image

Almelo breidt cameratoezicht bij afvalcontainers verder uit

maandag 17 februari 2020, 13:52 door Redactie, 25 reacties

De gemeente Almelo gaat het cameratoezicht bij afvalcontainers verder uitbreiden om het dumpen van afval tegen te gaan. Sinds juni vorig jaar worden Almeloërs bij drie zogeheten milieueilanden via camera's in de gaten gehouden. Van juni tot en met december werden 72 bekeuringen uitgedeeld wegens het bijplaatsen en dumpen van afval voor een bedrag van in totaal meer dan 10.000 euro.

Volgens verantwoordelijk wethouder Eugene van Mierlo werkt de maatregel en is dat de reden om door te pakken, zo laat hij tegenover Tubantia weten. Wordt er op de drie milieueilanden met vaste camera's gewerkt, voor de nieuwe "hot spots" wordt een mobiele camera gebruikt. De wethouder wil niet laten weten waar de camera staat. Wel is de gemeente verplicht om met bordjes aan te geven dat er in gebieden camerabewaking kan zijn. "Dat heeft met privacy te maken Een voordeel is dat daarvan vaak al een preventieve werking uitgaat", stelt Van Mierlo.

De camera's mogen ook alleen een afgebakend gebied in beeld brengen, zoals de afvalcontainers en een deel van de weg om autokentekens in beeld te krijgen. "Toch verkiezen veel inwoners een nette woonomgeving boven privacy, als we de reacties zo horen. De meeste mensen zijn blij met de resultaten", besluit de wethouder.

Reacties (25)
17-02-2020, 14:22 door Anoniem
//Toch verkiezen veel inwoners een nette woonomgeving boven privacy//

Zet bij die mensen dan ook meteen een camera op hun vuilnisbak binnenshuis.
17-02-2020, 14:25 door Anoniem
"Toch verkiezen veel inwoners een nette woonomgeving boven privacy, als we de reacties zo horen. De meeste mensen zijn blij met de resultaten", besluit de wethouder.

Omdat nooit uitgelegd wordt wat er mis kan gaan bij het verlies van privacy.

Peter
17-02-2020, 14:42 door Anoniem
Want de burger is den vijand.

Gaat lekker, Almel?.
17-02-2020, 14:48 door Anoniem
Tja, dan smijten ze het straks ergens in een bos, maar dat vindt de overheid niet zo heel erg.
De overheid wil alleen maar lusten (=geld), maar niet lasten (extra personeel).
17-02-2020, 16:52 door Anoniem
Door Anoniem:
"Toch verkiezen veel inwoners een nette woonomgeving boven privacy, als we de reacties zo horen. De meeste mensen zijn blij met de resultaten", besluit de wethouder.

Omdat nooit uitgelegd wordt wat er mis kan gaan bij het verlies van privacy.

Peter

Het lukt de mensen die dat soort loze kreten slagen ook keer op keer niet om dat uit te leggen!
Privacy is iets wat je moet verdienen met goed gedrag. Als er wangedrag plaatsvindt omdat men toch niet gepakt
kan worden "want privacy" dan is het heel goed dat privacy daarvoor wordt ingeleverd.
17-02-2020, 17:07 door Anoniem
Door Anoniem: Tja, dan smijten ze het straks ergens in een bos, maar dat vindt de overheid niet zo heel erg.
De overheid wil alleen maar lusten (=geld), maar niet lasten (extra personeel).
Dat is het niet eens. Het is "de burger moet precies doen zoals de ambtenaar het zegt", en zodra dat maar even niet het geval is schiet de ambtenaar, zoals deze wethouder, in de reflex van "handhaven! boetes! straffen! regels! aanscherpen!"

Terwijl je je dus best eerst eens mag afvragen waarom burgers hun afval niet precies op de vereiste wijze neerzetten maar naast de ingewikkelde en dure holle bolle Gijs-apparaten. Het is deze wethouder-met-ambtenaarsziel dus vooral te doen om een nette afvalverzamelplaats, niet om de burgerij te dienen en te zorgen dat dat andere afval dan ook maar netjes afgevoerd wordt. Want er moet met pasjes gezwaaid en per zak betaald en weetikhet. Dat is belangrijker dan het doel van de hele operatie, de wijk verlossen van het afval.

