image

Vakantiegangers gewaarschuwd voor out-of-office-reply

dinsdag 13 augustus 2019, 10:12 door Redactie, 5 reacties

Wie op vakantie gaat moet niet teveel details in zijn out-of-office-reply zetten, zo waarschuwt securitybedrijf Proofpoint. Het is voor veel medewerkers gebruikelijk om bij afwezigheid een out-of-office-reply in te stellen. De informatie in deze berichten kan nuttig voor kwaadwillenden zijn.

Die kunnen de details bijvoorbeeld gebruiken voor het plegen van ceo-fraude of varianten hiervan. Proofpoint adviseert daarom in afwezigheidsberichten geen zakelijke telefoonnummers van jezelf, leidinggevende en andere collega's te delen, alsmede persoonlijke mobiele nummers. Daarnaast wordt afgeraden om namen, titels en e-mailadressen van andere medewerkers te vermelden. Vakantiegangers doen er verder verstandig aan om geen concrete data en details over de afwezigheid te noemen.

Wanneer mogelijk is het beter om aparte berichten voor interne en externe ontvangers op te stellen. De berichten die binnen de organisatie blijven kunnen meer details bevatten, terwijl er in de out-of-office-reply voor externe ontvangers zo min mogelijk informatie moet staan. "Als je zelden (of nooit) hoog urgente zaken afhandelt met externe bronnen, overweeg dan om geen out-of-office-reply in stellen voor deze groep, vooral als je afwezigheid kort zal zijn", aldus Proofpoint.

Als laatste krijgen vakantiegangers het advies mee om noodzakelijke dingen voor het vertrek te regelen, zoals verzoeken tot of autorisaties van overschrijvingen of facturatie, het verstrekken van informatie over regelgeving, wetgeving, belastingen of persoonlijke gezondheidszorg en het uitwisselen van vertrouwelijke gegevens of intellectuele eigendommen. Aanvullend kunnen relevante medewerkers worden ingelicht over verzoeken met betrekking tot financiële transacties of de overdracht van gevoelige gegevens.

Reacties (5)
13-08-2019, 12:10 door Anoniem
Open deuren komkommer tijd...
13-08-2019, 13:13 door Anoniem
Gebruik geen aan de persoonsnaam gekoppelde mailadressen voor het afhandelen van urgente externe communicatie!
Door groeps/afdelings adressen te gebruiken (ook bij het verzenden van mail) voorkom je het hele probleem van het
moeten melden dat je er niet bent, immers anderen kunnen gewoon diezelfde mail afhandelen, desnoods alleen tijdelijk
tijdens je vakantie.
En bij personeelswisselingen is er ook geen probleem meer.
13-08-2019, 13:52 door Anoniem
Quote: "Gebruik geen aan de persoonsnaam gekoppelde mailadressen voor het afhandelen van urgente externe communicatie!"

Email is geen geschikt medium voor urgente communicatie.
13-08-2019, 14:07 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Gebruik geen aan de persoonsnaam gekoppelde mailadressen voor het afhandelen van urgente externe communicatie!
Door groeps/afdelings adressen te gebruiken (ook bij het verzenden van mail) voorkom je het hele probleem van het
moeten melden dat je er niet bent, immers anderen kunnen gewoon diezelfde mail afhandelen, desnoods alleen tijdelijk
tijdens je vakantie.
En bij personeelswisselingen is er ook geen probleem meer.

Groeps/afdelings adressen zijn leuk voor een groep medewerkers die allemaal hetzelfde werk doen maar niet voor groepen waar iedere collega een verschillend takenpakket heeft. ook niet voor mensen die voor verschillende groepen werken.

Leuk idee maar niet altijd haalbaar.
13-08-2019, 18:02 door Anoniem
Roep dat nu niet zo hard. Ook voor legitiem gebruik zijn deze retour mails erg handig. Geven vaak toch directe telefoonnummers/mailadressen binnen een bedrijf weer. Vaak nodig omdat de meeste bedrijven het woordje service niet kennen en je enkel met langdurig aandringen/'trollen' iets gedaan krijgt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.