulier/mobiel-en-internetbankieren/mobiel-bankieren-app/bevestigingscode-aanvragen/index.html
Geen wonder dat niemand het meer snapt.
18-07-2019, 23:33 door Anoniem
Door Anoniem:ING is hard bezig zijn klanten weg te jagen.
Niet meer nodig, het is ze al gelukt. Iets met buitenproportionele bonussen was de druppel.
Kennelijk hebben nog niet voldoende mensen die stap genomen, maar als ze zo doorgaan, komt dat nog wel.
19-07-2019, 07:47 door Fojo
Ongeveer een week na activatie van de scanner een betaling gedaan. Toch werd er om een TAN-code gevraagd om de overschrijving te bevestigen.
19-07-2019, 07:52 door Anoniem
Ach, wat ik zo jammer vind is dat je tegenwoordig elke transactie individueel moet bevestigen met de app. vroeger kon je ze verzamelen in de verzend bak en in een keer bevestigen.
En dat er zo af en toe spontaan om een tan code gevraagd word. Say what? Waarom niet de app? Ik denk dat ze gewoon nog steeds niet over kunnen.
19-07-2019, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem: @Anoniem 19:40: Ik heb gebeld en de meneer van ING sprak vloeiend Nederlands en begreep alles wat ik vroeg.

De chat heb ik bewaard en geprint. Ik meldde dat iemand anders die de scanner als had geactiveerd, ook een brief had gekregen (mijn vrouw). Hij ging er vanuit dat het mijn schoonmoeder betrof en zou er melding van maken. Duidelijke miscommunicatie.

Het is nu elf weken geleden dat ik de scanner voor mijn schoonmoeder heb aangevraagd en in haar MijnING staat nog steeds: aangevraagd. Bij zo'n grote wisseling van bevestigen, kan er altijd iets mis gaan. Hij schreef dat het goed zou komen. Voor mij geldt: zien is geloven.
19-07-2019, 15:33 door Anoniem
Gewoon overstappen mensen, hoef je je er niet meer druk om te maken en de ING is inmiddels 1 van de meest foute banken en ook al nauwelijks meer Nederlands trouwens:

https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/
19-07-2019, 17:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Voor mij geldt: zien is geloven.

Ik geloof het nu, want ik heb gezien dat de scanner is verzonden.

:-)
22-07-2019, 23:21 door Anoniem
Wat een geklaag weer van al die ongeduldige schreeuwers. Gewoon gewacht, totdat ik aan de beurt was, via een brief en bericht in Mijning, besteld via website en 4 weken later scanner in de bus. Geactiveerd en werkt gewoon.
06-11-2019, 10:09 door Anoniem
Veranderen moet je altijd. Bij al deze klachten: zorg dat je de verandering in de hand hebt en wissel naar een bank met in ieder geval op papier een iets meer ethische instelling.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.