Het resultaat is inderdaad dat de rommel dan ergens in het bos terechtkomt. Maar de reden is niet puur "geld", het is een machtsspelletje.
17-02-2020, 17:35 door Anoniem
Door Anoniem:
"Toch verkiezen veel inwoners een nette woonomgeving boven privacy, als we de reacties zo horen. De meeste mensen zijn blij met de resultaten", besluit de wethouder.

Omdat nooit uitgelegd wordt wat er mis kan gaan bij het verlies van privacy.

Peter
En wat verlies ik dan exact?

We hebben hier bijvoorbeeld iedere meer meerdere keren afval dumpingen bij de containers. Daar ben ik liever vanaf, dan een vage term als privacy inbreuk.

Ik heb liever praktijk issues opgelost en geen theoretische nonsonse.
17-02-2020, 17:48 door Anoniem
Waarom breiden ze de afvalcontainers niet uit? Want dat is volgens het artikel het echte probleem.

De burger is in Almelo de vijand. Walgelijk!
17-02-2020, 20:16 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Want de burger is den vijand.

Gaat lekker, Almel?.

Neen! maar de asociale illegale vuilstorter voor mijn part wel! Snap je de spagaat van de overheid, of moet ik hem spellen??
Wel... speciaal voor jou dan:
Als de drek en zooi die illegaal vuil storten - waar je drugslaboafval ook tot mag rekenen - niet wordt opgeruimd, scheldt jouw 'burger' de plaatselijke overheid de huid vol. Akkoord? Maar als men wél tracht beter te handhaven - of die camera's nu wel of niet effectief zijn - is het ook weer een reden om te gaan mopperen, pardon ehhh... 'kankeren' is de juiste Nederlandse term (ahum) of bestrijdt je dat eveneens? WEL>>>> Wanneer is het dan in jouw visie goed geregeld? Wanneer gaat het wel lekker?? Wanneer kan ik 's-zomers in de avond weer eens mijn huis laten doorwaaien zonder de gore verzuurde stank van de aanvreten naast de container weggeflikkerde vuilniszakken in mijn huis te 'mogen verwelkomen'.... A quelle magnifique odeur!! [1]

Kom eens met een functioneel antwoord, i.p.v. zo gemakkelijk als de spreekwoordelijke stuurman met gemakkelijke couchpotatoe kritiek te komen!

In afwachting van je verhelderende visie, die dan voor mij aanstaande zomer '21 misschien een frisse neus in het verschiet heeft,

[1] Ik, bewoner van een straat met op 20 afstand van zijn voordeur een ondergrondse afvalcontainer.
17-02-2020, 21:46 door Anoniem
Door Threnology: [...]
Kom eens met een functioneel antwoord, i.p.v. zo gemakkelijk als de spreekwoordelijke stuurman met gemakkelijke couchpotatoe kritiek te komen!
Beetje dimmen graag. Nergens voor nodig om als een dronken oom op een familiefeestje te gaan zitten oreren. Mischien ook wel een goed idee om nuchter te posten hier.

In afwachting van je verhelderende visie, die dan voor mij aanstaande zomer '21 misschien een frisse neus in het verschiet heeft,

[1] Ik, bewoner van een straat met op 20 afstand van zijn voordeur een ondergrondse afvalcontainer.
Ach ach wat heb je het zwaar.

We hebben hier klikos en als er eens iets net niet meer in past dan wordt dat ook gewoon meegenomen in plaats van dat er via cameras wordt uitgezocht wie geen zin had z'n huisvuil weer mee terug te nemen omdat de ondergrondse afvalcontainer weer eens vol was en er dan maar boetes aan de burger voor overheidsfalen worden uitgeschreven.

Als jij je nuttig wil maken, dan maak je je sterk voor het afschaffen van die kennelijk toch veel te vaak veel te kleine afvalcontainers en voor behoorlijke ophaalcapaciteit, bij je eigen gemeente.

Want zoals je met je eigen neus ervaart, ophalen van huisvuil is niet alleen nuttig voor degene die het kwijt wil: Het is ook nuttig voor de rest van de straat om ervan verschoond te zijn. Oftewel, dat gefocus op voor iedere aparte zak een paar euro extra te willen kunnen incasseren is dan wel een slinkse extra belastingmaatregel, maar mist het grotere punt van een schone buurt.

