image

'AIVD verspreidde Stuxnet in Iraanse uraniumverrijkingscentrale'

maandag 2 september 2019, 19:45 door Redactie, 39 reacties
Laatst bijgewerkt: 03-09-2019, 09:14

De AIVD zou twaalf jaar geleden verantwoordelijk zijn geweest voor de verspreiding van het Stuxnetvirus in de Iraanse uraniumverrijkingscentrale van Natanz, zo laten verschillende anonieme inlichtingenbronnen tegenover de Volkskrant weten.

De worm was ontwikkeld om het Iraanse atoomprogramma te saboteren. Stuxnet maakte gebruik van verschillende onbekende Windows-lekken. De ontwikkelaars hadden een compleet nieuwe methode gevonden om Windowssystemen via een usb-stick te infecteren. Het LNK-lek dat Stuxnet gebruikte zorgde ervoor dat het openen van een Windows-map of usb-stick al voldoende was om de computer met de malware te infecteren. Nadat details over het lek openbaar werden begonnen ook cybercriminelen er gebruik van te maken.

Na de ontdekking van Stuxnet in 2010 stelde antivirusbedrijf Symantec al dat iemand een besmette usb-stick met de malware op een computer in de centrale had aangesloten. Vandaag meldt de Volkskrant op basis van vier bronnen dat het een AIVD-agent was die de malware mee naar binnen nam. De agent wist de uraniumverrijkingscentrale te infiltreren.

Eenmaal actief op de besmette systemen veranderde Stuxnet de snelheid van de rotoren in de centrifuges, maar toonde de beheerders een andere waarde. De eerste Stuxnetversie nam voor 21 seconden de sensorwaardes van het beveiligingssysteem op, om die vervolgens aan de beheerders te laten zien. In de achtergrond werd vervolgens de druk op de kleppen verhoogd, maar de beheerders kregen dit nooit te zien. De verhoogde druk zou de centrifuges permanent hebben kunnen beschadigen.

Later bleek dat Stuxnet door de Amerikanen en Israëliërs was ontwikkeld. Het was onderdeel van het programma "Olympic Games", dat als doel had om zeer geavanceerde 'supervirussen' te maken. De naam Olympic Games verwijst naar de vijf ringen van de olympische vlag, die in dit programma zouden staan voor de VS, Israël, Duitsland, Frankrijk en Nederland. Ook Engeland zou een bijdrage hebben geleverd.

Reacties (39)
02-09-2019, 20:15 door Anoniem
was stuxnet niet zo ontwikkeld dat het zich onzichbaar zou verspreiden wereldwijd?
02-09-2019, 22:19 door Anoniem
Door Anoniem: was stuxnet niet zo ontwikkeld dat het zich onzichbaar zou verspreiden wereldwijd?

Wie / welke instantie stelde dat?
Was het al langere tijd een valideerbare waar/onwaar kwestie of waren de inzichten hierover nog diffuus ?
02-09-2019, 23:42 door Anoniem
En als de Russen, de Chinezen de Noord-Koreanen of de Iraniërs zoiets bij ons gedaan zouden hebben, dan zou de wereld te klein zijn en de verontwaardiging groot. Daar zijn we ook opzichtig selectief in.

Ja, eerder genoemde landen zullen vast ook geen schone handen hebben. Maar voorlopig zijn de acties van het Westen beter te bewijzen dan wat er over "the usual suspects" Rusland, China en Noord-Korea te bewijzen valt.

Wij zouden over Stuxnet en andere cybercrime vanuit "onze kant" ook verontwaardigd over moeten zijn. Niet omdat het Iran is, maar omdat het miljoenen mensen in gevaar zou kunnen hebben gebracht als het mis ging. Veel Iraniërs zijn namelijk helemaal niet pro-Ayatollah's, maar zouden liever ook in een vrijer land willen leven.

Nee, ik ben niet anti-Westers, maar het moet maar eens afgelopen zijn met het vergoelijken van onze eigen acties in de wereld. We maken er met z'n allen een steeds grotere puinbak van, ongeacht de geloofsovertuiging of politieke voorkeur. En onze selectieve verontwaardiging (of goedkeuring in dit geval) gaat niet echt helpen...
03-09-2019, 06:52 door Anoniem
Door Anoniem: was stuxnet niet zo ontwikkeld dat het zich onzichbaar zou verspreiden wereldwijd?

