image

Ster biedt alleen nog cookieloos adverteren op NPO-sites

donderdag 2 januari 2020, 15:59 door Redactie, 8 reacties

De Stichting Etherreclame (Ster) biedt op websites van de publieke omroep alleen nog cookieloos adverteren, zo heeft de organisatie vandaag bekendgemaakt. Adverteerders kunnen voortaan alleen nog gebruikmaken van context-gerelateerde advertenties.

Hiervoor ontwikkelde Ster een systeem dat per aflevering de inhoud herkent met behulp van ondertitelingspagina 888 van Teletekst en kruisreferenties maakt naar Wikipedia met de omschrijving van een programma. De overstap zorgt er volgens Ster voor dat adverteerders niet minder data krijgen om mee te werken, maar wel andere.

Vanwege de AVG vroeg Ster al naar de advertentievoorkeuren van bezoekers. "We zagen dat nog maar tien procent van onze bezoekers expliciet om gepersonaliseerde advertenties bij onze video's vroeg. Dan moet je je serieus afvragen wat nog de waarde van gepersonaliseerde reclame is", zegt Linda Worp van de stichting tegenover Emerce.

Het afgelopen jaar konden adverteerders zelf kiezen voor cookieloos adverteren, nu is het nog de enige optie. "Ik verwacht een bredere beweging naar cookieloos adverteren omdat webbrowsers standaard 3rd party tracking uitzetten en cookies weggooien na het beëindigen van sessies", aldus Worp. Ze merkt op dat het cookieloos adverteren voor een hogere kwaliteit verkeer naar de websites van de adverteerders blijkt te zorgen.

Reacties (8)
02-01-2020, 18:02 door Anoniem
Het beste nieuws van 2020 !!!
02-01-2020, 18:29 door Briolet
Inderdaad goed nieuws.

De ster heeft het hier wel gemakkelijker omdat een type programma ook een bepaald kijkerspubliek trekt. De adverteerder kan nu de advertentie afstemmen op het soort programma. Dat zal voor veel adverteerders een goed alternatief zijn.

Bij advertenties op een nieuwsite is dit soort koppelingen veel lastiger voor adverteerders. Misschien dat grote nieuwssites een doelgroepprofiel per artikel zullen aanmaken, maar echt verwachten doe ik dat niet.
02-01-2020, 19:42 door Anoniem
De NPO heeft een bewuste keuze gemaakt zich te houden aan de toestemmingsvereisten van de AVG voor ze persoonlijke advertenties laten zien. Daar mochten we toen erg blij mee zijn, eindelijk eens een organisatie die zich aan de wet houdt, maar het was natuurlijk wel te verwachten dat het een significante afname zou zien van toestemming voor persoonlijke advertenties. Hulde voor de STER om op een innovatieve manier daar nu contextuele advertenties van te maken. Laat het een voorbeeld zijn voor de vele andere organisaties welke ook deze kant op moeten. Helaas is het nog wachten op echte handhaving, grote bedrijven als Google gaan niet uit eigen keuze dezelfde stap maken.
02-01-2020, 20:01 door Anoniem
Verdienen ze nog niet genoeg met die kl* te reclame op de tv?
02-01-2020, 20:07 door Anoniem
Hulde!! Lang leve Loekie de Leeuw!! Lang leve Loekie de Leeuw!!
02-01-2020, 21:24 door Briolet
Door Anoniem: Verdienen ze nog niet genoeg met die kl* te reclame op de tv?

Verdienen? De NPO verdient nul euro aan de reclame-inkomsten van de ster. Die inkomsten gaan rechtstreeks naar het ministerie. Die verdeelt het vervolgens over de omroepen. De NPO heeft hier geen rechtstreekse bemoeienis mee.
Deze advertentie-inkomsten uit de site zullen waarschijnlijk wel rechtstreeks naar de NPO gaan.
03-01-2020, 15:49 door Anoniem
Ongelooflijk nieuws VICTORIA
04-01-2020, 12:33 door The FOSS - Bijgewerkt: 04-01-2020, 12:49
Door Anoniem: Hulde!! Lang leve Loekie de Leeuw!! Lang leve Loekie de Leeuw!!

Loekie for president!

--
https://www.security.nl/posting/637563
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.