image

Consumentenbond: opzeggen online accounts te moeilijk

vrijdag 3 januari 2020, 09:33 door Redactie, 18 reacties

Het opzeggen van online accounts is vanuit een privacystandpunt verstandig, maar bedrijven maken dit vaak te moeilijk, zo stelt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Voor het onderzoek werden de opzegprocedures bij 125 diensten onder de loep genomen.

Eén op de drie bedrijven maakt online opzeggen lastig of zelfs onmogelijk, aldus de onderzoekers. Het zijn met name energiebedrijven, kranten en goede doelen die drempels opwerpen. Informatie over het online opzeggen is vaak lastig te vinden. Bedrijven sturen vaak nadrukkelijk aan op telefonisch contact, zonder te laten weten dat er andere opzegmogelijkheden zijn.

Ook webwinkels maken het klanten niet makkelijk om accounts te verwijderen. "Zo moeten klanten van Blokker en Fonq een e-mail sturen als zij hun account willen laten verwijderen, maar die procedure is haast onvindbaar doordat het is weggestopt in de privacyverklaring", aldus de Consumentenbond. Die stelt dat het vanuit privacy-oogpunt goed is om af en toe een grote schoonmaak onder aangemaakte accounts te houden. "Een account laten wissen betekent dat het bedrijf niet alleen je persoonsgegevens moet wissen maar ook al je gebruiksgegevens. Die kunnen dus niet meer commercieel worden uitgebaat."

Van de onderzochte betaalde diensten bleek uiteindelijk 45 procent een hoge drempel op te werpen om een account te verwijderen en was dit bij twee procent onvindbaar. Bij de gratis diensten had 25 procent een drempel opgeworpen en was bij zeven procent de opzegprocedure niet te vinden. Volgens de Wet van Dam moeten consumenten een overeenkomst op dezelfde manier kunnen opzeggen als waarop die is afgesloten. Een online afgesloten abonnement moet dus ook online beëindigd kunnen worden.

"Helaas zegt de wet zegt niets over hoe duidelijk die optie aangeboden moet worden", zo laat de Consumentenbond weten. Die adviseert om accounts per e-mail op te zeggen, ook als die mogelijkheid niet actief wordt aangeboden. Op deze manier is er tenminste een bewijs van opzegging.

Reacties (18)
03-01-2020, 09:49 door Anoniem
Volgens de Wet van Dam moeten consumenten een overeenkomst op dezelfde manier kunnen opzeggen als waarop die is afgesloten.

In feite is dit een variatie op de Oddball test: "We like to feel we can get out of trouble, quicker than we got into it." (https://imgflip.com/i/21stmb).

Je zou verwachten dat bedrijven minder kortzichtig waren. Niet iedereen, maar een percentage van de mensen dat een account opzegt zal dat doen omdat ze ontevreden zijn met de dienstverlening. Om op zo'n moment, op zo'n manier dan nog meer krediet te gaan verspelen...
03-01-2020, 09:52 door Anoniem
Ik ben al 9 weken bezig met Philips om mijn recht op vergetelheid uit te oefenen. Gewoon geen enkele reactie terwijl ze verplicht zijn om volgens artikel 12 en 17 van de AVG dit verzoek te honoreren.
03-01-2020, 09:56 door Anoniem
Als je je account niet makkelijk op kan zeggen, vul gewoon hun database met foute info. Als dat is wat ze willen dat je doet..
Ik heb dit onder andere gedaan bij de freerecordshop toen die eenzijdig hun voorwaarden veranderden jaren terug. Ben benieuwd of Paulus de Boskabouter blij is met mijn nieuwe cd's :-)
03-01-2020, 09:56 door Anoniem
Ook tijdens mijn eigen schoonmaak elk jaar kom ik dit probleem weer tegen. De beste oplossing is echter om geen nieuwe accounts aan te maken. Dat geeft je gelijk de mogelijkheid om te zoeken naar privacy vriendelijkere alternatieven.

Ik raad het af om een nep naam of adres in te vullen als je toch een account aanmaakt. Vaak zijn gegevens nog wel te linken op basis van een mailadres of IP adres, je maakt het allemaal lastiger om je rechter onder de AVG uit te oefenen.

En vergeet als laatste niet een beroep te doen op het recht om vergeten te worden. Dat scheelt weer een hoop tijd zoeken naar een niet bestaande online mogelijkheid je account te verwijderen. In de privacy verklaring horen contactgegevens te staan welke je hier voor kunt gebruiken.
03-01-2020, 10:17 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 03-01-2020, 10:19
Enkele jaren geleden heb ik mijn account bij Amazon opgezegd omdat ik te vaak werd geconfronteerd met de melding: 'No current seller delivers to the Netherlands'.
Mijn account opzeggen ging toen vrij gemakkelijk. Hoe dat nu is kan ik uiteraard niet beoordelen, maar wat ik welhaast zeker weet is dat alleen de data belangrijk voor levering en betaling (creditcard) is gewist.
De metadata betreffende mij zwerft nog steeds rond op het www. Dat verdwijnt nooit meer.
Amazon's tentakels zijn daar veel te lang voor. Alles natuurlijk netjes vervat in de gebruikersvoorwaarden die ik ooit had geaccepteerd.

