Archief - De topics van lang geleden

Identiteit computercriminelen moet openbaar gemaakt worden

12-01-2004, 10:34 door Redactie, 19 reacties

Onlangs maakte korpschef P. Vogelzang bekend dat de Utrechtse politie foto's van draaideurcriminelen op het Internet wil zetten en verspreiden in de wijken waar ze hun misdrijven plegen. Door het openbaar aan de schandpaal nagelen hoopt de politie burgers beter over veiligheid en criminaliteit in hun buurt te informeren. Onze stelling luidt dan ook: Identiteit computercriminelen moet openbaar gemaakt worden

Reacties (19)
12-01-2004, 12:24 door Anoniem
Ben ik het op zich mee eens maar laten we dat ook beperken tot
de 'draaideur-computercriminelen'... Het heeft geen zin om alle script-
kiddies die eens een keertje wat uitproberen (en toevallig gepakt worden)
openbaar te maken.
12-01-2004, 14:29 door Atzer
Ook script-kiddies zijn inbrekers te noemen, en dat moet
gewoon strafbaar zijn/blijven, zodat het bij wat uitproberen
blijft.
Jochies die steentjes vanaf een brug op voorbijrijdende
autos gooien zijn misschien impulsief. Script kiddies niet.
Of wel?
12-01-2004, 14:42 door Anoniem
Dat kun je wel doen, maar wie gaat er dan instaan voor de
zuiverheid van de beoordeling en hoe waterdicht zou deze dan
vervolgens zijn?

Er kleven teveel haken en ogen aan.

Net als de doodstraf een onomkeerbaar gebeuren, erg
vervelend wanneer men later toch op zaken terug moet komen
met nieuwe meer zuivere inzichten.

Met de beoordeling van digitale voorvallen gaat er nog veel
te veel mis.

Ik zou het niet doen.
12-01-2004, 15:30 door Anoniem
Ja meteen doen ! Zet ook op ieder marktplein zo'n ouderwetse
SCHANDPAAL neer en keten ze daarin vast. Mogen ze door 'fatsoenljike
burgers' bespuugd worden ! Willen ze niet toegeven dan slepen we van die
heftige 'werktuigen' uit het museum naar het politiebureau, zullen we eens
zien of je niet bekent (grin). Evt. een toegangsprijs heffen zodat de onkosten
gedekt kunnen worden. Super-vermaak , geweldig ! Huur de kuip af.
(grapje)
Kennelijk is onze rechtstaat uitverkocht, failliet en zoekt men nu
middelen uit het verleden om 'foute' mensen te straffen.

Juridisch krijgen ze dat nooit rond en kunnen ze zich opmaken voor de
eerste schadeclaim (bijv. smaad, schending van recht op privacy, dubbele
bestraffing). Dat zal zich op europees niveau afspelen en daar hebben onze
politie-commisaris-[size=+2]brulberen[/size] geen enkele invloed. De
politie moet gewoon zijn werk doen en korpschef P. Vogelzang moet maar
solliciteren naar een bestuursfunctie in Den Haag, samen met die sukkels
uit A'dam. Kunnen ze daar de wet naar hun hand zetten. Ben toch bang dat
het ze ontbreekt aan voldoende niveau om zo'n baan te krijgen.
Juist de politie heeft als taak het handhaven van de wet en wat 'ie
voorsteldt is gewoonweg illegaal. De geschiedenis laat volop
voorbeelden zien wat er gebeurt met een overenthousiaste handhavende
macht...
Verbazingwekkend dat iedereen dit zomaar een goed idee vind (tijdgeest,
slechte economie, stoere praat, zondebokken zoeken misschien ?). Ook
verbazend dat de discussie willens en wetens door o.a. korpschef P.
Vogelzang vertroebeld wordt door opsporing in de discussie te brengen.
Daar gaat het niet over. Denkt hij soms dat alle nederlanders net zo dom en
kortzichtig zijn als hijzelf ?
12-01-2004, 15:35 door Anoniem
...laat ze er dan ook bij zetten wat je allemaal gehacked hebt en natuurlijk je
telefoonnummer. Moet je eens zien wat voor aanbiedingen je krijgt :-)
12-01-2004, 19:34 door Anoniem
Niet zo halfslachtig.

Of je maakt van niemand de identiteit bekend.
Of je maakt van iedere wetsovertreder de gegevens bekend.

Trouwens, ik ben tegen bekendmaking van persoonsgegevens...