Nee, het was een gerichte aanval tegen Iran. Die centrales hadden helemaal geen verbinding naar buiten vanwege het grote gevaar op een aanval.
03-09-2019, 07:14 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 03-09-2019, 07:17
Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is een Nederlandse geheime dienst die zich onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighoudt met de binnenlandse veiligheid en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Inlichtingen-_en_Veiligheidsdienst
03-09-2019, 07:56 door Anoniem
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is een Nederlandse geheime dienst die zich onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighoudt met de binnenlandse veiligheid en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Inlichtingen-_en_Veiligheidsdienst

Want alles wat op Wikipedia staat is de waarheid.....
03-09-2019, 08:07 door Anoniem
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is een Nederlandse geheime dienst die zich onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighoudt met de binnenlandse veiligheid en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Inlichtingen-_en_Veiligheidsdienst

Yeah. Bekijk dit[1] maar eens. Van dezelfde Volkskrant.

[1] https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hackers-aivd-leverden-cruciaal-bewijs-over-russische-inmenging-in-amerikaanse-verkiezingen~b32c6077/
03-09-2019, 08:09 door Anoniem
Door Anoniem: En als de Russen, de Chinezen de Noord-Koreanen of de Iraniërs zoiets bij ons gedaan zouden hebben, dan zou de wereld te klein zijn en de verontwaardiging groot. Daar zijn we ook opzichtig selectief in.

Dat klopt. Helemaal mee eens! Helemaal mee eens! Helemaal mee eens!
03-09-2019, 08:35 door spatieman
sarcasme: Niet zeuren, het grootste virus draait op 95% van alle computers, en heet windows.
03-09-2019, 08:37 door Anoniem
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

Wikipedia is niet heilig, kijk eens verder dan je neus lang is:
https://www.aivd.nl/onderwerpen/inlichtingen-over-het-buitenland
03-09-2019, 08:48 door Anoniem
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is een Nederlandse geheime dienst die zich onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighoudt met de binnenlandse veiligheid en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Inlichtingen-_en_Veiligheidsdienst
De AIVD handeld in het belang van de nederlandse veiligheid. Zij zijn wel degelijk internationaal aktief. Denk alleen al op onderzoek naar Sirie gangers.
De Iraanse centrale behoort niet tot het taken pakket van de AIVD, echter spelen er ook internationale en politieke belangen. De focus van de AIVD op de binnenlandse veiligheid is een goede dekmantel. Wie zou de AIVD verdenken? Zij zijn ook een ideale organisatie om de taak voor te bereiden en uit te voeren. De AIVD vormt bedrijging voor de veiligheid van Iran. De Iraanse geheime dienst zal de AIVD niet in de gaten houden zonder concrete aanwijzingen.
03-09-2019, 08:48 door Anoniem
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is een Nederlandse geheime dienst die zich onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighoudt met de binnenlandse veiligheid en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Inlichtingen-_en_Veiligheidsdienst

Dat is de CIA ook. Maar hun opereren ook in de buitenland om hun (in)direct hun binnenland veiliger te maken.
03-09-2019, 08:56 door quikfit - Bijgewerkt: 03-09-2019, 08:59
Door spatieman: sarcasme: Niet zeuren, het grootste virus draait op 95% van alle computers, en heet windows.

Zolang ik en anderen programma's gebruiken die niet werken of beschikbaar zijn op dat virus vrije OS...zal het nooit meer worden dan 5%.
Dan heb ik het nog niet eens over het gebruiksonvriendelijke. ;-)
03-09-2019, 08:56 door Anoniem
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is een Nederlandse geheime dienst die zich onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighoudt met de binnenlandse veiligheid en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt.
"Uit het buitenland" is wel degelijk internationaal. Als je bij de D-taak kijkt (onder het kopje "Taken" in hetzelfde Wikipedia-artikel) dan zie je dat het Ministerie van Defensie een vinger in de pap heeft bij de AIVD. En ik kan me voorstellen dat een verrijkingsfabriek als civiel object gezien wordt, ook al heeft het duidelijk ook militaire significantie omdat ze mogelijk grondstoffen voor wapens produceren. Verder meldt De Volkskrant dat de AIVD ervaring heeft met nucleaire inlichtingen en zouden AIVD'ers veel ruimte hebben om naar eigen inzicht te handelen.