Haal gewoon het huisvuil tijdig op en er is niets aan de hand. Het is het ingewikkeld doen met te kleine en te dure ondergrondse containers waar het misgaat, en dat is een initiatief van de gemeente, niet van de burger.
18-02-2020, 07:10 door Anoniem
Ik heb zo het idee dat die camera's helemaal niet nodig zijn als de containers op tijd geleegd worden.
18-02-2020, 07:28 door Anoniem
………..

Goed idee van gemeente Almelo maar toch zullen de gebruikelijke "privacy" fundamentalisten klagen.

Dit zijn dezelfde mensen die je het hards hoort over een nette woonomgeving als de afval niet wordt opgeruimd.

Er zijn illegale vuilstorters en er moeten maatregelen worden genomen om waar mogelijk dit te beperken
18-02-2020, 09:52 door Anoniem
Misschien gewoon eens het probleem aanpakken bij de bron:
Dat hele DIFTAR afschaffen en gewoon weer een vast bedrag betalen.

- Nascheiden is beter dan voorscheiden.
- Geen bureaucratusche rompslomp.
- Geen vuilstortingen meer in de natuur.
- Voldoende openbare afvalbakken, dus minder zwerfafval.
- Geen privacyprblematische pasjes.
- enzovoorts, enzo verder
18-02-2020, 10:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Threnology: [...]
Kom eens met een functioneel antwoord, i.p.v. zo gemakkelijk als de spreekwoordelijke stuurman met gemakkelijke couchpotatoe kritiek te komen!
Beetje dimmen graag. Nergens voor nodig om als een dronken oom op een familiefeestje te gaan zitten oreren. Mischien ook wel een goed idee om nuchter te posten hier.

In afwachting van je verhelderende visie, die dan voor mij aanstaande zomer '21 misschien een frisse neus in het verschiet heeft,

[1] Ik, bewoner van een straat met op 20 afstand van zijn voordeur een ondergrondse afvalcontainer.
Ach ach wat heb je het zwaar.

We hebben hier klikos en als er eens iets net niet meer in past dan wordt dat ook gewoon meegenomen in plaats van dat er via cameras wordt uitgezocht wie geen zin had z'n huisvuil weer mee terug te nemen omdat de ondergrondse afvalcontainer weer eens vol was en er dan maar boetes aan de burger voor overheidsfalen worden uitgeschreven.

Als jij je nuttig wil maken, dan maak je je sterk voor het afschaffen van die kennelijk toch veel te vaak veel te kleine afvalcontainers en voor behoorlijke ophaalcapaciteit, bij je eigen gemeente.

Want zoals je met je eigen neus ervaart, ophalen van huisvuil is niet alleen nuttig voor degene die het kwijt wil: Het is ook nuttig voor de rest van de straat om ervan verschoond te zijn. Oftewel, dat gefocus op voor iedere aparte zak een paar euro extra te willen kunnen incasseren is dan wel een slinkse extra belastingmaatregel, maar mist het grotere punt van een schone buurt.

Haal gewoon het huisvuil tijdig op en er is niets aan de hand. Het is het ingewikkeld doen met te kleine en te dure ondergrondse containers waar het misgaat, en dat is een initiatief van de gemeente, niet van de burger.

Inwoner van Wassenaar?
18-02-2020, 11:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"Toch verkiezen veel inwoners een nette woonomgeving boven privacy, als we de reacties zo horen. De meeste mensen zijn blij met de resultaten", besluit de wethouder.

Omdat nooit uitgelegd wordt wat er mis kan gaan bij het verlies van privacy.

Peter
En wat verlies ik dan exact?

We hebben hier bijvoorbeeld iedere meer meerdere keren afval dumpingen bij de containers. Daar ben ik liever vanaf, dan een vage term als privacy inbreuk.

Ik heb liever praktijk issues opgelost en geen theoretische nonsonse.

