image

CDA wil opheldering over verplicht gebruik eHerkenning bij fiscus

donderdag 26 december 2019, 12:19 door Redactie, 15 reacties

Het CDA heeft opnieuw Kamervragen gesteld over het verplicht gebruik van eHerkenning bij de Belastingdienst. Via eHerkenning kunnen ondernemers bij alle aangesloten organisaties inloggen en zaken als belastingen, subsidies, voertuigoverschrijvingen en wijzigingen in het Handelsregister regelen.

Bestaande zakelijke inlogmiddelen worden op termijn afgeschaft, zodat eHerkenning overblijft. Bedrijven moeten vanaf 1 januari 2020 eHerkenning verplicht gebruiken om aangifte bij de Belastingdienst te doen. Begin deze maand vroeg CDA-Kamerlid Omtzigt al naar de wettelijke grondslag om ondernemingen te verplichten aangifte te doen met eHerkenning, dat in tegenstelling tot DigiD niet gratis is en alleen commercieel verkrijgbaar is.

Omtzigt en CDA-Kamerlid Lodders hebben nu opnieuw Kamervragen over het verplicht gebruik van eHerkenning gesteld. "Kunt u heel precies aangeven welke wettelijke grondslag er dus is voor de verplichtstelling van het gebruik van eHerkenning niveau 3 per 1 januari 2020, voor wie die verplichtstelling geldt en of die tijdig en officieel gecommuniceerd is aan alle belanghebbenden?", zo vragen de Kamerleden.

Ook willen Lodders en Omtzigt weten voor welke bedrijven eHerkenning verplicht is en of er andere EU-landen zijn waar bedrijven een privaat authenticatiemiddel moeten aanschaffen voor het doen van belastingaangifte. De kosten van een eHerkenning-inlogmiddel liggen tussen de 30 en 45 euro per jaar. Verder moeten minister Knops van Binnenlandse Zaken en Hoekstra van Financiën duidelijk maken wie er verantwoordelijk is wanneer het private authenticatiemiddel op enig moment niet functioneert en bedrijven geen aangiftes kunnen doen.

Tevens zijn de bewindslieden gevraagd om het externe onderzoek naar eHerkenning openbaar te maken. Ook willen de CDA-Kamerleden weten of er een impact assessment van het gebruik van eHerkenning bij de Belastingdienst is uitgevoerd en of dit kan worden gedeeld. De ministers zijn gevraagd om de vragen voor 10 januari te beantwoorden (pdf).

Reacties (15)
26-12-2019, 12:40 door Anoniem
Meer dan digi-drammen van de fiscus is het niet.
Ze zullen er wel weer mee weg komen. Helaas.
26-12-2019, 12:44 door Anoniem
Op zich een interessant punt, dat de overheid hiermee bedrijven verplicht dat "eHerkenning" bij een ander commercieel bedrijf af te nemen. Niet de eerste keer dat ze zoiets doen, overigens. Bijvoorbeeld het zorgstelsel verplicht burgers om geld te geven aan één verzekeraar uit de selectie van overheidswege uitverkoren zorgverzekeraars, compleet met burgerpestclub CAK die burgers bestuurlijke boetes oplegt als ze nalaten geld te geven aan zo'n uitverkoren en overwegend commercieele club. Ondertussen slopen die verzekeraars de zorg voor winst en bonii voor zichzelf.

Maar waarom dat politieke gefap op commercie verplichtstellen? Dat mag de politiek nog wel even uitleggen. Want beter is het er niet op geworden met al dat politieke najagen van faux-"vrije marktwerking". Wel duurder.
26-12-2019, 13:01 door karma4
Het uitwisselen op een digitale wijze is voor ondernemingen al tijden verplicht. Dat gaat via xbrl, enkele uitzonderingen voor zzp-ers. https://www.noraonline.nl/wiki/XBRL_en_Dimensions
Wat ik daar nooit gevonden heb is hoe identificatie en authenticatie nu geregeld is. Als het nu niet eens bestaat dan kan het wel eens heel verstandig zijn er wat aan te doen.
26-12-2019, 13:24 door Anoniem
Is het niet e-herkenning?
Net als e-mail zeg maar.
26-12-2019, 17:02 door Briolet - Bijgewerkt: 26-12-2019, 17:11
Bedrijven moeten vanaf 1 januari 2020 eHerkenning verplicht gebruiken om aangifte bij de Belastingdienst te doen.