Misschien liep je wat te hard van stapel met je conclusie dat het fake news is. Je hebt het in mijn ogen in ieder geval niet onderuit gehaald met argumenten die ik, als ik net zo kort door de bocht zou reageren als jij nu, fake zou kunnen noemen.
03-09-2019, 09:00 door Tintin and Milou - Bijgewerkt: 03-09-2019, 09:02
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is een Nederlandse geheime dienst die zich onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighoudt met de binnenlandse veiligheid en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Inlichtingen-_en_Veiligheidsdienst
Heb jij je eigenlijk link wel gelezen? Zelfs je eigen quote? en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt

Maar uit je eigenlijk artikel:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Inlichtingen-_en_Veiligheidsdienst

Buitenland

De Nederlandse ambassade in Washington, D.C.
Voor het onderhouden van contacten met buitenlandse diensten hebben partnerlanden liaisons op hun ambassades in Nederland, en heeft de AIVD liaisons op diverse Nederlandse ambassades in het buitenland gestationeerd.[18] In 2005 had de AIVD vaste liaisons in Washington, Moskou, Amman en Singapore, en waren er twee rondreizende voor partnerdiensten in Midden-Europa. In het kader van de strijd tegen het terrorisme werd besloten om ook liaisons te plaatsen op de ambassades in Saoedi-Arabië, Marokko en Pakistan.[19] In 2009 waren er AIVD-liaisons op 12 ambassades.[20]

Deze liaisons zijn officieel bij het gastland geaccrediteerd en worden niet geacht te spioneren. Daarnaast stuurt de AIVD echter ook ambtenaren als "spion" naar het buitenland zonder deze bij de geheime dienst van het betreffende land aan te melden. Zij kunnen dan heimelijk onderzoek doen, of personen volgen en daarbij gebruikmaken van de bijzondere bevoegdheden die de dienst heeft, zij het na voorafgaande toestemming van de directeur-generaal van de AIVD of de minister van Binnenlandse Zaken

Maar ook direct op de eigen website van de AIVD:
https://www.aivd.nl/onderwerpen/inlichtingen-over-het-buitenland

Kennis over plannen en mogelijkheden van andere landen geeft de Nederlandse overheid de kans hierop in te spelen. Zo vergaren wij inlichtingen over specifieke landen, regio's (bijvoorbeeld de Arabische regio) en thema's (bijvoorbeeld massavernietigingswapens). Naar welke landen de AIVD precies onderzoek doet, is geheim.

En de mooiste quote van de AIVD webstite:
Mag de AIVD ook bijzondere inlichtingenmiddelen inzetten in het buitenland?
Om goed zicht te krijgen op de intenties van landen, organisaties en personen, is het volgen van openbare bronnen niet voldoende. Wij mogen bijzondere inlichtingenmiddelen inzetten om achter de werkelijke beweegredenen van personen, organisaties en landen te komen. Wij mogen dus bijvoorbeeld communicatie van een buitenlandse regeringsleider onderscheppen.


Je lijkt Foxnews wel.
03-09-2019, 10:06 door SPer
Door Anoniem:
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

Wikipedia is niet heilig, kijk eens verder dan je neus lang is:
https://www.aivd.nl/onderwerpen/inlichtingen-over-het-buitenland

Ik neem aan dat u gelijk het artikel op wiki hebt aangepast (want zo werkt het tenslotte) .
03-09-2019, 10:33 door [Account Verwijderd]
Door Tintin and Milou:
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is een Nederlandse geheime dienst die zich onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighoudt met de binnenlandse veiligheid en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Inlichtingen-_en_Veiligheidsdienst
Heb jij je eigenlijk link wel gelezen? Zelfs je eigen quote? en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt

Het verzamelen van inlichtingen in het buitenland is in spionnen taal heel iets anders dan actief deelnemen aan een actie om schade aan te richten.
03-09-2019, 11:01 door Anoniem
De discussie moet hier niet gaan over het feit of de AIVD dat mag doen of niet. Dat is niet relevant...