Jelmer.
12-01-2004, 21:10 door Anoniem
Waarom de Kuip, doe het dan meteen groots en doe het in de
ArenA :)
De meningen lopen nogal uiteen hier.

Ik blijf erbij: met de beoordeling van digitale voorvallen
gaat er nog veel
te veel mis.

Ik zou het niet doen.

Μπας
13-01-2004, 09:24 door Atzer
Ja eeh ik ben tegen, ik reageerde vooral op de opmerking dat
scriptkiddies minder erg genoemd worden.
13-01-2004, 09:36 door Anoniem
korpschef P. Vogelzang : 'privacy als schuilplaats van het kwaad'

Okay, zullen we met jouw (P.Vogelzang) beginnen: vertel eens tot in detail
hoe jij je vrouw voor het laatst genomen hebt, met fotoos natuurljik want dan
kunnen we die overal ophangen. Of wil je toch een beetje privacy ?
13-01-2004, 11:37 door Anoniem
Een bank heeft toch ook een kluis????En een alarmsysteem en weet ik wat
nog meer!!! Zou microsoft ook moeten doen.Als het internet hackers toe
laat ,is het eigenlijk gewoon uitlokking van een strafbaar feit!!!! Als ik van
huis ga draai ik ook de deur op slot. Buiten zet ik mijn fiets op slot,en dus is
logisch ook mijn computer voorzien van 'sloten'. Doe ik dat niet;eigen
schuld niet waar???
13-01-2004, 14:31 door Anoniem
korpschef P. Vogelzang : 'privacy als schuilplaats
van het kwaad'
Opzich is die stelling niet verkeerd,
zeker niet. Alleen moet je wel duidelijk een functionele
grens trekken, waar privacy inderdaad opsporings
belemmerend zou zijn. Daarnaast vraag ik mij wat die
zogenaamde draaideur criminelen dan eigenlijk nog op straat
doen "in de wijken waar ze hun misdrijven plegen."

Kennelijk is dus bekend welke personen in welke
wijken
misdrijven plegen. Wat doen die mensen dan
nog vrij op straat of is Utrecht gewoon een open inrichting?

Μπας
13-01-2004, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem
Als het internet hackers toe laat ,is het eigenlijk gewoon uitlokking van een
strafbaar feit!!!!
Tuurlijk, en die vrouw met dat korte rokje vroeg er
toch gewoon om. De pleger van het strafbare feit is altijd verantwoordelijk.
13-01-2004, 17:02 door Anoniem
als je zo naief bent om te denken dat je anno nu nog gewoon je spullen
onbeschermt kan achterlaten en het wordt niet gestolen ........Enne we
hebben het over computercriminaliteit en niet over
moorden,verkrachten ,noem maar op.
13-01-2004, 17:32 door Anoniem
Alleen moet je wel duidelijk een functionele grens trekken, waar
privacy inderdaad opsporings belemmerend zou zijn.

Nog een keer: het gaat hier helemaal niet om OPSPORING van
verdachten, maar om mensen die al opgespoord en bestraft zijn. Fotoos
verspreiden t.b.v. opsporing is helemaal geen probleem, dat mag al jaren,
is hier niet de issue.


Kennelijk heeft P. Vogelzang bij veel mensen toch succes met zijn
manipulatie van de discussie.
13-01-2004, 22:01 door Anoniem
Dan zal hij toch eerst aan de discussie moeten deelnemen wil
dat mogelijk zijn.
14-01-2004, 16:48 door Anoniem
Hij heeft de discussie toch gestart, vorige week in de media ? Lees je ook
wel eens een gewone krant of alleen de Computable :-))
21-01-2004, 10:25 door Anoniem
ik hoop dat het ingevoerd word

en dat ze al die criminelen flink voor lul
zetten
06-02-2004, 11:32 door Anoniem
niet een goed idee.
krijg je het verkeerde efect dan is aleen een crimineel straks nog maar
een crimineel als hij is te zien op een foto in de albert hein.
als ze er hangen streelt het hun alter ego alleen maar.
hangen ze er nog niet dan worden ze aleen maar lastiger want ze willen
er maar altegraag wel bij horen anders ben je geen echte draai deur
crimineel dus laat dat lekker zo als het nu is.

anders wordt het aleen maar erger DUS!!!!!
03-01-2005, 14:16 door Anoniem
Ook ik ben het hier mee eens, maar net wat er gezegd wordt, het moet wel
bij draaideur-criminaliteit blijven. Anders denk ik dat je er alles onder kan
gaan betrekken, en dat is niet de bedoeling
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.