De belastingdienst zelf schrijft wat anders:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/loonaangifte_2020_bij_belastingdienst_alleen_nog_via_eherkenning_digid

Werkgevers die zelf hun loonaangifte over 2020 doen via de website van de Belastingdienst, kunnen dit vanaf 1 februari 2020 uitsluitend doen via het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBD-Z).

Verder heb ik die verplichting alleen nog gezien voor de loonafgifte, (Dit was de laatste aangifte waar nog een speciaal aangifteprogramma voor was) en vennootschapsbelasting. Voor de andere aangiften heb ik nog geen termijn gezien.

Via het oude portaal was geen 2FA mogelijk, dus is dit toch een vooruitgang? En moet je je druk maken over die paar tientjes per jaar voor een veilige inlog? Het hele doen van de aangifte bij de belastingdienst kost je héél veel meer. Denk maar aan het salaris van de boekhouder die je daar voor nodig hebt. Zonder de verplichte aangifte is de boekhouding een stuk eenvoudiger.
26-12-2019, 17:20 door Anoniem
Door Anoniem: Is het niet e-herkenning?
Net als e-mail zeg maar.
Het is echt eHerkenning. Zie bijgevoegde link https://www.eherkenning.nl/
26-12-2019, 20:33 door Anoniem
Door Briolet:
Bedrijven moeten vanaf 1 januari 2020 eHerkenning verplicht gebruiken om aangifte bij de Belastingdienst te doen.

De belastingdienst zelf schrijft wat anders:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/loonaangifte_2020_bij_belastingdienst_alleen_nog_via_eherkenning_digid

Werkgevers die zelf hun loonaangifte over 2020 doen via de website van de Belastingdienst, kunnen dit vanaf 1 februari 2020 uitsluitend doen via het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBD-Z).

Verder heb ik die verplichting alleen nog gezien voor de loonafgifte, (Dit was de laatste aangifte waar nog een speciaal aangifteprogramma voor was) en vennootschapsbelasting. Voor de andere aangiften heb ik nog geen termijn gezien.

Via het oude portaal was geen 2FA mogelijk, dus is dit toch een vooruitgang? En moet je je druk maken over die paar tientjes per jaar voor een veilige inlog? Het hele doen van de aangifte bij de belastingdienst kost je héél veel meer. Denk maar aan het salaris van de boekhouder die je daar voor nodig hebt. Zonder de verplichte aangifte is de boekhouding een stuk eenvoudiger.
Pragmatisch denk ik ook: bedrijfsmatig een paar tientjes per jaar, waar hebben we het over?

Maar als je hier wat meer principieel naar kijkt, dan is het wel opmerkelijk dat je bij een commercieel bedrijf een product moet afnemen om aan een wettelijke plicht (belastingaangifte) te doen. En niet alleen voor belastingaangifte, maar het is de bedoeling dat eHerkenning het standaard authenticatiemiddel voor communicatie tussen bedrijven en overheid wordt. Ik ben heel benieuwd wat hier uitkomt.....
26-12-2019, 20:43 door Anoniem
Door Briolet:
Bedrijven moeten vanaf 1 januari 2020 eHerkenning verplicht gebruiken om aangifte bij de Belastingdienst te doen.

De belastingdienst zelf schrijft wat anders:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/loonaangifte_2020_bij_belastingdienst_alleen_nog_via_eherkenning_digid

Werkgevers die zelf hun loonaangifte over 2020 doen via de website van de Belastingdienst, kunnen dit vanaf 1 februari 2020 uitsluitend doen via het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk (MBD-Z).

Verder heb ik die verplichting alleen nog gezien voor de loonafgifte, (Dit was de laatste aangifte waar nog een speciaal aangifteprogramma voor was) en vennootschapsbelasting. Voor de andere aangiften heb ik nog geen termijn gezien.