Wat verontrustender is, is dat Nederland dus heeft meegewerkt aan de éérste (bekende) cyberaanval tussen mogendheden en zo een heel gevaarlijk precedent heeft geschapen, waarvan de grote vraag is in hoeverre dit ethisch verantwoord is.

Niet één of ander zogenaamd "terroristen" land heeft het gedaan. Nee, een land dat zich opgooit als zijn een "geciviliseerd" land. Dat USA en Israël dat gedaan hebben verbaasd me niet, maar dat Nederland hier aan mee heeft geholpen is totaal onacceptabel...

En maar altijd zeggen dat we moeten oppassen voor cyberaanvallen van China/Iran/Noord-Korea/Rusland. Dat kan wellicht zo zijn, maar zo te zien zijn die zogenaamde "bad guys" er dus niet mee begonnen... Oftewel: "wie de bal kaatst kan hem terug verwachten".
03-09-2019, 11:15 door Anoniem
Stuxnet was stiekem ook bedoeld om journalisten/redacties bezig te houden. ;)
Op security.nl is dit immers het 261ste artikel dat met Stuxnet te maken heeft.
03-09-2019, 11:45 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 03-09-2019, 11:45
Door Anoniem:
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

Wikipedia is niet heilig, kijk eens verder dan je neus lang is:
https://www.aivd.nl/onderwerpen/inlichtingen-over-het-buitenland

Daar staat met andere woorden hetzelfde. Inlichtingen verzamelen oké maar zaken die verder gaan dan dat niet. In gewoon Nederlands hoor...
03-09-2019, 11:50 door Anoniem
Door SPer:
Door Anoniem:
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

Wikipedia is niet heilig, kijk eens verder dan je neus lang is:
https://www.aivd.nl/onderwerpen/inlichtingen-over-het-buitenland

Ik neem aan dat u gelijk het artikel op wiki hebt aangepast (want zo werkt het tenslotte) .

Neen, ik wil geen Wikipedia account en vanaf mijn IP is anoniem aanpassen niet mogelijk.

Ga je gang.
03-09-2019, 12:52 door Anoniem
Door En Rattshaverist:
Door Tintin and Milou:
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is een Nederlandse geheime dienst die zich onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighoudt met de binnenlandse veiligheid en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Inlichtingen-_en_Veiligheidsdienst
Heb jij je eigenlijk link wel gelezen? Zelfs je eigen quote? en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt

Het verzamelen van inlichtingen in het buitenland is in spionnen taal heel iets anders dan actief deelnemen aan een actie om schade aan te richten.
Het zou natuurlijk heel logisch zijn, als de AIVD ook op hun website zou vermelden dat ze actief deelnemen aan hack activiteiten, eventueel bommen planten, liquidaties uitvoeren, uitschakel acties uitvoeren. Ik zou ze ook meteen vragen of een overzicht van de huidige operaties willen posten.

Wat denk je zelf? Spionnen doen veel meer dan jij denkt.


Door En Rattshaverist:
Door Anoniem:
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

Wikipedia is niet heilig, kijk eens verder dan je neus lang is:
https://www.aivd.nl/onderwerpen/inlichtingen-over-het-buitenland

Daar staat met andere woorden hetzelfde. Inlichtingen verzamelen oké maar zaken die verder gaan dan dat niet. In gewoon Nederlands hoor...
Natuurlijk. AIVD zet op het Internet even alle operaties die ze uitvoeren en de exacte informatie wat ze doen.

Door Anoniem:
Door SPer:
Door Anoniem:
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

Wikipedia is niet heilig, kijk eens verder dan je neus lang is:
https://www.aivd.nl/onderwerpen/inlichtingen-over-het-buitenland

Ik neem aan dat u gelijk het artikel op wiki hebt aangepast (want zo werkt het tenslotte) .

Neen, ik wil geen Wikipedia account en vanaf mijn IP is anoniem aanpassen niet mogelijk.