Terechte vraag, maar je gaat hiermee wel voorbij aan de grondoorzaak van het probleem

- Grofvuil wordt niet meer opgehaald, moet je zelf brengen naar "afval-brengpunten"
- Je krijgt extra containers om het afval te scheiden (en boetes als je dat niet goed doet)
- Containers worden steeds minder vaak geleegd
- Gezeur bij de afval-brengpunten "u moet wel alle spijkers uit die houten balk verwijderen hoor"
enz
enz

En dan komt het nieuwe snufje .. de afvalcontainers.
Die dingen zijn erg onhandig omdat een normale volle vuilniszak er niet in past, je per zak of per kilo betaald, de gewone afvalstoffenheffing niet lager is geworden
enz
enz

En dan krijg je ongewenst gedrag van mensen die tot op het bot gefrustreerd raken
18-02-2020, 11:56 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 18-02-2020, 12:10
Door Anoniem: Ik heb zo het idee dat die camera's helemaal niet nodig zijn als de containers op tijd geleegd worden.

Een oplossing schuilt niet in de frequentie van het ledigen van de container. Zoals ik al aangaf zie ik dagelijks hoe het mis gaat omdat ik uitzicht heb op zo'n ding. Binnnen een uur na het ledigen van de container staan er alweer vuilniszakken bij die m.n. uit de kofferbakken van auto's komen en daarna snel wegrijden. Maar het zijn niet alleen vuilniszakken, het betreft ook dozen met lege blikjes/flessen, fastfood afval en regelmatig grof huisvuil: kapotte magnetron, staande lamparmatuur, koelkast, twee-zitsbank, wasdroger, stofzuiger, toiletpot, gescheurde dubbele beglazing van zo'n 100 bij 50 cm..... en hier houdt mijn geheugen op van wat er ooit naast stond.
Als ik snel was liep ik er wel eens naar toe. Maar na in oktober vorig jaar een keer bedreigd te zijn door twee onaangepaste types (de ander sprong uit de auto) laat ik dat met mijn 64 jaar voortaan wel uit mijn hoofd; Ik begin niets tegen twee van die sportschooltypes.

Maar het moment waarop ik inzag dat het kenbaar maken bij de politie van een door mij gevonden geadresseerd reclamedrukwerk in een aangevreten vuilniszak ook zinloos was omdat zij mij verwezen naar de afvalverwerker gaf mij definitief het signaal dat het voor mij in directe zin ophield de dagelijkse stinkzooi in de straat waar ik woon te bevechten.

Het is allemaal maar makkelijk om zoals nummer 21:46 uur op 17-02 te blèren: "dimmen graag en ach wat heb je het zwaar". Denigrerende opmerkingen raken mij niet en degene die ze uit negeer ik in een directe reactie.
Ze is voor mij slechts het bewijs van de onmaatschappelijke houding van lieden die de wereld uitsluitend beleven op het internet, met een grote bek tegen de medemens die wel midden in het reële leven staat (een hen onbekende belevenis) en die overmachtige problemen in dat dagelijkse leven ervaart.
18-02-2020, 12:29 door The FOSS - Bijgewerkt: 18-02-2020, 12:29
Door Threnology: Maar het moment waarop ik inzag dat het kenbaar maken bij de politie van een door mij gevonden geadresseerd reclamedrukwerk in een aangevreten vuilniszak ook zinloos was omdat zij mij verwezen naar de afvalverwerker gaf mij definitief het signaal dat het voor mij in directe zin ophield de dagelijkse stinkzooi in de straat waar ik woon te bevechten.

Met de Buitenbeter app [*] kan je laagdrempelig zwerfvuil melden met locatie, begeleidende tekst ter toelichten en evt. een foto. Ik heb geprobeerd bij elke dump in mijn buurt te rapporteren met foto en dat helpt. De afwelverwerker komt in de regel snel de zooi opruimen en omdat dit hen tijd en moeite kost komen meer controles op hun agenda.

[*] https://www.buitenbeter.nl/
18-02-2020, 13:35 door [Account Verwijderd]
Door The FOSS:
Door Threnology: Maar het moment waarop ik inzag dat het kenbaar maken bij de politie van een door mij gevonden geadresseerd reclamedrukwerk in een aangevreten vuilniszak ook zinloos was omdat zij mij verwezen naar de afvalverwerker gaf mij definitief het signaal dat het voor mij in directe zin ophield de dagelijkse stinkzooi in de straat waar ik woon te bevechten.