Via het oude portaal was geen 2FA mogelijk, dus is dit toch een vooruitgang? En moet je je druk maken over die paar tientjes per jaar voor een veilige inlog? Het hele doen van de aangifte bij de belastingdienst kost je héél veel meer. Denk maar aan het salaris van de boekhouder die je daar voor nodig hebt. Zonder de verplichte aangifte is de boekhouding een stuk eenvoudiger.
Alle bedrijven doen al jaren digitaal aangifte met een code toegestuurd door de belastingdienst. En nu krijg je een code van een derde partij tegen betaling. Dan betaalt heel Nederland 40 euro per jaar voor 2FA, wat eigenlijk gratis moet zijn. Ik vind eherkenning echt waardeloos.
26-12-2019, 20:57 door Anoniem
Door Anoniem: Op zich een interessant punt, dat de overheid hiermee bedrijven verplicht dat "eHerkenning" bij een ander commercieel bedrijf af te nemen.

Ook wel een interessant punt is dat er hier dan wee iemand over begint te zeveren. Het is nooit goed!
Doe t de overheid het zelf dan is het "de overheid en ICT dat is nooit goed, miljoenenkosten en uitgelopen projecten",
laten ze het aan de markt over dan is dat ook weer niet goed...
27-12-2019, 00:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Op zich een interessant punt, dat de overheid hiermee bedrijven verplicht dat "eHerkenning" bij een ander commercieel bedrijf af te nemen.

Ook wel een interessant punt is dat er hier dan wee iemand over begint te zeveren. Het is nooit goed!
Doe t de overheid het zelf dan is het "de overheid en ICT dat is nooit goed, miljoenenkosten en uitgelopen projecten",
laten ze het aan de markt over dan is dat ook weer niet goed...

Je krijgt de keuze tussen een broodje poep of een broodje kots en je klaagt alsnog? Het is ook nooit goed.
27-12-2019, 01:53 door Anoniem
e-Herkenning

Kent u die mop over Jules de Corte die langs een viskraam loopt?
27-12-2019, 11:45 door Briolet - Bijgewerkt: 27-12-2019, 11:46
Door Anoniem: Alle bedrijven doen al jaren digitaal aangifte met een code toegestuurd door de belastingdienst. En nu krijg je een code van een derde partij tegen betaling. Dan betaalt heel Nederland 40 euro per jaar voor 2FA, wat eigenlijk gratis moet zijn. Ik vind eherkenning echt waardeloos.

Ik heb nooit van zo'n code gehoord. Voor het inloggen op het belastingportaal is geen code nodig. Waarschijnlijk gaat die code alleen naar bedrijven met speciale aangiftesoftware. En just bedrijven met die software hebben niet de eHerkenning nodig.
15-01-2020, 13:44 door Anoniem
Er zijn ook rechtspersonen die weinig activiteiten hebben en alleen de verplichte belastingaangifte VPB moeten doen. Als je zelf de administratie uitvoert zonder boekhouder en ook geen accountant nodig hebt, is een verplicht abonnement eHerkening wel duur.
25-01-2020, 12:13 door Anoniem
Door Anoniem: Er zijn ook rechtspersonen die weinig activiteiten hebben en alleen de verplichte belastingaangifte VPB moeten doen. Als je zelf de administratie uitvoert zonder boekhouder en ook geen accountant nodig hebt, is een verplicht abonnement eHerkening wel duur.

Het is toch inderdaad van de zotte dat je verplicht wordt hieraan geld te betalen (aan een commerciele organisatie)! De overheid verplicht je aangifte te doen; dan moeten ze er toch ook gewoon voor zorgen dat ze daar zelf de juiste/beveiligde tools voor leveren. Daar betalen we namelijk belasting voor.

Weet iemand wat het vervolg op deze discussie in de kamer is geweest? kan ik zo niet vinden.
13-02-2020, 09:42 door Briolet
Bedrijven moeten vanaf 1 januari 2020 eHerkenning verplicht gebruiken om aangifte bij de Belastingdienst te doen.

Niet helemaal correct. Aangiften over 2019 en ouden mogen nog steeds op de oude manier. De verplichting betreft aangiften over 2020 en daarvan moest de januari aangifte eind februari binnen zijn.

Deze termijn is inmiddels verlengd tot 1 juli 2020. Op zich ongekend dat de aangifte termijn met 4 maand verlengd wordt. Je kunt dan ook de betalingen tot die periode uitstellen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.