Ga je gang.
Zou ook meteen terug gedraaid worden. Want het klopt gewoon met wat er staat. Ze zijn ook gewoon in het buitenland actief.
03-09-2019, 13:21 door Anoniem
Door spatieman: sarcasme: Niet zeuren, het grootste virus draait op 95% van alle computers, en heet windows.

In 2015 stond Windows op minder dan 12% van de uitgeleverde computers. In 2012 was dat 16%. Het werd en wordt steeds minder. Ik gok dat het nu al ruim onder de 10% ligt. Dus juist andersom.

Peter
03-09-2019, 13:37 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 03-09-2019, 13:39
Door Anoniem:
Door spatieman: sarcasme: Niet zeuren, het grootste virus draait op 95% van alle computers, en heet windows.

In 2015 stond Windows op minder dan 12% van de uitgeleverde computers. In 2012 was dat 16%. Het werd en wordt steeds minder.

Dat verbaast me niets (dat het steeds minder wordt; mensen worden wijzer). Maar wat staat er dan op die uitgeleverde computers? Geen besturingssysteem? Of reken je een Windows bootstrap partitie niet tot Windows?

Door Anoniem: Ik gok dat het nu al ruim onder de 10% ligt. Dus juist andersom.

Peter

Andersom?
03-09-2019, 14:44 door Anoniem
Nederland was dit op zijn minst verplicht, vanwege delen atoom-geheimen met een pakistaan.
03-09-2019, 14:53 door Anoniem
Een beetje suf om hierover te pochen. Ik ben benieuwd of het threat level voor kritieke infrastructuur binnenkort ophoog gaat.
03-09-2019, 15:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: sarcasme: Niet zeuren, het grootste virus draait op 95% van alle computers, en heet windows.

In 2015 stond Windows op minder dan 12% van de uitgeleverde computers. In 2012 was dat 16%. Het werd en wordt steeds minder. Ik gok dat het nu al ruim onder de 10% ligt. Dus juist andersom.

Peter

Interessant. Maar wat voor definitie wordt gebruikt voor 'uitgeleverde computer' , en wat komt er dan te draaien op de andere 86/88 % van de uitgeleverde computers ?

Apple heeft inderdaad een significant aandeel in de laptopmarkt , maar 90% lijkt me sterk.
Deels misschien ook ChromeOS .
Als de definitie ook 'tablets' omvat zal het aandeel windows inderdaad erg sterk verdunnen tussen iOS en Android.

Of hangt er een hoop op de term 'uitgeleverd' , zijn zowel servers als (enterprise) werkplekken/laptops die 'kaal' geleverd worden al niet meegeteld - ook al komt er later een windows versie op te draaien ?
03-09-2019, 18:42 door Anoniem
Ik vraag me af hoe slim dit nu alles is.
In iran weten ze sinds dien dat hun centrifuges gesaboteerd zijn, dus nemen ze nu maatregelen.

M.a.w. het word nu steeds moeilijker om binnen te dringen waardoor je er straks geen vat meer op hebt.

De spion had beter undergrond kunnen blijven en steeds hun planner doorspelen.

Ze zullen nu wel al hun USB poortjes eraf hebben gesoldeerd.

Dus de hele actie vind ik olie dom.
03-09-2019, 20:20 door karma4
Door En Rattshaverist:
Door Anoniem:
Door spatieman: sarcasme: Niet zeuren, het grootste virus draait op 95% van alle computers, en heet windows.

In 2015 stond Windows op minder dan 12% van de uitgeleverde computers. In 2012 was dat 16%. Het werd en wordt steeds minder.

Dat verbaast me niets (dat het steeds minder wordt; mensen worden wijzer). Maar wat staat er dan op die uitgeleverde computers? Geen besturingssysteem? Of reken je een Windows bootstrap partitie niet tot Windows?

Door Anoniem: Ik gok dat het nu al ruim onder de 10% ligt. Dus juist andersom.

Peter

Andersom?