Mijn advies is dus, zeker bij grotere spelers op het internet: Als het niet echt nodig is, sluit dan geen account af.
M.b.t. webwinkels kun je vaak ook wel bestellen zonder account.
03-01-2020, 10:23 door Anoniem
Die reclame, iemand wordt met een been volledig in het gips, op een loopband gezet in een sportschool.
Die reclame zegt alles, ook STAATS loterij maakt zich hier schuldig aan.
03-01-2020, 10:29 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben al 9 weken bezig met Philips om mijn recht op vergetelheid uit te oefenen. Gewoon geen enkele reactie terwijl ze verplicht zijn om volgens artikel 12 en 17 van de AVG dit verzoek te honoreren.

Nee joh, ze hebben meteen al je gegevens gewist, inclusief je verzoek; hoe kunnen ze dan reageren?

;-)

Effe serieus : ze moeten je inderdaad binnen de 30 dagen laten weten dat ze ermee bezig zijn en/of welke extra info er nog vereist is.

Hebben ze nog je laatste postadres? Ikzelf beroep me eerst altijd op Art.15 om te zien of mijn contactgegevens nog OK zijn. Sommigen gaan je "out of band" contacteren via de post en dan is het wel zo handig dat die niet bij je ex aankomt :)
03-01-2020, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben al 9 weken bezig met Philips om mijn recht op vergetelheid uit te oefenen. Gewoon geen enkele reactie terwijl ze verplicht zijn om volgens artikel 12 en 17 van de AVG dit verzoek te honoreren.

Gewoon een melding doen bij de AP. Kan via de website. Daar moeten ze dan onderzoek naar doen... en uit ervaring weet ik dat ze dat ook doen.
03-01-2020, 11:39 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben al 9 weken bezig met Philips om mijn recht op vergetelheid uit te oefenen. Gewoon geen enkele reactie terwijl ze verplicht zijn om volgens artikel 12 en 17 van de AVG dit verzoek te honoreren.

Klacht bij de AP kan altijd :)
03-01-2020, 12:12 door Anoniem
Het zelfde geldt voor een AOL-email account ook erg lastig.
03-01-2020, 14:45 door Anoniem
Zelfs facebook doet lastig! Ik heb persongeluk het geregistreerde gmail adres verwijderd en nu vraagt facebook steeds om een bevestigingscode van mijn profiel account en die code wordt verzonden naar het verwijderde email-adres en ik kan op geen enkel manier nog op mijn facebook inloggen. Ik heb zelfs mijn identiteits gegevens naar facebook verzonden en die werd geweigerd! On-ge-loof-lijk!
03-01-2020, 21:32 door The FOSS
Gewoon uitloggen is bij sommige sites al moeilijk! Verstopt in submenus en zo.
03-01-2020, 23:40 door [Account Verwijderd]
Door The FOSS: Gewoon uitloggen is bij sommige sites al moeilijk! Verstopt in submenus en zo.

Inclusief het standaard aangevinkt zijn van 'ingelogd blijven'.
04-01-2020, 08:35 door The FOSS
Door Philias:
Door The FOSS: Gewoon uitloggen is bij sommige sites al moeilijk! Verstopt in submenus en zo.

Inclusief het standaard aangevinkt zijn van 'ingelogd blijven'.

Ja en daarmee ga ja je dan vaak ook stilzwijgend akkoord met de uitgebreidere tracking die mogelijk is omdat je bent ingelogd.

:-(
04-01-2020, 13:20 door spatieman
nou, ik wilde dat het makelijker was om de papieren spam van de postcode loterij op te zeggen,
04-01-2020, 21:06 door Anoniem
Door spatieman: nou, ik wilde dat het makelijker was om de papieren spam van de postcode loterij op te zeggen,
Die heb ik een paar keer teruggestuurd (geadresseerde onbekend op dit adres) en dat lijkt te helpen. ;-)
07-01-2020, 11:22 door Anoniem
Door The FOSS:
Door Philias:
Door The FOSS: Gewoon uitloggen is bij sommige sites al moeilijk! Verstopt in submenus en zo.

Inclusief het standaard aangevinkt zijn van 'ingelogd blijven'.

Ja en daarmee ga ja je dan vaak ook stilzwijgend akkoord met de uitgebreidere tracking die mogelijk is omdat je bent ingelogd.

:-(
Vooral in Chrome browsers is dat een groot probleem, daar word je standaard overal automatisch ingelogd indien je je inloggegevens opgeslagen hebt. En aangezien 99 procent van de mensen nooit naar hun instellingen kijkt..
07-01-2020, 11:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: nou, ik wilde dat het makkelijker was om de papieren spam van de postcode loterij op te zeggen,
Die heb ik een paar keer teruggestuurd (geadresseerde onbekend op dit adres) en dat lijkt te helpen. ;-)
Heb hier jarenlang post gehad van KPN voor de vorige bewoners. KPN wilde per se mijn naw-gegevens weten voordat ze actie zouden ondernemen. Dacht het toch niet. Toen heb ik post van KPN vastgeniet aan het telefoonboek en retour verzonden, dat hielp uitstekend :-).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.