Met de Buitenbeter app [*] kan je laagdrempelig zwerfvuil melden met locatie, begeleidende tekst ter toelichten en evt. een foto. Ik heb geprobeerd bij elke dump in mijn buurt te rapporteren met foto en dat helpt. De afwelverwerker komt in de regel snel de zooi opruimen en omdat dit hen tijd en moeite kost komen meer controles op hun agenda.

[*] https://www.buitenbeter.nl/

@The FOSS, Je hebt gelijk. Het kan m.b.v. deze app prima!

Waar ik woon is de afvalverwerker sterk servicegericht. Bellen heeft hier ook altijd het gewenste resultaat. Ik heb wel eens twee keer gebeld op een dag. Maar feitelijk kan ik wel elk uur bellen want zoals ik al aangaf: het is dweilen met de kraan open. Als het te erg wordt en dat is met zomerse temperaturen komen zij vrij regelmatig 2 x per dag.

In een stad waar ik woon is het zg. afvaltoerisme debet aan de zooi omdat in kleinere leefgemeenschappen eromheen de afvalstoffenheffing vaak hoger is.

Het probleem is onbeheersbaar geworden omdat de illegale storters anticiperen op het feit dat hun troep naast de container opgeruimd wordt en van handhaving geen sprake is, dus het gaat maar door.
De container zelf wordt niet vaker geleegd dan op het moment van ingebruikname 8 jaar terug (2 x per week, ma/vr) dus het reguliere afvalaanbod is niet toegenomen. De illegale vuilstort is de bron van deze situatie.
19-02-2020, 00:50 door Anoniem
Gezocht (m/v): viespeukuitkijker ?
19-02-2020, 00:53 door Anoniem
De illegale vuilstort is de bron van deze situatie.

Maar ze zetten het wel neer op de plek waar afval wordt opgehaald, wat toch al weer veel beter is dan dumpen in het bos. Het zal ongetwijfeld toch een kwestie zijn van afval niet makkelijk genoeg kwijt kunnen.
19-02-2020, 08:55 door The FOSS - Bijgewerkt: 19-02-2020, 09:09
Door Threnology:
Door The FOSS:... [*] https://www.buitenbeter.nl/

@The FOSS, Je hebt gelijk. Het kan m.b.v. deze app prima!

Ik vind 'm ook wel handig. Send and forget, met locatie, toelichting en zelfs foto's.

Door Threnology: Waar ik woon is de afvalverwerker sterk servicegericht. Bellen heeft hier ook altijd het gewenste resultaat. Ik heb wel eens twee keer gebeld op een dag. Maar feitelijk kan ik wel elk uur bellen want zoals ik al aangaf: het is dweilen met de kraan open. Als het te erg wordt en dat is met zomerse temperaturen komen zij vrij regelmatig 2 x per dag.

Geen gedoe met doorverbinden, verhaal meerdere keren vertellen, lange wachttijden? En ze komen al 2 x per dag? Dat klinkt als een goede afvalverwerker.

Door Threnology: In een stad waar ik woon is het zg. afvaltoerisme debet aan de zooi omdat in kleinere leefgemeenschappen eromheen de afvalstoffenheffing vaak hoger is.

Dat soort verschillen werkt wildstorten in de hand. Hoe verzint men het?

Door Threnology: Het probleem is onbeheersbaar geworden omdat de illegale storters anticiperen op het feit dat hun troep naast de container opgeruimd wordt en van handhaving geen sprake is, dus het gaat maar door.
De container zelf wordt niet vaker geleegd dan op het moment van ingebruikname 8 jaar terug (2 x per week, ma/vr) dus het reguliere afvalaanbod is niet toegenomen. De illegale vuilstort is de bron van deze situatie.

Als je ziet hoe het soms wordt neergegooid en wat er wordt gedumpt dan is het schrijnend! Tegen dat soort onwil, asociaal gedrag is bijna niet op te boksen.
20-02-2020, 00:08 door Anoniem
Door Threnology:
Door Anoniem: Ik heb zo het idee dat die camera's helemaal niet nodig zijn als de containers op tijd geleegd worden.

Een oplossing schuilt niet in de frequentie van het ledigen van de container.