Het platform waarom het ging waren de PLC controllers geleverd door Siemens. Niet Windows of Linux
Als transport is een Adidas netwerk gebruikt met daartussen een Windows machine.
Een Linux machine zal ook wel gebruikt zijn om de software / stuxnet te maken. Laten we de schuld van stuxnet daarom maar bij Linus Torvald, RedHat IBM leggen. Het schuld zoeken en OS bashing is zo jaren 90 en onvolwassen gedrag.
Gezien het fanatisme bij het OSS en Linux gebeuren met de evangelisten roept dat een grote weerstand op.
03-09-2019, 21:45 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 03-09-2019, 21:49
De worm was ontwikkeld om het Iraanse atoomprogramma te saboteren. Stuxnet maakte gebruik van verschillende onbekende Windows-lekken. De ontwikkelaars hadden een compleet nieuwe methode gevonden om Windowssystemen via een usb-stick te infecteren. Het LNK-lek dat Stuxnet gebruikte zorgde ervoor dat het openen van een Windows-map of usb-stick al voldoende was om de computer met de malware te infecteren.
04-09-2019, 01:20 door Anoniem
Ik ben eigenlijk zeer benieuwd wie die z.g. anonieme inlichtingenbronnen zijn.

Het zal me niets verbazen als dat Rusland is. Want Nederland heeft die natuurlijk ook een kunstje geflikt door die Russische hackpoging breed uit te meten.

Dit is gewoon payback-time. In diskrediet brengen van je tegenstander.....

Het blijft een spel hè?
04-09-2019, 09:22 door Bitje-scheef - Bijgewerkt: 04-09-2019, 09:24
Toen AIVD nog BVD (Binnenlandse Veiligheidsdienst) heette, waren ze gewoon actief in o.a. Rusland. Sterker nog, voerde ze gewoon liquidaties uit op spionnen, naast infiltraties. Doordat de Russische dreiging afnam is een groot deel van het netwerk opgedoekt. Waar ze nu een beetje spijt van hebben. NL is heel goed in het verzamelen van informatie (vooral de Militaire Inlichtingendienst) en doet veel 'wederdiensten' voor andere NAVO en EU landen. Maar bijna niets komt (logischerwijs) naar buiten. Andere landen met voldoende wereldse belangen doen hetzelfde (hoef je echt niet naïef over te doen) en raken de gewone burger vrijwel niet direct.

Het grootste deel is echter geen militaire spionage maar bedrijfsspionage (soms ondersteunt door een overheid).
04-09-2019, 09:52 door Anoniem
Door SPer: Ik neem aan dat u gelijk het artikel op wiki hebt aangepast (want zo werkt het tenslotte) .
Noem Wikipedia alstublieft bij zijn naam: Wikipedia. Er zijn nog duizenden anderen wiki's en het concept is helemaal niet door de makers van Wikipedia bedacht, maar meer dan vijf jaar voor Wikipedia werd gelanceerd. Hoe het zit kan op Wikipedia worden nalezen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wiki
Dit is de oudste wiki, van de bedenker van het concept:
http://wiki.c2.com/
04-09-2019, 12:34 door Anoniem
Door En Rattshaverist: De worm was ontwikkeld om het Iraanse atoomprogramma te saboteren. Stuxnet maakte gebruik van verschillende onbekende Windows-lekken. De ontwikkelaars hadden een compleet nieuwe methode gevonden om Windowssystemen via een usb-stick te infecteren. Het LNK-lek dat Stuxnet gebruikte zorgde ervoor dat het openen van een Windows-map of usb-stick al voldoende was om de computer met de malware te infecteren.
En als het op Linux draaide, hadden ze daar een oplossing voor verzonnen waarmee ze binnen konden komen. Misschien was dat nog wel gemakkelijker geweest. Zou zo maar kunnen, maar zou ook zo maar niet kunnen. Daar is nu, achteraf, niets meer over te zeggen.

En dit staat los van de huidige Windows software. Je kunt natuurlijk heel mooi bold text gebruiken om Windows te benadrukken. Maar dat zegt meer over onze Rattshaverist dan over de gebruikte software.
04-09-2019, 19:32 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door En Rattshaverist: De worm was ontwikkeld om het Iraanse atoomprogramma te saboteren. Stuxnet maakte gebruik van verschillende onbekende Windows-lekken. De ontwikkelaars hadden een compleet nieuwe methode gevonden om Windowssystemen via een usb-stick te infecteren. Het LNK-lek dat Stuxnet gebruikte zorgde ervoor dat het openen van een Windows-map of usb-stick al voldoende was om de computer met de malware te infecteren.
En als het op Linux draaide, hadden ze daar een oplossing voor verzonnen waarmee ze binnen konden komen. Misschien was dat nog wel gemakkelijker geweest. Zou zo maar kunnen, maar zou ook zo maar niet kunnen. Daar is nu, achteraf, niets meer over te zeggen.

Bla, bla. En kabouters bestaan ook echt.

Door Anoniem: En dit staat los van de huidige Windows software. Je kunt natuurlijk heel mooi bold text gebruiken om Windows te benadrukken. Maar dat zegt meer over onze Rattshaverist dan over de gebruikte software.

Dit benadrukken met bold was natuurlijk een reactie op de spindoctoring van karma4 die probeerde te verbloemen dat het hier (weer) duidelijk over een Windows exploit ging. Maar ja, dat ging natuurlijk volledig voorbij aan onze Anoniem.
05-09-2019, 08:57 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door En Rattshaverist:
Door Tintin and Milou:
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is een Nederlandse geheime dienst die zich onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighoudt met de binnenlandse veiligheid en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Inlichtingen-_en_Veiligheidsdienst
Heb jij je eigenlijk link wel gelezen? Zelfs je eigen quote? en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt

Het verzamelen van inlichtingen in het buitenland is in spionnen taal heel iets anders dan actief deelnemen aan een actie om schade aan te richten.
Het zou natuurlijk heel logisch zijn, als de AIVD ook op hun website zou vermelden dat ze actief deelnemen aan hack activiteiten, eventueel bommen planten, liquidaties uitvoeren, uitschakel acties uitvoeren. Ik zou ze ook meteen vragen of een overzicht van de huidige operaties willen posten.

Wat denk je zelf? Spionnen doen veel meer dan jij denkt.

Maar dat mag dus niet (staat er).
05-09-2019, 21:28 door Anoniem
weten jullie wel zeker dat Iran dit nieuws artikel niet de redactie van security.nl heeft binnengesmokkeld ?

Het is wel raar dat je zoiets als geheime dienst in de openbaarheid brengt. Klinkt als een roeptoeter artikel. Nog even wachten en ze gaan het verfilmen. Geloof er geen ruk van.
09-09-2019, 08:37 door Anoniem
Door En Rattshaverist:
Door Anoniem:
Door En Rattshaverist:
Door Tintin and Milou:
Door En Rattshaverist: Fake news. De AIVD is niet internationaal actief.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is een Nederlandse geheime dienst die zich onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bezighoudt met de binnenlandse veiligheid en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Algemene_Inlichtingen-_en_Veiligheidsdienst
Heb jij je eigenlijk link wel gelezen? Zelfs je eigen quote? en inlichtingen op civiel gebied uit het buitenland verzamelt

Het verzamelen van inlichtingen in het buitenland is in spionnen taal heel iets anders dan actief deelnemen aan een actie om schade aan te richten.
Het zou natuurlijk heel logisch zijn, als de AIVD ook op hun website zou vermelden dat ze actief deelnemen aan hack activiteiten, eventueel bommen planten, liquidaties uitvoeren, uitschakel acties uitvoeren. Ik zou ze ook meteen vragen of een overzicht van de huidige operaties willen posten.

Wat denk je zelf? Spionnen doen veel meer dan jij denkt.

Maar dat mag dus niet (staat er).
Op de publieke website staat natuurlijk precies omschreven wat spionnen exact allemaal doen, ook meteen wat en waar.

Je hebt duidelijk geen idee, hoe deze wereld in elkaar zit.
13-09-2019, 01:48 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door En Rattshaverist: Maar dat mag dus niet (staat er).
Op de publieke website staat natuurlijk precies omschreven wat spionnen exact allemaal doen, ook meteen wat en waar.

Je hebt duidelijk geen idee, hoe deze wereld in elkaar zit.

Jij hebt duidelijk niet eens kaas gegeten van het correcte gebruik van komma's. Laat staan van begrijpend lezen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.