Misschien in Almelo niet, maar bij de meeste afvalcontainers zal dit toch wel een rol spelen. Zelf neem ik een volle afvalzak ook niet meer mee naar binnen. Containers vol of kapot? Jammer dan, dat is mijn schuld niet. Camera's zorgen er ook niet voor dat je op één of andere magische manier tóch opeens je afvalzak kwijt kunt.
20-02-2020, 14:56 door Anoniem
Door Anoniem: Zelf neem ik een volle afvalzak ook niet meer mee naar binnen. Containers vol of kapot? Jammer dan, dat is mijn schuld niet. Camera's zorgen er ook niet voor dat je op één of andere magische manier tóch opeens je afvalzak kwijt kunt.
Dat is wel de kern van de zaak: Je moet naar buiten om je afval kwijt te raken en dan kan dat niet volgens de officieele route en wat dan? Nou, dan zet je de zak er toch gewoon naast? Jamaar dat mahag niehiet, daar kan het "systeem" met de ondergrondse afvalbakken niet mee omgaan en dan komt er een ambtenaar met z'n vingertje zwaaien en boetes uitdelen.

Oftewel, het systeem is niet opgewassen tegen situaties die ook maar een beetje afwijken van het ideale geval, en daar worden burgers voor bestraft met cameratoezicht en boetes. Correcte oplossing is een systeem dat minder strict is. Bijvoorbeeld een kliko op je eigen erf. Daar kun je nog wat mee, bijvoorbeeld de boel aandrukken. Dat kan met zo'n ondergrondse container niet eens.

Dus allemaal heel leuk bedacht met die passen en onder de grond enzo, maar in de praktijk levert het aan alle kanten problemen (zoals hier) en onvrede (privacyvraagstukken en zelfs rechtszaken) op, en is het dus gewoon geen goede oplossing voor het probleem van de wijk verlossen van hun afval.

Op zich hele interessante materie en waar vaak te weinig aandacht voor is bij systeembouwers. Het idee van "het moet zo" is wel leuk, maar werkt het ook in de praktijk? Nou, met die containers onder de grond dus niet zo erg goed nee.
22-02-2020, 22:27 door Remmilou
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"Toch verkiezen veel inwoners een nette woonomgeving boven privacy, als we de reacties zo horen. De meeste mensen zijn blij met de resultaten", besluit de wethouder.

Omdat nooit uitgelegd wordt wat er mis kan gaan bij het verlies van privacy.

Peter

Het lukt de mensen die dat soort loze kreten slagen ook keer op keer niet om dat uit te leggen!
Privacy is iets wat je moet verdienen met goed gedrag. Als er wangedrag plaatsvindt omdat men toch niet gepakt
kan worden "want privacy" dan is het heel goed dat privacy daarvoor wordt ingeleverd.
Privacy moet je helemaal niet verdienen. Privacy is iets wat je pas mag kwijtraken als er zeer zwaarwegende en vooral geldige redenen voor zijn. Afval voor je deur is heel vervelend. Ik kan daar helaas over meepraten. Maar kom nou toch zeg...
04-05-2020, 15:51 door Anoniem
Door Remmilou:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"Toch verkiezen veel inwoners een nette woonomgeving boven privacy, als we de reacties zo horen. De meeste mensen zijn blij met de resultaten", besluit de wethouder.

Omdat nooit uitgelegd wordt wat er mis kan gaan bij het verlies van privacy.

Peter

Het lukt de mensen die dat soort loze kreten slagen ook keer op keer niet om dat uit te leggen!
Privacy is iets wat je moet verdienen met goed gedrag. Als er wangedrag plaatsvindt omdat men toch niet gepakt
kan worden "want privacy" dan is het heel goed dat privacy daarvoor wordt ingeleverd.
Privacy moet je helemaal niet verdienen. Privacy is iets wat je pas mag kwijtraken als er zeer zwaarwegende en vooral geldige redenen voor zijn. Afval voor je deur is heel vervelend. Ik kan daar helaas over meepraten. Maar kom nou toch zeg...

Het is asociaal gedrag dat mensen afval gewoon op straat achterlaten, omdat het niet in de container past of men geen zin heeft om grofvuil weg te brengen danwel te laten ophalen.
Tegen dergelijke vervuilers moet dan ook worden opgetreden, anders wordt het probleem nooit opgelost.
Privacy is belangrijk zeker, maar niet ten koste van alles. Je kunt dit niet oplossen zonder toezicht.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.